24.502 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Mac "start disk er næsten fuld" Mac "start disk er næsten fuld"

Hey. Min macbook pro siger ved opstart at startdisken næsten er fuld. Jeg har slette en del gigabytes fra overførsler og lign. Men den siger det stadig. Er der nogen af jer der ved hvor jeg skal ind og slette filer? Jeg kan ikke finde noget som hedder "startdisk"

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mac "start disk er næsten fuld"
  • #1   5. jan 2014 Du skaber ikke mere plads på disken før du tommer papirkurven, har du gjort det ?

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    nov 2013

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #2   5. jan 2014 Helt et gratis oprydningsprogram evt. mac cleaner. Det skal nok hjælpe

• #3   5. jan 2014 Har tømt Papirkurven, og det virkede smiley Mange tak smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #4   5. jan 2014 Clean My Mac

https://www.macupdate.com/app/mac/30017/cleanmymac

Koster USD 40,- og er givet godt ud....

smiley

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#6   6. jan 2014 @DL: Delvist korrekt!

Folk der generelt ikke ved noget om IT - og som f.eks. vælger Mac/Apple - køber det jo netop fordi, det "bare" kører og kører... En fyldt Skraldespand er ikke en nyhed som kan skabe "ekstra liv", hvilket også var tilfældet for Jan K. At rydde op på en Mac (til forskel fra Windows) kan være en pæn opgave for ukyndige, hvorfor netop ovenstående "Clean My Mac" i den grad kan anbefales. Den holder øje med f.eks. Skraldespanden, hvis et program slettes, så trækker den selv .plist filer og andet skjult med. Den kan ligeledes skaffe dig af med sprogfiler der end ikke bruges- og dermed skabe vildt meget plads... Og der findes meget meget meget andet godt den tager sig af... så ud over at "Clean My Mac" *ER* smart... så gør den faktisk noget!

Til forskel for alle de smarte programmer der rydder op.... smiley

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #7   12. aug 2015 Hej jeg fik en macbook air, sidste år i maj. Og min macbook er begyndt den sidste måned at skrive, din startdisk er næsten fuld. Jeg har slettet så sindsygt mange programmer, billeder, videoer, sange osv osv. og jeg har tømt papirkurven, men den bliver stadig ved med det, hvad skal jeg gøre?

• #9   12. aug 2015 Måske et af de programmer der ryder op på den? Kan ikke huske hvad de hedder.

• Astrid F
    Astrid F Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #11   12. aug 2015 Jeg har hentet programmet CleanMyMac3, også scannede jeg den og den har fundet 10,91 GB også står der på en knap, CLEAN? Men hvad sker der, hvis jeg trykker på den? Sletter den alle mine ting på computeren, eller bare overflødlige ting som ikke bor være der?

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#12   13. aug 2015 CleanMyMac er super fint..... smiley

• #13   13. aug 2015 Jeg tror at den pudser skærmen og gør tasturet rent smiley

(spøg til side) Den sletter sandsynligvis ikke noget, du kommer til at savne.
    Typisk vil den tømme caches (og dem er der mange af på en Mac), og temporære filer i /private/var/folders/, som godt kan sande lidt til.
    Hvis du bruger TimeMachine, skal du huske at din bærbare tager interval-backup på den interne harddisk, når du ikke er i nærheden af dit backup-medie.
    Kig engang i "Æble-menuen" -> "Om denne Mac" -> "Lagringsplads", der kan du se, hvad der fylder (lokal intervalbackup hedder her "Sik.kopier")

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#14   13. aug 2015 Øhhh...hvis du kører TimeMachine på eksterne medie, f.eks. USB-disk, Net-drev eller lignende, så skulle du helst ikke have noget "lokal intervalbackup" stuff liggende... det er helt klart en fejl!

• #15   13. aug 2015 Astrid, tryk Clean!

Og lad os vide hvad der skete smiley

• #16   13. aug 2015 @14
    Nope! - Working as designed..

OS X tager interval backup på den interne harddisk, når den er væk fra dit backup target (ligger i /private/var/backups/). Når du så kobler dit target til igen, kopierer den de lokale backup'er over på dit target, og fjerner dem fra den lokale harddisk, således at historikken er intakt i din backup.

True story from Real life!

• #17   13. aug 2015 Sakset fra OS X Support Essentials:

Time Machine Schedule
    Logistically, Time Machine uses a sophisticated background process, named backupd, to automatically create new backups of the entire file system every hour. This only works, though, if the backup disk is readily available. As more users go for portable Mac computers, it’s becoming increasingly possible that a user may be away from his backup disk for quite a while.
    So, starting with OS X Lion, Time Machine began supporting local snapshots. As the name implies, Time Machine takes local snapshots if the backup disk is unavailable. Even if the user is away from the backup disk, he at least has access to restore from the local snapshots. This feature is enabled only on Mac portables with Time Machine left in the “on” state. Once the Mac can locate the backup disk again, the local snapshots are converted to traditional backups and saved to the disk. Time Machine attempts to keep a history of local snapshots available as well, in case you need to restore when the backup disk is offline. To save space, though, this local snapshot history is not as deep as the full backup.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

#18   14. aug 2015 Simon: Du skal aktivt vælge det til.... det er ikke default! (det var min pointe ift. "fejl"). Og hertil vil jeg blot tilføje...hvad skulle en lokal TimeMachine (eller backup) på selv samme medie kunne gøre af forskel...hvis medie eller hele Mac'en forsvinder? smiley

Kommentér på:
Mac "start disk er næsten fuld"

Annonce