{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hæng TV op 500 kr.
  • Montering af låger og greb på IKEA Pax skabe 600 kr.
  • Opsætning af 2 loftlamper (New Works Tense + IKEA Backstörn) 800 kr.
  • Changing the faucet in the kitchen 700 kr.
  • Vores vaskemaskine får HFI relæet til at springe fra. 1.600 kr.
  • Ophængning af vægspot i lille badeværelse. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Østkvalitet
  • #1   13. nov 2013 Jeps; sådan noget Kommunist-bike det er stort set ligeglad med hvor længe det står:
    1) Er der nogenlunde kompression på?
    2) Kan jeg få noget luft?
    3) Er der benzin, vodka, morgenurin eller andet der kan give noget gnist?
    Fint! Afsted kammerat!

• #2   13. nov 2013 Fedt - så tillykke med den! smiley vi vil se billeder....... smiley

• #3   13. nov 2013 ja jeg er jo ikke så god til billeder men nu tror jeg at jeg vil tage mig sammen snart,har jo også en del bill.af min <Dnepr ombygning

• #4   13. nov 2013 Husk lige at BMW havde en samlefabrik i det gamle Østberlin - de knallerter fejlede sgu ingenting - man kan noget med metal på den side af det gamle jerntæppe.

Der er lige et par eksempler.

Da en russisk pilot hoppede af i Tokyo for en del år siden med sin MIG 25 skreg hele vesten af grin, for flyet var bygget i rustfrit stål - ikke aluminium som vi anvendte i Vesten på det tidspunkt. MIG 25 var alligevel hurtigere end noget man nogensinde havde serieproduceret i Vesten.

Den gamle russiske T-34 kampvogn fra anden verdenskrig havde kun rifling i ca. den yderste m af kanonløbet, resten var glat. Denne kombination giver højere mundingshastighed. Her i Vesten siger eksperter at det ikke kan laves uden at selvdestruere kanonløbet - i Russerland laver man stadig kampvogne med delvis riflet og delvis glat kanonløb!

Den russiske løfteraket der anvendes i det ret succesrige rumprogram er en direkte videreudvikling af den Vostok raket, der sendte Gagarin i kredsløb i 1962!!!!

• #5   14. nov 2013 Crazy> den checkliste gælder også for deres ministre - Jeltzin virkede på samme måde smiley

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #6   14. nov 2013 Hej Knud.
    Du har givet den hele armen. smiley Det er bare det at MIG25 ikke var bygget af rustfrit stål men af dural (duraluminium) og T34 kanonløb var selvdestruktiv. Derfor blev den udskiftet efter en mængde affyringer hvis man huskede... glemte man så måtte man udskifte besætningen. Den var det ingen mangel på og var gratis!
    Men til gængeld kørte jeg mere end 90 km på en IZ Planeta (kopi af DKW 350 cc totakt) med margarine i gearkassen og som erstatning af olie i brændstoffet uden at den led det mindste skade. Det lugtede bare sjovt. Ejeren der blev træt af den ville køre den ihjæl så han dumpede margarinen fra gearkassen og kørte den tør.
    efter 50 km har den brand(svejst) bøsningen på udgangsaksel så den var permanet i 3 gear. Men den kørte videre i adskillige hundrede kilometer dog i korte

• #7   14. nov 2013 Fede historier smiley

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 804
    #8   14. nov 2013 Ja, indtil sammenbruddet var Areoflot verdens mest sikre luftfartsselskab, aldrig var et fly styrtet ned...

• #9   14. nov 2013 Ja og var der poppet et fly ned ville men da bare benægte at det var fundet sted smiley

• #10   14. nov 2013 Andzrej S:

Det er korekt at disse kanonløb skød 100.200 skud, så skulle de skftes. Helt det samme er tilfældet med i dags amerikanske Abrams - blot er disse løb fuldriflede

• #11   14. nov 2013 Ja og hovedlejet i gearkassen på en tysk Tiger kampvogn var dobbelt så dyrt, som en komplet russisk T34 tank......

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#12   18. nov 2013 @Thomas.
    Du kan ikke jævnføre priser da sovietiske metalarbejdere fik ikke betalt for arbejdet. De fik bare en månedsløn (hvis de var heldige smiley ) har de arbejdet eller ikke.
    Planøkonomi beskæftigede sig ikke med priser.

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#13   18. nov 2013 @spibatten. Man dækkede bare hullet med jord og erklarede området for at være militær . (nul adgang! ikke en gang for dyr smiley )

• #14   18. nov 2013 Andrzej Har lige læst din profil,Så du ved det smiley

• #15   18. nov 2013 Har rodet med østtyske køretøjer siden starten af 90erne nu og det spiller satme bare hver gang! smiley

• #16   18. nov 2013 Thomas z Ja der er noget udefiner dar over østting,noget som vækker min glæde over det funktionelle ,men thomas han måtte opgive en cz cagiva da jeg sku aldrig kunde starte ,kørte enda helt til Ålborg og besøgte en gammel c z forhandler,der startede svinet 15 gange lige i rap , Jeg opgav den ,men den nye ejer kan starte den næsten hver gang,(cyklen havde gået knap 4000km)

• #17   18. nov 2013 CZ og Jawa var også de billigste of mest usle maskiner på vejene! smiley

• #18   19. nov 2013 Man skal heller ikke glemme at bortset fra en mand på månen, vandt russerne rumkapløbet suverænt. Et af problemerne var at man ikke kunne/ville lave en bil der duede til befolkningen.

Min russer havde ikke været startet i 5 år. Nyt batteri, ny bensin og olie, og 4-5 tråd på kickstarteren. Strøm på, og den startede i andet forsøg i en sky af rust fra det der engang var lydpotter.

Russerne har en anden filosofi end os, til dels styret af geografien. Møget skal virke, det skal være let at reparere, i 4-5 række kommer at det skal være pænt. Når man står ude i Sibirien i 40 graders frost og møget ikke starter, er man ret ligeglad med om skærmen flugter med motorhjelmen.
    Svejsningerne på en T34 ligner noget jeg kunne have lavet, men ræsonnementet var klart: Skyder den hul i flere tyske kampvogne hvis vi sliber svejsningerne pæne?

profilbillede
  • #19   19. nov 2013 selet ikke uenig Peter.

Jeg har - til manges overraskelse min baggrund i kemien- og her ser man også en skæg ting. Det var svært for de russiske videnskabsmænd at få kløerne i kemikalier af ordentlig kvalitet. Derfor udviklede de i 80erne, 90 erne og derefter (Stadig) mikroteknikker (Ikke at forveksle med nanoteknologi) Og skal man i dag finde en rigtig god mikroapplikation, så kigger man - selv fra Stanford - mod øst!

• #20   19. nov 2013 Peter k godt uddybet

• #21   20. nov 2013 Billedet er fra Novosibirsk, Ruslands svar på Silicon Valley. Jeg har sagt det før: Tag over og kig på det, det er et meget spændende land - og lad vaneforestillingerne og fordommene blive hjemme.

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#22   20. nov 2013 @Peter K.
    Jeg har i mine barneår set masser af T34 uden det mindste hul eller tegn på kamphandlinger. Åbenbart har svejsninger ikke holdt. smiley Helt andet er at der skal ikke PhD til at betjene de østlige apparater. K47 kan skyde efter en tur i mudderet og sand mens vestlige produkter sætter sig fast ved et støvkorn. Dog kan de skyde precist efter 3-4 magasiner tømt. K47 efter et magasin tømt er så dekalibreret at man kan følje projektillets bane i sne.

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#23   20. nov 2013 Peter K.
    Hvad mener du når du skriver "min ruser"?
    Er det Ural?
    BTW. I Ungarn fremstillede man en udmærket 250 cc to-takt cykel af mærket Pannonia.
    Det var det ultimative kvalitet i østblokken efterfulgt af østtyske AWO Simson. 250 cc firetakt. Hærlig maskine. Halv tam men perfekt finish og aldrig problemer. IFA BK 350 med boxer motor var på 3 pladsen

• #24   20. nov 2013 Pas på med, hvad du siger om IFA BK350 - for nogle af os er den stadig nr.1!!! smiley

• #25   20. nov 2013 Andzrej S:

Din baggrund i betragtning, er det ikke særligt overraskende, at du ikke kan se noget positivt i "Russerteknologi" men lad nu ikke din naturlige skepsis vildlede dig. Det du skriver om AK 47 holder jo ikke stik - det er en kendsgerning at de amerikanske soldater i Vietnam ikke hurtigt nok kunne få udskiftet deres M16 med AK 47, som var taget fra faldne/fangne Vietconger. Grunden var den helt enkle, at de fungerede - det gjorde M16 ikke. Kaliberen var så lille, at projektilerne havde tendens til at kolbøttere og flyve i alle retninger, Når de ellers ikke havde funktioneringsfejl! AK-47 var/er ikke noget finskydningsvåben, men bønnen flyver derhen, hvor den skal, funktioneringsfejl er noget man læser om og kaliberen er så stor at projektilerne netop flyver i rette linier inden for rimelig afstand - et rigtig godt kampvåben.

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#26   21. nov 2013 smiley @Thomas Z
    No offence! Jeg personlig kan godt lide den. En 2 takter med rigelig drejemoment og dens nemhed af håndtering i svingene. Jeg rapporterer bare stemningen fra før 40 år siden.

• #27   21. nov 2013 Russisk teknik kan være noget underligt noget. Militæret fik de bedste materialer, de bedste folk, og de fleste penge. I en lang periode, næsten hele den kolde krig, måtte man ikke producere noget der ikke kunne bruges militært. Det betød, blandt meget andet, dødsstødet for Urals M52, som var en meget elegant 500cc topventilet bokser, der kunne have givet BMW kamp til stregen. Der døde mange rigtigt smarte ting i bureaukrati.

En anden ting er at vedligehold var og er - ja en by i Rusland. Mange af de gamle russere der kommer til landet har fået hældt benzin på (68 oktan) gennem de sidste 40 år, de heldige har fået skiftet motorolie, og i ekstreme tilfælde også på gearkasse og bagtøj. Russiske huse er generelt i elendig vedligehold, som regel slet ingen, og vinduerne skiftes når de falder ud. Man havde vænnet 200 millioner mennesker til at "det tager nogen sig af", og det tager lidt tid at vende den tankegang. Brokkede man sig, kunne det hurtigt vendes til at man brokkede over kommunismen, og så var vejen til Sibirien hurtig med en straf på "en 10'er" eller "en kvart", 10 eller 25 år i baglommen.

På KMZ fabrikken (Dnepr) i Kiev havde man 2 produktionslinier fra midt 80'erne da man begyndte at producere til civilt. En militær linie hvor tingene var i orden, og en til civile hvor det modsatte var tilfældet. På den civile var historierne rigtige: Jammerlige svejsninger med stelbrud til følge, skæve stel, bomkantede hjul, stempler der ikke passede, manglende bolte og låseskiver, og generelt en jammerlig samlekvalitet. Nogen af dem burde have været en ekstra tur rundt på båndet, eller sendt direkte på værksted. Folk søgte om at købe sådan en, og når arbejde, fagforening, partisekretæren og en hob andre havde sagt OK, betalte man og ventede så i 10 år. Når den endelig dukkede op, brokkede man sig ikke, der kunne jo gå 10 år før man fik en der duede. Pragtfuldt system, der findes stadig mennesker i Folketinget der synes vi gik glip af noget.

Militæret fandt sig ikke i den slags, de havde deres egne inspektører på fabrikken, men det er ikke rigtigt de alle blev prøvekørt, man lavede altså 100.000 om året. Får man en gammel militær model, er den som regel bare slidt op, den er ikke fremstillet direkte til skrot. Der blev lavet masser af gode MC i østblokken, og en moderne Ural har det hele, inklusive elektronisk indsprøjtning.

Skulle jeg ud i ødemarken i bil, ville jeg vælge en Lada Neva. Permanent 4WD, 10 gear, ingen elektronik, og en Fiat motor der kan repareres med et bøjet søm og ståltråd. Nogen gange er enkelhed en dyd.

Så - nu fik jeg skrevet en roman igen. Rusland er farligt, man kan blive grebet af det. Det er ligesom alpin skisport, enten hader man det, eller det modsatte.

• #28   21. nov 2013 Det modsatte smiley

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#29   22. nov 2013 Man siger der var lige så mange timer til klargøring herhjemme som til produktionen på en - køreklar - mejetærsker. Det var praktiske folk, man brugte eks ikke afdækningstape, nej smørefedt..
    Jeg har kørt Forshritt (DDR) og Bison (Polen en tro New Holland kopi), og efter den rigtige gennemgang i DK, var det driftsikre maskiner - for den vågne pilot..
    Men altså industrispionage hører med til historien.

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#30   22. nov 2013 Yepp....det modsatte her men med lidt af vist nok sygelig nostalgi smiley
    @Peter K. Du har ret næsten hele vejen. Dog vil jeg mene at det moderne Ural er stadigvæk en kopi af krigstidens BMW lidt ændret hist og pist. At forsyne det med indsprøjtning gør den ikke moderne. Det er ligeså perverst som det jeg gjørde med en Fiat 500 tilbage i 70. Den fik en 65 HK fabrikstunet Steyr Puch boxer motor i steden for 14 HK original motor. En raket der ikke kunde styre ved acceleration og skønt jeg hade lavet skivebremser til den hade den problem med at bremse. Ja, men da var jeg 25 år smiley

• #31   22. nov 2013 Den første østtysk producerede mejetærsker, var en sammenbygning af modeller indkøbt i Frankrig, England og Ungarn! Man kunne ikke vente på at gøre udviklingen af en 100% egen maskine færdig og der var ikke valutamidler til at indkøbe det antal landbrugsmaskiner i udlandet, som der var behov for efter krigen.

• #32   22. nov 2013 Det eneste en ny Ural har til fælles med en BMW er at den har boksermotor. Så kan man lige så godt påstå at min Avensis er en kopi af en Morris Mini, fordi den har en 4-cylindret motor, der sidder på tværs. Din Fiat lyder interessant. Dengang jeg kørte race, havde jeg en Ford Thames med 56 HK og tre gear til at transportere grejet i. Den kunne ikke lide bakker og modvind, slet ikke da vi fik en campingvogn efter. Så satte vi en 6-cylindret Zodiac motor på 150 HK i - det hjalp.

Af og til stjal, købte eller lånte sovjet sig til teknologiske fremskridt. Det skete også da man fik M72'eren. Under felttoget mod Finland erfarede Den Røde Hær at den daværende militærmotorcykel på 600 kg og 16HK ikke rigtigt magtede opgaven. Så bildte Stalin og Hitler hinanden ind at de var perlevenner, og indgik ikke-angrebsaftalen. BMW slap af med floppet R71, og sovjet fik et noget bedre udgangspunkt til en militærMC helt gratis. Samtidigt fik de Opel Kadett, som kom til at hedde Moskvich 401, flymotorer, teknologi og meget andet i bytte for råvarer. Efter krigen stjal de Wanderer og BMW fabrikken i Eisenach som begge endte i Kiev ,hvor bygningerne eksisterer endnu. Som alle andre stjal man DKW 125cc som kom til at hedde Moskva 1. Der er også en interessant lille historie om EMW. Tidligere ZIL limousiner lignede også i betænkelig grad amerikanske flydere.

Hvem har egentlig bildt os ind at historie er kedeligt? Dårlige lærere?

profilbillede
  • Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#33   22. nov 2013 Hej Peter. Igen tæt på men ikke helt præcis. Ribbentrop Molotow pakten gav russerne intet isenkram. De hade rigeligt af Lend & Lease aftale med USA så da de kom mod Hitler kom de med Studebaker lastbiler (senere ZIL lastbil) Chevrolet (let militær lastvogn) Willys Jeep, straks koperet til GAZ o.s.v. Tysk køremateriel var røvet senere. Komet - kender du navnet? 125 cc DKW i russisk udgave -ikke ukrainsk fra Kiev. Med BMW og M7x cykler har du ikke ret. Jeg selv brugte BMW dele til M72. Det var lettere at finde BMW dele i Polen end det var at skaffe dele til "venners gaver". Studebaker og andre amerikanske biler der hade nægtet at starte p.g.a flad batteri blev tit efterladt af russere så mange af dem var i brug indtil medio tressere i Polen. De er min barndoms biler.

• #34   22. nov 2013 HD sendte også omkring 20.000(?) HD XLA til Rusland, det var en R71 lavet i Milwaukee. Ribbentrop Molotov aftalen er langt tidligere (august 1939) end Lend Lease aftalerne der er fra 1941. De første R71 baserede M72 blev fremstillet allerede i 1941 i Leningrad, og de var en nøjagtig kopi, nok fordi de blev fremstillet på de tyske værktøjer og forme. I modsætning til almindelig tro havde de hverken bakgear eller træk på sidevognen. Efter lidt felterfaring blev der produktudviklet på dem. Den enkeltpladede tørkoblling - af tekstilmateriale(!) - blev udskiftet med en dobbeltpladet med en anden belægning, og udrykkerarmen flyttet fra under gearkassen (hvor den var det første der blev revet af) til ovenpå gearkassen.

Ural M75 var en prototype der ikke blev lavet så mange af omkring 1950, sammen med M77 og M80. Først sideventilet, senere topventilet med et meget karakteristisk topstykke. Spændende designs, enkelte med kompressor, men kvalt af kontornussere. Hvis du tænker på BMW's R75, der primært blev brugt af Rommels AfrikaKorps, men også i Rusland, var den faktisk et tvangsprojekt. BMW have håbet at sælge uanede antal af R71 til Wehrmacht, men Wehrmacht ville køre Zündapp. De mente at BMW'en var for spinkel til militærbrug, og hvis man ser billeder af Zündapp og BMW R71 den gang, kan man godt følge dem. Det gik så galt, at BMW fik at vide, at med mindre de kom med noget bedre, kunne de godt forberede sig på at skulle producere Zündapp på BMW fabrikken. Så røg de i tænkeboks, og kom med R75.

Der blev (og bliver) stjålet design med arme og ben, og det er ret almindeligt. De første Yamaha twin motorer mindede også mistænkeligt meget om en tysk Adler, og de første Honda biler havde et ret specielt arrangement på oliepumpen, som BMW ellers var alene om.
    DKW's 125 er den mest kopierede MC overhovedet. I England kom den til at hedde BSA Bantam, og HD kaldte den "Hummer" så vidt jeg husker. Den laves stadigvæk i Indien.

Du har ret med reservedelene. På min hedengangne K750 var kronrørslejerne fra en BWW R60 - de passer lige i. Man kan også bytte rundt på motorer, steldele og gearkasser på tværs af de 2 mærker og årgange, stort set som man lyster. Det er gjort i et omfang, så det i dag kan være svært af få en gammel russisk MC, hvor alle delene er født sammen, eller i det hele taget fra samme mærke og årgang. De skulle holdes kørende til dagligt brug for mindst mulig omkostning, for penge havde man ikke. Det mest almindelige er at gearkassen er skiftet ud med en Dnepr gearkasse med bakgear.

Rusland med tilbehør er spændende - og det ligger ikke ret langt væk.

profilbillede
  • #35   22. nov 2013 En god historie peter,bliv bare ved

• #36   23. nov 2013 Ja, det ender s'gu med at jeg skriver den bog.:-))

Der går rigtigt mange skrøner om østmotorcykler, specielt IMZ/Ural og KMZ/Dnepr. Er man så heldig som jeg at have brugt år på at lære russisk, er der et overvældende materiale til rådighed. Russisk er et skægt sprog, det er ekstremt regelbundet. Har man fået en matematisk hjerne udleveret, men gerne vil lære et sprog, så skal man lære russisk.

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#37   23. nov 2013 Jeg lærte det fra 5 klasse i grundskolen og senere i gymnasiet og 2 første år på akademiet. Ikke fordi jeg valgte det. Af en eller anden grund syntes jeg ikke at jeg var heldig... smiley Peter vil nok forstå glossen: Nie umiejesh - priuchim, nie zahotjesh - primusim. smiley Det er dog meget lettere end mit modersmål så det gjørde ikke så meget ondt.

• #38   26. nov 2013 Helt enig! Russisk er ekstremt reglbundet! Ordene ændre mening slt efter om det er din motorcykel, min motorcykel, Ivans motorcykel eller om det har været Aleksanders... Jeg er altid super dårlig til grammatik, så mit russiske lyder altid som et treårig barn fra udkanten af Tomsk når jeg taler og skriver...

• #39   26. nov 2013 Jo, men selv om det lyder stygt i russiske ører og vi maltrakterer deres sprog på det groveste, bliver man mødt meget positivt. "Tænk at du gider lære det her sprog". Et anndet plus er at de har haft engelsk i skolen fra 1' klasse, og er ivrige efter at prøve det af.

"Russki jazik, interesno no trudno yznat" = "Det russiske sprog er interessant men svært at lære". På russisk klarer man den med 6 ord, vi skal bruge 9.

Det startede med kvaliteten på østeuropæiske motorcykler. Den er sådan set god nok, men finish er - ja en by i Rusland. Service og forebyggende vedligehold er stort set ukendt, man kørte til skidtet brækkede ned, og så reparerede man med gaffatape eller vel nok mere isolerbånd, sejlgarn og fiskesnøre.
    For et par år siden så jeg en helt gammel Lada 1200, hvor det meste af fronten var gaffa. Det var typisk nok ude på landet, I byerne ligner bilparken vores, bortset fra at bilerne generelt er nyere end vores. Vi er også ved at nærme os hinanden i vejkvalitet, deres går op, vores går ned. Vi mødes på midten om 10 år.

• #40   27. nov 2013 smiley

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#41   27. nov 2013 Hej Peter.
    Du har ret hele vejen. Det er ekstremt regelbundet. Det er pænt af dig at indrømme at du maltrakterer det, for det gør du smiley
    Sprog er hankon på russisk, derfor bojes det til intieriesnyj. Men du bliver mødt med positiv indstilling smiley smiley smiley

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#42   27. nov 2013 Det her .... forebyggende et eller andet. Hvad er det for et størrelse ?
    i øvrigt er det helt meningsløst fordi skidtet brakker ned aligevel, bare lidt senere smiley

• #43   27. nov 2013 Tak, nu du siger det ved jeg det jo godt: ender på A er hunkøn, ender på O er intetkøn, resten hankøn - og der er meget få afvigelser. Som regel får jeg det jeg beder om, når jeg handler, men der er en del farlige ord. Det er lidt forvirrende for en begynder at en kotletskij er en bøf, og at stol betyder bord, til gengæld bliver man glad når man bare kan bestille en frikadelle, og vips kommer der kødboller på bordet.

Det brækker ned før eller senere, mest før. Jeg har værkstedshåndbøgerne, og på en sideventilet skal man skifte olie for hver 2500 km, og give den den helt store tur med skift af dæmperolie, bremser, og slibe ventiler for hver 8000 km. Det var svært at få de rigtige materialer. Jeg har kørt med de originale bremsebelægninger, de er stort set virkningsløse. Heldigvis har Ferodo nogen der dur.
    Med russiske stempler skal man ikke blive nervøs, hvis olieforbruget er på 1 liter pr 1000 km, det er inden for normerne. Med Mahle stempler og en ordentlig honing af cylindrene falder det til under 0,1 liter. Motoren indeholder 2,5 liter olie, der skal skiftes for hver 2500 km ifølge håndbogen. Hvis den brænder en liter af pr 1000 km, er de 2,5 liter brændt af ved olieskiftet. Man kan egentlig bare sørge for at der hele tiden er den rette mængde olie på, - friskoliesmøring.

Gamle østmotorcykler er en helt anden verden end nu. Har man det for øje, og ikke tror det er en moderne MC man har, så kan man have stor glæde af sådan en, og endnu mere hvis man bliver fanget af historien bag. Hvis man spørger hvor hurtigt sådan en kører eller hvor langt den går på literen, skal man købe noget andet. En K750 i virkelig god stand kan mases op på 90. Så går den for fuldt skrald og 8 på literen, og er slidt op på 5000 km. Kører man de 70 den er beregnet til, går den 11-12 på literen og holder meget længe. Find nogle gamle billeder fra Sovjettiden, og se vejene. Her var det helt ligegyldigt om hjulene var runde, skæve eller i balance, eller om den kunne køre 90 eller 110, udfordringen lå i at komme frem overhovedet.
    Billedet er fra en tilfældig stor hovedvej i 2011, den er ret bulet, men langt fra slem. Det gjorde ikke så meget, for under 10% af Sovjets trafik foregik på vej. Det handlede om flodsejlads, tog og fly.
    Lastbilen er en GAZ, der kører i tusindvis af. 10 tons, 6-cyl. diesel på 90 HK. Den falder død om ved den mindste bakke, har meget små baglygter og de er pissefarlige om natten. Det er ikke ualmindeligt at de kommer ned på 5 km/t op ad selv små bakker. Jeg kørte engang ved siden af en, og den tabte fart så hurtigt at chaufføren ikke kunne nå at følge med i nedgearingerne. Heldigvis er det på vej ud, og der er rigtig mange Volvo og Scania derovre nu. De har nogle russiske terrængående V-12 lastbiler med permanent træk på alle hjul. Dem skal man ikke grine af . Find det på you-tube, søg på russian timber trucks.

profilbillede
  • #44   27. nov 2013 Prøv at se her. Enig - det er ikke normalt, men ikke mere unormalt end at det er vejen mellem 2 store byer i Sibirien. Problemet er at det er sommer, og tundraen er tøet op. Det giver 1-2 meter mudder, og det bedres først om vinteren, når temperaturen falder fra +30 grader til -30 grader og værre. Så bliver jorden hård som beton. Det nytter ikke noget at bygge en asfalt- eller betonvej, den smadres også når underlaget forvandles til mudder. http://youtu.be/Wjjdhwt5R2w

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#45   27. nov 2013 Hej Peter.
    Olieforbruget må ikke overstige 0.5% af brændstofforbruget. Så meget for teori.
    Jeg støbte mine egne stempler af gamle studebaker stempler. Silumin af højeste kvalitet. Og den ÅD olie lige så godt. Jeg brugte så en gammel trick man bruger på 2 takter. En låsepind for olieskraber stempelringen så den ikke vandrer rundt. Bingo.!!
    Egen produktion af stempelringe af støbejærn rør var ligeledes en god løsning men de slidtes ret hurtig ned. Var de lavet strame slidtes de for hurtig, var de mere slappe tog det lang tid inden de begyndte at være tætte med de hold længere. Sådan klarede jeg ærterne i tresserne.
    En anden gammel trick er at koge stempler i spildolie. Faktisk er det nok med 50-60 celsjusgrader i nogle måneder. Holder længere og er ikke så nemme at klemme. Det brugte jeg da jeg kørte gokart. Kunde få 100 cc motors stempel til at køre i 2 timer i steden for1 time (inklusive tilkørings tid på 15-20 min)
    Det er ægte østkvalitet , blev jeg klar over lige nu smiley

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#46   27. nov 2013 glemte lige at sige at låsepinden må sidde på øvre delen af stempelet når den ligger i cylinderen så snittet i ringen er altid oppe. De kære boxer motorer splasker meget olie ind i cylinderne bag stempler så skraberringe får ekstra arbejde.

• #47   27. nov 2013 "Jeg støbte mine egne stempler" - hatten af, respekt.

Den eneste anden jeg har hørt om der gjorde det var RR-køreren Vagn Stevnhoved først i tresserne. Han byggede sin egen racermotorcykel, en 2-takt V-tvin. Den hed VSOP, hvilket står for Vagn Stevnhoveds Own Production. Han var en lun jyde, og da racerkarrieren standsede fløj han veteranfly til sin død omkring 80 år gammel. Han byggede også sit eget fly med en MotoGuzzi motor. Han havde en Suzuki med Wankelmotor, og han mente det eneste der var værre end det, var at have to.

• #48   27. nov 2013 Jeg er dybt benovet...Andrzej S

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#49   27. nov 2013 Når mænd leger - frosten ligger vist dybere end en meter visse steder.

• #50   28. nov 2013 Peter k .fed film ,der er også en toer

Kommentér på:
Østkvalitet

Annonce