771 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Indlæringsvanskeligheder Indlæringsvanskeligheder

Jeg har en bekendt, tæt på mig, på 19 år som nu er dumpet HF for anden gang. Første år var ingen overraskelse.

Det gik lidt for meget op i fis og ballade, fest og farver. Her på andet året, har han til gengæld givet den en skalle, fortæller han. Han har lavet sine lektier, og fulgt med i skolen. Han har endda taget en snak med sine lærere inden eksamenerne, for at få deres meninger om hans chancer. De mente han nok skulle bestå, men det gik altså ikke.

Jeg snakkede med ham efterfølgende og han sagde, at han havde sørget for at tage notater til undervisningen, men at han simpelthen bare ikke forstod det.
Han har været oppe i Matematik (kan ikke huske niveauet) skriftlig, og mundtlig, så har han været oppe i NFO eller sådan noget (kan ikke huske det hvor han fik et firetal). Så var der en eksamen i kemi, mener jeg.

Sagen er den, at jeg ved han var meget sløset i folkeskolen, og jeg funderer nu over, hvorvidt grunden til at han har svært ved at forstå matematikken og kemien selvom han følger med i alle timerne, kan være, at han mangler en eller anden grundundervisning i at suge læring til sig. Jeg er ikke ekspert på området, men jeg kan tilsyneladende heller ikke finde nogen som er. For jeg vil gerne rådgive ham omkring evt. muligheder.

Jeg hjalp ham på et tidspunkt fx med en fysik eksamen, og da gik det op for mig at han ingen anelse havde om, hvordan man forbereder sig til en eksamen. Ingen orden i noterne, intet tale-papir, ikke øvet det rigtige stof igennem. Det virkede simpelthen til at han ligesom aldrig havde fået den information...

Problemet er, at nu overvejer han at hoppe på en anden uddannelse fordi han har fejlet på HF to gange, men min bekymring er, at det jo ikke nødvendigvis kommer til at gå bedre, hvis der er noget essentiel undervisning i "hvordan man studerer" som han mangler...

Men hvem fan kan man lige gå til? Hvem er ekspert som lige kan hjælpe på sådan et område? Vedkommende som skal hjælpe ham, skal jo i første omgang også kunne konstatere hvad der er galt..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indlæringsvanskeligheder
  • #1   19. jun 2014 Det der er helt klart en opgave for studievejlederen på den pågældende skole.

En vejleder har mulighed for at tilbyde forskellige kurser, målrettet specialundervisning og er den der kan fremskaffe de nødvendige ressourcer.

Hvis han selv er beklemt ved at tage kontakt til vejlederen kan I evt gøre det sammen og efterfølgende kan du på eget initiativ genoptage kontakten til vejlederen og i fortrolighed forklare vedkommende hvordan du ser situationen. Så bringer du ikke din kammerat i forlegenhed på mødet og du går ham ikke bag ryggen som du ville gøre ved at tage kontakt uden han var involveret fra starten af.

• #2   19. jun 2014 Ja, bed ham om at snakke med sin studievejleder som der er på den pågældende skole, og eventuelt bed ham snakke med sine lærere, om ikke de kan hjælpe ham på vej.
    Men man lærer det i folkeskolen, så lidt hans eget problem hvis han fra starten hat valgt at slå fra. smiley

• #3   19. jun 2014 Måske din kammerat er bedre til praktisk arbejde? Har han overvejet en erhvervsuddannelse? Men ellers som de andre skriver, er studievejlederen nok den bedste at tage kontakt til.

• #4   19. jun 2014 HF er ikke en uddannelse, men adgang til uddannelser.
    Så hvis hans mål er en uddannelse der kræver en gymnasial eksamen, må han stramme røven.
    Men der er masser af andre muligheder, og nok også inden for samme område

• #5   19. jun 2014 Jeg tror simpelthen bare, der er nogen, der ikke bør tage den slags uddannelser. Mange føler, at det er såååå nødvendigt at tage en gymnasial uddannelse, men det er altså ikke for alle.

Jeg bliver student på tirsdag og har i mine 3 år på STX set mange, der burde have taget sig en mindre boglig uddannelse, fordi det på ingen måde fanger dem. Jeg har også set nogle, der - ligesom din ven - virkelig prøver, men hvor det bare ikke spiller. Personligt har jeg også overvejet flere gange, om gym var det rigtige for mig. Jeg er god bogligt, men det interesserer mig bare overhovedet ikke. Jeg håber da, han finder en uddannelse/job, som han bliver god til og glad for smiley

• #7   19. jun 2014 Tidligere fandtes der nogle kurser hvor man lærte at blive bedre til eksamener. Hvis de stadig findes var det måske en ide? Det lyder lidt som om han egentlig kan sine ting (da han også bliver indstillet til eksamen), men bare fejler ved prøverne?

• #8   19. jun 2014 Hmmm kæmper med min nevø..... Problemet med ham, har primært været for meget fokus på fest og on-line gaming.... Han bliver sgu aldrig professor, men dum er han nu heller ikke, dog bare dårlig til at prioritere sin tid når det er gælder.... Er det noget der ligner?

• #9   19. jun 2014 #5 Jacob G. Jeg er splittet.. men jeg mener ikke at mentaliteten: Han har bare ikke sindet til det. Gælder. Jeg går selv på en lidt højere uddannelse, og jeg har set så rigelig af bogligt "svagere" mennesker gennemføre meget længere end jeg havde forventet. Man bliver overrasket over hvor meget engagement tæller i forhold til at være "boglig stærk". Du kan være nok så klog, men hvis ikke du har drivet, er dine chancer reelt ringere...

Men det jeg vil hen imod er lidt som dette eksempel: Det kan være at min ven, ville være sindsygt god til at analysere og skrive bøger, men det hjælper bare ikke noget hvis han aldrig har lært at læse ordentligt.. forstår i? hvis der mangler en grundsten, er det lidt op ad bakke. Så missionen er i første omgang at finde en som kan finde ud af om der mangler noget, og i anden omgang så skaffe ham den nødvendige hjælp.

#2 Casper P . Mht. at det er hans egen skyld.. yup det er der nok, men det er ikke alle der er lige modne i folkeskolen, og det skulle da være sørgeligt hvis ikke der kunne findes hjælp. Hvis svaret bare var: "det er hans egen skyld", når han nu gerne vil noget mere med sit liv, og ikke var særlig gammel på givne tidspunkt.

mht. om han er bedre til praktisk arbejde, så har han aldrig rigtig gjort i det, så det kan jeg ikke udtale mig om, men i mit hoved er problemstillingen lidt den samme. Hvis der mangler noget indlærings-undervisning, så er det jo heller ikke sikkert han vil kunne gennemføre en praktisk minded uddannelse.

#6 Søren P. Det er virkelig min frygt, at han også dumper det næste han begiver sig ud i. Jeg ved ikke hvor meget mere der skal til før han bare falder ind i mentaliteten: Jeg er bare dum.. og det fører intet godt med sig. Det ville risikere at tage motivationen fra ham, men endnu værre, ødelægge hans selvværd fuldstændig, og få ham til at miste troen på sig selv. smiley

I skal have rigtig mange tak for svarene indtil videre. Jeg vil prøve at tage en snak med ham om at kontakte studievejlederen. Selvsagt er han nede i kulkælderen for tiden, men jeg håber jeg kan hjælpe ham på rette vej, og jeg håber studievejlederen har nogle guldkorn der virkelig kan hjælpe.

• #10   19. jun 2014 Det er simpelthen et spørgsmål om at lære at læse. Det lyder måske lidt hårdt, men det at være nærværende samtidig med at man læser er vigtigt. Ligeledes kræver det øvelse at læse faglitteratur. Der er kun en udvej og det er at han udvider sin almene viden og øver sig i at læse en bog fra enden til anden, samtidig med at han er fokuseret og koncentreret, samt slår de ord op han ikke forstår.
    Men du kan sige at jeg selv var som ham engang. Tog selv hf i slutningen af 20'erne og er nu uddannet pædagog og læser snart videre på dpu.. Så der er håb for ham;)
    Fokus,disciplin & koncentration smiley

• #11   19. jun 2014 Når han har lært at læse og analysere. Kan han altid læse op om metode osv.

• #12   19. jun 2014 ACE jeg har ikke løsningen men det er flot du prøver at hjælpe din kammerat..

• #13   19. jun 2014 Tag en snak med studievejlederen - mit råd til ham ville være at tage nogle AV hold hvor niveauet er lavere (10 klasse) og få noget rutine i at gå og læse til eksamen. Det er rigtigt at man lærer de grundlæggende færdigheder i folkeskolen - også til eksamen. Så det må han lige kigge på (sammen med uddannelses vejlederen).

Det er hårdt at skulle bruge et ekstra år på at råde bod på en dårlig indsats i folkeskolen, men en studentereksame er efterhånden adgangskrav til alt - selv håndværksuddannelser, så hvis han virkelig vil det, så er det en vej at gå.

Jeg er selv skolelærer og det er sgu ikke det rene pjat de lærer ;o)

held og lykke med det...

• #14   19. jun 2014 #10 Martin I. Han kan sagtens læse. Det var bare et eksempel på den problemstilling jeg mener der kan ligge til grund for hans besvær med studier smiley

Takker folkens. I har været en stor hjælp.

• Daniel L
    Daniel L Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #15   19. jun 2014 På VISP, special pædagogik, kan man blive "testet"/udredt og den vej igennem finde styrker og svagheder ifht. Indlæring osv. Ellers er der FVU test, de udføres som regel på det lokale vuc, for at få adgang hertil skal han snakke med sin sagsbehandler på jobcenteret.

• Daniel L
    Daniel L Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 18
    #16   19. jun 2014 Eller uu vejlederen:)

Kommentér på:
Indlæringsvanskeligheder

Annonce