845 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

12v støvsuger med lysnet stik? 12v støvsuger med lysnet stik?

Hej Alle!

Ja, emnet lyder tosset, og jeg skal være den første til at indrømme, at jeg ikke ANER, hvad jeg selv skriver om... Jeg har købt et kolonihavehus med solfanger anlæg og et par (noget der ligner) lastbilbatterier, til at holde det hele i gang når solen ikke skinner.

Der er almindelige ledninger og han/hun stik over det hele, men altså kun 12v i huset elektriske anlæg.

Problemer er: Hvordan finder jeg en støvsuger, der kan "leve" af husets 12v net - men med et almindeligt hanstik til "lysnet"?

Jeg ved godt, at jeg kunne købe en lille batteridrevet sag og oplade den hjemmefra, men dét løser ikke mit behov, for det er mildt sagt "uhandy", og så får jeg jo heller ikke noget ud af solfangerne!

Jeg kunne selvfølgelig opsøge en camping forhandler og blive taget hårdt bagfra for mine penge, men jeg håber, at en forespørgsel her kan medføre en mere brugbar og under alle omstændigheder billigere løsning...

Anyone?

Mvh. Allan

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montere fatning 400 kr.
  • Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Hækkeklipning 500 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  12v støvsuger med lysnet stik?
  • #1   29. apr 2014 http://www.varerum.dk/el-udstyr/12v-stovsuger/stovsuger-12-volt-waeco-powervac-pv-100-opladelig.html

Og så kan du jo bare selv skifte stikket...

Bare husk at støvsugeren ikke må forlade sommerhuset, da et møde med en alm. Stik kontakt vil være fatalt...

• #2   29. apr 2014 http://www.harald-nyborg.dk/p6656/inverter-omformer-300w-12-220v

Bare vær opmærksom på at du ikke kan trække mere end 300 ud af den.

• #3   29. apr 2014 Til info så bruger en støvsuger mere end 300W

For at gøre en lang sag kort så er det i det hele taget en dårlig idé at forsøge at bruge en støvsuger på et 12V DC net uanset hvilken omformer du end finder - Ja, det er faktisk en dårlig idé hele konceptet med at bruge batterier som forsyning til et kolonihavehus.

Hvad du skal investere i er en benzindrevet generator eller få lagt EL ind til huset.

Hilsen elektrikeren.

• #4   29. apr 2014 Ja sådan et 12 volts anlæg som du har dig er sådanset udmærket til noget strømbesparende diodelys, til at lade mobiltelefoner, mindre bærbare og lignende op med. Et mindre højtaleranlæg kan endda også sagtens trækkes.

Men en støvsuger bruger rigtig mange watt. Det er ikke ualmindeligt at en almindelige husstandsstøvsuger bruger godt over 2000W. Det vil meget hurtigt dræne dine batterier, hvis de overhovedet kan levere den slags strøm.
    Derudover så udvikler 12v anlæg rigtig meget varme. Det ville kræve nogle ordentligt tykke ledninger.

Den støvsuger som #1 linker til kunne være nok virke til at tage de værste krummer på havebordet, men med 90W, så kommer den aldrig til at gøre et gulvtæppe eller lignende rent. Det er der slet ikke power nok til.

Hvis du ikke vil indlægge 230v i kolonihavehuset, så gør som Thunder siger og køb en lille benzin eller diesel generator. Et par kilowatt output er sikkert rigeligt.
    Brug dit solfangeranlæg til opladning af mobiltelefoner, diodelys og den slags og start generatoren op når du skal bruge noget mere strøm. På et par liter benzin kan du sagtens nå at støvsuge et kolonihavehus over mange, mange gange. En moderne generator er også ganske lydsvag. Det er slet, slet ikke som at tænde en plæneklipper smiley

• #5   30. apr 2014 kan ikke se problemet med 12v dc andet end at den genopladelige støvsuger nok kræver lidt mere tålmodighed end en almindelig støvsuger...men man tager vel heller ikke i kolonihavehus for at stresse rundt?!
    Bare installationen er dimensioneret til 12v dc, så skulle det vel sagtens kunne fungere fornuftigt.

• Kristian J
    Kristian J Tilmeldt:
    mar 2004

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 183
    #6   30. apr 2014 Er jeg den eneste der falder over 12vdc og alm stikkontakter?
    Hvad med polaritet? hvordan undgår du at forbinde forkert?
    I din situation ville jeg nok købe en generator eller få indlagt strøm. Du kommer til at savne 220v ret hurtigt.
    Og så sælg dit solcelleanlæg til en båd tosse, de betaler gerne overpris. ??

• #7   3. maj 2014 Hmm... Tak for alle svarene, men I gør mig ikke mindre forvirret (eller fattig)... smiley

Jeg har undersøgt anlægget lidt nærmere og fundet ud af, at jeg sætter et almindeligt bil-stik til anlægget et sted, hvor jeg så kan tappe strøm til dimser, som er beregnet til at få strøm fra en bils 12v strømudtag eller cigaret-tænder. Der er kun cirka 37 kvm., så dem kan jeg vel nok støvsuge engang om måneden med en billig bil-støvsuger.

... Så kan jeg også oplade mobiltelefoner og den slags derfra!

Men endnu engang tak for Jeres input. Jeg tror ikke, at det overhovedet er muligt at få indlagt almindeligt lysnet i kvarteret, og det er jo heller ikke fordi, at jeg ligefrem skal BO her til hverdag.

Allan

Kommentér på:
12v støvsuger med lysnet stik?

Annonce