{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.400 visninger | Oprettet:

Er det lovligt at køre på en Aprilia RS125 som 18 år? {{forumTopicSubject}}

Er det lovligt at køre på en Aprilia RS125 som 18 år, er i tvivl inde på deres hjemme side, skriver de at det er den hurtigste maskine til en på 18 med lille kort, men siger reglerne ik at man max må køre på en 125cc 15hk som 18 år. og Aprilia RS125 har 29hk så please hjælp mig tak på forhånd. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det lovligt at køre på en Aprilia RS125 som 18 år?
  • #1   12. nov 2013 Det er det ikke.
    For kort tid siden var reglerne helt anderledes, og "det lille kort" betød op til nogen og 30 hk. Jeg vil skyde på at siden/teksten blot mangler en opdatering.


  • #2   12. nov 2013 § 9. Kørekort til kategori A1 (lille motorcykel) giver ret til at føre:
    1) Tohjulet motorcykel med eller uden sidevogn med et maksimalt slagvolumen på 125 cm3, en maksimal motoreffekt på 11 kW og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,1 kW/kg.
    2) Trehjulet motorcykel med en motoreffekt på højst 15 kW eller trehjulet bil med en motoreffekt på højst 15 kW.
    3) De i § 8 nævnte køretøjer.
    4) De i nr. 1 og 2 nævnte køretøjer tilkoblet én påhængsvogn eller ét påhængsredskab.
    Stk. 2. Foreligger der ikke oplysning om køreklar vægt (egenvægt med tillæg af vand, olie og brændstof), anvendes motorcyklens egenvægt med tillæg af 15 kg.

    11 kW svarer ca. til 15 hk (14.751243)
    15 kW svarer ca. til 20 hk (20.1153313)

    Edit: Taget fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=145040


  • #3   13. nov 2013 Daniel har helt ret.
    Det var 34hk før og nu 15hk så desværre nej smiley den må du først køre med A2 nu (tidligst 20 år)
    mvh.


  • #5   13. nov 2013 ... men hvis du har kørekort til bil, må du gerne sætte dig ind i en Ferrari med 500 HK. Har du traktorkort må du gerne køre med 2 påhængsvogne på 48 tons, og kun med bremser på traktoren.

    Hvorfor vælger vi idioter ind, der vedtager sådan noget "##¤!!@@**. Spørger man dem direkte mumler de noget om EU, men hvorfor slipper vi så ikke ud af det idioti. ØV, jeg laver en kop kaffe og smækker med lågen.


  • #6   13. nov 2013 Har de nye rs125 ikke kun 15 hk....

  • #7   13. nov 2013 #6: Det ville forklare salgsteksten. Det kan også være, at de sælges i en droslet udgave herhjemme, som matcher vores lovgivning, således at de kan køres på A1.

    Jeg kan ikke finde en oplysning om motorens ydelse på deres side, ud over en fodnote, som afslører at den model der bliver solgt i tyskland er på 21 kW (29 hk).

    (link fjernet)
    http://www.aprilia.com/assets/2556/GB_brochure_RS125-RS50_SBK_2009.pdf


  • #8   13. nov 2013 Jeg kan ikke få lov at vælge "Denmark" under "Aprilia websites", det er som om knappen ikke virker? Nå, men jeg kan komme ind på deres norske site: (link fjernet)

    Her står den nye RS4 125 til 15 hk!
    Der står også en salgstekst det ligner det trådstarter skriver, mon ikke den er beregnet på det lille kort?


Kommentér på:
Er det lovligt at køre på en Aprilia RS125 som 18 år?

Annonce