1.527 visninger
|
Oprettet:
27. jan 2006 Følger: 37 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Få bøder mens du sover. {{forumTopicSubject}}
Statsmagtens arrogance når nye højder.
"Ja, vi kan godt se at det ikke er dig på billedet, men du får bøden, for så er det nemmere for os."
Regeringen og Enhedslisten vil altså straffe folk for en lovovertrædelse de positivt ved personen ikke har begået - FORDI DET ER NEMMERE !!!
Vi skal vist have en ny definition af begrebet 'Retsstat'.
Det kunne passende blive noget med bananer.
(link fjernet)
jan 2006
Følger: 37 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Hvis jeg ikke har begået en hastighedsovertrædelse, så skal jeg heller ikke have en hastighedsbøde.
jan 2006
Det er så det de lægger op til.
jan 2006
Dan, - det har ikke noget at gøre med om han er en røv eller ej.
Det har noget at gøre med at statsmagten vil straffe folk for noget, de helt stensikkert ved man IKKE har gjort.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.539
Banalt set ændres lovgivningen, således at HVIS du ejer bil/MC eller andre former for transportmidler, så skal du bare være opmærksom på, at såfremt køretøjet bliver reg. for hastighedsovertrædelse, så vil DU som ejer af bilen få tildelt fartbøden! Og så kan du påråbe dig alle former for uskyld - men forslaget er helt legalt og i den grad nødvendigt! Som også påpeget i andre tråde, så er det et stigende problem, at folk "snyder" sig fra disse hastighedsbøder, og at Etaten bruger enormt meget tid på at føre dialog med selv samme snyde- og løgnepelse! Hvis du lejer en bil hos Avis og bliver filmet... hvem skal betale? Hvis du låner firmabil - hvem tror du så betaler? Ja, i første omgang er det hhv. Avis og din arbejdsgiver, men tro mig, både Avis såvel din arbejdsgiver skal med stor sandsynlighed nok hente pengene hos dig - og hvad angår din arbejdsgiver, så er det nok tilkoblet med en løftet pegefinger om at din færden i deres biler skal følge hastigheden - med mindre du som Kevin har fået en fed F1-kontrakt!
Selv samme lovforslag tager jo også højde for hastighedsovertrædelser hvor der indgår "klip" og/eller frakendelse. Her er det så ikke bilens ejer der er i spil - men den som har ført bilen - præcis på samme vilkår som findes idag.
apr 2006
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.531
Jeg er helt med på ideen at bøden følger vognen, dog med forbehold for de sager hvor nr pladen er stjålet eller fusket på anden vis - så må "vi" lade være med at låne bilen ud til folk der ikke vil stå ved deres ugerninger.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 909
apr 2006
http://www.leksikon.org/art.php?n=2460 <--- Lidt inspiration og læsning!
jan 2006
Hans - vil du have de første 100 paragraffer med formuleringen" Straffes med bøde eller fængsel i indtil ......"
Her handler det om at statsmagten vil straffe folk for en overtrædelse, som de ingen indflydelse har på.
Er dækkene slidte, eller bremserne defekte, så har ejeren trods alt en finger med i spillet.
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
apr 2006
jan 2006
Du vrøvler Hans.
Jeg har altid betalt for hvad jeg har gjort.
Men jeg berøres da af forslaget, hvis jeg også skal betale for hvad andre har gjort.
Hvis naboen dunker sin kone oven i hovedet, med en hammer han har lånt af mig, er jeg så medskyldig i vold?
jan 2006
Hvis de ikke kan bevise hvem der har begået en forbrydelse, - så har de ikke en gerningsmand.
Man kan da ikke gå til en, som man positivt ved ikke har begået overtrædelsen, og straffe ham i stedet.
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 13 Svar: 264
Ifølge din logik gør man...
jan 2006
Nej, det kan man ikke.
Men man kan sammenligne princippet om at straffe en person for en forbrydelse han ikke har begået.
Og oven i købet gøre det helt bevidst.
apr 2006
Og vi kunne skrive frem og tilbage i zillioner af år uden at det hjælper noget som helst for din forståelse og opfattelse af bøde, straf, forbrydelse osv. osv. Ironien vil så nok ingen ende tage om 10-15 år og nævnte lovgivning har været aktiv, idet du uden tvivl på det tidspunkt vil synes at det er helt "normalt"
apr 2006
apr 2006
jan 2006
Med dette forslag, vil de udlicitere den opgave til civilbefolkningen.
apr 2006
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 521
jan 2006
Det er ikke en retsstat værdigt.
jan 2006
Altså overtrædelser i procent.
jan 2006
Ok Dan, er argumentet så at fordi politiet har travl, så skal man straffe folk for noget andre har gjort?
Sådan lidt aflastning, og uddelegering af opgaven?
apr 2006
@Steffen: Det afhænger da af hvordan du betragter en Retsstat? Hvis det er ud fra devisen om, at man som borger bare kan lyve og bedrage sig fra hastighedssager - selv banale - så føler jeg mig som borger i den grad udsat. Hvad angår handling og konsekvens, så hænger den da fint sammen - endda i en sådan grad - at nuværende lovområde blot forfølges, idet du også i dag har lov/ansvar for din bil/MC - hvor du kan tildeles bøde uagtet om du har ført bilen/MC eller ej.
Generelt kan jeg godt forstå hvorfor nogen har anti-reaktion for denne lovændring, idet man påfører en "ulempe" for en måske kommende situation. Jeg vil også helst have det største kagestykke til fødselsdagen, men desværre har Fætter Knud det med at snuppe det før mig.... surt show!
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 56
aug 2009
Følger: 20 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 99
Og det med flyttedag, hva er det for en latterlig undskylding
Om så der var 20 mennesker med, ville det være nemt og finde frem til føreren,
Du har som sagt et billede af person..
Så tør øjne og tag noget ansvar i livet!!!
jan 2006
apr 2006
mar 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 56
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 258
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Nu er det jo ingen hemmelighed at etaten allerede efter de nuværende regler og love, gør LIGE hvad fanden det passer dem, og uddeler straffe (bødestraf, men stadig en fucking STRAF) til LIGE hvem det passer dem, på trods af at mange faktisk ER uskyldige.
Det der forslag er komplet tåbeligt, og vil være endnu et søm i den såkaldte retsstats kiste - og er KUN udtænkt for at understøtte den statistiske pengemaskine, som fotovogne og stærekasser er.
Det kan sagtens være at folk så "kan lære ikke at låne deres køretøjer ud til folk ikke man kan stole på" - men det ved man ligesom først når det ER for sent, og synderen nægter eller ikke kan lokaliseres.
Jeg kan da nævne de første 10 situationer hvor du ingen chance har for at redegøre for hvem der førte bilen på det pågældende tidspunkt...
Stiller jeg op på politistationen med bødeforlægget + billede i hånden så de kan SE det ikke er mig der har ført bilen og jeg ikke kan redegøre for hvem der har ført den, så skal bøden da frafaldes.
Alt andet ville da være justitsmord, uanset hvor meget man argumenterer for det modsatte.
Den såkaldte "retsstat" inkluderer blandt andet at ordensmagten har bevisbyrden - og kan de ikke løfte den fordi deres skæg_&_blå_briller stategi med fotovogne og stærekasser gør at folk ikke bliver standset på stedet & identificeret, så er det #¤&%(£$¬ DERES problem - ikke befolkningens!!!!
Den samme mand som sidder i fotovognen kan passende stille en trefod op med en lasermåler på, og så kan den betjent som altid skal være tæt på mens fotovognen opererer, være backup på vejen når folk skal stoppes.
Så er problemet løst og ingen skal dømmes uretfærdigt...
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 258
aug 2009
Følger: 20 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 99
mar 2007
Følger: 78 Følgere: 76 MC-er: 2 Emner: 105 Svar: 3.225
Den nye er at hvis ikke gerningsmanden tilkendegiver at have kørt i bilen bliver ejeren straffet.
Så længe man ikke snakker klip sager, så er der faktisk penge at spare med de nye regler, hvis folk vil snylte systemet.
Absurd lovforslag, som er totalt modstridende med et retssamfund hvor, man er uskyldig indtil andet er bevist.
apr 2006
@Sajmon: Så burde du måske overveje om du reelt er voksen nok- og kan opretholde så stor et ansvar som findes ved at være ejer af bil/mc mv.
Omvendt - uagtet hvilken lovændring eller hvilken form vi taler om, så ville du have stået på række #1 og påråbe dig skræk og advarsel..... Men fair nok - hvis du heller vil tage hensyn til de over 10.000 løgnere der årligt er årsag til dette lovforslag, så fint med mig... fakta er nemlig, at alle andre erkender og betaler deres bøde, og ligeledes ikke vil være påvirket af kommende lovændring.
Jeg tager hensyn til folk der dømmes og straffes uretfærdigt på grund af det der elendige makværk, som igen kun er opfundet for at bakke tidligere makværk op - ikke andet.
Det handler ikke om mig selv, for jeg har aldrig haft noget at skjule omkring min opførsel i trafikken, og begge gange jeg har fået fartbøder på billeder fra fotovogne, kunne jeg bevise min uskyld og fik derfor ikke straffen.
Begge gange var det den samme kegle som, så vidt jeg ved, stadig har en kopi af min tidligere firmabils nummerplader, siddende på sin egen bil.
Men sker det for dig frem over, betaler du jo bare bøden uden at stille spørgsmål, for systemet kan jo ikke fejle, vel?
apr 2006
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 359 Svar: 1.307
Og vil du have din cykel til at skille sig ud, så kommers kat bare efter dig med afgifter,,,
I et ægte retssamfund kan man ikke dømme folk når man ikke kan bevise deres skyld. Det lovforslag er da udelukkende opfundet, fordi etaten er klar over at deres bevisbyrde er svær at løfte, når de vælger at afsløre ulovligheder på den stærkt kritisable og komplet uvirksomme måde, som ATK systemet fungererer.
Lovforslaget vil da netop kunne tvinge folk til at betale for noget de ikke har gjort i tilfældet med kopierede nummerplader?
Du er nødt til lige at forstå at nummerpladerne aldrig blev stjålet fra firmabilen - de blev læst og kopieret, som det sker for læssevis af mennesker her i landet.
Det tager ca 15 sek at bestille et sæt nummerplader i det danske layout - man skal jo bare finde det reg nummer som sidder på en bil der ligner den man vil bruge dem på - så er der stort set aldrig nogen der vil finde ud af det.
Jeg er blevet stoppet masser af gange, men jeg har endnu aldrig set en politimand krydstjekke mit stelnummer med registreringsnummeret, for at kontrollere om pladerne tilhørte bilen.
apr 2005
Følger: 19 Følgere: 25 MC-er: 13 Emner: 51 Svar: 588
apr 2006
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.352
Ingen i min omgangskreds ville nægte at betale, hvis de havde lånt min bil!!!
Min påstand er, at 90% af dem, som nægter at have kørt deres bil, og nægter at fortælle hvem der så har kørt den, selv har kørt den.
For normale ærlige mennesker, er problemet ikke-eksisterende!
Se blot en anden tråd som lige er startet. Kan jeg få en fartbøde når jeg kører med tonet visir... Det indlysende svar er naturligvis: Kun hvis du kører for stærkt!
Det lovforslag vil da på ingen måde ændre ved problematikken omkring kopierede plader.
Det er ikke et spørgsmål om at se spøgelser - men om at påpege de åbenlyse fejl som forslaget har.
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 69 MC-er: 25 Emner: 294 Svar: 1.890
Låner ikke min bil/mc ud til hvem som helst, og skulle det ske der var en af dem der fik en bøde i min bil så vil jeg jo også gøre mere for at undersøge hvem der har kørt min bil på det tidspunkt.
Det er jo latterlig at politiet skal bruge deres dyrebarestes tid på det, som man selv kan klare meget hurtigere.
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.299
Men det er satme skræmmende at nogen kan sidde og argumentere for at man kan blive dømt uden at have begået forbrydelsen - tag jer sammen nikkefår istedet for at lade jer pule i røven gang på gang, det er ren glidebane.
Skal jeg dømmes skal der være bevis og det må den dømmende magt være i stand til at levere, og magter den ikke det er jeg pr definition uskyldig - bum.
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.308
har selv haft besøg af den lokale betjent pga. en bil jeg havet til salg og en af prøvekørene havet åbenbart haft lidt tung speeder fod.
og hånden på hjertet så anede jeg ikke hvem af alle de der knægte der havet prøvekørt bilen det var.
slap med 500. i bøde lidt øv men fer nok.
kan ikke se hvofor jeg måske skal miste korte fordi en eller anden køre i min bil.
og selvfølig kan man bede om papir på piloterne, men hvornår kommer man i klemme med registerlovgivnengen for at opbevare person følsome oplysninger på hjemme addressen ????
og hvor længe skal man opbevare disse oplysninger, og kommer man i fængelse, når det bliver opdaget at man har indsamlet informationer om alle de personer man har handlet med gennem sit liv ???
apr 2006
@ib: Der er da ingen overvågning i nærværende lovforslag! Der er tale om en ændring som gør, at du som ejer får knyttet nogle forpligtelser. Og konkret ift. din hændelse, så vil du nok fremover ved bilsalg køre med på prøveturen!
@sajmon: Igen - du ser på "systemet" med de absolut sorte af de sorte briller som findes. Det har både jeg og mange andre forstået. Og det er helt okay! Respekt for det. Hvad angår kopi af nummerplader - så ændres der intet ved de forhold uagtet lovforslag eller ej - og indikationen om at du netop anser flere ressourcer som noget negativt, tja, det bekræfter mig blot i ovenstående antagelse.
apr 2006
feb 2006
så kan de ikke få det nemmere.
Bum. ti kendes for ret skyldig da de ikke har kunnet levere en uomtvistelig skyldig.
nov 2008
"tag jer sammen nikkefår istedet for at lade jer pule i røven gang på gang, det er ren glidebane."
Ingen tager mig nogen steder. Jeg låner min bil/mc ud til ærlige mennesker, som betaler for deres fejltagelser. Hvad angår mig selv, betaler jeg såmænd når jeg bliver blitzet.
Glidebane... Pule i røven... Du virker lidt analfikseret. Har du nogen du kan tale om det med?
nov 2008
Sliding slope argumentet er for dumt!
apr 2006
Det er det de "folkevalgte" politikere vil have - og ikke det der tjener samfundet bedst.
I nævner alle sammen at det koster penge at drive penge ind - desværre forgæves 10.000 gange om året.
Hvorfor er der ingen som stiller spørgsmålstegn ved om den form for bødeinddrivelse overhovedet gør en skid forskel?
Det kan da godt være det bliver nemmere at inddrive bøder, men bliver der så opklaret flere indbrud, overfald, voldtægter og noget af alt det andet lort der foregår på daglig basis?
Hvad er det dog for en fucked up tankegang at der er et indkomst mål for bøder for trafikforseelser?
Hvad er det dog for en endnu mere fucked up tankegang, at man pludselig er skyldig til man kan pege på en anden som er det?
UD af de fotovogne og lav noget ordentligt politiarbejde, for helvede!!!!!!
Det her samfund er på vej ud af et spor som er HELT skævt, og i 2-3 nikkedukker argumenterer FOR det.
Brrræææææææææææækkkk!!!!
Det er lige så snotdumt udtænkt som hundeloven. Siden den blev vedtaget, er antallet af hundebid steget eller stagneret i bedste fald.
nov 2008
Det eneste retfærdige er, at bøden for f.eks.promillekørsel er indtægtsbestemt.
At du kalder dem,som ikke er enige med dig for nikkedukker er et temmelig jammerligt argument.
Det gør ingen forskel om folk er enige med mig eller ej.
Det er muligt at man ryger ud af alle mulige tangenter hver gang diskussionen starter, men det er jo faktisk et reelt problem at bøden altid tilfalder ejeren af bilen hvis ikke man kan identificere føreren.
Lige præcist det, står faktisk i artiklen.
Og det vil da skabe et endnu større problem med kopi nummerplader???
Hvis der dukker et billede op på din adresse, hvor dit registreringsnummer figurerer foran på bilen, men hovedet på føreren er dækket af en knyttet næve med en udstrakt langefinger, så er det DIN BØDE som DU skal betale!
Det er en bødeSTRAF for selve trafikforseelsen, og så lige en tusse for en langefinger.
Sidder du seriøst og siger at det er ok?
Og sidder du seriøst og prøver at bilde os ind, at man som bilejer får HJÆLP af alle de frigivne resourcer til at bevise sin uskyld????
Glem det - de har sendt bøden, og du er skyldig fordi du ikke kan identificere føreren af bilen, så du ender med at betale når det lovforslag bliver vedtaget.
Men hey - jeg er jo bare en sortseer, så hvad ved jeg?
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 85 MC-er: 2 Emner: 359 Svar: 1.307
Nu er bøden skrevet, så er man da ligeglad med, at det er en kopi plade. Ellers må man jo fortælle hvem der har svindlet.
Så hold jer venner med folk ellers dukker der sgu en anmeldelse ind af døren. Vil gerne se politets løsning hvis man navngiver en tilfældig. Så kan sagen gå helt i hårknude.
Det vil svare til,at man dømmer andre forbrydelser på vidneudsagn..
sep 2013
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 388
Jeg har selv fået et par stykker (måske lidt flere) og har altid været pissed over, at denne kunne man nok ikke løbe fra....men er sikker på at jeg er blitzet mindst dobbelt så mange gange, eller flere end der er kommet bøder.
Har dog altid betalt, da det jo i sidste ende er min bil, mit ansvar!!!!!!!
Og konspirationsteorier omkring det kæmpe marked med kopiplader og folk der modtager andres bøder, eller de har lånt bilen ud til en fuldstændig ukendt person. Come on altså.....Er der virkelig ingen her, der bare er trætte af at det nu bliver lidt sværere at "løbe fra regningen" og det er derfor i er så sure.
Eller er i virkelig urolige over at bødeforlag bare skal vælte ind af brevsprækken, trods jeres ekstreme uskyldighed - jeg ved godt hvad jeg tror på.
apr 2006
Lovforslaget ser pt. således ud:
http://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/L74/index.htm
...og der er fokus på formuleringen "betinget objektivt strafansvar" kombineret med "Det foreslås i den forbindelse nærmere, at ejeren eller den registrerede bruger pålægges strafansvaret (i form af bøde), medmindre en anden person udpeges og denne erkender at have ført køretøjet på gerningstidspunktet, eller medmindre en anden ved brugstyveri m.v. var uberettiget i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet."
Og dialogen - politisk - går netop på, at man med "betinget objektiv strafansvar" ikke kan have en "udpegning og manglende erkendelse" uden retshandling. Eller sagt med andre ord, hvis nogen låner din bil uden din viden, så vil du som ejer være retsmæssig stillet som i dag. Og dette vil så også omfatte din teori mht. fantom-plader og hvad du ellers har kastet i sovsen! Eller skåret ud i PAP og forklaret af "nikkedukker", så vil lovændringen betyde sådan helt konkret, at du som ejer bør sikre dig ift. din bil og/eller MC's færden, således du som ejer KAN og SKAL foretage "udpegning" og ikke som nu... opleve momentan hukommelsessvigt! Og alt dette er i sær vigtigt som privat ejer. Hvad angår ejerforhold i firmaregi, flådeaftaler og lignende vilkår, så vil der ikke være henført "betinget objektivt strafansvar for ejeren" - det vil hvile på brugeren! Og således holder man de juridiske begreber på plads!
Men fair nok - det langt nemmere at læse en skæv artikel på Ekstra Bladet og løbe med i blodbadet af lovhadere, anti-Etats folk og "kloge nikkedukker" der anser (næsten) alt lovgivning som mistet retssikkerhed.
apr 2006
http://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/l74/bilag/1/1300742.pdf
Læs fra Pkt. 5 og frem....
Jeg er jo ikke den eneste der ser en masse problemstillinger i det, og det er synd du er så blind.
jan 2006
"Retspræsident er betænkelig ved Bødskovs nye bødelov"
"- Det er jo kort og godt, fordi vi frygter, at det vil blive opfattet som urimeligt, at man som bilejer ikke kan vriste sig ud af en anklage, selv om det er evident, at det er en anden, der har siddet bag rattet, siger Bent Carlsen til Ritzau."
"Præsidenten i Vestre Landsret, Den Danske Dommerforening, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Danske Biludlejere, Dansk Erhverv og aktører i taxabranchen er blot nogle af skeptikerne"
Hans - gør det slet ikke indtryk?
http://ekstrabladet.dk/biler/article2160977.ece
apr 2006
Det er NAIVT at tro, at nuværende ATK plus kommende fotofælde-strategi bliver lagt på hylden. Den er kommet, den udbygges og den skrottes ikke. Og det er også NAIVT at tro, at man ikke opnår reduktion på hastigheden ved none-brug af ATK og/eller fartfælder. Og det er NAIVT at tro, at man får flere betjente på vejen ift. fartkontrol - og bestemt ikke i stor en størrelse som udgør de fartsyndere som ATK og/eller fotofælder fanger. Så alt den debat og skrålende dialog om mistet retssikkerhed, flere betjente på vejen... glem det - det sker ikke! Det er faktum!
Og når det forholder sig sådan...så ville det tjene både dig (Steffen, Sajmon m.fl.) at måske bare prøve på anskuelse af udfordringen på en sådan måde, at man reelt opnår det som er pointen, nemlig at forhindre mere end 10.000 løgnere i at slippe for deres banale hastighedsbøder årligt. Og problemet bliver ikke mindre. Men nej, I fremstiller jer selv som ofre og mistet retssikkerhed! Ved I hvad jeg kalder sådan noget? Det kalder jeg afvikling, negativt og langt under stregen. Det er langt mere berigende at foretage udvikling - forøvrigt også mere positivt.
Havde jeg f.eks. bare én gang set et indlæg fra dig (eller andre anti-lovændrings-personager), hvor I f.eks. skrevet noget i stil af: Gad vide om kan kunne lave et system som gjorde, at man stimulerede alle os med kørekort til at køre med reduceret fart og ikke kickstarte alle de hastighedssager? Gad vide om man kunne lave et pointsystem, hvor man ikke bare kørte med 30% og 60% og endelig frakendelse? Gad vide om tvunget 5 x weekend brush-up kursus ville gøre en forskel? Gade vide om... men næ...nej! Ikke én gang har I kommet med et udviklingsindlæg... brok brok brok brok og brok!
Og det fortæller faktisk meget godt hvorledes meget bliver til her i kongeriget. Man sætter sit kryds på autopilot og forbeholder sig retten til brok og klager. Det er dansk! Og på denne måde bliver det jul igen... og igen næste år... intet er forandret!
jan 2006
Alle de ting du skriver. at det er naivt at tro, er da heller ikke noget jeg tror.
Men jeg mener at det er politiets egen skyld at de har 10.000 sager liggende som de aldrig får opklaret, - de har valgt en metode der gør at de rager alle disse sager til sig, på en måde de ikke kan følge til dørs.
Og ja, det er da naivt at tro at de vil holde op med det.
Som i alle andre tilfælde hvor samfundet skal uddele konsekvenser for at overtræde lovgivningen, skal grundlaget være i orden, så man er sikker på at sammenhængen mellem handling og konsekvens er intakt.
Når de ikke kan det, må de acceptere at deres metode kun finder den rigtige gerningsmand i en del af tilfældene, og i andre tilfælde finder de ham ikke
Det er helt uacceptabelt at opkræve bøden hos en, de med sikkerhed ved ikke har begået overtrædelsen.
Det mener retspræsidenten ved østre landsret, vestre landsret, samt dommerforeningen tilsyneladende også.
Det KAN fanme ikke være befolkningens problem at de er totalt usammenhængende i deres tankegang...
Hovsa-løsninger igen og igen hver eneste jul efter jul.
nov 2008
Hvor har du ret. Hvis "de" ikke lavede fartkontroller, var. problemet løst.
Vi er jo allesammen voksne fornuftige mennesker. Jowjow da
Omkring falske nummerplader:Hvor stor er risikoen for at en ejer af nøjagtig samme bilmodel og samme farve som min er kriminel og tænker: Jeg bestiller sq lige et par falske plader og så kører jeg formel 1 race i Nørre Voldtægt.
M.v.h.
Kim (KBH)
Jeg har aldrig sagt de ikke skulle lave fartkontroller - men de burde da lave nogle kontroller, som for det første understøttede deres udtalelser omkring "præventiv effekt" kontra at de er synlige, og for det andet betød at alle synderne blev stoppet på stedet.
Sidst jeg kiggede efter, handlede fartkontroller om sikkerhed og ikke om penge og statistikker.
Eller har jeg misset noget????
jan 2006
Kim O.
Det vi efterlyser er sådan set at de LAVER fartkontroller.
Men på en måde så resultatet af dem ikke kan drages i tvivl.
Drop dette samlebåndssjusk, og lav kontrollerne på en måde, så banditten tages med fingrene i fadet.
apr 2006
Hvis ATK og/eller fotofælder ikke virker, hvordan kan det så være, at der findes zillioner af FB-grupper og og APP's som folk bruger til at få information om igangværende kontrol - og som følge deraf passage med reduceret fart?
Når en fotovogn står og gemmer sig, er det en regel indenfor ordensmagten at der altid skal være en anden betjent eller patrulje indenfor en vis afstand, af sikkerhedsmæssige årsager. Det betyder altså at bemandingen er den samme som hvis der udføres en lasermåling - dvs 2 styks eller flere.
Fortæl mig så lige hvilken forskel det ville gøre, hvis de samme zillioner FB grupper og apps skulle advare mod laser fartkontroller de SAMME STEDER, men hvor du så derimod var sikker på at blive taget med pølledutterne i fadet, fordi de var fysiske kontroller...?
Lige nu, sidder 10.000 ud af de zillioner af FB brugere og tænker "jaja det er fint - det er nemt nok at snyde selvom der dumper et billede ind af brevsprækken" hvor de med laserkontrollen, ville være stort set sikre på at blive snuppet.
Enig - der ville nok blive stoppet færre mennesker med mindre indkomst til følge, men den præventive virkning vil helt sikkert være den samme eller, efter min overbevisning, større end med ATK. Husk nu på argumentet stadig er trafiksikkerhed, når vi snakker om hele det her show.
Så slår man 2 (faktisk 3) fluer med et smæk. Man forbedrer målemetoden uden at bruge ekstra resourcer, slipper for de 10.000 sager om året, og underbygger folks fornemmelse af retfærdighed - og faktisk generelt mindre arbejde for betjentene fordi der generelt er et mindre antal sager.
Jeg er jo ikke dum - jeg ved da udmærket godt at det er naivt at tro at politikerne vil indrømme at ATK er en kæmpe fejl, men så længe bare EN mand har forstået min argumentation, er vi da kommet et skridt videre end "bla bla bla" og "blind"...
jan 2006
Ja, hvis de ikke kan ramme den rigtige på anden måde så må de gøre sådan.
Alternativt kan de gøre som nu, - og lade være med at lade sig frustrere over at deres materiale er så dårligt, at de ikke får alle fartsyndere i nettet.
Hvis folk kan måde op hos politiet med billed-ID - og dermed bevise at det er en anden på billedet, så er den potte ude.
Hvis de ikke vil gøre det ordentligt, må det jo være fordi det ikke er vigtigt nok for dem.
apr 2006
@Steffen: Materialet er i de omtalte mere end 10.000 sager ikke specielt dårligt. Det er nuværende lovgivning som gør, at man kan lyve sig fra en banal hastighedssag. Der forekommer mange tilfælde hvor videovogne har "fanget" en fartsynder på en sekvens, hvor hverken hovede eller røv fremgår i A4-format. Og hvor fartsynderen efterfølgende er forsvundet ud i den blå luft. Tilbage står man med en videoseksvens hvor man med sikkerhed ved følgende 1). Pågældende vogn var på det sted (tid/dato), 2). Vognen kørte for hurtigt (fremgår af sekvens), 3). Vognen blev ikke bragt til standsning. (det kunne f.eks. være en MC ligeså). I disse tilfælde har vi fulgt den logik (eller mangel på samme) som både du og Sajmon dyrker, nemlig aktiv fartkontrol på vejen. Så er det jeg stiller dkr. 10.000,- spørgsmålet: Ville det ikke være helt okay at lovgivningen gav mulighed for, at ejeren af dette køretøj som udgangspunkt skulle stå til ansvar for den færden bil/mc havde foretaget sig? Hvis du som ejer vidste, at du kunne blive draget til ansvar ift. fartmålinger begået i din bil- eller på din MC - og du som følge deraf sikrede dig før udlån? Og hvis du svarer nej, så er det kun fordi du til stadighed ønsker at opretholde den fordel nuværende lovgivning giver dig til senere (eget) brug!
jan 2006
Er det ikke skønt at være et alvidende orakel, der ved hvorfor andre har den holdning de har, - og fastslå at deres motiv udelukkende skyldes at de kan udnytte det til egen fordel?
apr 2006
jan 2006
Du skriver:"Og hvis du svarer nej, så er det kun fordi du til stadighed ønsker at opretholde den fordel nuværende lovgivning giver dig til senere (eget) brug! "
Hvorefter du piver over at jeg ikke holder mig til emnet, og er personlig.
Jamen, det er jo flot.
Svaret på dit spørgsmål er: NEJ !!!
At jeg er registreret som ejer af en genstand, gør mig ikke ansvarlig for andres menneskers handlinger med den.
(Kan du i øvrigt ikke bruge linieskift og afsnit i dine betonagtige totalitære statsmagtspropaganda, det er noget knudret at læse)
apr 2006
jan 2006
Hehe.... du har nogle underlige konklusioner.
Min verden er ikke sort/hvid.
Jeg ved ikke hvordan du er nået frem til det, det tror jeg heller ikke selv du ved.
Men du har ret i at jeg mener, at folk selv må stå til ansvar for deres egne handlinger.
Men er det noget nyt?
Hvem skulle ellers stå til ansvar for dem?
Det er de SAMME resourcer der bruges på fysiske målinger - man luger bare ud i fejlene.
Med hensyn til dit 10.000 kroners spørgsmål - så er svaret "Næ". Hvad rager det mig hvad folk bruger min bil til, og hvorfor skal jeg dog stilles til ansvar for det når det ikke er mig der fører den altid?
Gå dog for helvede efter manden der gør noget ulovligt...
Problematikken er udelukkende opstået fordi de har valgt en gennemgående dårlig måde at pålægge trafikanter ekstra afgifter.
Jeg kan ikke se at ATK systemet kan bidrage med noget sikkerhedsmæssigt i trafikken, som fysiske kontroller ikke kan.
En masse ekstra kontorarbejde og at uskyldige mennesker dømmes - intet andet.
Ja ok - og så det som alle politikere dyrker - at mele egen kage og malke systemet for så mange personlige indtægter som muligt.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 849
GTR, som betjent må du da vide at formålet med hastighedskontroller er at sænke ulykkestallet. Er der så noget galt i at folk advarer på FB, blinker med lyset og på anden måde advarer dem der ved at køre 110 på den sekssporede motorvej ved Vejle, er til stor fare for de andre brugere af vejen? Større trafiksikkerhed er vel målet?. Eller handler det om at kradse så mange penge ind at bonussen udløses, og "mester" får sin resultatløn forhøjet? Resultatlønnen er en funktion af det inddrevne beløb i bøder, ikke af lavere antal ulykker, og det er dybt betænkeligt.
Forslaget har heldigvis ikke gang på jord, der er flertal imod udenom regeringen. Men det er dybt beklageligt, at det overhovedet fremsættes, og en ting man bør huske på næste gang man står i stemmeboksen. Hvem vil lave retfærdige love, og hvem vil lave love der gør det nemt at straffe borgerne?
apr 2006
Forøvrigt er forslaget gået i udvalgsbehandling- og der er flertal inden for de rammer der kræves (måske endnu ét eksempel på at du læser alt for meget Ekstra Bladet).
sep 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 81 Svar: 481
Har en P-afgift noget med trafiksikkerhed at gøre?
Kan du på nogen måde komme problematikken med en P-afgift til livs?
apr 2006
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 849
Man burde have tænkt på, at der ville blive problemer med at løfte bevisbyrden allerede dengang de første en-mands eller endda automatiske kameraer blev taget i brug. Men politiet jublede over, hvor meget mandskab der kunne spares, og nu omtaler man euforisk de automatiske kameraer rosenrødt som ATK, for klistre sig op af luftfartens og jernbanernes ATC, hvilket er noget ganske andet end bare at måle hastighed.
En politiassistent i København omtalte at hans betjente var på "sikkerhedsarbejde" da de sad i en fotovogn. Når man så undersøgte hvor det var, var det helt tydeligt at de havde skiftet kasketten ud med skatteopkræverens. Garmin kalder dem også "sikkerhedskameraer", hvilket de absolut ikke er. Jeg vil ikke dynge til med eksempler på kontrolsteder, hvor det absolut ikke er trafiksikkerheden, der er i tankerne, men der er rigtig mange. Det er jo også tankevækkende at der budgetteres med indtægten fra fartbøder i finansloven, og når der mangler penge "foreslår" finansministeren at der indkøbes mange flere end politiet ønskede. Metoden er præcis som i Stalin-tidens Sovjet. Når 5-års planen blev lagt, beregnede man hvor meget gratis arbejdskraft fra lejrene man skulle bruge. KGB skaffede så det nødvendige antal.
Det er ikke et retssamfund værdigt bare at sende bøden til ejeren fordi det er lettere end at løfte bevisbyrden. Ejeren skal ikke løfte nogen bevisbyrde, for man er uskyldig indtil det modsatte er bevist. Derfor opgives mange retssager fordi anklageren ikke kan bevise skylden, selvom den anklagede heller ikke kan bevise sin uskyld. I fartsager er det meget let, for politiet standser bare køretøjet på stedet og finder ud af hvem der kører. Så kan man samtidigt kigge på dækkene, lugte efter hash eller sprut - udføre gedigent politiarbejde. Det kræver så at Politiet letter sig fra skrivebordet og kommer ud i virkeligheden.
I øvrigt var den mest markante forbedring af trafiksikkerheden at man hævede hastighedsgrænserne på motorvejen til 110 og 130. Intet andet har ført til en så markant fald i såvel ulykkestal som dræbte. Generelle fartgrænser vil i den største del af tiden være forkerte, men det er en anden og ganske interessant diskussion.
apr 2006
jan 2006
Det skyldes at de metoder man har valgt at bruge til at rejse sagerne, er så usikre og upræcise, at det er for besværligt at følge tingene til dørs.
Hvis myndighederne ikke vil gøre arbejdet ordentligt, så må det jo være fordi de ikke synes det er vigtigt nok.
apr 2006
jan 2006
Hvis politiet ikke vil gøre den fornødne indsats, så får de ikke gerningsmanden.
Det er et helt almindeligt vilkår.
De kan jo godt hvis de vil, de har åbenbart bare vurderet at det er for besværligt i forhold til det de kan få ud af det.
Fint nok - men lad være med at genere mennesker der ikke har begået forseelsen, bare fordi det er for bøvlet at udføre arbejdet selv.
Igen forkert, forkert og forkert en gang til.
Det er ikke den nuværende lovgivning den er gal med, men de komplet tåbelige metoder der bruges af ordensmagten, til at håndhæve den.
Fysiske kontroller, som Peter K så tydeligt påpeger, vil både gøre det muligt at løfte bevisbyrden, samt potentielt ramme mange flere lovovertrædere i samme hug.
apr 2006
feb 2008
Vil du acceptere og betale en bøde og dermed erklære dig skyldig, såfremt eneste bevis er at du har tilknytning/ejerskab på genstanden der er brugt i forbindelse med forseelsen, her mener jeg generelt og ikke kun fartbøde.
Bare svar kort ja eller nej.
Så kan vi altid diskutere moral etik etc etc, bare et ja eller nej, til mit spørgsmål, som bevis/ikke bevis
apr 2006
Svar: Ja! Hvis jeg som ejer bliver stillet til ansvar for min bil/mc og dens færden, så ville jeg aldrig sætte mig selv i den situation, hvilket betyder, at skulle knægten eller en ven låne bilen (aldrig MC*en), så var det enten NEJ - eller "du betaler selv". Og hvad angår test-piloter til MC/salg... Besøg Brdr. Jensen og prøv deres... kom tilbage og lav en bedre handel her!
@Sajmon: Hvordan kan det være andet, når loven giver mulighed for at lyve sig ethvert kendskab til sin bils færden - uagtet at man ikke kan se hvem der førte bilen. Den køre sgu' da for helvede ikke af sig selv? Skal det snittes i pap?
Det er symptombehandling - ikke problemløsning.
Skal det snittes i pap, eller bøjes i neon?
apr 2006
jan 2006
Jeg går ud fra at din smiley er udtryk for at du godt selv ved hvor åndssvagt der lyder.
feb 2008
Jeg stiller et helt simpelt spørgsmål omkring straf/bevisførelse - generelt og det var bare det jeg ønskede et svar på.
feb 2006
håber ikke jeg hænger på et par mord når jeg kommer hjem ;o)
apr 2006
Få bøder mens du sover.