{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.527 visninger | Oprettet:

Få bøder mens du sover. {{forumTopicSubject}}

Statsmagtens arrogance når nye højder.

"Ja, vi kan godt se at det ikke er dig på billedet, men du får bøden, for så er det nemmere for os."
Regeringen og Enhedslisten vil altså straffe folk for en lovovertrædelse de positivt ved personen ikke har begået - FORDI DET ER NEMMERE !!!

Vi skal vist have en ny definition af begrebet 'Retsstat'.
Det kunne passende blive noget med bananer.

(link fjernet)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Få bøder mens du sover.
  • #2   28. nov 2013 Hvad har det at gøre med hvem jeg kender?

Hvis jeg ikke har begået en hastighedsovertrædelse, så skal jeg heller ikke have en hastighedsbøde.

• #5   28. nov 2013
    Det er så det de lægger op til. smiley

• #6   28. nov 2013
    Dan, - det har ikke noget at gøre med om han er en røv eller ej.

Det har noget at gøre med at statsmagten vil straffe folk for noget, de helt stensikkert ved man IKKE har gjort.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
    #7   28. nov 2013 Det er vel ikke anderledes end at du også kan få en bøde - uagtet om du har kørt i bilen eller ej - hvis den ikke opfylder lovens krav? Ligesom du kan få så mange andre typer af bøder hvis noget ikke er opfyldt?

Banalt set ændres lovgivningen, således at HVIS du ejer bil/MC eller andre former for transportmidler, så skal du bare være opmærksom på, at såfremt køretøjet bliver reg. for hastighedsovertrædelse, så vil DU som ejer af bilen få tildelt fartbøden! Og så kan du påråbe dig alle former for uskyld - men forslaget er helt legalt og i den grad nødvendigt! Som også påpeget i andre tråde, så er det et stigende problem, at folk "snyder" sig fra disse hastighedsbøder, og at Etaten bruger enormt meget tid på at føre dialog med selv samme snyde- og løgnepelse! Hvis du lejer en bil hos Avis og bliver filmet... hvem skal betale? Hvis du låner firmabil - hvem tror du så betaler? Ja, i første omgang er det hhv. Avis og din arbejdsgiver, men tro mig, både Avis såvel din arbejdsgiver skal med stor sandsynlighed nok hente pengene hos dig - og hvad angår din arbejdsgiver, så er det nok tilkoblet med en løftet pegefinger om at din færden i deres biler skal følge hastigheden - med mindre du som Kevin har fået en fed F1-kontrakt! smiley

Selv samme lovforslag tager jo også højde for hastighedsovertrædelser hvor der indgår "klip" og/eller frakendelse. Her er det så ikke bilens ejer der er i spil - men den som har ført bilen - præcis på samme vilkår som findes idag.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#9   28. nov 2013 @Søren P: Præcis, og hvorfor skal Etaten bruge tid på, at du låner din bil ud OG der evt. sker en hastighedsovertrædelse? Den del må du som ejer - med stor sikkerhed - selv tage med den/dem der låner din bil.....fremover!

• #10   28. nov 2013 Det er kommet af at der er en masse idioter der nægter at erkende at de har kørt for stærkt eller nægtet at oplyse hvem der har kørt deres bil (oftest dem selv).

Jeg er helt med på ideen at bøden følger vognen, dog med forbehold for de sager hvor nr pladen er stjålet eller fusket på anden vis - så må "vi" lade være med at låne bilen ud til folk der ikke vil stå ved deres ugerninger.

• #11   28. nov 2013 Som GTR så smukt skriver, se på alle de tråde herinde der omhandler dette, og alle de " gode råd " der så bliver fremsat bla. det var en køber der kørte og aner ikke hvem det var, jep giv din cykel / bil til en du ikke har nogle oplysninger på og lad ham køre med din cykel / bil der er sat til salg til 80-90 tusind, uden man aner noget som helst, så er man sgu da blåøjet så det basker, og sådan en dumhed skal da straffes ...... ik

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#13   28. nov 2013 @Steffen #6: Sådan noget vrøvl... Det er fordi du forbinder EN BØDE med en straf! Men fakta er, at du får tildelt en BØDE for en hastighedsovertrædelse, og det har INTET med en straf at gøre... det er og bliver en bøde!

http://www.leksikon.org/art.php?n=2460 <--- Lidt inspiration og læsning! smiley

• #15   28. nov 2013
    Hans - vil du have de første 100 paragraffer med formuleringen" Straffes med bøde eller fængsel i indtil ......"

Her handler det om at statsmagten vil straffe folk for en overtrædelse, som de ingen indflydelse har på.
    Er dækkene slidte, eller bremserne defekte, så har ejeren trods alt en finger med i spillet.

• #16   28. nov 2013 GTR - De bøder som vi har fået tilsendt i lejede biler, har de nu ikke nævnt noget om at vi ikke har måtte lege Formel 1 smiley Men nu kører jeg jo selvfølgelig også som alle andre selv mener på samme niveau som en Formel 1 kører! Er bare ikke blevet spottet endnu.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#18   28. nov 2013 @Steffen: Og det har du også ved udlån af din bil/MC - alternativt låner du den bare ikke ud! På samme måde som du lejer bil/varevogn... Og den evindelige kvidren om den totale statsmagt "bare vil" dunke dig i hovedet holder altså ikke vand! Som med alle andre love er de opstået på baggrund af hændelser, og nu er tiden så kommet til uddeling af bøder ift. hastighedsovertrældeser koblet på ejeren. Har du blind i forhold til den mængde sager som tynger "statsmagten" af løgnere der forsøger at lyve fra noget de HAR gjort - og desuden optager tid (læs: dine og mine penge) ?? Problemet er jo ikke dem der retteligt betaler for hvad de har gjort - og pudsigt nok - så vil de slet ikke blive berørt. Det er faktisk kun de små (næsten) 10.000 sager årligt som havner i denne skuffe. Har du købt abonnement til den skuffe eller er du pr. udlæg bare imod alle ændringer - specielt hvis det er "Statsmagten" som sættes i spil? smiley

• #19   28. nov 2013
    Du vrøvler Hans.
    Jeg har altid betalt for hvad jeg har gjort.
    Men jeg berøres da af forslaget, hvis jeg også skal betale for hvad andre har gjort.

Hvis naboen dunker sin kone oven i hovedet, med en hammer han har lånt af mig, er jeg så medskyldig i vold?

• #20   28. nov 2013 Og det kan da godt være at det er svært at finde den skyldige som reglerne er nu, men det er et helt almindeligt vilkår for politiet.

Hvis de ikke kan bevise hvem der har begået en forbrydelse, - så har de ikke en gerningsmand.
    Man kan da ikke gå til en, som man positivt ved ikke har begået overtrædelsen, og straffe ham i stedet.

• #22   28. nov 2013 @Dan L: Og hvad hvis du låner det samme gevær ud til en med jagttegn der så pløkker løs i nabolaget? Bærer du så en del af ansvaret?
    Ifølge din logik gør man...

• #25   28. nov 2013 @ Dan
    Nej, det kan man ikke.
    Men man kan sammenligne princippet om at straffe en person for en forbrydelse han ikke har begået.
    Og oven i købet gøre det helt bevidst.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#26   28. nov 2013 @Steffen: For det første har du ikke læst afsnittet ovenfor, som beskriver hvad en straf er... Du laver en hastighedsovertrædelse, og for den del får du en BØDE! Det kan vel være, at du personligt føler, at det er en straf. Og som tidligere oplyst, så har du i dag allerede - som ejer - nogle ret 4-kantede regelsæt du skal efterleve, hvor du også kan få en BØDE, såfremt du ikke overholder dem - uagtet om du har lånt din bil ud MED din accept eller ej. For det forholder sig jo også sådan, at såfremt din energi-fyldte søn låner din bil "uden din viden", så er du stadig underlagt loven og kan som følge deraf få en BØDE (ikke straf).

Og vi kunne skrive frem og tilbage i zillioner af år uden at det hjælper noget som helst for din forståelse og opfattelse af bøde, straf, forbrydelse osv. osv. Ironien vil så nok ingen ende tage om 10-15 år og nævnte lovgivning har været aktiv, idet du uden tvivl på det tidspunkt vil synes at det er helt "normalt"

smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#27   28. nov 2013 @Søren P: Næ, for han har indlejret regler ift. udlejning som siger, at du med depositum eller "frit træk på dit kreditkort" efterfølgende "bare" dækker udgifter ind! Og der er givetvis en del arbejdsgivere som skal have ændret deres regler for lån af firmabil mv. - og mon ikke der ligeledes bliver indlejret, at det kan være årsag til fyring - på niveau med spritkørsel også forefindes som en del af disse aftaler allerede?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#30   28. nov 2013 @Lars C: Hvad er moralen og pointen så? At du har lært, at du IKKE skal låne bil/MC ud til vedkommende - eller overhovedet! Det kan aldrig være Etaten's opgave at holde styr på hvem der kører i din bil eller på din MC - det grænser ironisk nok endnu mere til BigBrother! Og igen... du straffes ikke... du får en BØDE!!!

• #31   28. nov 2013 Hans - det er etatens opgave at opklare lovovertrædelser.
    Med dette forslag, vil de udlicitere den opgave til civilbefolkningen.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#32   28. nov 2013 @Steffen: Nej! For der er tale om en banal hastighedssag, hvor du er under hhv. 30/60% reglen og dermed ikke udløser klip og/eller frakendelse. Om du som ejer af bilen vælger at dække dig ind - eller helt undlader at låne din bil ud... tja, det rager sådan set ikke Etaten - den afgørelse træffer du alene!

• #33   28. nov 2013 Hvem får så et klip i kortet, hvis den der har kørt bilen ikke vil stå ved det ?

• #37   28. nov 2013 Buttom line er, at sammenhængen mellem handling og konsekvens ikke længere vil være til stede.
    Det er ikke en retsstat værdigt.

• #38   28. nov 2013 De 30 og 60 % er vist ment som grænserne for hhv. klip og betinget frakendelse.
    Altså overtrædelser i procent.

• #39   28. nov 2013
    Ok Dan, er argumentet så at fordi politiet har travl, så skal man straffe folk for noget andre har gjort?
    Sådan lidt aflastning, og uddelegering af opgaven?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#40   28. nov 2013 @Bent K: Nærværende lovforslag og ændring får ingen indflydelse på færdselssager hvor der indgår klip og/eller frakendelse. Her vil nuværende proces stadig være aktiv og anvendes - hvilket måske er det absolut største forvirringspunkt for mange!

@Steffen: Det afhænger da af hvordan du betragter en Retsstat? Hvis det er ud fra devisen om, at man som borger bare kan lyve og bedrage sig fra hastighedssager - selv banale - så føler jeg mig som borger i den grad udsat. Hvad angår handling og konsekvens, så hænger den da fint sammen - endda i en sådan grad - at nuværende lovområde blot forfølges, idet du også i dag har lov/ansvar for din bil/MC - hvor du kan tildeles bøde uagtet om du har ført bilen/MC eller ej.

Generelt kan jeg godt forstå hvorfor nogen har anti-reaktion for denne lovændring, idet man påfører en "ulempe" for en måske kommende situation. Jeg vil også helst have det største kagestykke til fødselsdagen, men desværre har Fætter Knud det med at snuppe det før mig.... surt show!

smiley

• Glenn W
    Glenn W Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 56
    #41   28. nov 2013 Så hvis man bliver blitzet med en hastighed der normalt udløser et klip kan man bare sige at det var en kammerat der kørte bilen og på den måde slippe med en bøde?

• #42   28. nov 2013 Din bil dit ansvar!!!
    Og det med flyttedag, hva er det for en latterlig undskylding
    Om så der var 20 mennesker med, ville det være nemt og finde frem til føreren,
    Du har som sagt et billede af person..

Så tør øjne og tag noget ansvar i livet!!!

• #43   28. nov 2013 Glenn - de har jo billedet.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#44   28. nov 2013 @Glenn W: Nej! Har du ikke læst lovforslaget? smiley

• Glenn W
    Glenn W Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 56
    #46   28. nov 2013 Ikke nødvendigt, bilen står i min kones navn smiley

• #47   28. nov 2013 Politiets opgave at opklare sager som er kriminalitet ( ink. fartovertrædelser ) Og ikke borgerne..

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #48   28. nov 2013 Hvor jeg dog brækker mig...!

Nu er det jo ingen hemmelighed at etaten allerede efter de nuværende regler og love, gør LIGE hvad fanden det passer dem, og uddeler straffe (bødestraf, men stadig en fucking STRAF) til LIGE hvem det passer dem, på trods af at mange faktisk ER uskyldige.

Det der forslag er komplet tåbeligt, og vil være endnu et søm i den såkaldte retsstats kiste - og er KUN udtænkt for at understøtte den statistiske pengemaskine, som fotovogne og stærekasser er.

Det kan sagtens være at folk så "kan lære ikke at låne deres køretøjer ud til folk ikke man kan stole på" - men det ved man ligesom først når det ER for sent, og synderen nægter eller ikke kan lokaliseres.
    Jeg kan da nævne de første 10 situationer hvor du ingen chance har for at redegøre for hvem der førte bilen på det pågældende tidspunkt...

Stiller jeg op på politistationen med bødeforlægget + billede i hånden så de kan SE det ikke er mig der har ført bilen og jeg ikke kan redegøre for hvem der har ført den, så skal bøden da frafaldes.
    Alt andet ville da være justitsmord, uanset hvor meget man argumenterer for det modsatte.
    Den såkaldte "retsstat" inkluderer blandt andet at ordensmagten har bevisbyrden - og kan de ikke løfte den fordi deres skæg_&_blå_briller stategi med fotovogne og stærekasser gør at folk ikke bliver standset på stedet & identificeret, så er det #¤&%(£$¬ DERES problem - ikke befolkningens!!!!

Den samme mand som sidder i fotovognen kan passende stille en trefod op med en lasermåler på, og så kan den betjent som altid skal være tæt på mens fotovognen opererer, være backup på vejen når folk skal stoppes.

Så er problemet løst og ingen skal dømmes uretfærdigt...

• #49   28. nov 2013 Det han sagde ^

• #50   28. nov 2013 Sajmon kom med de 10 situationer

• #52   28. nov 2013 Altså på nuværende tidspunkt hedder det at hvis ejeren ikke kan oplyse hvem der har ført køretøjet får ejeren en bøde af 2500 kr.

Den nye er at hvis ikke gerningsmanden tilkendegiver at have kørt i bilen bliver ejeren straffet.

Så længe man ikke snakker klip sager, så er der faktisk penge at spare med de nye regler, hvis folk vil snylte systemet.

Absurd lovforslag, som er totalt modstridende med et retssamfund hvor, man er uskyldig indtil andet er bevist.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#54   28. nov 2013 @Søren P: Hvorfor nægte at vidne? Du har jo frit lejde til at møde frem og huske "intet" - hvilket ikke er strafbart! smiley

@Sajmon: Så burde du måske overveje om du reelt er voksen nok- og kan opretholde så stor et ansvar som findes ved at være ejer af bil/mc mv. smiley
    Omvendt - uagtet hvilken lovændring eller hvilken form vi taler om, så ville du have stået på række #1 og påråbe dig skræk og advarsel..... Men fair nok - hvis du heller vil tage hensyn til de over 10.000 løgnere der årligt er årsag til dette lovforslag, så fint med mig... fakta er nemlig, at alle andre erkender og betaler deres bøde, og ligeledes ikke vil være påvirket af kommende lovændring.

• Sajmon ™

#55   28. nov 2013 GTR - Og du burde overveje at trække hovedet ud af anus på dine politiske idoler, så du rent faktisk kan høre hvad for noget sludder de lukker ud, og du også kan se hvad vi andre skriver på diverse forums omkring emnet.

Jeg tager hensyn til folk der dømmes og straffes uretfærdigt på grund af det der elendige makværk, som igen kun er opfundet for at bakke tidligere makværk op - ikke andet.

Det handler ikke om mig selv, for jeg har aldrig haft noget at skjule omkring min opførsel i trafikken, og begge gange jeg har fået fartbøder på billeder fra fotovogne, kunne jeg bevise min uskyld og fik derfor ikke straffen.
    Begge gange var det den samme kegle som, så vidt jeg ved, stadig har en kopi af min tidligere firmabils nummerplader, siddende på sin egen bil.

Men sker det for dig frem over, betaler du jo bare bøden uden at stille spørgsmål, for systemet kan jo ikke fejle, vel? smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#56   28. nov 2013 @Sajmon: Hvorfor nævner du lige din "case" - som eksempel? I så fald, så er det et skidt eksempel, idet lovforslaget jo ikke vil påvirke brug af stjålne nummerplader! Jo, systemet kan i den grad tage fejl - det sker - men der sker mere end 10.000 løgne årligt uden at løgneren blinker med øjet. Og dem vil du beskytte.

• #57   28. nov 2013 Med denne nye lov bliver der nok en stor efterspørgsel efter kopi plader, som kan købes på nettet. Det kan ikke betale sig at stjæle dem længere , men så slipper man for bøder. Så det bare surt for ham eller hende, som har samme cykel og den rigtige nummerplade.
    Og vil du have din cykel til at skille sig ud, så kommers kat bare efter dig med afgifter,,,

• Sajmon ™

#58   28. nov 2013 GTR - Nej dem er jeg stadig komplet ligeglad med - læs nu hvad jeg skriver, bare for en enkelt gangs skyld.

I et ægte retssamfund kan man ikke dømme folk når man ikke kan bevise deres skyld. Det lovforslag er da udelukkende opfundet, fordi etaten er klar over at deres bevisbyrde er svær at løfte, når de vælger at afsløre ulovligheder på den stærkt kritisable og komplet uvirksomme måde, som ATK systemet fungererer.

Lovforslaget vil da netop kunne tvinge folk til at betale for noget de ikke har gjort i tilfældet med kopierede nummerplader?
    Du er nødt til lige at forstå at nummerpladerne aldrig blev stjålet fra firmabilen - de blev læst og kopieret, som det sker for læssevis af mennesker her i landet.

Det tager ca 15 sek at bestille et sæt nummerplader i det danske layout - man skal jo bare finde det reg nummer som sidder på en bil der ligner den man vil bruge dem på - så er der stort set aldrig nogen der vil finde ud af det.
    Jeg er blevet stoppet masser af gange, men jeg har endnu aldrig set en politimand krydstjekke mit stelnummer med registreringsnummeret, for at kontrollere om pladerne tilhørte bilen.

• #59   28. nov 2013 De fortsætter skam bare der hvor den tidligere regering slap og når der kommer en ny regering, fortsætter de bar hvor denne slap. Det hele er bare noget lort der giver en falsk følelse af at man som vælger har medbestemmelse. Måske handler dette ikke om emnet men det handler i høj grad om styreformerne....og så preller mudderkastningen om hvem der er skyld i hvad nemlig totalt af.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#60   28. nov 2013 @Sajmon: Jeg læser og forsøger efter bedste evne at forholde mig til din opfattelse, men du ser spøgelser - sorry to say - og mere er der ikke at sige til det! Problemet med kopi-plader findes allerede i dag. Og det vi også findes hvis lovforslaget vedtages. Forskellen er bare den, at fremover (hvis loven vedtages) vil der være flere ressourcer tilknyttet til at hjælpe og bistå dig og dine kopi-plader. Heldigvis behøver vi ikke at være enige - og heldigvis ser det ud til, at lovforslaget bliver vedtaget, for guderne skal vide, at vi har brug for det.

• #61   28. nov 2013 Helt ærligt, hvor tit låner man sin bil ud til en klaphat, som ikke vil betale bøden for at køre for stærkt eller parkere ulovligt?

Ingen i min omgangskreds ville nægte at betale, hvis de havde lånt min bil!!!

Min påstand er, at 90% af dem, som nægter at have kørt deres bil, og nægter at fortælle hvem der så har kørt den, selv har kørt den.

For normale ærlige mennesker, er problemet ikke-eksisterende!

Se blot en anden tråd som lige er startet. Kan jeg få en fartbøde når jeg kører med tonet visir... Det indlysende svar er naturligvis: Kun hvis du kører for stærkt!

• Sajmon ™

#62   28. nov 2013 Der vil være flere resourser knyttet til at flå folk igennem retssystemet for at dømme dem for noget de ikke har gjort - det har du ret i.
    Det lovforslag vil da på ingen måde ændre ved problematikken omkring kopierede plader.

Det er ikke et spørgsmål om at se spøgelser - men om at påpege de åbenlyse fejl som forslaget har.

• #63   28. nov 2013 Min bil mit ansvar, er der derimod tale om forfalskning af nummerplade så er det jo en anden sag og noget mere kriminelt.

Låner ikke min bil/mc ud til hvem som helst, og skulle det ske der var en af dem der fik en bøde i min bil så vil jeg jo også gøre mere for at undersøge hvem der har kørt min bil på det tidspunkt.

Det er jo latterlig at politiet skal bruge deres dyrebarestes tid på det, som man selv kan klare meget hurtigere.

• #64   28. nov 2013 Har ikke læst hele tråden

Men det er satme skræmmende at nogen kan sidde og argumentere for at man kan blive dømt uden at have begået forbrydelsen - tag jer sammen nikkefår istedet for at lade jer pule i røven gang på gang, det er ren glidebane.

Skal jeg dømmes skal der være bevis og det må den dømmende magt være i stand til at levere, og magter den ikke det er jeg pr definition uskyldig - bum.

• #65   28. nov 2013 kan fan gal mig ikke lide den ide fra overvågnings samfundet.

har selv haft besøg af den lokale betjent pga. en bil jeg havet til salg og en af prøvekørene havet åbenbart haft lidt tung speeder fod.

og hånden på hjertet så anede jeg ikke hvem af alle de der knægte der havet prøvekørt bilen det var.

slap med 500. i bøde lidt øv men fer nok.

kan ikke se hvofor jeg måske skal miste korte fordi en eller anden køre i min bil.

og selvfølig kan man bede om papir på piloterne, men hvornår kommer man i klemme med registerlovgivnengen for at opbevare person følsome oplysninger på hjemme addressen ????

og hvor længe skal man opbevare disse oplysninger, og kommer man i fængelse, når det bliver opdaget at man har indsamlet informationer om alle de personer man har handlet med gennem sit liv ???

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#67   28. nov 2013 @Graballemanden: Du burde måske læse hele tråden inden du poster? Der er ikke tale om nogen forbrydelse. Og du bliver ej heller dømt. Vi taler om bøder. Vi taler banale hastighedssager - dem som end ikke giver klip og/eller frakendelse. Og det er præcis det som lovforslaget omhandler.

@ib: Der er da ingen overvågning i nærværende lovforslag! Der er tale om en ændring som gør, at du som ejer får knyttet nogle forpligtelser. Og konkret ift. din hændelse, så vil du nok fremover ved bilsalg køre med på prøveturen!

@sajmon: Igen - du ser på "systemet" med de absolut sorte af de sorte briller som findes. Det har både jeg og mange andre forstået. Og det er helt okay! Respekt for det. Hvad angår kopi af nummerplader - så ændres der intet ved de forhold uagtet lovforslag eller ej - og indikationen om at du netop anser flere ressourcer som noget negativt, tja, det bekræfter mig blot i ovenstående antagelse.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#69   28. nov 2013 @Dan L: Meget klogt indspark! Det er utroligt hvad folk kan antage og se af ulemper - specielt hvis det kan ramme en selv! Og jeg skal bestemt ikke gøre mig mere hellig end godt er... hvis jeg indtil lovforslaget er eller bliver vedtaget skulle modtage et leverpostejfoto med posten - så ryger det direkte retur til "stryhns leverpostej" hvis muligheden foreligger. Og sådan er det... tja, næsten helt normalt!

smiley

• #70   28. nov 2013 Lad os tage skridtet fuldt ud hvis du bliver anklaget for en forbrydelse ( en hvilken som helst ) stiller du med den skyldige ellers falder hammeren.

så kan de ikke få det nemmere.

Bum. ti kendes for ret skyldig da de ikke har kunnet levere en uomtvistelig skyldig.

• #71   28. nov 2013 Grauballe,

"tag jer sammen nikkefår istedet for at lade jer pule i røven gang på gang, det er ren glidebane."

Ingen tager mig nogen steder. Jeg låner min bil/mc ud til ærlige mennesker, som betaler for deres fejltagelser. Hvad angår mig selv, betaler jeg såmænd når jeg bliver blitzet.

Glidebane... Pule i røven... Du virker lidt analfikseret. Har du nogen du kan tale om det med? smiley

• #72   28. nov 2013 Ib

Sliding slope argumentet er for dumt!

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#73   28. nov 2013 @ib: Hvorfor er det "dem" og "os". Relativ meget sort/hvid betragtning - det er sørme en farlig sygdom du har fået dig - søg hjælp!

smiley

• Sajmon ™

#74   28. nov 2013 GTR - Lad være med at narre dig selv. Hver eneste gang resourcer er blevet flyttet rundt indenfor ordensmagten, ender de på de pladser som genererer den bedste indkomst og de bedste statistikker.
    Det er det de "folkevalgte" politikere vil have - og ikke det der tjener samfundet bedst.

I nævner alle sammen at det koster penge at drive penge ind - desværre forgæves 10.000 gange om året.
    Hvorfor er der ingen som stiller spørgsmålstegn ved om den form for bødeinddrivelse overhovedet gør en skid forskel?
    Det kan da godt være det bliver nemmere at inddrive bøder, men bliver der så opklaret flere indbrud, overfald, voldtægter og noget af alt det andet lort der foregår på daglig basis?

Hvad er det dog for en fucked up tankegang at der er et indkomst mål for bøder for trafikforseelser?

Hvad er det dog for en endnu mere fucked up tankegang, at man pludselig er skyldig til man kan pege på en anden som er det?

UD af de fotovogne og lav noget ordentligt politiarbejde, for helvede!!!!!!

Det her samfund er på vej ud af et spor som er HELT skævt, og i 2-3 nikkedukker argumenterer FOR det.

Brrræææææææææææækkkk!!!!

Det er lige så snotdumt udtænkt som hundeloven. Siden den blev vedtaget, er antallet af hundebid steget eller stagneret i bedste fald. smiley O_o smiley smiley

• #75   28. nov 2013 Sajmon,

Det eneste retfærdige er, at bøden for f.eks.promillekørsel er indtægtsbestemt.

At du kalder dem,som ikke er enige med dig for nikkedukker er et temmelig jammerligt argument.

• Sajmon ™

#76   28. nov 2013 Kim O - Jeg kalder dem som argumenterer for det der lovforslag, som jo ret beset betyder at vores retssikkerhed skal undergraves, for nikkedukker.

Det gør ingen forskel om folk er enige med mig eller ej.

Det er muligt at man ryger ud af alle mulige tangenter hver gang diskussionen starter, men det er jo faktisk et reelt problem at bøden altid tilfalder ejeren af bilen hvis ikke man kan identificere føreren.
    Lige præcist det, står faktisk i artiklen.
    Og det vil da skabe et endnu større problem med kopi nummerplader???

Hvis der dukker et billede op på din adresse, hvor dit registreringsnummer figurerer foran på bilen, men hovedet på føreren er dækket af en knyttet næve med en udstrakt langefinger, så er det DIN BØDE som DU skal betale!
    Det er en bødeSTRAF for selve trafikforseelsen, og så lige en tusse for en langefinger.

Sidder du seriøst og siger at det er ok?

Og sidder du seriøst og prøver at bilde os ind, at man som bilejer får HJÆLP af alle de frigivne resourcer til at bevise sin uskyld????

Glem det - de har sendt bøden, og du er skyldig fordi du ikke kan identificere føreren af bilen, så du ender med at betale når det lovforslag bliver vedtaget.

Men hey - jeg er jo bare en sortseer, så hvad ved jeg?

• #77   28. nov 2013 Hørt Sajmon,

Nu er bøden skrevet, så er man da ligeglad med, at det er en kopi plade. Ellers må man jo fortælle hvem der har svindlet.

Så hold jer venner med folk ellers dukker der sgu en anmeldelse ind af døren. Vil gerne se politets løsning hvis man navngiver en tilfældig. Så kan sagen gå helt i hårknude.

Det vil svare til,at man dømmer andre forbrydelser på vidneudsagn..

• #78   28. nov 2013 Sender politiet overhovedet bøder ud, hvor man ikke kan se ansigtet på føreren (i en bil)?
    Jeg har selv fået et par stykker (måske lidt flere) og har altid været pissed over, at denne kunne man nok ikke løbe fra....men er sikker på at jeg er blitzet mindst dobbelt så mange gange, eller flere end der er kommet bøder.

Har dog altid betalt, da det jo i sidste ende er min bil, mit ansvar!!!!!!!

Og konspirationsteorier omkring det kæmpe marked med kopiplader og folk der modtager andres bøder, eller de har lånt bilen ud til en fuldstændig ukendt person. Come on altså.....Er der virkelig ingen her, der bare er trætte af at det nu bliver lidt sværere at "løbe fra regningen" og det er derfor i er så sure.

Eller er i virkelig urolige over at bødeforlag bare skal vælte ind af brevsprækken, trods jeres ekstreme uskyldighed - jeg ved godt hvad jeg tror på.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#79   28. nov 2013 @Sajmon: Bla Bla Bla ...og Bla Bla Bla....

Lovforslaget ser pt. således ud:
    http://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/L74/index.htm

...og der er fokus på formuleringen "betinget objektivt strafansvar" kombineret med "Det foreslås i den forbindelse nærmere, at ejeren eller den registrerede bruger pålægges strafansvaret (i form af bøde), medmindre en anden person udpeges og denne erkender at have ført køretøjet på gerningstidspunktet, eller medmindre en anden ved brugstyveri m.v. var uberettiget i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet."

Og dialogen - politisk - går netop på, at man med "betinget objektiv strafansvar" ikke kan have en "udpegning og manglende erkendelse" uden retshandling. Eller sagt med andre ord, hvis nogen låner din bil uden din viden, så vil du som ejer være retsmæssig stillet som i dag. Og dette vil så også omfatte din teori mht. fantom-plader og hvad du ellers har kastet i sovsen! Eller skåret ud i PAP og forklaret af "nikkedukker", så vil lovændringen betyde sådan helt konkret, at du som ejer bør sikre dig ift. din bil og/eller MC's færden, således du som ejer KAN og SKAL foretage "udpegning" og ikke som nu... opleve momentan hukommelsessvigt! Og alt dette er i sær vigtigt som privat ejer. Hvad angår ejerforhold i firmaregi, flådeaftaler og lignende vilkår, så vil der ikke være henført "betinget objektivt strafansvar for ejeren" - det vil hvile på brugeren! Og således holder man de juridiske begreber på plads!

Men fair nok - det langt nemmere at læse en skæv artikel på Ekstra Bladet og løbe med i blodbadet af lovhadere, anti-Etats folk og "kloge nikkedukker" der anser (næsten) alt lovgivning som mistet retssikkerhed.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#80   29. nov 2013 PS: ... og du skal da hjælpes lidt mere på vej... Her er linket til de høringssvar som pt. er i spil, hvor du med selvsyn kan se, at dine bekymringer i den grad er inde over bordet og den nuværende lovtekst når ikke ser ud som nu... når/hvis den vedtages!

http://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/l74/bilag/1/1300742.pdf

Læs fra Pkt. 5 og frem....

• Sajmon ™

#81   29. nov 2013 Er læst.

Jeg er jo ikke den eneste der ser en masse problemstillinger i det, og det er synd du er så blind.

• #83   29. nov 2013
    "Retspræsident er betænkelig ved Bødskovs nye bødelov"

"- Det er jo kort og godt, fordi vi frygter, at det vil blive opfattet som urimeligt, at man som bilejer ikke kan vriste sig ud af en anklage, selv om det er evident, at det er en anden, der har siddet bag rattet, siger Bent Carlsen til Ritzau."

"Præsidenten i Vestre Landsret, Den Danske Dommerforening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Danske Biludlejere, Dansk Erhverv og aktører i taxabranchen er blot nogle af skeptikerne"

Hans - gør det slet ikke indtryk?

http://ekstrabladet.dk/biler/article2160977.ece

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#84   29. nov 2013 @Steffen: Jo bestemt! Og jeg er ej heller blind (som Sajmon ellers udtrykker det) og vedkender mig, at der kan være problemstillinger. Og tager vi lovteksten som ref. ift. EB og andre pop-medier, så er man på tynd is... Derfor er det også spændende hvorledes de vil få enderne til at nå sammen, således at man kan komme dette problem til livs - og ikke bare vender det blinde øje til... eller udtaler sig, at så må der bare flere betjente på gaden + droppe ATK helt og holdent. Hvis man ellers har lyst, orker og kan rumme det, så kan man faktisk følge dialogen ift. lovforslaget - de såkaldte høringssvar, hvor det tydeligt fremgår, at man vil opnå en skærpelse af nuværende lovgivning, således at de omtalte mere end 10.000 sager ikke fylder så meget i systemet- og der ikke levnes mulighed for at lyve, glemme eller bedrage sig væk fra en simpel hastighedsbøde.

Det er NAIVT at tro, at nuværende ATK plus kommende fotofælde-strategi bliver lagt på hylden. Den er kommet, den udbygges og den skrottes ikke. Og det er også NAIVT at tro, at man ikke opnår reduktion på hastigheden ved none-brug af ATK og/eller fartfælder. Og det er NAIVT at tro, at man får flere betjente på vejen ift. fartkontrol - og bestemt ikke i stor en størrelse som udgør de fartsyndere som ATK og/eller fotofælder fanger. Så alt den debat og skrålende dialog om mistet retssikkerhed, flere betjente på vejen... glem det - det sker ikke! Det er faktum!

Og når det forholder sig sådan...så ville det tjene både dig (Steffen, Sajmon m.fl.) at måske bare prøve på anskuelse af udfordringen på en sådan måde, at man reelt opnår det som er pointen, nemlig at forhindre mere end 10.000 løgnere i at slippe for deres banale hastighedsbøder årligt. Og problemet bliver ikke mindre. Men nej, I fremstiller jer selv som ofre og mistet retssikkerhed! Ved I hvad jeg kalder sådan noget? Det kalder jeg afvikling, negativt og langt under stregen. Det er langt mere berigende at foretage udvikling - forøvrigt også mere positivt.

Havde jeg f.eks. bare én gang set et indlæg fra dig (eller andre anti-lovændrings-personager), hvor I f.eks. skrevet noget i stil af: Gad vide om kan kunne lave et system som gjorde, at man stimulerede alle os med kørekort til at køre med reduceret fart og ikke kickstarte alle de hastighedssager? Gad vide om man kunne lave et pointsystem, hvor man ikke bare kørte med 30% og 60% og endelig frakendelse? Gad vide om tvunget 5 x weekend brush-up kursus ville gøre en forskel? Gade vide om... men næ...nej! Ikke én gang har I kommet med et udviklingsindlæg... brok brok brok brok og brok!

Og det fortæller faktisk meget godt hvorledes meget bliver til her i kongeriget. Man sætter sit kryds på autopilot og forbeholder sig retten til brok og klager. Det er dansk! Og på denne måde bliver det jul igen... og igen næste år... intet er forandret!

smiley

• #85   29. nov 2013 GTR

Alle de ting du skriver. at det er naivt at tro, er da heller ikke noget jeg tror.
    Men jeg mener at det er politiets egen skyld at de har 10.000 sager liggende som de aldrig får opklaret, - de har valgt en metode der gør at de rager alle disse sager til sig, på en måde de ikke kan følge til dørs.
    Og ja, det er da naivt at tro at de vil holde op med det.

Som i alle andre tilfælde hvor samfundet skal uddele konsekvenser for at overtræde lovgivningen, skal grundlaget være i orden, så man er sikker på at sammenhængen mellem handling og konsekvens er intakt.

Når de ikke kan det, må de acceptere at deres metode kun finder den rigtige gerningsmand i en del af tilfældene, og i andre tilfælde finder de ham ikke

Det er helt uacceptabelt at opkræve bøden hos en, de med sikkerhed ved ikke har begået overtrædelsen.

Det mener retspræsidenten ved østre landsret, vestre landsret, samt dommerforeningen tilsyneladende også.

• Sajmon ™

#86   29. nov 2013 Det er lige netop deres egen tåbelige måde at opfinde fartsynderne på, der gør at de har så meget arbejde ud af det.

Det KAN fanme ikke være befolkningens problem at de er totalt usammenhængende i deres tankegang...

Hovsa-løsninger igen og igen hver eneste jul efter jul.

• #87   29. nov 2013 Sajmon,

Hvor har du ret. Hvis "de" ikke lavede fartkontroller, var. problemet løst.

Vi er jo allesammen voksne fornuftige mennesker. Jowjow da

Omkring falske nummerplader:Hvor stor er risikoen for at en ejer af nøjagtig samme bilmodel og samme farve som min er kriminel og tænker: Jeg bestiller sq lige et par falske plader og så kører jeg formel 1 race i Nørre Voldtægt.

M.v.h.
    Kim (KBH)

• Sajmon ™

#88   29. nov 2013 Det behøver da ikke være samme farve - bare mærket passer. Billederne er sort / hvide, så man kan kun se lys / mørk.

Jeg har aldrig sagt de ikke skulle lave fartkontroller - men de burde da lave nogle kontroller, som for det første understøttede deres udtalelser omkring "præventiv effekt" kontra at de er synlige, og for det andet betød at alle synderne blev stoppet på stedet.
    Sidst jeg kiggede efter, handlede fartkontroller om sikkerhed og ikke om penge og statistikker.

Eller har jeg misset noget????

• #89   29. nov 2013
    Kim O.
    Det vi efterlyser er sådan set at de LAVER fartkontroller.
    Men på en måde så resultatet af dem ikke kan drages i tvivl.

Drop dette samlebåndssjusk, og lav kontrollerne på en måde, så banditten tages med fingrene i fadet.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#90   1. dec 2013 Steffen og Sajmon: Så eneste løsning ift. jeres holdning er, at man dropper ATK såvel planlagte fotofælder og satser på fysisk kontrol?

Hvis ATK og/eller fotofælder ikke virker, hvordan kan det så være, at der findes zillioner af FB-grupper og og APP's som folk bruger til at få information om igangværende kontrol - og som følge deraf passage med reduceret fart?

• Sajmon ™

#91   1. dec 2013 Bingo!

Når en fotovogn står og gemmer sig, er det en regel indenfor ordensmagten at der altid skal være en anden betjent eller patrulje indenfor en vis afstand, af sikkerhedsmæssige årsager. Det betyder altså at bemandingen er den samme som hvis der udføres en lasermåling - dvs 2 styks eller flere.

Fortæl mig så lige hvilken forskel det ville gøre, hvis de samme zillioner FB grupper og apps skulle advare mod laser fartkontroller de SAMME STEDER, men hvor du så derimod var sikker på at blive taget med pølledutterne i fadet, fordi de var fysiske kontroller...?
    Lige nu, sidder 10.000 ud af de zillioner af FB brugere og tænker "jaja det er fint - det er nemt nok at snyde selvom der dumper et billede ind af brevsprækken" hvor de med laserkontrollen, ville være stort set sikre på at blive snuppet.
    Enig - der ville nok blive stoppet færre mennesker med mindre indkomst til følge, men den præventive virkning vil helt sikkert være den samme eller, efter min overbevisning, større end med ATK. Husk nu på argumentet stadig er trafiksikkerhed, når vi snakker om hele det her show.

Så slår man 2 (faktisk 3) fluer med et smæk. Man forbedrer målemetoden uden at bruge ekstra resourcer, slipper for de 10.000 sager om året, og underbygger folks fornemmelse af retfærdighed - og faktisk generelt mindre arbejde for betjentene fordi der generelt er et mindre antal sager.
    Jeg er jo ikke dum - jeg ved da udmærket godt at det er naivt at tro at politikerne vil indrømme at ATK er en kæmpe fejl, men så længe bare EN mand har forstået min argumentation, er vi da kommet et skridt videre end "bla bla bla" og "blind"... smiley

• #92   1. dec 2013 GTR

Ja, hvis de ikke kan ramme den rigtige på anden måde så må de gøre sådan.
    Alternativt kan de gøre som nu, - og lade være med at lade sig frustrere over at deres materiale er så dårligt, at de ikke får alle fartsyndere i nettet.

Hvis folk kan måde op hos politiet med billed-ID - og dermed bevise at det er en anden på billedet, så er den potte ude.

Hvis de ikke vil gøre det ordentligt, må det jo være fordi det ikke er vigtigt nok for dem.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#93   1. dec 2013 @Sajmon: Nu skal du ikke gå i selvsving - ro på! At jeg forstår din argumentation betyder jo ikke, at jeg deler din holdning, hvilket også er tilfældet her!

@Steffen: Materialet er i de omtalte mere end 10.000 sager ikke specielt dårligt. Det er nuværende lovgivning som gør, at man kan lyve sig fra en banal hastighedssag. Der forekommer mange tilfælde hvor videovogne har "fanget" en fartsynder på en sekvens, hvor hverken hovede eller røv fremgår i A4-format. Og hvor fartsynderen efterfølgende er forsvundet ud i den blå luft. Tilbage står man med en videoseksvens hvor man med sikkerhed ved følgende 1). Pågældende vogn var på det sted (tid/dato), 2). Vognen kørte for hurtigt (fremgår af sekvens), 3). Vognen blev ikke bragt til standsning. (det kunne f.eks. være en MC ligeså). I disse tilfælde har vi fulgt den logik (eller mangel på samme) som både du og Sajmon dyrker, nemlig aktiv fartkontrol på vejen. Så er det jeg stiller dkr. 10.000,- spørgsmålet: Ville det ikke være helt okay at lovgivningen gav mulighed for, at ejeren af dette køretøj som udgangspunkt skulle stå til ansvar for den færden bil/mc havde foretaget sig? Hvis du som ejer vidste, at du kunne blive draget til ansvar ift. fartmålinger begået i din bil- eller på din MC - og du som følge deraf sikrede dig før udlån? Og hvis du svarer nej, så er det kun fordi du til stadighed ønsker at opretholde den fordel nuværende lovgivning giver dig til senere (eget) brug!

• #94   1. dec 2013 GTR
    Er det ikke skønt at være et alvidende orakel, der ved hvorfor andre har den holdning de har, - og fastslå at deres motiv udelukkende skyldes at de kan udnytte det til egen fordel?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#95   1. dec 2013 @Steffen: Det var et spædt forsøg på at få din reaktion - som bestemt også kom - og den var personlig og bestemt ikke rettet mod emnet. Denne verden er ikke bare sort/hvid uagtet hvor meget man end prøver. Pudsigt nok er det eneste jeg har set fra mange tråddeltagere en meget entydig tilgang, hvor man end ikke anerkender at problemet findes, og hvis det findes "bare lidt", så er det Etaten selv der opretholder skylden og blot burde løse "det hele" med flere betjente på vejen kombineret med lukning af ATK mv. - Så berig os med dit svar, ikke? Mit spørgsmål var end ikke teoretisk - det sker - endda ofte!

• #96   1. dec 2013 GTR
    Du skriver:"Og hvis du svarer nej, så er det kun fordi du til stadighed ønsker at opretholde den fordel nuværende lovgivning giver dig til senere (eget) brug! "

Hvorefter du piver over at jeg ikke holder mig til emnet, og er personlig.
    Jamen, det er jo flot.

Svaret på dit spørgsmål er: NEJ !!!

At jeg er registreret som ejer af en genstand, gør mig ikke ansvarlig for andres menneskers handlinger med den.

(Kan du i øvrigt ikke bruge linieskift og afsnit i dine betonagtige totalitære statsmagtspropaganda, det er noget knudret at læse)

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#97   1. dec 2013 Tak for dit svar - som passer perfekt med den opfattelse, at din verden udelukkende er sort og/eller hvid - ligesom du absolut intet ansvar har for noget som helst du ikke selv har stået fader til.... Så er det blevet bekræftet. Håber ikke at var så hårdt som det virker til!
    smiley

• #98   1. dec 2013
    Hehe.... du har nogle underlige konklusioner.
    Min verden er ikke sort/hvid.
    Jeg ved ikke hvordan du er nået frem til det, det tror jeg heller ikke selv du ved.

Men du har ret i at jeg mener, at folk selv må stå til ansvar for deres egne handlinger.
    Men er det noget nyt?
    Hvem skulle ellers stå til ansvar for dem?

• Sajmon ™

#100   1. dec 2013 Det er for mig ligegyldigt om du er enig, så længe du indrømmer at kunne se mit synspunkt.

Det er de SAMME resourcer der bruges på fysiske målinger - man luger bare ud i fejlene.

Med hensyn til dit 10.000 kroners spørgsmål - så er svaret "Næ". Hvad rager det mig hvad folk bruger min bil til, og hvorfor skal jeg dog stilles til ansvar for det når det ikke er mig der fører den altid?
    Gå dog for helvede efter manden der gør noget ulovligt...
    Problematikken er udelukkende opstået fordi de har valgt en gennemgående dårlig måde at pålægge trafikanter ekstra afgifter.

Jeg kan ikke se at ATK systemet kan bidrage med noget sikkerhedsmæssigt i trafikken, som fysiske kontroller ikke kan.
    En masse ekstra kontorarbejde og at uskyldige mennesker dømmes - intet andet.

Ja ok - og så det som alle politikere dyrker - at mele egen kage og malke systemet for så mange personlige indtægter som muligt.

• #101   3. dec 2013 "Hvis ATK og/eller fotofælder ikke virker, hvordan kan det så være, at der findes zillioner af FB-grupper og og APP's som folk bruger til at få information om igangværende kontrol - og som følge deraf passage med reduceret fart? "

GTR, som betjent må du da vide at formålet med hastighedskontroller er at sænke ulykkestallet. Er der så noget galt i at folk advarer på FB, blinker med lyset og på anden måde advarer dem der ved at køre 110 på den sekssporede motorvej ved Vejle, er til stor fare for de andre brugere af vejen? Større trafiksikkerhed er vel målet?. Eller handler det om at kradse så mange penge ind at bonussen udløses, og "mester" får sin resultatløn forhøjet? Resultatlønnen er en funktion af det inddrevne beløb i bøder, ikke af lavere antal ulykker, og det er dybt betænkeligt.
    Forslaget har heldigvis ikke gang på jord, der er flertal imod udenom regeringen. Men det er dybt beklageligt, at det overhovedet fremsættes, og en ting man bør huske på næste gang man står i stemmeboksen. Hvem vil lave retfærdige love, og hvem vil lave love der gør det nemt at straffe borgerne?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#102   3. dec 2013 @Peter: Du læser tråden som fanden læser bibelen... og forøvrigt, hvis jeg er betjent, så må du være justitsminister og pave i din fritid?

Forøvrigt er forslaget gået i udvalgsbehandling- og der er flertal inden for de rammer der kræves (måske endnu ét eksempel på at du læser alt for meget Ekstra Bladet).

smiley

• #103   4. dec 2013 Nu har jeg ikke læst det hele, men er der den store forskel i forhold til at en p-bøde kommer til ejeren og ikke brugeren?

• Sajmon ™

#104   4. dec 2013 Hvis du ikke har læst det hele - hvorfor så kommentere på det?

Har en P-afgift noget med trafiksikkerhed at gøre?
    Kan du på nogen måde komme problematikken med en P-afgift til livs?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#105   4. dec 2013 smiley Man kunne jo bruge den så velkendte logik-opfattelse som præger dialogen fra tid til anden og blive enige om, at man aftaler, at ingen må køre i biler eller på MC mere! Så var problemet løst... og ATK m.fl. kan ligeså lukkes!
    smiley

• #106   4. dec 2013 GTR, for det første læser jeg slet ikke EB, for det andet læser jeg det der skrives i tråden, og det var også tilfældet da emnet var oppe i en anden tråd, hvor du blev argumenteret ned under gulvbrædderne. Jeg antog du var betjent, fordi hele din argumentation, her og i den anden tråd, bygger på at det at anklage en person for en lovovertrædelse en anden har begået, er lettere for politiet.
    Man burde have tænkt på, at der ville blive problemer med at løfte bevisbyrden allerede dengang de første en-mands eller endda automatiske kameraer blev taget i brug. Men politiet jublede over, hvor meget mandskab der kunne spares, og nu omtaler man euforisk de automatiske kameraer rosenrødt som ATK, for klistre sig op af luftfartens og jernbanernes ATC, hvilket er noget ganske andet end bare at måle hastighed.
    En politiassistent i København omtalte at hans betjente var på "sikkerhedsarbejde" da de sad i en fotovogn. Når man så undersøgte hvor det var, var det helt tydeligt at de havde skiftet kasketten ud med skatteopkræverens. Garmin kalder dem også "sikkerhedskameraer", hvilket de absolut ikke er. Jeg vil ikke dynge til med eksempler på kontrolsteder, hvor det absolut ikke er trafiksikkerheden, der er i tankerne, men der er rigtig mange. Det er jo også tankevækkende at der budgetteres med indtægten fra fartbøder i finansloven, og når der mangler penge "foreslår" finansministeren at der indkøbes mange flere end politiet ønskede. Metoden er præcis som i Stalin-tidens Sovjet. Når 5-års planen blev lagt, beregnede man hvor meget gratis arbejdskraft fra lejrene man skulle bruge. KGB skaffede så det nødvendige antal.
    Det er ikke et retssamfund værdigt bare at sende bøden til ejeren fordi det er lettere end at løfte bevisbyrden. Ejeren skal ikke løfte nogen bevisbyrde, for man er uskyldig indtil det modsatte er bevist. Derfor opgives mange retssager fordi anklageren ikke kan bevise skylden, selvom den anklagede heller ikke kan bevise sin uskyld. I fartsager er det meget let, for politiet standser bare køretøjet på stedet og finder ud af hvem der kører. Så kan man samtidigt kigge på dækkene, lugte efter hash eller sprut - udføre gedigent politiarbejde. Det kræver så at Politiet letter sig fra skrivebordet og kommer ud i virkeligheden.
    I øvrigt var den mest markante forbedring af trafiksikkerheden at man hævede hastighedsgrænserne på motorvejen til 110 og 130. Intet andet har ført til en så markant fald i såvel ulykkestal som dræbte. Generelle fartgrænser vil i den største del af tiden være forkerte, men det er en anden og ganske interessant diskussion.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#107   4. dec 2013 @Peter K: Du slynger rundt med "fakta" som om det var og er sandhed.... og den form for argumentation er dømt til fald forlods! Jeg har noteret mig at din holdning er som den er - hvilket jeg har respekt for - og ikke overraskende, er vi slet ikke enige! Det handler ikke om enten eller... det handler om både og... Og fakta er, at vi pt. har en lovgivning som betyder, at mere end 10.000 sager alene på den konto må skrottes årligt - og mængden stiger! Nok om det... en styrke er også accept af enighed om at være uenig - trods alt!

• #108   4. dec 2013 Det er da ikke lovgivningens skyld at sagerne må skrottes.

Det skyldes at de metoder man har valgt at bruge til at rejse sagerne, er så usikre og upræcise, at det er for besværligt at følge tingene til dørs.

Hvis myndighederne ikke vil gøre arbejdet ordentligt, så må det jo være fordi de ikke synes det er vigtigt nok.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#109   4. dec 2013 Steffen! Du har din holdning - stor respekt for den del. Fakta er bare den, at det netop er nuværende lovgivning som gør, at mere end 10.000 (og stigende) må skrottes. Det er jo netop det som er en del af pointen... der er tunnel-dør-åbning for legal løgn! Både du og jeg kan benyttes os af den - skulle det blive nødvendigt!

• #110   4. dec 2013 Det er da ikke anderledes end i alle andre sager, hvor beviserne ikke er i orden.

Hvis politiet ikke vil gøre den fornødne indsats, så får de ikke gerningsmanden.
    Det er et helt almindeligt vilkår.

De kan jo godt hvis de vil, de har åbenbart bare vurderet at det er for besværligt i forhold til det de kan få ud af det.
    Fint nok - men lad være med at genere mennesker der ikke har begået forseelsen, bare fordi det er for bøvlet at udføre arbejdet selv.

• Sajmon ™

#111   4. dec 2013 GTR - Og du har vist selv en ret lemfældig omgang med "fakta", kan jeg se.
    Igen forkert, forkert og forkert en gang til.
    Det er ikke den nuværende lovgivning den er gal med, men de komplet tåbelige metoder der bruges af ordensmagten, til at håndhæve den.

Fysiske kontroller, som Peter K så tydeligt påpeger, vil både gøre det muligt at løfte bevisbyrden, samt potentielt ramme mange flere lovovertrædere i samme hug.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#112   4. dec 2013 smiley Vi kører efterhånden rundt i ringe for syvende gang! Sajmon - jeg er slet ikke uenig med hverken dig eller Peter ift. fysisk kontrol. Den løfter alle tvivl væk - og den er perfekt - herlig - og der er brug for den! Desværre forholder det sig anderledes med den virkelige verden. Der bliver nok ikke flere fysiske kontroller. Med mindre at du og jeg (og alle andre) synes det er en skide god idé at tildele flere ressourcer til Etaten...og konsekvensen herfor er, at vi også skal betale mere i SKAT - alternativt finde pengene andetsteds. Men hvor? Uagtet om der er monteret røde, blå eller mellemfarve politikkere på stolen, så er det nok ikke noget som sker!

• Sajmon ™

#113   4. dec 2013 Så lad være med at sige det er lovens skyld...

• #114   4. dec 2013 GTR

Vil du acceptere og betale en bøde og dermed erklære dig skyldig, såfremt eneste bevis er at du har tilknytning/ejerskab på genstanden der er brugt i forbindelse med forseelsen, her mener jeg generelt og ikke kun fartbøde.

Bare svar kort ja eller nej.

Så kan vi altid diskutere moral etik etc etc, bare et ja eller nej, til mit spørgsmål, som bevis/ikke bevis

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#115   5. dec 2013 @Grauballe: Du stiller mig et spørgsmål som klart fortæller, at du end ikke har gidet at læse lovforslaget eller de høringssvar som efterfølgende er kommet - hertil de forslag til ændringer som også er på bordet! Så hvad nytter mit svar når dialogen ikke er i balance?

Svar: Ja! Hvis jeg som ejer bliver stillet til ansvar for min bil/mc og dens færden, så ville jeg aldrig sætte mig selv i den situation, hvilket betyder, at skulle knægten eller en ven låne bilen (aldrig MC*en), så var det enten NEJ - eller "du betaler selv". Og hvad angår test-piloter til MC/salg... Besøg Brdr. Jensen og prøv deres... kom tilbage og lav en bedre handel her!

@Sajmon: Hvordan kan det være andet, når loven giver mulighed for at lyve sig ethvert kendskab til sin bils færden - uagtet at man ikke kan se hvem der førte bilen. Den køre sgu' da for helvede ikke af sig selv? Skal det snittes i pap?

• Sajmon ™

#116   5. dec 2013 Det er den dårlige målemetodes skyld.

Det er symptombehandling - ikke problemløsning.

Skal det snittes i pap, eller bøjes i neon?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#117   5. dec 2013 Jeg har det rigtig godt med- og sover i den grad trygt om natten ved bare tanken om, at Sajmon & Co ikke står for den danske lovgivning! Tror faktisk at "sharialoven" ville være en svanedans ift. jeres version! smiley

• #118   5. dec 2013 Så loven som den er nu, svarer altså til din forestilling af sharia?

Jeg går ud fra at din smiley er udtryk for at du godt selv ved hvor åndssvagt der lyder.

• #119   5. dec 2013 GTR

Jeg stiller et helt simpelt spørgsmål omkring straf/bevisførelse - generelt og det var bare det jeg ønskede et svar på.

• Sajmon ™

#120   5. dec 2013 Jeg har det rigtigt godt med at der ikke er flere af din slags i den her verden, end der er...

• #121   6. dec 2013 Pis. sidder her og fundere over hvem det var der lånte mit hagl gevær (Rizzni) da jeg tog udlands arbejde.
    håber ikke jeg hænger på et par mord når jeg kommer hjem ;o)

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#122   6. dec 2013 Og for dem der virkelig har interesse i at følge behandlingen af lovforslaget (se ovenfor), så fremgår det netop, at man er bekymret for retssikkerheden ift. det oprindelige "objektivt bødeansvar for ejeren". Dette er der også stor enighed om her i tråden - selv mig - uagtet at nogen måske vil hævde det modsatte. I skrivende stund forventer man at opdele lovforslaget i to dele, nemlig skærpede sanktioner ift. hastighed ved f.eks. vejarbejde og lignende. Herefter behandlingen af den stigende problemstilling ift. snyd og manglende oplysninger fra ejeren. Der drøftes konkret nogle modeller, hvor ejeren HAR ansvar og ikke kan frasige sig - men at det fortsat er politiet som har ansvar for efterforskningen - forudsat at ejeren udtaler sig om at bilen ikke blev ført af ham selv. DF har faktisk som eneste parti fremsat et ældre forslag, som også skulle forbedre situationen, nemlig at handel med køretøjer og indreg. af køretøjer *kun* må foretages til personer der har gyldig førerbevis til nævnte kategori. Fornuftigt! Dog vides der endnu ikke om det skulle have nogen betydning på de omtalte mange sager. Nok om det - blot et update!

Kommentér på:
Få bøder mens du sover.

Annonce