{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.265 visninger | Oprettet:

Ens løn! {{forumTopicSubject}}

Hejsa.. Jeg arbejder på et smedeværksted i midtjylland. ( 13 smede og 7 funktionærer ca). Vi har for næsten et år siden fået ny direktør/ chef. Han indlagde med at sige at han ikke var kommet for at ændre noget til det værre.. Så i dag indkaldte han et par af os smede som løn mæssigt kører på den høje remskive, og sagde at han vil udjævne lønforskellen for alle os smede over tre år.. Ikke så vi falder, men så vi stiger til den helt samme (ens) timeløn. Han mener vi alle er lige "rigtig dygtige". Jeg kan ikke være mere uenig. Jeg måtte fortælle ham om kommunismen og motivation osv. Jeg blev sur, men han stod fast. Jeg mener det er fint med lønforskel da ingen er ens og alle gør en god men ikke ens indsats på jobbet. Jeg vil selv gerne have mindre i løn end en god kollega der gør en bedre indsats end mig.. Jeg gad godt høre andre 14 dages lønnede´s meninger..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ens løn!
  • #1   22. nov 2013 Vi får alle samme løn på det smedeværksted jeg arbejder.
    Samme uddannelse, samme vilkår, samme løn. Passer mig fint og sys det er mest fair for alle parter.


  • #2   22. nov 2013 Jeg er i et el firma og der får vi heller ikke ens løn og jeg må sige jeg også syntes det er fair,for vi yder ikke ens og nogle af os der iblandt undertegnede har taget nogle ekstra kursus og lign som gør at vores mester også kan tillade sig at tage mere for os når han fakturere ud til kunden så jeg må sige at jeg syntes det er ok med forskellige lønninger smiley

  • #3   22. nov 2013 mikael westen (midtjylland) . Er helt enig med dig , arbejder selv som elektriker blandt 20 kolleger. Vi har også individuel løn og lønforhandling. Jeg ville blive noget muggen hvis en piv grøn svend skulle have det samme som mig . Flere kompetancer og størrer ansvar = mere i løn = mere motivation = højere effektivitet = flere penge til mester.

  • #4   22. nov 2013 Skift job?

  • #5   22. nov 2013 Det burde være forbudt at snakke løn med kollegerne !! Løn bør kun være et mellemværende mellem arbejdstager og mester..... Vi mennesker er sådan indbygget at vi er glade for 50,-/t hvis den dygtigere får mindre eller det samme, men utilfreds med 1100,-/t hvis dovne Robert får 1500,-/t

    Hvis man kun koncentrere sig om egen indtjening, går alt meget lettere....

    Mvh Brian


  • #6   22. nov 2013 Løn er ikke en motivationsfaktor.
    Hvis du mener at en medarbejder ikke fatter noget, så klag over ham, istedet for at klage over lønnen.

    Jeg synes dog personlig at nye folk gerne må få mindre løn, og så stige med årene. Det giver mest mening synes jeg.


  • #7   22. nov 2013 Korrekt Brian.

  • #8   22. nov 2013 Ja det er jo følelsen af retfærdighed der bliver pillet ved syntes jeg. Om jeg stiger eller falder 10 kr i timen betyder ikke noget for mig.

  • #9   22. nov 2013 vi har fire års anciennitet, hvor de nye smedesvende får 1 kr pr. løbende år.

    Efter de fire år har vi nogenlunde samme løn.

    Selvfølgelig har de ikke den samme erfaring som os, der har været der i 10, 20, og 30 år, men derfor kan de altså godt være dygtige og hurtige til deres arbejde...

    Os der har svejsecetifikat får heller ikke mere i løn end de andre...Er det retfærdigt?

    Er os med svejsecetifikaterne mere undværlige for firmaet end de dygtige smede der laver andet smedearbejde...eller elektrikerne, malerne, ham der kører truck...eller dem der går i reperationen og laver det beskidte arbejde?

    Der er ikke nogen der er uundværlige på en arbejdsplads...alle har vel en funktion, der fører til et færdigt produkt!

    At nye medarbejdere kommer op på samme løn er vel ikke et problem, sålænge de ikke ta'r af vores penge...

    Igennem mine første år som smedesvend oplevede jeg, at ældre svende ikke ville gi' af deres erfaringer...det lærte jeg en del af, så i dag høster jeg meget gerne ud af mine til de dygtige unge mennesker... smiley smiley





  • #10   22. nov 2013 For en gangs skyl er jeg helt enig med Like A Boss - det sker ikke så tit, men løn er en vedligeholdelsesfaktor, den er ikke motiverende i sig selv!

    Hvad er forskellen:
    Jo, hvis en eller anden ting - løn f.eks.- ikke er tilstrækkelig så kan det virke motiverende at hæve den. men har folk nok til at leve acceptabelt, vil en lønstigning kun virke i meget kort tid!!!

    Ægte motivation har noget at gøre med at "eje" eller stå inde for det man laver, og det er noget helt andet!



  • #11   22. nov 2013 Nogen kalder det rætfærdighed...... Jeg kalder det smålighed og jantelov smiley

  • #12   22. nov 2013 I min verden er ægte motivation gode forhold på arbejdspladsen, stolthed for det man laver, gode kolegaer og god løn...

    Opfyldes de kriterier ikke...så er det vel den forkerte arbedsplads man er på!!!



  • #14   22. nov 2013 Er offentlig ansat, så alle der har samme anciennitet og uddannelse har samme løn, det virker fint - ingen er sure på hinanden over indkomst og lønnen er ikke noget der fylder i vores bevidsthed. Hvis der var forskel på lønnen ville der nok komme splid i personalegruppen.

  • #15   22. nov 2013 Jeg er ufaglært og finder det latterligt at en uddannet skal have mere i timen når jeg laver det samme arbejde bare bedre.

  • #16   22. nov 2013 Mit arbejde er lige til at lukke op og skide i, i ordets bogstaveligste forstand, så det er sgu lidt svært med eje fornemmelse eller stolthed. så jeg skal bare ha nogle knaster- NU!

  • #17   22. nov 2013 Minder mig om en lignelse fra biblen, som jeg faktisk godt kan lide og er enig i:
    Jesus tilbyder en tidlig morgen nogle daglejere 1 guldstykke, hvis de vil arbejde for ham til solen går ned. De bliver alle glade, da det er rigtig rigtig mange penge for een dags arbejde.
    Da det er blevet middag og solen står højest på himlen, kommer nogle andre daglejere forbi hvor jesus arbejder med de første daglejere. Jesus tilbyder de nye daglejere at de kan arbejde for ham til solen går ned, på lige vilkår med de første daglejere, og ligeledes få 1 guldstykke hver. De bliver glade og tager imod tilbuddet.

    Nu begynder de første daglejere at brokke sig og jesus spørger dem hvad der er i vejen. De forklarer at de føler det uretfærdigt, at de nye daglejere får den samme løn som dem, idet de nye har kortere arbejdstid.
    Jesus spørger dem om de ikke var glade for den løn de fik, og de svarer at de var meget glade for lønnen.

    Jesus forklarer dem så, at de skal fokusere på glæden ved det de har fået, istedet for at være misundelige på hvad andre har fået. Hvis de er glade og føler at de har fået noget godt, er det det vigtigste og det eneste der betyder noget.


  • #18   22. nov 2013 kan godt være folk er lige dygtige , men dem der bliver når det brænder på og er fleksible og tager arbejde når alle andre holder ferie, er også mere værd og skal have lidt mere end ham der er skredet når kl er 15

  • #19   22. nov 2013 Styr dig Thomas,det er ikke søndag

  • #20   22. nov 2013 Thomas har jo ret!!!!

    Jeg har mange år arbejdet i det private, også ansat folk, og de har absolut ikke fået det samme, idet de er ansat til forskellige funktioner på forskellige tidspunkter, hvor efterspørgslen har afgjort, hvad prisen er.

    De der har taget jobbene har også accepteret de betingelser de er ansat på - enkelt ikk`??


  • #21   22. nov 2013 Jeg har arbejdet i det samme firma i over 30 år, og det har aldrig været lønnen der har holdt mig der, men det at stå op hver morgen og været glad for at skulle på arbejde, det er sgu det bedste, kender mange der får en rigtigt god løn, men hader deres arbejde, de er der kun for lønnens skyld, puha det er ikke sjovt i min verden.

  • #22   22. nov 2013 Lige løn for lige arbejde, generelt set
    Dog synes jeg at det er fint at stige lidt efter lidt hvert år
    synes dog også man skal passe på med ikke at blive for grådig
    Man kan være sikker på at hvis man er dygtig og passer sit job, er man ikke nr.1 der bliver fyret når krisen kradser, men det gør den person der ikke passer sit job, og så er det jo lige meget hvor meget man får i løn, ikke
    så at passe sit job, uden at blive grådig, og ikke bekymre sig om hvad andre får, gør en glad og rimelig sikker på at kunne bevare sin glæde og job


  • #23   22. nov 2013 Nik N > Faglærte har nu en gang ofret 3 til 4 år på en uddannelse, der gør dem dygtigere end dig...derfor skal de ha' mere i løn!

    C-4> Hvis dit arbejde er lige til at lukke op og skide i, så skal du også ha' en skide go' løn...der er ik' andet der erstatter det! smiley

    Thomas> Dengang Jesus ga' de daglejere de guldstykker var der ingen fagforeninger til...så den holder ikke en meter idag! smiley

    allan a> Dem der bliver når det brænder på får også mere...det er det man kalder overarbejdsbetaling!

    Knud J> Lige løn gi'r nu engang ro på arbejdspladsen. Ro på arbejdspladsen = Profit...det er vel det de fleste arbejdsgivere tænker på!


  • #24   23. nov 2013 Hjorth(Terndrup)

    Jeg er slet ikke enig. Et godt miljø, ansvarsfølelse, delegering af ansvar, påskønnelse af folks indsats, undgå at andre inkl. chefen pudser glorien for andres indsats, loyaltet, og en million andre ting end lige løn giver ro, og dermed profit på arbejdspladsen!

    Men giver man folk den løgn, at lige løn er vejen, så er det jo meget nemmere - og desværre er der mange der falder for dette billige trick!


  • #25   23. nov 2013 Jeg syntes det er sjovt, som i ALLE er bedre end jeres kolleger..... i er sku dygtige!!!


    Det må jeg indrømme, at jeg ikke er!! der er faktisk nogen af dem, der er dygtigere, end mig SAMT tjener mere end mig. der er så også 2 der tjener mere, og er langt dårligere, og aldrig stiller op, men har flere års ancinitet!

    Det er ikke grund til at jeg er utilfreds med min løn..... jeg har også taget mere uddandelse. MEN jeg er stadig tilfreds, da jeg kender mange, der tjener mindre, på det samme arbejde! og jeg har til at betale mit og mine!
    MEN vil nogen give mere, tager jeg gerne imod!


  • #26   23. nov 2013 Jesper:

    Du bekræfter i den grad mit indlæg:-)


  • #27   23. nov 2013 Sjovt som i siger at lønnen burde holdes hemmeligt, men skulle det ske at I får at vide de andre får samme løn som jer så bryder helvede løs.

    Ud med de gamle og deres gamle holdninger og ind med de nye med deres opdaterede viden/teknikker (hov det kræver vist en lønforhøjelse) smiley


  • #28   23. nov 2013 Problemet på arbejdspladser er at nogle kan tjene deres løn...andre ikke.

    Nogle er ikke dygtige nok til at lave den fornødne kvalitet
    Nogle er ikke hurtige nok...
    Nogle laver mange fejl...
    Nogle kommer der kun efter "guldet" og så er de totalt ligeglad med virksomheden
    Nogle skranter med helbredet...
    Nogle falder af på den med alderen...

    Efter min mening er ens løn en "handel" med virksomheden...hvis man får 180 kr i timen, så skal virksomheden også ha' arbejde for 180 kr i timen...den der så i samme virksomhed får 170 kr i timen, og er lige så dygtig som ham til 180 kr i timen, ja han skal vel kun levere 95 % arbejde...

    Jeg mener at lønnen skal være ens, og så kan virksomheden bare fyre dem der ikke kan tjene deres løn!


  • #29   23. nov 2013 Det jeg ser med de funktionærer, som har hemmelig løn og individuelle lønforhandlinger, er at de glimrer med deres fravær, når man har travlt på virksomheden...modsat de timelønnede der får overarbejdsbetaling for hver overtime...

    Jan N> Ud med de gamle og deres gamle holdninger og ind med de nye med deres opdaterede viden/teknikker....Hallo...det er altså os "gamle" med vore erfaringer der redder røven på virksomhederne gang på gang...de nye tumler jo rundt som vore nye unge ministre gør... smiley smiley



  • #30   23. nov 2013 Rene Wagner
    Hvilken offentlig arbejdsplads er det hvor alle får samme løn, det er da mindst 10år siden det gamle anciennitetssystem forsvandt i kommunerne og blev erstattet af lokal løn hvor den enkelte selv forhandler sin løn


  • #32   23. nov 2013 Pude aka Brumbass:

    Dine argimenter er jo meget gode, men hvad er de værd?

    Hvis vi alle fik samme løn som polakkerne og esterne der arbejder her, ja så havde vi ingen problemer vel, men det ønsker vi jo heller ikke


  • #34   23. nov 2013 Hos os bliver man aflønnet efter kvalifikationer og indsats.
    Syntes det er fair at løn afspejler resultaterne.


  • #35   23. nov 2013 Pude ak Brumbass:

    Du kan sagtens have en pointe i det, men så kommer det næste grimme spørgsmål:

    Kan vor nationaløkonomi overhovedet holde til sådan noget???

    Det er faktisk en af hovedårsagerne til, at organisationerne anbefaler lønpåholdenhed, og slagteriarbejdernes organisationer snakker om lønstop og opsparing - til producenterne?


  • #36   23. nov 2013 ...personligt har jeg altid undret mig over at vi danskere, der ikke har nogen råmaterialer har kunnet leve på klasse IA. Vi lever langt rigere end mange af de meget rigere lande jeg har været i, og jeg har sgu været i nogle stykker:-)

  • #37   23. nov 2013 Netop vore overenskomster gør jo at vi ikke bli'r belemret med polsk arbejdskraft..de kan jo ikke tjene deres egn løn...man ser jo kun polsk arbejdskraft hvor de er i forskellige små efterligninger af fagforeninger...

    Ja lønningerne er høje i Danmark...vi har også den højeste effektivitet på de danske arbejdspladser...det gør bl.a at Siemens har deres fabrik her...store danske virksomheder har jo heller ikke problemer med de danske lønninger...
    Vi har også vores Know-how... det bedste råmatriale vi har...

    Derfor skal vi danskere da leve på klasse A




  • #38   23. nov 2013 Hjorth(Terndrup):

    Det argument hører jeg også ofte, men det holder jo ikke - kig på langt flertallet af de store tyske industrier med udvikling


  • Essob
    Essob Tilmeldt:
    maj 2010

    Annoncer: 1 Emner: 6 Svar: 188
    #39   23. nov 2013 Det er ikke alle der får løn som fortjent, og nogle af dem skal sgu være glade for DET smiley

  • #40   23. nov 2013 Nu er jeg selv dagligleder og vi tager også folk ind med løntilskud.
    Og må sige man kan sige mange ting om folk fra Polen, men de er sgu opdraget til andet end at stjæle, dem der er lovlydige er virkelige ikke bange for at arbejde, og de gør alt hvad vi beder dem om uden brok smiley Tror ikke på vi er mere effektive i Danmark end så mange andre lande.
    Vil lige bemærke jeg er heller ikke til ens løn, dermed ikke sagt at dem fra Polen skal have mindre, nej ment på den måde, dem der gør et godt stykke arbejde for firmaet af sig selv, de får nok også lidt mere i løn smiley


  • #41   23. nov 2013 @Knud

    I Danmark kører vi på første klasse fordi:

    Vi omfordeler rigdommen, så den er i omløb og ikke står på en eller to mangemilliarderes bankkonto i udlandet.

    Bankerne kan, pga den tillid vi har til hinanden, låne hver eneste krone ud tre gange. Det giver grundlag for vækst selvom vi egentlig ikke har så meget fysisk værdi.

    Desuden har vi stort set ingen korruption hvilken gør det nemt at lave forretning i landet. Man kan springe en masse led over i en handel ved f.eks. at kunne stole på et håndslag, frem for at skulle have forsikringer, kontrakter, advokater og penge i forvejen etc etc

    Der er mange argumenter for og i mod ens løn. En blanding, som vi har i det offentlige, synes jeg virker rigtig godt. Vi har INGEN spændniger i personalegruppen pga løn i hvert fald.


  • #42   23. nov 2013 Per F:

    Du siger noget meget vigtigt her:

    "Vi har INGEN spændniger i personalegruppen pga løn i hvert fald."

    .....næ men der er sikkert masser af større spændinger - det er der i hvert fald på min kærestes job i det offentlige - mange flere end lønforskelle, som man i øvrigt også har, overhovedet KAN skabe!


  • #43   23. nov 2013 Knud. 73 procent af den tyske eksport kommer fra brancher, hvor lønnen er på samme niveau som i Danmark eller højere, så de lavtlønnede tyske firmaer har ikke større succes end i Danmark. Det gælder om af være innovative og effektive hvis man har et godt produkt og god service kan man også tage derefter, kig bare på den tyskebilindustri der er gennemsnittet på timelønnede 314kr og det kører da vist meget godt for dem!.
    Mener ikke timelønnen er for høj i dk, lavere timeløn vil bare gøre middelklassen fattigere.
    Og Knud hvor er det du ser problemet henne kommer selv fra Midtjylland er håndværker og her er det sgu kun dem der er syge eller ikke gider at arbejde der går ledige!.


  • #44   23. nov 2013 Houvenbauer:

    Mit indlæg om tyske industrier handlede mest om, atdet ikke ligefrem er favorabelt for dem at slå sig ned HER - så var der nok andre end Siemens der havde gjort det.

    Jeg kender godt de statistikker du henviser til, men det ændrer ikke en tøddel ved at der udflages mindst 10 danske produktioner for hver gang der indflages en



  • #45   23. nov 2013 ...men selvfølgelig, de profitsøgende danske ejere er vel bare dummere end forventeligt.....


    (ironi kan forekomme)


  • #46   25. nov 2013 Får i løn????
    Jeg skal sq have en snak med chefen i morgen så


  • #47   26. nov 2013 Jeg arbejder i et Tømrerfirma, jeg er selv udlært på snart 5 år, og er søn af mester.. Men vi har da 2 Svende i firmaet som har mere erfaring end mig, og hinanden, så de får henholdsvis 5 og 10 kr mere i timen end mig.. Som tidligere nævnt synes jeg at man skal være glad på sin arbejdsplads, og det synes jeg, jeg har.. Kan godt klare mig for de kr mindre. Så jeg er fint tilfreds.. smiley

  • #48   26. nov 2013 Verden er heldigvis uretfærdig ;-)....

  • #49   28. nov 2013 Der er for megen fokus på penge, det virker efterhånden som om alt skal måles i penge. Selvfølgelig vil jeg gerne have en god løn, men mange gange vigtigere er at være glad for at møde op hver morgen.
    Jeg tror sgu det bliver hårdt for danske håndværkere fremover, med konkurrencen fra bl.a. Østblokken. Ikke for at træde nogen over tæerne, men jeg må sige, at de gange jeg har benyttet polske håndværkere, har det på alle måder været positivt.
    Kvaliteten var i top, meget billigere og en langt federe attitude end jeg nogle gange oplever hos danske håndværkere. Hos polakkerne har kunden/arbejdsgiveren altid ret, de gør sgu som man ønsker.
    Nogle danske håndværkere tjener virkelig mange penge, og det tror jeg ikke holder i længden, da udbuddet er for stort.
    Jeg ville klart helst bruge danske håndværkere, men må tilstå at jeg ikke vil betale den meget høje pris, når jeg samlet set får det bedre og billigere gennem udenlandsk arbejdskraft. Der er pisseærgerligt, men jeg tror nogen fagforeninger har været så dygtige, at det vil ramme dem i nakken som en boomerang, og dermed hele samfundet.
    Jeg er lidt nysgerrig. Jeg kender jo kun den pris jeg som kunde skal betale, og kan derfor ikke være sikker på hvordan de penge fordeles mellem medarbejder og virksomhed, så...hvor meget tjener en ex. Smed i DK?


  • #50   28. nov 2013 Tror en smedeløn er noget af det der varierer mest. Et gæt ville være at ca. 170-180 kr/time er gennemsnitligt. Men nogle smede tjener langt mere. F.eks smede der arbejder med fjernvarme, ligger på som regel på den gode side af 250 kr/timen.

  • #51   4. dec 2013 Jeg går ind for individuel løn efter Kvallifikationer, samt så vidt muligt at arbejde på akkord. Der kan man tjene sin løn, og det er samme vilkår mht. priser for alle.¨
    Brug din lokale fagforening til at måle arbejdet op.


  • #52   4. dec 2013 jeg går helt klart ind for individuel løn, nogle er lidt dygtiger end andre. smiley



    profilbillede
  • #53   5. dec 2013 *37 Hjorth(terndrup)
    Selvom vi har vores overenskomster, så bliver visse fag overrendt at udenlandsk arbejdskraft, bla. fra polen og ungarn. Dette skyldes at vores underentreprenører vælger disse små selvstændige fra udlandet, samt vikarfirmaer. De gør det kun for at sparre penge på lønsiden.


  • #54   5. dec 2013 Kapitalismen er benhård. Hvis der er et fattigt land i nærheden vil der være billig arbejdskraft at hente.
    Tyskland og USA har da altid hentet billig arbejdskraft fra sine naboer og udnyttet, at de aldrig kommer over et hvis niveau. Hvilket gør at dygtige og veluddannede mennesker i landet, kan tjene gode penge, men bad luck for dem der ikke kan.
    Når vi ikke vil være socialister, så er det dem på bunden der må betale prisen. Det ved alle.


  • #55   5. dec 2013 Lunde.
    LANG tid før krisen var jeg til et møde i metal hvor jeg forespurte om ikke det ville være en god ting at hæve mindstelønden,
    svaret var NEJ der er jo aligevellet ingen der arbejder til mindstelønden så hvofor hæve den.
    BUM dansk arbejdersgiverforening SIG goddag til Christof polsk svejser.


  • #56   6. dec 2013 ib.

    Det er en af grundene til, at jeg mener vi skal arbejde mere på akkord.
    Jeg skal hertil sige at jeg er murer, og kun kan snakke for min egen branche.
    Jeg var for nylig til møde i landsklubben for murer og murerarbejdsmænd, hvor dette emne var oppe. Der var bred enighed om, at det ikke er nogen god ide, at hæve mindstelønnen. Det vil få folk til at fravælge akkord, som er den vigtigste ting, til at holde lønnen oppe. Hvis de udenlandske arbejdere også er på akkord, så er det ens vilkår, om man tjener det som man er værd. Der er eksempler på, et dansk sjak, som gik på samme akkord som polakkerne. Danskerne tjente over 300 kr./t ca. det dobbelte af det polske sjak. Lige LØN på samme vilkår.
    http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/fagligt/d14ed60b30554fe48f48f9c2625be06b-20131121-dansk-sjak-tjente-374-kroner-i-timen-paa-polsk-akkord


  • #57   6. dec 2013 Alle motorcykler har to hjul, en motor og bremser.
    Skal alle motorcykler så også koste det samme?

    Der er forskel på hvor gode folk er til deres arbejde, og så skal der selvfølgelig også være forskel på hvad de kan sælge deres arbejdskraft for.


  • #58   6. dec 2013 hi hi Steffen smiley tror sgu det ville få salget af kinøjsere til at falde drastisk smiley

  • #59   7. dec 2013 Var engang i et firma hvor tillidsmanden kaldte til møde, der skulle forhandles løn, enten sammen eller hver for sig, han mente at det var bedst hvis alle fik samme løn, han var lønførende og første svend der, men det var bare hans måde at være på, så enden på det blev at vi kom til at ligge tættere lønmæssigt og dem der havde mest steg mindst.

    Ens løn? Nej!
    Folk arbejder forskelligt, nogen er super dygtige, andre ligger på basis niveau, en er hurtig, en anden er langsom. men igen, en akkord kan hurtigt vise hvem der kan og ikke kan, kvaliteten skal bare blive ved med at være ok, må ikke falde pga travlhed.


Kommentér på:
Ens løn!

Annonce