1.364 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

Råd ang 100% solceller Råd ang 100% solceller

Jeg overvejer at blive selvforsynende med el og varme
via solceller, luft-til-vand pumpe m.m.

Er der nogen herinde der ved om man kan komme uden om alle SEAS mfl skyhøje gebyre og transport ved at blive selvforsynende

jeg tænker om man stadig skal betale for transport af el, når man leverer det man ikke bruger ud til fællesnettet og henter det retur om vinteren

hvordan ser månedsøkonomien ud når man selv producere?

Vi bor i et pænt stort parcelhus med et gammelt gasfyr, der er ingen tilslutningspligt til gas så vi står frit og kan vælge.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råd ang 100% solceller
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #1   19. feb 2014 Det er transport afgifterne som er den største post, så der skal meget el til for at det kan betale sig at være "selvforsynende"...

• #2   19. feb 2014 så skulle du have været med på bølgen og fået opsat solcellerne inden udgangen af 2012. min elregning sidste år var samlet 600 kr. pga solceller. på den ordning måtte du maks have et 6 KW anlæg, og det er ikke nok til også at varme huset op.

nu kan det ikke lade sig gøre at blive selvforsynende, men mindre du vil have opsat et solanlæg og så frakoble dig elnettet, så kan du få en batteribank du oplader når der er sol og så bruger af. søg evt. efter "off the grid" der er masser af oplysninger derude. det kan sagtens lade sig gøre, men man skal lægge sit liv radikalt om.

• #4   19. feb 2014 Jeg har solceller, men som reglerne er i dag uden netto ordningen, så kan jeg ikke se meget fidus i det.. Så skal man i hvert fald have en batteribank, og jeg kender ikke prisen på dem, men jeg tænker at de er vanvittigt dyre, og det vil aldrig komme til at virke som netto ordningen. Pt. laver jeg med mit 6KW anlæg ca 70Kwh om måneden, hvilket jo ikke forslår til noget når jeg bruger 230Kwh om måneden. Og batteribanken skal satanme være stor, hvis sommerens produktion skal kunne gemmes til om vinteren smiley Det er jo her netto ordningen er genial, vi bruger nette som batteri smiley Og specielt hvis du vil bruge det til varmepumpe vælter ideen, fordi der skal du bruge strømmen mere om vinteren, men du laver strømmen om sommeren smiley

• #5   19. feb 2014 Ang. varme, har I så overvejet træpiller? Jeg har både træpille fyr og solfangere også.. Solfangerne laver varmt vand praktisk talt hele sommeren! Jeg tror at fyret startede en eller to gange hele sidste sommer. smiley Resten af det varme vand kom KUN fra solfangerne smiley
    Træpillerne giver lidt arbejde, der skal i de koldeste perioder renses fyr hver 14. dag, men jeg ser det som hygge arbejde med en kold øl i hånden smiley
    Til gengæld kostede det mig kun 5500 at varme mine 160kvm op hele sidste år! Og jeg har gerne 24 grader i huset smiley Men det er så også ny renoveret, så det er godt isoleret smiley

• #6   19. feb 2014 Solceller kan ikke svare sig mere, nej... Det har vores kære regering fået sat en stopper for.
    Kig i stedet på en lille hus vindmølle.

• #7   19. feb 2014 Vi får en regning på gas lydende på 9300 pr kvartal (Dong)
    Vi betaler 1000kr pr måned i El

jeg tænker bare at det må kunne gøres billigere...

og så er jeg ikke en stor fan af hverken dong eller seas

• #8   19. feb 2014 Det står dig frit for at vælge lige præcist det energiselskab som du ønsker.. Så du behøver ikke være kunde hos SEAS...
    Om det samme er gældende med gas er jeg dog ikke sikker på..

• #9   19. feb 2014 Jeg vil gerne ud af gas aftalen da jeg ikke vil have naturgas, så det er for at undersøge de bedste alternative muligheder.

hvis det er for besværligt/dyrt at lave sin egen el - så gør det ikke det store
    men varmen kan gøres meget biliigere.

• #10   19. feb 2014 husvindmølle kan blive et problem da vi bor i byzone

• #11   19. feb 2014 9300,- pr kvartal!! WHAATT smiley Insane... Har du overvejet at bruge pengene på isolering i stedet? Det er da det eneste rigtige sted at starte..

• #12   19. feb 2014 Vi fik ca 4500kW fra November 2012 til November 2013, hvor der røg penge ind på kontoen. Husker ikke helt specifikt hvor mange kW der ikke blev brugt, men ca 1500 røg der tilbage på kontoen. Det er kun et 3000kW der er oppe, men indbragte sku 50% mere.

Tror næsten ikke det kan betale sig længere som privat.

• #13   19. feb 2014 Juel jeg har hyret en energifyr til at komme ud med termografisk legetøj og undersøge hytten. Men spørgsmålet er stadig hvad der bedst kan betale sig at varme med

vi har en pejsestue med en ringe pejseindsats så vi har også haft en morsø mand ude. Umiddelbart tænker jeg en ny pejseindsats, isolering, luft-til-vand suppleret med et par solceller (til at varme brugsvand op med når det bliver for koldt til luftpumpen)

• #14   19. feb 2014 Træpiller er det eneste rigtige. jeg har pillefyr og bræneovn, og varmer mine 145 kvm op for ca. 5500-7000 kr om året smiley solceller til strøm så den regning er under 1000 kr. så bliver forbrug lige pludselig billigt smiley

• #15   19. feb 2014 vi gik fra 70000 kr om året til ca. 15000 kr om året til vand og varme forrig år smiley

Ved skift fra gammelt kombifyr til 12m2 solfangere og en 14kW luft/vand pumpe smiley Hertil et lille wolf fyr til de helt kolde vinteruger smiley Her er der tale om godt 150 liter olie på sidste år og her var den dog ikke sat rigtigt op så den startede egentlig for tidligt smiley

her er tale om en stor landejendom med både privat og erhverv der er opvarmet smiley

• #16   19. feb 2014 er selv uddannet færdigkøletekniker så på varmepumpe delen skal du da være velkommen til at spørge ind smiley

• #17   19. feb 2014 hvad gav du for solfangerne og luft/vandpumpen? smiley

• #18   19. feb 2014 ca 100000 kr men så var der også 2 stk 1000 liters buffer tanke med hvilket er overkilll til alm hustand smiley Men det var et projekt mig og far havde gang i til opvarming af han udendørs pool på 50-60 m3 vand også smiley

• #19   19. feb 2014 Har selv overvejet det samme hvis at jeg engang fik et hus. Men så vil jeg også være 100% selvforsynende på el. Ergo at der ikke skal være tilsluttet strøm fra en hovedledning eller elværk, men kører rent på solceller etc :). Og så have pillefyr etc til opvarmning mm.

• #20   19. feb 2014 100.000 lyder fint for sådan en løsning, jeg vil gerne have luft/vand + solceller til dels at drive værket, men også til opvarmning af brugsvand i de kolde tider.

men 2 x 1000L er en del over vores lille 2 voksne 2 blebørns forbrug smiley

• #21   19. feb 2014 Få sat en pejsensats i den pejs, vi har også natur gas her og sidste år brugte vi for 9300kr gas i 200kvm hus fra 77 før vi fik brændeovn brugte vi for ca 20000kr så det kan gøres meget billigere hvis du gider at gå lidt med en sav i skoven smiley

• #22   20. feb 2014 McAwesome.: denne sætning giver INGEN mening: "Det er kun et 3000kW der er oppe, men indbragte sku 50% mere."

For det første er 3000kw = 3.000.000Watt og det kan dit anlæg ikke lave, det kan lave 3000W..
    OG 3000W er jo ikke en betegnelse for hvor meget dit anlæg kan/skal/vil lave om året! Men en betegnelse for, hvad det kan lave MAX med max sol på en god dag.
    Og dvs. en time med max ydelse vil score dig 3kW smiley

I teorien hvis der var sol 24/7/365 så ville det kunne lave 26.280kW om året smiley

• #23   20. feb 2014 René Wagner (Stenlille): Lige meget hvad, så er isolering vejen frem med det varmeforbrug du har nu, før du kigger på andre energi kilder smiley

• #24   20. feb 2014 Ja: isolerigng må være 1. prioritet. Hvis det er et gammelt utæt hus kan en meget stor del af varmeregningen skæres fra der (har selv skåret min 30% af over de sidste par år kun ved nemme isoleringsløsninger: Ekstra på loft og under gulve, samt hulmur).

@Juel: når nu der skal rettes på effekt-angivelser, så ret lige til kWh og ikke kW. Groft sagt er W en hastighed og Wh en "strækning".

• #25   20. feb 2014 Ja du har ret Jacob, det gik lidt hurtigt smiley

Men enig med isoleringen, jeg har 300mm i mine stå vægge, 360mm i gulvene, og hulmur, og brugte sidste år kun 5500kr på 160kvm smiley

• #26   20. feb 2014 Da jeg flyttede ind her, havde vi også dong (gasfyr) og brugte for cirka 21.000 kr gas med afgifter om året, vi betalte uden at ha undersøgt Market noget med 4,73 kr pr kbm gas, så røg jeg op i det røde felt og fik en fastpris aftale med synergi og kom ned på 3,22 kr pr kbm gas, og da vi dengang havde et forbrug på omkring 2100 - 2200 kbm om året, var det cirka 2000 - 2500 kr om året vi sparede, nu har vi så fået isoleret lidt rundt omkring og et nyt glasparti energiruder ud mod terrassen, så det er nede på omkring 2000 kbm om året, så skift selskab og lavenergiforberinger, hvis du ikke skifter til træpiller istedet, det er det billigste pt lige nu, men spørgsmålet er hvor længe, regeringen har fået øje på det.....

• #27   20. feb 2014 Regeringen har længe snakket om at der skal afgifter på træpiller... Så lur mig om den fidus ikke også snart bliver lukket - nøjagtig ligesom med solcellerne. Lorte land.

• #28   20. feb 2014 ja man bliver straffet hvis man vil gøre sit hjem energivenligt og co2 frit - fed plan, måske det er fordi dong så mister kunder?

• #29   20. feb 2014 Nej dog ikke, det er fordi den danske stat mister milliarder i statskassen pga. manglende afgifter.
    Det er så ironisk herhjemme så man skulle tro det var løgn... De snakker og de snakker om, at vi danskere skal tænke på miljøet og CO2 udslippet, men gør de noget for det er billigere for os at gøre det? Nej... tværtimod

• #30   21. feb 2014 Da jeg skiftede gasselskab, fik vi et tlf opkald fra dong, nu kunne vi pludselig få gassen billigere, de kunne dog ikke matche sydenergi, anyway, vi betaler stadig til dong for at få gassen leveret, afgifter o.s.v men det er en stadig billigere løsning

• #31   21. feb 2014 Juel

Rolig nu tøspige smiley
    Ja, det var 3000w / 3kw anlæg som er opsat, det giver jeg dig ret i.

• #32   21. feb 2014 Hehe smiley Det var bare noget rod du skrev smiley

God weekend smiley

• #33   23. feb 2014 Som andre også nævner start med at optimere din isolering (klimaskærmen) husk at når skifter til varmepumpe vil du gerne køre lav temperatur på dit anlæg, så her er gulvvarme godt ( ellers skal du have tjekket din radiator dimension). Ingen tvivl om at varmepumper er fremtiden, men der er mange forhold / faktorer der skal medtages. Solceller som ordningen er pt. Skal du bruge den strøm du producere time for time.. Ellers er det en dårlig forrentning. Hvis du overvejer et energitjek så sørg for at personen / firmaet er uvildig i sin rådgivning. God vind med projektet

• #34   19. sep 2014 Tager lige tråden op igen....

Isolering er ikke den store synder, vi mangler stadig at få lavet lidt på loftet men ellers er ruder m.m ved at være klar til udskiftning og resten er fint isoleret (har fået lavet test) det der æder regningen er at 70% af gasregningen er for transport og alt muligt andet bæ.

vi er nu fast besluttet på at få luft-til-vand kombineret med enten solceller eller solvarme - hvis nogen kender et godt sted at købe en færdig-pakke hører jeg gerne fra jer.

så håber jeg bare de gamle radiatore er klar til sådan en pumpe...

Kommentér på:
Råd ang 100% solceller

Annonce