1.836 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
42 Svar
billig momentnøgle i aldi billig momentnøgle i aldi
Fra på lørdag, ok til prisen, købte den sidste år og det er ifølge billedet den samme de sælger igen, læg mærke til at det er den store 1/2" model så man skal et stykke op i kilo inden den er nogenlunde anvenlig, der følger et par toppe med,,,, find selv link og tjek det ud, om ikke andet får man en stor skralde, udemærket til hobby brug.....
0 synes godt om
apr 2007
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 187
Jeg er godt klar over at det bestemt er en nøgle til amatørbrug og at træerne ikke vokser ind i himlen til den pris. Men til amatørbrug er det vel længe fint?
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Er nøglen for billig, så er den ubrugelig som momentnøgle uanset hvem der bruger den. Skal bolte spændes mindre præcist hvis man er amatør?
Er svaret Ja, så spar alle pengene og lad være med at købe den.
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 42 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
Køb dog en og lav en test med nogle lodder, det kan da ikke gå helt galt til den pris
nov 2012
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 269
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
alle jeg der har brug for en 1500 kroners nøgle,,, køb en,,,,
og alle i andre der bare og læs nu godt efter (((skal spænde et par hjulbolte 2 gange om året))) sommer og vinterdæk eller lign, så er det aldså en udemærket (((til prisen))) moment nøgle (evt bare bruges som stor skralde med tilhørende 3 toppe og en lille forlænger) til 169,-kr
nej, træer vokser ikke ind i himlen o.s.v men er der nogen af jeg særdeles kritiske der overhovedet har haft den pågældende nøgle i hånden ???
tjek den ud her
(link fjernet)
og så var det åbenbart i lørdags d.29.03-14
mar 2013
2012
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Teknik/178399-momentnoegle_hos_aldi
2013
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/Teknik/195354-momentnoegle_i_aldi__
og så rigtig go sæson alle i gamle sure mænd
Pointen er at en momentnøgle som er tilstrækkelig upræcis, vil ødelægge mere end den vil gavne, og en til 169 kroner hører ikke hjemme i mit værktøjssæt.
Man får hvad man betaler for - også selv om man er fornærmet som dig.
mar 2013
jeg er godt nok blevet kaldt meget, men aldrig skrue orakel....
det vil jeg da leve højt på resten af dagen
mar 2007
Sæt din momentnøgle i skruestikken stil den til 100Nm og hæng 10 kg i ude på en meter fra center af omdrejningspunkt, hvis den klikker når du forsigtigt har sluppet vægten er den i vinkel...Men da det er langt de færreste nøgler der er 1 meter lange kan du reducerer således.
100Nm = 20kg V. 0,5 meter. o.s.v.
Alternativt find dig en der har adgang til en transducer og få nøglen efterset / justeret.
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 150
mar 2007
mar 2007
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
mar 2013
jeg siger bestemt hellere ikke at denne nøgle er 1500 kr værd eller noget i den stil, jeg siger at det er en ok nøgle til prisen !!!!
og at jeg synes at den er bedre (virker som bedre kvalitet) end tilsvarende nøgler fra thansen, Harald Nyborg, som jeg har stiftet bekendskab med....
Og jeg kender ikke den fra biltema !!!!
Så vil jeg gerne spørge alle herinde, er der nogen af jer der synes det er en dårlig nøgle (aldså har haft en uheldig oplevelse med den ???, så fjerner jeg straks indlægget, da jeg ikke vil lokke nogen i fordræv eller noget)
igen god sæson til alle
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
P
A
T
T
E
R
mar 2013
mar 2013
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.075
mar 2007
En med billig nøgle og en med kvali nøgle, kom og aflever dem til mig og jeg skal teste dem i hoved og røv, og bagefter smider jeg resultaterne op herinde...
Nogle der er friske på det ?
mar 2013
Hvorhenne i østjylland befinder du dig, skriv evt pb, så kunne jeg måske komme forbi en dag det passer os begge? ???
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 180
Nogle af de dyre digitale, giver bare en hylelyd når korrekt moment er opnået, men inden man når at reagere (med mindre man har rigtig god tid) så har man overskredet momentet med mere end de billige har i unøjagtighed.
Gentagenøjagtigheden på de billige nøgler jeg har været med til at teste har dog været ret god.
Men fuldstændig enig med trådstarter og flere andre, hvis man tror man får spændt mere nøjagtigt med en dyr momentnøgle (og at det virkeligt er nødvendigt at få spændt meget nøjagtigt) så skal man da bare fyre 1.500,- af på sådan en fætter
jun 2013
Følger: 18 Følgere: 11 MC-er: 6 Svar: 510
mar 2013
ville faktisk bare give et tip til dem der kunne bruge det til noget, men måske gav jeg det også selv startskuddet med min bemærkning om gamle sure mænd, og vil da lige undskylde over for dem der føler sig stødt,,,,,
Når det så er sagt, vil jeg også gerne sige at jeg absolut intet har at skulle bevise over for nogen, og hvis jeg virkelig fik testet mine nøgler ville det udelukkende være for min egen skyld og så kunne det da være spas at lægge resultatet ud her.....
Men nu bor fast eddie og jeg for langt væk fra hinanden til at jeg lige ræser over til ham for at teste, men det kan da være jeg gør det en dag
indtil da, kunne det for mig virkelig være interessant hvis nogen havde en oplevelse af de dårlige med præcis denne nøgle, som kunne deles her,,,
ellers må i skam allesammen bare ha en god sæson og passe godt på jer selv, Vh
p.s. Busa, jeg mangler sku stadig de patter der
Men det er alligevel rimeligt dumt at skrive som i #28.
Pointen med en momentnøgle som koster lidt mere end de 169 kroner man får en for i Aldi (du ved godt - Aldi... Dem med alt det sindssygt gode værktøj... pffffft...
Hvis Jens B kan komme til den der konklusion, må man jo så, fra anden side, konkludere at han kun har testet et par forskellige slags lorteværktøj op mod hinanden. En dyr momentnøgle klikker fra på præcist det moment den er sat til, på en måde så man i god tid stopper med at spænde - således at man ikke overspænder, stort set uanset hvor travlt man har. Det gør den første gang og det gør den hver eneste gang man bruger den - og det gør den i årevis selv ved dagligt brug.
Det er hvad man får når man køber kvalitetsværktøj i stedet for noget Aldi sælger.
Bruger man derimod den momentnøgle som Aldi sælger, kan den sagtens være lige så præcis, klikke på samme måde og gøre det i hvert fald de første 100 gange man bruger den - men den går det ikke i årevis ved dagligt brug, og den har ikke lige så lineær præcision på skalaen som den dyrere model.
Prøv at besøge et hvilket som helst maskinværksted eller cylinderværksted, og se hvor mange af de kasser de har præcisionsværktøj i, der står Aldi på...
Nej lige netop...
Når det så er sagt, kan en 169 kroners momentnøgle sagtens bruges - man skal bare være 100% klar over hvilke begrænsninger og fejlmuligheder sådan en indeholder.
mar 2013
Og at man altid skal huske at nulstille dem efter brug,,,,
Og ved de fleste angivelser står et min og et max moment, f.eks mellem 10 og 14 kilo, så stiller man nøglen på 12, skulle den så svinge med op til 10 procent, er det stadig acceptabel, sådan fik jeg det at vide da jeg var i lære som smed.....
på præcis denne aldi nøgle står der at den svinger med +-3 eller 4 procent (hvis det aldså passer) og der er faktisk 3 års garanti på den.....
Men igen hvis man forholder sig til prisen og ikke tror det er et stykke ultrapræcision værktøj, for man aldså en i det mindste en lille mulighed for at spænde noget nogenlunde rigtigt til billige penge...
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 108
Hvis jeg strammer en møtrik som skal spændes til 70 Nm vil jeg med en billig dårlig momentnøgle som er (antaget) 10% præcis ligge indenfor 63-77 Nm, og er det ikke bedre at have fire skruer spændt med 63, 64, 64 og 65 Nm end fire skruer (med håndkraft) spændt med 80, 85, 88 og 90 Nm hvis målet var 70 Nm?
I forhold til kvalitets værktøj så er der selvfølgelig forskel i holdbarheden, men at sige noget er ubrugeligt fordi man ikke kan finde et værksted som har sådan et stykke værktøj liggende synes jeg er lidt arrogant.
Hvis et stykke værktøj er decideret skadeligt er det selvfølgelig en anden sag.
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
Hvis jeg så skifter den ud hvert tredie år til en ny til 169,- så kan jeg købe 8 stk. (næsten 9, men pyt - jeg kommer jo nok til at købe en pose vingummi el.l. når jeg nu alligevel er i Aldi) for de 1500,- som en "ordentlig" nøgle koster.
Det er så 8 x 3 år ~ 24 år..
Så man skal vel spørge sig selv, om man tror at nøglen skal bruges i mere end 24 år, når man skal overveje om man skal købe de billige eller den dyre?
(Forudsat at den dyre faktisk kan klare at blive anvendte 8 gange så meget som den billige uden at ryge udenfor den accepterede tolerance)
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
Men du har vel ret - Jeg forstår ikke glæden ved at se 100 kronsedler flyve unødigt ud af min tegnebog bare for at se et mærkevarestempel på mit værktøj.
nov 2012
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 269
Din tankegang er fuldstændig korrekt i forhold til den problemstilling du sætter op.
Jeg må tilføje at der nok er en "ekstra" tollerance i forhold til at overspænde dine hjul . Så hvis du indsætter dette i din ligning bliver levetiden længere
Jeg kan kun svare for mig selv når det kommer til værktøj, i og med jeg ikke kender ret mange andres behov eller evner.
Men jeg betaler gerne penge for anerkendte mærker - specielt når der følger livstidsgaranti med, som der gør på mange ting efterhånden.
F.eks kan en ½" skrælle til 78 kroner hos Biltema helt sikkert opfylde et mindstekrav til "spænde og løsne", men lige så snart forholdene bliver lidt trange, bolten/møtrikken sidder fast eller en masse andre tænkelige eller utænkelige situationer opstår, bliver jeg helt klart mere glad for min Beta skrælle til 650 kroner.
Den har langt flere inddelinger på en omgang så man kan spænde/løsne noget næsten lige meget hvor lidt plads der er. Den har langt flere tænder i indgreb ad gangen, så jeg kan tillade mig at forlænge den med 2 meter rør for at få en centermøtrik af en trækaksel.
Den har et bedre håndtag uden skarpe kanter eller støberester, som man kan tage fat i selv med meget fedtede fingre, uden at være bange for at tabe den ned i motorrummet på bilen.
Den har en overflade som ikke korroderer så den kan tåle at ligge i fugt uden at stoppe med at virke.
Jeg kan ALTID regne med at den virker - også når jeg står i en presset situation hvor det hele skal gå lidt hurtigt.
Det er sådan rimeligt repræsentativt for hvad jeg bruger mit værktøj til. Jeg skruer på mange mærkelige ting under mange forhold, og livet er simpelthen for kort til billigt lorteværktøj.
Og når min Beta skrælle så engang ude i fremtiden giver op, daffer jeg bare ned til forhandleren og får den byttet gratis. Jeg behøver ikke kalkulere med at skulle bruge flere penge på det stykke værktøj nogensinde, eller at den begår selvmord når den er mest nødvendig, eller at jeg skal til at købe eller medbringe en masse andre ting fordi dens arbejdsområde ikke er bredt nok.
Af samme årsag købte jeg en momentnøgle i samme mærke, for over 10 år siden.
Den bliver typisk brugt til hjulskift på MC'er når jeg skifter dæk for folk, eller når jeg skifter hjul på bilen eller når jeg laver motorer - så det er vel løseligt 2500 bip om året den står model til. Jeg har skiftet batteri i den 2 gange, og den er stadig præcis indenfor de 0,5% Beta foreskriver over hele skalaen.
Nu skal det ikke lyde som om der ikke findes andet værktøj end det jeg ejer, eller at man ikke kan bruge andet - men første gang man, med sit billige topnøglesæt, runder en 6 kant som er umulig at komme til (ja det kunne f.eks være en hjulbolt i en alufælg) og skal smadre en masse for at få den ud, så indser man at en krone sparet ikke altid er en krone tjent.
Første gang en 169 kroners momentnøgle sætter sig fast, og man flår gevindet ud af et hjulnav, eller måske endda taber et hjul fordi man mener der ikke er forskel på discount- og kvalitets værktøj, vil man forstå at man tog fejl.
Det er jo ikke kun 10% eller 20% der er til forskel - det kan sagtens være det dobbelte over længere tid.
Og hvilken person ville dog nogensinde drømme om at bruge 300 kroner på at få en 169 kroners momentnøgle kontrolleret efter 3 år, for at vide om han er ved at spænde sine vinterhjul skæve når han tager fat?
Jævnfør Simons eksempel smider han den da bare ud og køber en ny?!?!
Jaja - men hvordan skal han vide hvornår det er tid til udskiftning?
Mit eksempel med maskinværksteder og cylinderværksteder blev blot fremstillet for at pointere at folk der stiller krav til repetition og præcision, ikke køber værktøj i fu***** Aldi.
I dyrker bare jeres køb_og_smid_væk mentalitet så meget i vil - men det her er et forum og en debat - og jeg vil til hver en tid debattere med folk der skruer bil/MC med billigt pis og påstår at kvaliteten af deres arbejde er lige så god.
"Godt nok" er nøjagtigt det samme som "halvt skidt"...
Mit forhjul på bilen skal ikke sidde halvt skidt fast - det skal sidde korrekt fastspændt og ikke møves skævt.
aug 2005
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
mvh
aug 2005
Moment til hjulbolte - hrmmph - hvilken bilproducent levere andet end en helt almindelig fast nøgle med!!!!!!!
aug 2005
Jeg ser ingen problemer i lige at gribe momentnøglen og en 19 top når jeg skifter hjul - så bliver de ikke skæve når man spænder dem ens.
Hvad alle andre gør, må de selv om.
mar 2013
i min grønspætterbog til min avensis foreskriver toyota at hjulmøtriker spændes med 12kg, om den så er nøjagtig den momentnøgle fra aldi, så ved jeg dog nogenlunde hvor hårdt de skal spændes med "håndmonent" bagefter sætter jeg så den skodnøgle på fra aldi og tjekker at de alle spændt lige hårdt om det så er 10-12kg eller 14 kg de er spændt med er mig lidt ligegyldigt, men jeg stiller den på de foreskrevne 12kg,,,,,selvfølgelig krydspændt...... Og jeg ved at sådan gør de også ved toyota eller thansen for den sags skyld, (for det har jeg stået og kikket på) om det så er en aldi eller 1500 kr nøgle de bruger ved jeg intet om....
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 180
Og, ja, jeg har testet håndmomentnøgler i 1.500 kroners klassen, og nok også dyrere. Hvis du læser hvad jeg skriver, så går det specifikt på den digitale typer der markerer opnået moment med en hyletone, men den type kender du nok ikke...
Og Mike S - jeg kan ikke se at jeg skriver at der ikke er forskel på en billig og dyr momentnøgle, selvfølgelig er der det.
De dyrere nøgler holder helt sikker til mere intensivt brug, men de fleste "almindelige" mennesker bruger måske en momentnøgle 4 gange om året, og kravet til nøjagtigheden af det moment de skal spænde med kan sagtens overholdes af en "billig skod" momentnøgle fra eks. Aldi.
Så momentnøglen fra Aldi kan faktisk være et godt alternativ til ingen momentnøgle. Jeg har dog ikke testet nøglen fra Aldi, men hvis nogen ønsker det så skal jeg gerne teste nogle af jeres momentnøgler.
billig momentnøgle i aldi