7.569 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Købt drejebænk, brug for lidt vejledning ;-) Købt drejebænk, brug for lidt vejledning ;-)

smiley
SÅ fik jeg købt en lille drejebænk, til hobbybrug.
MEN har ikke brugt en i 20+ år, og den gang, kun på skole, MEN som med alt andet, skal man jo lære smiley
Jeg har fået en del jern, med den bænk MEN de er ikke centreret i pinol højde. dvs. jeg skal shimme jernet op til rette højde. det syntes jeg er besværgeligt.

Sådan en quick change Tool post, ser derfor interessant ud.
MEN hvordan finder jeg ud af hvilken jeg skal/kan bruge?

Bænken er 180cm lang, og skal i bruge andre mål, så spørg endelig!
er der nogen, der ved noget om modellen, så tager jeg GERNE imod info (den er fra starten af det tyvende århundrede vil jeg tro, og oprindeligt med bredt rem, til en loft aksel, og over til en motor.)
ombygget med en lille elmotor, og en Volvo gearkasse af en slags smiley

Jeg har fået en masse små emner, i alt fra plastik, over alu til stål, at øve mig på smiley DEJLIGT!

tillægs spørgsmål, kan de kæber bruges til at holde indvendigt, feks. på en bremseskive? så den kan afrettes? (og er det overhovedet muligt?)

smiley

JA jeg ved det, gammel dame, men let at transporterer, og ikke mindst, fornuftig i pris vil jeg mene smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Købt drejebænk, brug for lidt vejledning ;-)
  • #1   8. nov 2013 smiley

profilbillede
  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #2   8. nov 2013 Er kæberne runde på ydersiden, for så kan den nok bruges til indvendigt.

Ellers overvej bløde klør.

• #3   8. nov 2013 Hvad er bløde klør?
    Skal lige checks, mener de er rundede

• #4   8. nov 2013 Der er mange film på youtube med basic drejning, hvor du kan lære mange gode tips og tricks.

• #5   8. nov 2013 Det er klør der ikke er hærdede så man kan dreje dem ud til en specifik diameter til det emne man skal lave. de laver ingen mærker og tingene løber meget bedre end med hårde klør.

• #6   8. nov 2013 ok, takker. det fik jeg lige læst nærmere om. OG har set de videoer i mange timer nu, da jeg skal dreje et testemne til min bil, så skal kunne dreje ordenligt!

mine klør er rundede.

hvordan finder man nye klør til sin maskine? de skal jo passe til specielt "gevind"?
    Så jeg kan få sat bløde på! det ser ud til at være en rigtig god ide!

OG hvordan med sådan en quick change Tool post EVT. brugt.
    min toolpost er ikke mange potter pis værd. alle boltene er buggede, og gevind i posten er ødelagt!
    TROR men er ikke sikker på at den er hjemmelavet. den tager jern op til 20-25mm vil jeg tro. har dog ikke målt endnu!
    JA der kommer 8mm gevind i istedet, og umbracho bolte i! MEN for at kunne justerer højden, gerne en quick change Tool post

/Jesper

• #7   8. nov 2013 www.fagteori.dk - Der er ALT hvad du skal bruge.

• #8   8. nov 2013 der har jeg siddet en del, og kommer til at sidde en del mere smiley

og sleb i går mit første jern, nemmere end jeg troede, hvis det virker smiley
    resultatet, var dog ikke som ventet, da jeg drejede med det smiley

• #9   8. nov 2013 Jeg er sgu glad for den store grønne bænk der står hos min kammerats forældre pludselig smiley selvom det er noget gammelt lort, så er den en smule mere robust end den der smiley men okey.. til hobbybrug, er den jo fin nok smiley

• #10   8. nov 2013 ja, det er en klein fætter, MEN netop derfor, kunne jeg få plads til den, og fysisk få den båret/kørt på plads smiley
    ville MEGET gerne have en større/tungere model,
    og du siger deres er noget gammelt lort? tror min er fra 1920erne smiley

• #11   8. nov 2013 Hej husk og sæt måleur på så det hele løber inden du drejer... Men vil da råde dig til og finde en der er vant til og dreje, så han lige kan sætte dig end i de gængse "regeler" der er så sparer du mange timer på brokket emner osv...

• #12   8. nov 2013 Men ellers skal den nok kunne klare størstedelen af alle opgaver....

• #14   8. nov 2013 Drejelængde
    Pinolhøjde
    Gennemboring
    Hastighed
    Gear Tommes/mm
    Stand
    Slør
    tilspænding
    ... Fortæl mere, jeg er intra

• #15   8. nov 2013 Jeg har drejet lidt selv på hobby basis. Herhjemme har vi nemlig selv en drejebænk som cirka er samme størrelse som din. Jeg havde aldrig prøvet at dreje før, før jeg brugte denne vi har herhjemme. Der var ikke meget hjælp at hente på nettet eller hos folk jeg kendte. Så jeg måtte lære selv.

Der er nogen grundregler man skal kunne!

Du skal altid være opmærksom!

Dine emner skal altid være spændt fast forsvarligt!

Drej altid små spåner istedet for store! Det er mere sikkert og bliver ofte også pænere!

Det er sikkert ting du allerede ved, men det er forskellen på fiasko og succes smiley Bare spørg løs, kan måske hjælpe (lidt)

• #17   9. nov 2013 Jamen jeg er da ikke intereseret i at skrotte? smiley

hellere noget erfaring om quickshift holdere, samt noget info om hvordan jeg vælger model smiley

smiley

• #19   10. nov 2013 Hej Jesper. Check om akslen i midten af din værktøjsholder kan afmonteres, hvis den kan kan du jo dreje en ny der passer til den quickshift holder du nu engang finder frem til.

Iøvrigt så se efter nogle drejestål med løse platter (skær) især stikstål til at lave spor og stikke emner af med.

• #20   10. nov 2013 Som dette.

profilbillede
  • #21   10. nov 2013 (link fjernet)

• #22   10. nov 2013 Det var også en slat penge.. men Ja. Hobby koster jo nok smiley

• #23   10. nov 2013 Så vent til du skal købe platter.... så er stålene xtrem billige....

• #25   10. nov 2013 Den der bænk må du ikke ofre noget på smiley ikke engang til hobby brug er den noget bevendt.....
    Skaf istedet noget gammelt lort som er stiv nok til at dreje rimeligt på, og brug så de penge der skal til i stål,platter og måle værktøj.

En platteholder koster ca 800,- og platterne en formue.

En quickshift holder med 4 stålholdere koster 6000,- smiley og er svær at finde brugt....

Plejer at sige at hvis man ikke har en arbejdsplads der kan sponsorere så ender man på fattiggården smiley

• #26   10. nov 2013 Jeg har da fundet quickshift til 1000 med 5 stålholdere.

Jeg ved godt den er skod. MEN jeg ønsker at kunne stå og lave småting.. og skal jeg tage mindre af gangen m.m. er det ok med mig.
    Jeg ville aldrig få en stor/tung maskine ind. har ikke pladsen, eller forholdene generelt.
    jeg har betalt 1400 for den maskine, og JA den er skod, men den kan da dreje nogle emner, til det jeg skal, primært prototype på en kobling, til min elbil (eller måske nogle forskellige prototyper, alt efter hvordan det går. måske lige fjerne rust fra mine bremseskiver på min Citroen C1 elbil, fordi jeg kan smiley

det er ikke produktion. jeg ved godt, den er til at lukke op og skide i! MEN der er ikke noget at lukke op. den ville nok være bedre, til at dreje træ på. MEN den kan godt dreje i jern, har testet. smiley

Jeg har en del jern, at skære med (dem man selv sliber op) men som amatør, er det en udfordring. MEN en jeg har taget op, MÅSKE, når man får mere plads, kommer der en bedre ind smiley

• #28   11. nov 2013 Det er ikke rigtig observeret at man bare kan tage en mindre spån på noget skrammer. Og så bliver det alligevel brugbart smiley

En drejebænk som virker behøver ikke at være et tungt skrummel smiley
    Brug ikke for mange penge før du får prøvet den ordentlig smiley

• #29   11. nov 2013 nej, det er vi enige om.
    jeg var tilfreds, på plast og Alu. MEN de er jo også bløde som smør!
    var ikke tilfreds på jern, MEN må have en der ved noget om det, til lige at hjælpe mig i gang smiley

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #30   14. nov 2013 Bor du i Hvidovre? Det er bare fint. Jeg bor i Hvidovre og har en lille CNC (hjemmelavet) drejebænk og 4 axet fræser. Kan vi mødes og snakke om drejebænke?

• #31   27. nov 2013 Jeg er maskinarbejder og arbejder dagligt med drejning så spørg hvis der noget I vil vide

• #33   30. dec 2013 damn, ser skuda tung ud!
    hvad vejer sådan en sag?

• #34   30. dec 2013 Spring på Jesper !! smiley

• #35   30. dec 2013 jeg må erkende, at den jeg har købt, ikke kan klare det hårde materiale, jeg skal dreje i. den klarer helt fint Alu, blødt jern m.mm. MEN det sture emne, jeg skal dreje meget af, giver den problemmer. MEN den sag der, er sku for tung til at jeg kan hente den på traileren, og få den ned i min garage!

desværre vil jeg tro. kan forestille mig, at det vil løse mit problem, MEN først vil jeg have fat i en platte holder, og prøve at dreje med platter, for at se om problemet er det samme, ELLER om det bare er mig, der ikke kan slibe et ordenligt stykke drejestål!

• #36   30. dec 2013 Det har ikke noget med dine slibe evner at gøre Jesper ( om man så vil sige heldigvis eller desværre er op til den enkelte smiley )
    En drejebænk flyttes nemt med en vognmand, og den du har kan du give til en trædrejer, der er den fin smiley

• #37   30. dec 2013 det er den sikkert smiley
    MEN vognmand koster penge, noget jeg ikke har p.t. smiley

• #39   30. dec 2013 damn smiley

• #40   30. dec 2013 Når man skal slibe stålet (jernet er kun når der drejes træ) er de forskellige vinkler, især (til drejning i stål) friskærsvinkel = ca. 5 gr og skærvinkel ("friskærsvinkel" oven på) = ca. 5 gr. meget vigtige. Derefter er det rigtigt godt at få slebet en fornuftig næseradius afhængig af formålet R= 0.4 - 0.8 . Der er mange der misforstår vilkårene og tror at et meget skarpt værktøj er godt, men nej, det kan ikke holde i stål og i messing hugger det i.

• #41   30. dec 2013 smiley :D det er en 1m bænk den vejer mellem 1000 og 1500kg men hvis den skal flyttes med hænderne føles det som det 5 dobbelte smiley

Kommentér på:
Købt drejebænk, brug for lidt vejledning ;-)

Annonce