5.716 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 42 Svar

Hæk til nabo Hæk til nabo

Hejsa, så off topic som den næsten kan blive. men nu er der jo rigtig mange kloge hoveder her inde smiley

Min "flinke" nabo, har været så sød at plante en bøge hæk 15 cm ind på min grund, jeg har i forvejen liguster hæk rundt om min grund og har sammen med naboen til den anden side lige plantet en ny liguster hæk på den anden side af huset.

Jeg ønsker jo derfor ikke at have en bøge hæk i forlængelse af mit stakit, hvis det var en liguster ville jeg være lige glad.

Jeg har bedt naboen om at flytte hækken så langt ind på hans grund at han kan klippe den uden at skulle ind på min grund.

Men spørgsmålet er, må jeg forlange det ? jeg ved at han ikk må plante ind på min grund, men kan jeg forlange at han planter så langt inde på sin egen grund at han ikke skal ind til mig for at klippe hækken ?

Hjælp til hækklipning
Hvis du er på udkig efter hjælp til hækklipning kan du få flere tilbud for hjælp her.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hæk til nabo
  • #2   1. jun 2014 Roundup i store mængder siger jeg bare.

• #3   1. jun 2014 Der har været flere tvister i vores forening. Det er endt med at der er lavet hegns syn og at der er blevet plantet hæk på begge grunde med en meter hen over skel til klipning osv..

Så stakit på din side en halv meter fra skel og din nabo skal flytte hækken en halv meter fra skel.

Men der skal hegns syn på for at afgøre det.

• #4   1. jun 2014 En hæk/hegn er noget man skal blive enige om. Man må ikke bare plante/bygge hvad man vil. Hegnssynet er til for den slags når naboer er ved at banke hinanden.

" § 8. Udgiften eller arbejdet med rejsning af fælleshegn deles lige mellem parterne, medmindre hegnets rejsning overvejende er i den ene parts interesse eller er nødvendiggjort ved den brug, han gør af sin ejendom, eller hegnsynet har ment at burde imødekomme en af parternes ønske om rejsning af et særlig kostbart hegn. I sådanne tilfælde fastsætter hegnsynet udgiftens eller arbejdets fordeling efter den nytte og interesse, hver af parterne har i hegnets rejsning.
    Stk. 2. Skønnes hegnets rejsning udelukkende i den ene parts interesse, fritages naboen for at deltage i udgiften eller arbejdet herved."

Du kan undgå at skulle bruge tid på den hvis han får den sat op. Kan i slet ikke blive enige, så er det hegnsynet. De tager udgangspunkt i hvad der findes af beplantning/materiale i forvejen, og vil sætte krav ud fra dette. Er hækkene 90% liguster i området har du en god sag, er det bøg er det omvendt.

• #5   1. jun 2014 Klavs >>>Super, det var lige noget i den stil jeg søgte.
    Da han har plantet hækken 15 cm inde på min grund skal han jo under alle omstændigheder flytte den, men ville bare gerne vide hvor langt fra skel han skal sætte den, når det ikke er en hæk vi er enige om.
    Alle andre naboer har vi i fællesskab plantet liguster for at få det ens, denne nabo er så på tværs og uvenner med alle i byen, desværre er det så mig der er direkte nabo til ham....

• #6   1. jun 2014 Jan.

Som skrevet ovenfor. Hvis i ikke kan blive enige om hegn eller stakit. Skal der hegnsyn på.

Deres afgørelse skal tilgodese begge jeres interesser.

Her hos os blev det en deling så hver husejer fik sin hæk, men på egen grund ikke i skel.

• #7   1. jun 2014 Klavs >>>Han må for min skyld plante 10 forskællige hække, så længe han holder dem inde ved sig selv, jeg har sagt til ham at hvis han vil plante en liguster hæk, må den gerne stå i skel og jeg vil gerne betale halvdelen.

Men som sagt er han desværre en af dem der bare skal være i strid med alt og alle, jeg vil for næsten alt i verden undgå en nabostrid, han har et par gange smidt ting efter mig over stakittet, men det har jeg ignoreret for ikke at optrappe noget...

• #9   1. jun 2014 så giv forhelved den forbandede hæk noget round op

• #10   1. jun 2014 Hvis hele hækken, hvor den går i jorden, står på din grund, og du er helt sikker, så graver du den bare op. Det er du i din fulde ret til at gøre, men så kan jeg forstille mig stemningen bliver lidt spids mellem dig og nabo.

• #11   1. jun 2014 #9
    Har en svoger der arbejder på Ciminova, så kan vist få noget der er stærkere end rounduo smiley

Det er en rigtig træls situation at stå i, men han er uvenner med alle i byen, der er INGEN der snakker med ham.

• #12   1. jun 2014 Start med at finde dine skel pæle. Træk en snor så der ikke er nogen tvivl om hvor skel er.

Så sig til naboen at han har 3 dage til at fjerne de planter der sår på din grund ellers gør du det.

Det er med at få det gjort nu inden hækken får for godt fat og dermed står fast.

• #13   1. jun 2014 Jeg ville også lige starte med at finde skelpælene, så du kan dokumentere hækken rent faktisk står på din grund, før du ligefrem hiver dem op.

Ellers kan du finde de specifikke regler på retsinformation
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8547

• michael .
    michael . Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #14   1. jun 2014 her hvor jeg bor var der for mange år siden 2 naboer der osse var uvenner da den ene skulle på ferie ringe den anden til et nedrivningsfirma og da han så kom hjem igen var der kun en bunke mursten tilbage
    ved ikke hvad der skete vidre med det da det er rigtig mange år siden
    men jeg vil da osse bare fjerne hækken købe 2 40 fods container og sæt der

• #15   1. jun 2014 Jeg vil for alt i verden undgå en krig.
    Han blev sur på mig for et par år siden og jeg ved den dag i dag ikke hvad han er sur over, men som sagt er han uvenner med alle i byen (Lille landsby med ca. 200 indbygger) Jeg har ignoreret at han har råbt af mig, smidt ting efter mig og kastet affald ind i min have, og det troede jeg hjalp, for det er snart 6 måneder siden der sidst har været noget, men nu har han så sat den hæk.
    Hækken starter lige ved skelpælen, så jeg er HELT sikker på at han er inde på min grund.
    Jeg vil ikke bare rykke den op, da det jo så bare giver han endnu mere blod på tanden til at forsøge at starte en krig.
    Jeg har i et brev bedt han flytte hækken 75 cm ind på hans grund, som loven siger, når der ikke er tale om et fælles hegn, jeg har samtidig gjort ham opmærksom på at hvis det ikke bliver flyttet, vil der kommet et hegnssyn, som koster 1750,- og som skal betales af taberen.

• #16   1. jun 2014 Vis den står på din side og de lige er plantet så er det da bare ud og slå græs på din grund... Hehe smiley

• #17   1. jun 2014 er det ikke bare at få sat et nydeligt plankeværk op på din grund, hvis der bliver mere med ham

• #18   1. jun 2014 frem med buskrydderen der er ukrudt smiley

• #20   2. jun 2014 selv er jeg lidt i tvivl om du egentlig "må" fjerne hækken. Om det paradoksalt nok er hærværk at fjerne noget som ikke er dit, men som står på din grund.
    I bund og grund har han jo overtrådt mark og vejfredsloven ved at rode rundt inde ved dig.
    Hvis han ikke er til at tale med så er det naturligste (skriftligt) at foreslå at der plantes en ligusterhæk i skel i forlængelse med/af den eksisterende hæk.
    Der er skelpæle, det er det bedste og naturligste at gøre. Skriv det i et brev. Sørg for at du kan dokumentere du afl. brevet, bed om reaktion inden for 14 dage - og foreslå at du betaler hele den forbandede hæk. -Få det ud af verden, evt vha kommunens hegnssyn.

Jeg har oplevet at en nabo har anlagt plankehegn og flisebelagt indkørsel ind over vores grund - uden at jeg egentlig måtte fjerne lortet. Manden er også en kæmpe idiot. Han lader sine polakker gøre det beskidte arbejde, som selvfølgelig ikke kan dansk "siger boss boss" og trækker på skuldrene. Vatpik.

Nabokrig. Undgå det. Det er opslidende og manden du skriver om lader til at være typen du ender med en krig med. Så få lukket grunden af een gang for alle og undgå mere ballade med det fjols.

-Optrapper du konflikten, så ender det med buler i bil og som jeg 8 punkteringer på to mdr... Alternativet er at du ikke kan kende forskel på ukrudt og hækken. Det er din grund - og skal han melde dig for hærværk på din grund når du har handlet i god tro og fjernet ukrudt på din egen grund? smiley

• #21   2. jun 2014 Hej Jan,

Måske kan hegensloven være dig/jer lidt behjælpelig her http://www.hegnsloven.dk/

Og her et lille uddrag fra hegensloven omkring naboret m.m - Hvis du ikke kan finde hoved eller hale i dette, send mig et PM eller mail på hans@sqeeze.dk så får jeg min kone til at kigge på det, da hun arbejder som arkitekt i en kommune, men samtidigt sidder hun også med byplanlægning og en del med hegnenslovgivning om jeg ikke tager helt fejl.

--------------------------------------------------------
    ALMINDELIG NABORET

Naborettens lovregler om skel, hegn m.v. suppleres af naborettens almindelige uskrevne regler, som er opstillet i retspraksis. Efter den almindelige naboretlige regel skal en grundejer ikke affinde sig med ulemper fra naboejendommen, der går væsentlig ud over, hvad der efter kvarterets beskaffenhed og ejendommenes beliggenhed er rimeligt, og som grundejeren må være forberedt på. Der er tale om en helt konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Overstiger ulempen, hvad der efter forholdene er rimeligt, skal ulempen normalt reduceres til et acceptabelt niveau, den naboretlige "tålegrænse".

Bortset fra hegnslovens regler om grene findes der ikke lovregler om ulemper fra træer og anden beplantning. Ulemper imødegås ved anvendelsen af den almindelige naboretlige regel, og tvister afgøres ved sagsanlæg ved de almindelige domstole.

Det er et fast princip, at en grundejer skal holde sig på sin egen grund. Det betyder, at enhver varig skeloverskridelse som udgangspunkt ikke skal accepteres. For så vidt angår træer og buske gælder det ubetinget træernes og buskenes stammer og grene ved jordoverfladen. Vedrørende, trækroner og andre højeresiddende grene, der overskrider skellinien, beror det på en helt konkret vurdering, om der kan kræves beskæring. Ved almindelige parcelhusejendomme anses ulempen normalt for væsentlig, således at der kan kræves en beskæring i skellinien.

Fra træer og anden beplantning, der står helt på nabogrunden og ikke over skrider skellinien, består ulempen normalt i skyggegener, bladaffald m.v. Der kræves betydelige skyggegener, før der kan gribes ind. Fældning af træer kan komme på tale, men ofte kan ulempen nedbringes til tålegrænsen ved beskæring. Nedfaldne blade må grundejerne finde sig i. Udsigtsgener kan normalt ikke medføre krav om beskæring af træer. Udsigt kræver som udgangspunkt et servitutgrundlag. Der lægges endvidere vægt på, hvad en grundejer måtte forvente ved køb af ejendommen.

• #22   2. jun 2014 Hvis min nabo kastede affald efter mig, så fik han sgu på munden. Vågn op! Du er allerede i krig med ham. Ud og hiv lortet op og smid det i en dynge på hans græsplæne.

• Kristian J
    Kristian J Tilmeldt:
    mar 2004

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 183
    #23   2. jun 2014 Inden du rykker noget op, så få lige din grund målt op. Skel pæle kan være flyttet mange gange gennem tiden og det er så slet ikke sikkert de står rigtigt.
    Det fandt min nabo ud af på den hårde måde, han måtte til at genetablere min terrasse, hegn og træer da han mente en weekend at det var hans grund det stod på.

• #24   2. jun 2014 lol lol .
    hold nu op.
    ind og riv og ryk pikken af den tosse og pis på den hæk imens du også hiver og rykker den op.

færdig .

mvh

• #25   2. jun 2014 busa ville vente med at pisse på den til den var rykket op smiley

• #26   2. jun 2014 hmm.

hæ hæ .

er du sart ?

mvh

• #27   2. jun 2014 øhm ja

• #28   2. jun 2014 Har en kammi der havde samme problem med nabo, der kom så hegnssyn på og den som " tror det var Klaus " skrev med 50 cm inde på egen grund blev afgørelsen på den sag.
    Hvis jeg var dig ville jeg være flink og gi ham en time til at flytte hans planter fra min matrikel, ellers smiley

• #29   2. jun 2014 Jeg er jo en meget flink person, så har givet han til og med lørdag, hvis det ikke er flyttet inden da, så gør jeg det... og jeg har IKKE grønne fingere.... jeg har til gengæld en meget kraftig buskrydder...

• #30   2. jun 2014 Vil gerne se en film af rytningen - så har du også din nabo på film hvis han trænger ind på din grund og bliver på tværs.

• #31   2. jun 2014 Skriv adresse og kl............... smiley :D smiley

• #32   2. jun 2014 Hmm .

igen forgå det sjove sgu i jylland .

mvh

• #33   2. jun 2014 Du kommer sq da oss Busa..................... Det bliver sjovt

• #34   2. jun 2014 smiley smiley

• #35   2. jun 2014 Damn... Der er sweden rock i denne uge... Kan du ikke give ham en uge mere at løbe på ?? smiley

• #37   5. jun 2014 Alfist, har man kameraovervågning på grunden kommer naboen jo ikke ret langt da man så har ham sort på hvidt at han har saboteret ens bil.

• #39   6. jun 2014 Som opdatering, kan jeg sige at jeg skal i jem og fusk i morgen og købe ind til plankeværk... så er problemet nemlig løst... og hækken må ryge, da jeg er i min gode ret til at sætte hegnet i skel, da der allerede er noget der... så det er bare det jeg forlænger...

• #40   6. jun 2014 og så har du også hans hækplanter på din grund? smiley

• #41   6. jun 2014 Det har jeg nemlig... men det er bøge hæk og jeg har liguster alle andre steder, så det kommer bare over til ham, så kan han jo plante dem på den anden side at hegnet...

• #42   7. jun 2014 Hej Jan,

Har lige talet me kone angående hegns regler. Hun siger, det kan være en tinglyst, deklaration, eller lokalplan på ejendommen, er det hegnsloven der gælder. Hæk eller hegn, er et fælles anliggende, og som udgangspunkt må ni være enig om at plante om hæk arten, og den sætter man 40 cm inde på sin egen grund. Det er sådan at man også deler udgiften til etablering af hækken.

Mvh

• #43   7. jun 2014 Problemet er løst....

Da jeg kom hjem i eftermiddags var hækken væk og naboen var næsten færdig med at lave et stakit, som jeg havde snakket om i flere år...

Nu har jeg allerede malet min side af stakittet, og kan langt om længe slappe af....

Han har heller ikk reageret på min forslag om kaffe og en snak om tingene....

• #44   7. jun 2014 Okay np, godt alt løser sig.

• #45   7. jun 2014 smiley smiley

• #46   8. jun 2014 Perfekt løsning..

• #48   8. jun 2014 Det håber jeg sgu heller ikk der gør, er ikke sikker på at jeg kan være så flink og tålmodig en anden gang....

Kommentér på:
Hæk til nabo

Annonce