{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.216 visninger | Oprettet:

privat salg - med ukorrekte oplysninger {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en brugt bil hvor der i annoncen står at
der ikke er rust i undervognen og at bilen er tip top...

da jeg får bilen hjem og på lift opdager vi at undervognen er så medtaget af rust at den ikke vil kunne synes igen.

hvad gør jeg der!?

jeg har annoncen og tlf/sms historikken som beskriver bilen i en stand som den ikke er i.

jeg har ikke skrevet under på noget v købet, kun sælger skrev under på at den er købt som beset.

har skrevet til FDM men venter svar , så tænkte der var nogen her der vidste noget i mellemtiden...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  privat salg - med ukorrekte oplysninger
  • #1   13. aug 2014 FDM er nok vejen frem, men hvordan i alverden kan du undgå at lægge dig ned på knæ og lige kigge om den er pil rådden?

    Men nævn da gerne lige forløbet, hvordan det ender osv?


  • #2   13. aug 2014 Der er desværre skrevet under på: "købt som beset". Hvis ikke sælger går med til noget frivilligt vil en evt sag være for dyr at fører for dig.

  • #3   13. aug 2014 Den er sænket, så det jeg kunne se så fint nok ud, det skal siges at det stod ned i stænger så mit syn af bilen var ikke så grundig - og så har jeg en irriterende og dårlig vane med at stole på folk smiley



  • #4   13. aug 2014 Tror desværre ikke du kan gøre ret meget når det er privat handel og bilen er købt som beset. smiley
    Evt prøve at la handlen gå tilbage.


  • #5   13. aug 2014 jeg har ikke skrevet under på noget som helst... vi havde en slutseddel med men det var kun sælger der skrev under - han har intet med min underskrift på

  • #6   13. aug 2014 Et sidespørgsmål..
    Hvorfor har du ikke skrevet under?


  • #7   13. aug 2014 Så skal du rejse sag an men det os op a bakke smiley ved ikke om han kan få noget medhold på hans slutseddel uden din underskrift ? Men han har trods alt dukomentation på salget, du har ik noget lyder det som om ?

  • #8   13. aug 2014 han har slet ikke en slutseddel han skrev bare hurtigt ned på min og så var det det..

  • #9   13. aug 2014 Nå okay

  • #10   13. aug 2014 Så må du prøve gennem FDM også selv lige selv tegne på slut seddelen os. Du har valgt at købe men tror ikke den er noget vær slut seddelen med kun en underskrift. Pøj pøj

  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #11   13. aug 2014 Har du prøvet at kontakte sælger, efter du har fået kigget på den?

  • #12   13. aug 2014 nej, ville lige have fat i FDM først, men ringer lige...

  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #13   13. aug 2014 Det kunne jo være man kunne finde en nem løsning, uden at blande andre indover (:

  • #14   13. aug 2014 Ja det håber jeg.

  • #15   13. aug 2014 Du har stadig fortrydelsesret, retur inden 8 dage og så er det det, Men det står vel også i slutsedlen at den er ok ?

  • #16   13. aug 2014 der står kun i slutsedlen at den ikke har fået ny motor og ikke er blevet omlakkeret, derudover står der kun pris og navnet på sælgeren samt at han omregistrere den.



  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #17   13. aug 2014 Jeg mener ikke der er fortrydelsesret ved privat handel.

    Du siger også bilen er sænket, og derfor svært at kigge under den. Det kan være sælger ikke har vidst der har været rust, og eftersom han ikke er "ekspert", kan det være svært at stille krav om at få rettet en fejl, som han ikke havde kendskab til da han solgte bilen.


  • #18   13. aug 2014 han har sat gevind undervogn på det står i annoncen det kan man ikke uden at komme til at kigge på undervognen

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #19   13. aug 2014 1. Ring til sælger og hør ad, om han vil tage bilen tilbage. Det kan jo være, at han er et ærligt menneske, som ikke har forsøgt at snyde.

    2. Skriv til sælger, at bilen har en mangel, som du ikke kan acceptere, og hvis han ikke uden videre vil gå med til at ophæve handlen, så vil du vende tilbage, når du har talt med FDM. Det er vigtigt, at du skriver (så du har noget dokumentation), og det er vigtigt, at du gør det inden for længe.

    3. Vent på at FDM vender tilbage til dig. De har prøvet det her tusindvis af gange.



  • #20   13. aug 2014 Der er ikke fortrydelsesret, returret, garanti, reklamationsret eller lignende ved privat handel. Desværre (for dig).

  • #21   13. aug 2014 Der skal to mennesker til en handel, og han kan have solgt den til dig i god tro....

    En lært lektie, forhåbentlig ikke for dyr ?


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #22   13. aug 2014 Søren Bøgh. Du er en abe, når du skriver sådan.

    Jeg tager ikke diskussionen én gang til, men det er lodret forkert, at der ikke er reklamationsret ved privat handel.



  • #23   13. aug 2014 Jeg har skrevet, yderst høfligt og forklaret situationen - afventer svar.

    nej det er ikke en dyr lektie, bilen kostede 8000kr og har 1½ år til syn så jeg kan da trille i den så længe og så skrotte - jeg havde i tankerne at bilen skulle klare næste syn også hvilke han lovede højt og helligt.


  • #24   13. aug 2014 Here we go again..... smiley

  • #25   13. aug 2014 Jeg har talt med FDM og sendt billeder, de siger at hvis rusten er så voldsom som jeg beskriver, så har vi noget at arbejde med. Men samtidig må der forventes rust på en bil med den alder (1995) så jeg venter på deres afgørelse - og sælges svar...

  • #26   13. aug 2014 :0( , men hvis at du kan køre 1 1/2 år for 8000,- er det så ikke ok ??


  • #27   13. aug 2014 Esben> Det kan du naturligvis dokumentere?

  • #28   13. aug 2014 Jo det er det bestemt, men når annoncen siger ingen rust og at den sagtens kan synes igen - så synes jeg ikke det er i orden at den er i den stand.

    Det er heller ikke den eneste fejl der ikke er nævnt, men den eneste jeg ikke kan leve med. smiley


  • #29   13. aug 2014 Søren Bøgh N - jeg går ud fra, du ikke har læst denne tråd:

    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/212222-mc_doed_efter_salg__hvad_ville_i_goere#newest

    Her bliver der tærsket langhalm på lige præcis det emne!


  • #30   13. aug 2014 8000kr for 18 mdr transport.... Glem det og kom videre, alt andet bliver du bare sur og gammel af ??

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #31   13. aug 2014 Søren Bøgh. Jeg kan godt dokumentere det. Du kan fx læse den tråd, der bliver linket til ovenfor. Jeg ved ikke, om den er læseværdig, men du ved i hvert fald meget mere om privat handel, når du har læst den.

    Og også noget om selvtægt smiley



  • #32   13. aug 2014 Ja, det magter jeg ikke at tærske igennem - en lynhurtig bladren ned over emnet afslører, at det heller ikke dokumenteres dér.

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #33   13. aug 2014 I øvrigt er jeg enig med Fast Eddie.

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #34   13. aug 2014 Søren Bøgh

    Det er pudsigt, at du efterlyser dokumentation, og når du så får den, så kan du ikke finde ud af at læse den.

    Det er fint nok, at du ikke orker at læse de trods alt fornuftige ord, jeg har skrevet, men vil du så ikke lade være med at give "gode" råd om det her emne fremadrettet?

    Du er nemlig fuldstændig forkert på den, så du risikerer at gøre mennesker kede af det.

    Det kunne generelt være fedt, hvis folk ikke gav råd om ting, de slet ikke aner en pind om.


  • #35   13. aug 2014 Nu skal jeg hjælpe dig, da det tilsyneladende var et for svært spørgsmål: da jeg efterspurgte dokumentation mente jeg naturligvis et eller andet link til et sted på nettet - udover et andet link til dette forum - hvor jeg kan læse det, du så skråsikkert mener er gældende. 300 indlæg i et random forum er i min verden ikke 'dokumentation'.

    Indtil da så kan du kaste alt det mudder, du ønsker.


  • #36   13. aug 2014 Synes at Næsten Hver eneste gang nogle poster noget, så ender det med diskussioner, Prøv istedet at svare trådstarter..

    Rene Wagner, jeg har selv købt en bil der holder syn til november 2015
    for 9500,- det synes jeg selv er ok (og den kan nok heller ikke synes igen)
    Men kan godt forstå dit Dillema og at du føler dig snydt, men prøv at kontakte sælger og hør om han ikke kan slå noget af prisen ;0)


  • #37   13. aug 2014 Du har 24timers retur ret i et privat salg hvis det købte ik lever op til annoncen eller hvad sælger har fortalt.

  • #38   13. aug 2014 her er et nemt svar som jeg formoder er lettere at godtage omend der ikke direkte linkes til lovgivningen på området...

    http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-340.html


  • #39   13. aug 2014 Tænk sig at der kan være rust i en bil fra 95 til 8000 kr, med 18 måneder til syn...

    Den sælger skal sateme ha. FDM, halshugning og hele familen til siberien i arbejdslejr.

    smiley


  • #40   13. aug 2014 1.5 til syn, så kan den ikke være så rådden som du beskriver, den kan ikke ruste så hurtigt på et halvt år, , kør som om du har stjålet den, i de 1.5 år, og glem så resten

  • #41   13. aug 2014 øv bøv for dig.
    Du kunne bare have kigget efter i stedet for at tage den som den er.



  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #42   13. aug 2014 Søren Bøgh.

    Jeg kunne jo lige så godt bede dig om dokumentation. Hvor står vi så?

    Vi er begge kommet med en udokumenteret påstand, så hvorfor er det mig, der skal dokumentere min?

    Som jeg skrev før, så ville du formentlig ikke kunne forstå dokumentationen, hvis jeg rent faktisk viste dig den - det var i hvert fald et problem i den anden tråd.

    I stedet vil jeg derfor anbefale, at du bare helt grundlæggende lader være med at rådgive om ting, som du ikke har NOGEN forstand på - fx jura.

    Jeg forstår ikke, hvorfor sådan nogen som dig insisterer på den her diskussion, når du udmærket godt er klar over nede i din mave, at du slet ikke ved en pind om jura.

    Lad det dog ligge og indrøm (i det mindste for dig selv), at uanset om jeg dokumenterer min påstand eller ej, så ved du ikke en skid om, om der er reklamationsret i civilkøb (det hedder det, når private handler med hinanden).


  • #43   13. aug 2014 syntes det er surt for dig.. en anden gang, så aftal at mødes på et værksted du kender, giv dem en timeløn for at se bilen efter.. mvh hc

  • #44   13. aug 2014 Nu bliver jeg nysgerrig Esbern. Jeg har altid været af den opfattelse at købt som beset hos en privat betyder der ikke er noget at rafle om, hvis man er utilfreds med sit køb.

    Vil du ikke være venlig at linke til reglerne der siger man har hold i sin sag mod sælger? - her tænker jeg ikke på et link til en anden tråd med en million svar. Jeg vil gerne se det fra en instans der har noget at have det i.


  • #45   13. aug 2014 Vi står lige præcist dér hvor jeg ikke gider høre på mere af dit vrøvl. Du mener, at det jeg skriver ikke passer - så må du jo passende kunne fortælle (læs: dokumentere) hvor og hvorfor det ikke passer. Det kan/vil du ikke. Så må jeg jo bare trække på skuldrene og grine af dig. Nu forstår jeg pludselig hvorfor advokater forlanger sådan en ublu timepris. når 95% af tiden alligevel bare går med mundhuggen og kværulant debatteren. Er du glad nu jeg også begyndte, at kaste med mudder?

    Skal jeg føle mig beæret eller græde over du besidder den såkaldte dokumentation, men bare ikke gider vise den? Hold nu da op hvor ynkelig niveau skal det trækkes ned på.

    Så hold venligst dit personlige bræk for dig selv. Jeg er ikke interesseret i dit mudderkast og dit fnidderfnadder.

    Hvordan stemmer din dokumentation overens med dette: http://www.fdm.dk/bilkoeb/goer-en-god-privat-handel ?

    Jeg hæfter mig ved følgende afsnit: "To private, der handler bil, er kun underlagt købelovens reklamationsbestemmelser, hvis ikke andet er aftalt. De er IKKE omfattet af købelovens regler om forbrugerkøb. Ved et privat køb aftales normalt, at du ikke får nogen reklamationsret, og at bilen er købt som prøvet og beset."

    og

    (link fjernet) "Ingen reklamationsret, når du handler privat
    Når du køber en bil af en privatperson, vil det normalt være aftalt, at bilen er købt som beset og uden reklamationsret. Det type aftaler er kun tilladt i private handler, og det betyder, at du i den situation ikke har reklamationsret, når du køber bilen af en privat sælger."

    og

    (link fjernet) "Når du køber din bil af en privatperson, er du ikke dækket af købelovens forbrugerbeskyttende paragraffer. Forbrugerklagenævnet og Ankenævnet for biler kan ikke hjælpe dig i private handler, så det kan blive vanskeligt at gennemføre en klagesag, hvis der er noget galt med bilen. Hvis du ikke kan finde en løsning med sælgeren, må du gå til domstolene med sagen."

    og

    (link fjernet) "– Det er, fordi private kan aftale, hvad de vil, og forbrugerretsbeskyttelsesreglerne i købeloven gælder ikke her, og du kan heller ikke klage til Forbrugerklagenævnet, hvis du køber privat."


  • #46   13. aug 2014 Dean , jeg forstår heller ikke hvordan den er synet med den rust det Gør mekanikeren der kiggede den efter heller ikke. men nu har jeg skrevet til sælger og nægter han så er jeg blevet så meget klogere.

    næste bil bliver købt med brugtvognstest hos FDM eller fra forhandler


  • #47   13. aug 2014 8000 kr, får du ikke meget andet end en rustkasse for, men det er da nederen hvis du troede andet.


  • #48   13. aug 2014 Forrige år købte jeg en Civic for de penge og der var ingen rust, når jeg inddrager FDM i det så er det fordi jeg ikke synes at folk skal slippe afsted med at sælge noget der i den grad ikke lever op til annonceteksten.

  • #49   13. aug 2014 Jeg har købt over 20 motorcykler i min tid og der har sælgeren altid gjort opmærksom på de fejl og mangler - har sjældent opdaget noget der har fået mig til at fortryde købet - folk der sælger mc´er er åbenbart mere ærlige / vidende end folk der sælger biler smiley

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #50   13. aug 2014 J. Rath

    Det er desværre ikke så simpelt, at man bare kan linke til en regel, hvor det står. Så ville advokaterne også dø af sult smiley

    I virkelighedens verden vil det dog næsten altid være helt umuligt for køber at komme i gennem med et krav mod sælger, og især hvis parterne har aftalt, at bilen er købt som beset.

    Søren Bøgh

    Du må slå i luften lige så tosset du vil - den tid, du har brugt på at finde og citere de links, kunne du have brugt på at læse den anden tråd, så havde du været klogere nu.

    Faktum er, at der er reklamationsret i private handler, ligesom i alle andre handler.

    Jeg er helt enig med dine links, hvor der i dem alle står, at køber og sælger kan BEGRÆNSE reklamationsretten, når de handler.

    Som jeg brugte oceaner af tid på at forklare i den anden tråd, så kan sælger imidlertid ikke HELT fraskrive sig ansvaret for det han sælger. Sådan er det bare.



  • #51   13. aug 2014 Jeg ville undre mig hvis man kunne få en bil med 18 mdr til næste syn for 8000,- og den så var i en stand så den kunne synes uden at brande migatronicén varm smiley

    Hvad dom retten vil komme med er vi ikke helt enige om på mcg. hvorimod vi er fuldstændig enige om at det bliver en ½ dyr affære at føre en sag..

    Kør indtil de klipper pladerne, eller til du finder den for uansvarlig at køre i...


  • #52   13. aug 2014 Hvis sælger nægter at deltage i udbedring af skaderne eller at tage bilen tilbage, ville jeg nok også bare gøre som Brian S foreslår, og så glæde mig over, at tabet ikke er særlig stort. Kan den så reelt holde i 1,5 år uden at bunden falder ud, har den været billig at køre i smiley


  • #53   13. aug 2014 Om sælger så havde sagt at der var diamanter i hjulene og en elefant i bagagerummet er det da op til en selv at checke det..... Det er en udbanket slæde til 8000kr hvad kan man forvente af sådan en, uanset hvad der så bliver sagt.....

  • #54   13. aug 2014 En anden ting: Hvis den er synet for et halvt år siden, kunne det da være vældig interessant at rulle en tur forbi den synshal, og høre deres forklaring på hvordan sådan en bil kan rådne op på et halvt år i sommervarmen.

  • #55   13. aug 2014 Og igen hverken kan eller vil du altså dokumentere dine påstande?

    Kom nu. Du er advokat, påstår du. Det må derfor være en smal sag at overbevise os almindelige dødelige. Kom nu med noget dokumentation vi kan forholde os til.

    For du kan vel ikke både give mig ret i, at de links jeg har forsøgt at dokumentere mine påstande ud fra, er korrekte og at der så også er en anden virkelighed - som du kalder det - der også gælder?

    Hvis det er faktum, så bedes du venligst dokumentere det nu. Ellers må du meget gerne oplyse hvorfra du driver din advokatvirksomhed og/eller er ansat, så man ikke ved et uheld kommer til at købe hjælp fra din/jeres side.

    Er der - og det er et ja/nej-spørgsmål - reklamationsret i en privathandel, hvor sælger og køber et blevet enige om, at købet er foretaget "købt som beset"?

    Hvis vi nu antager, at reklamationsretten i privat handel bortfalder alene ved ordlyden "købt som beset", vil du så fortsat fastholde, at reklamationsretten er gældende? Således det er brugtbart for køber, gældende ved lov og sælger kan holdes op på denne - igen må du naturligvis gerne dokumentere dette.

    Og hvad er det PRÆCIST man ikke kan fraskrive sig ansvaret for på denne måde? Igen er noget dokumentation ønskeligt.


  • #56   13. aug 2014 Fra Tænk.dk:

    Skriftlig aftale er vigtig. Bliv enige om, hvilke vilkår I handler på, hvad der indgår i handlen, hvad prisen er, og hvordan der betales. Mundtlige aftaler er svære at bevise efterfølgende, hvis der skulle opstå problemer.

    Er det dig, der sælger, skal du være særligt opmærksom på, at hvis der ikke er aftalt andet mellem parterne, vil køber have 2 års reklamationsret efter loven. Hvis du som sælger vil undgå, at køberen kan komme til dig med klager op til 2 år senere, skal I aftale, hvorvidt varen er ”købt som beset”, ”uden reklamationsret” eller med lignende forbehold.


  • #57   13. aug 2014 Jeg melder ihvertfald ud hvad FDM finder ud af, så andre har en rettesnor
    så slipper vi også for at folk kaster paragrafer efter hinanden smiley

    nu har jeg spurgt sælger pænt ad, og sendt billeder til FDM - længere går jeg ikke i princippets navn, bilen kan sagtens rulle i det års tid - så kan den skrottes og en "ny" forhandlerkøbt bil indkøbes smiley

    jeg ved godt at man ikke får en ny bil for de penge, men uærlighed i annoncer bør ikke altid ignoreres, der må være en konsekvens i ny og næ også smiley


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #58   13. aug 2014 Hej Søren

    Det kan simpelthen ikke passe, at jeg skal komme med mere dokumentation. Hverken for, at jeg er advokat eller for, at det jeg skriver, er rigtigt.

    Jeg HAR afleveret al nødvendig dokumentation i den anden tråd OG forklaret, hvorfor der ikke findes flere afgørelse om det her, så jeg skal ikke sendes på arbejde for at tilfredsstille din nysgerrighed, fordi du ikke GIDER at læse, hvad jeg har skrevet én gang - Come on!

    For at svare på dine spørgsmål:

    (1) Jo, jeg kan godt give dig ret i, at dine links er korrekte, og at der samtidig er en anden virkelighed.

    Det er helt almindeligt, at der er forskel på teori og praksis, og det gør ingen af delene forkerte.

    (2) Jeg vil ikke oplyse dig, hvem jeg er, eller hvor jeg driver advokatvirksomhed. Det gider jeg ikke dele med alle herinde. Det har jeg også skrevet i den anden tråd.

    (3) Ja, der er reklamationsret i en privat handel, hvor sælger og køber er blevet enige om, at der er "købt som beset".

    (4) Vi kan godt antage, at reklamationsretten bortfalder i privat handel, hvis man skriver "købt som beset" i en slutseddel. Det er bare ikke rigtigt.

    (5) I PRAKSIS vil "købt som beset" dog afskære køber fra at gøre 99 % af alle fejl gældende som mangler, fordi det afskærer alle de fejl og problemer, som køber kunne/burde have opdaget, hvis han selv havde undersøgt det købte - fx at bunden af bilen var helt fyldt med rust.

    En af de ting som "købt som beset" bl.a. ikke afskærer - og det tror jeg, at du vil være enig i - er de tilfælde, hvor sælger har handlet svigagtigt. Dvs. hvor han har løjet om salgsgenstanden.

    Fx hvis sælger konkret skriver i annoncen, at bilen er 100 % fri for rust, og det så viser sig, at bilen er pilrådden. Afhængigt af hvordan sælger konkret har formuleret sig, så kan han risikere at have garanteret, at bilen ikke var rusten. I så fald kan køber reklamere, hvis han finder rust på bilen.

    Forstår du det nu?


  • #59   13. aug 2014 Var dét din dokumentation?

    Du må have sendt nogle usynlige links så. Du har skrevet lidt mere frem og tilbage, og indtil det bakkes op af relevante links til relevant instans og lovgivning, så må det antages blot at være din egen helt personlige mening - ikke andet. Fred være med det. Så kunne du bare for 8 indlæg have skrevet, at du ikke har noget dokumentation for det. Måske var du alligevel kun advokat i din egen fantasiverden.

    Du påstår, at der findes andre regler end dem, vi andre kan se på nettet, men du vil ikke fortælle hvad og hvor dette findes = personlig holdning. Så nu er dit argument pludselig, at der pudsigt nok ikke findes afgørelser omkring det, fordi det er så hemmligt - come on!

    Du kan vel dårligt komme med mindre dokumentation end du i forvejen har gjort. Du har fremlagt NUL dokumentation. Links til en anden tråd, hvori du OGSÅ påstår - uden at kunne dokumentere det - dét er simpelthen din argumentation og dokumentation? Wow!

    Vil det være muligt, at møde op på jeres advokatkontor og betale sig fra, at få denne dokumentation sort på hvidt ligesom enhver anden klient? Hvor mange sager har du/ vundet ud fra dette?

    Er du i stand til, at dokumentere dine påstande? Ja/nej? Hvis ikke, så behøver du ikke svare mig mere. Kommer der links, så kan vi fortsætte diskussionen. Indtal da, så gider jeg ikke bruge mere krudt på dig.


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #60   13. aug 2014 Søren Bøgh

    Jeg skal ikke have præcis den samme diskussion én gang til, fordi du ikke gider at læse den anden tråd. Kan du ikke forstå det? Start fra bunden, så når du hurtigt til noget substans.

    Du må tro, hvad du vil - jeg kan sagtens leve med, at du går rundt og ikke aner en pind om køberet. Jeg beder dig bare om at lade være med at give gode råd om noget, som du ikke ved det fjerneste om. Thats it.

    Jeg rådgiver ikke folk om, hvordan man skifter gearkasse på en bil, eller hvad der kan være galt, hvis deres sikringer konstant springer, eller tusind andre ting, som jeg ikke har forstand på. Hvis du nu også bare passede dine egne sager, så var der slet ikke noget problem her.

    Hvis du fastholder din ret til at give "gode" råd, så vil jeg opfordre dig til at forklare, hvordan du har opnået den viden om køberet, som gør at du kan udtale dig helt skråsikkert:

    Der er ikke fortrydelsesret, returret, garanti, reklamationsret eller lignende ved privat handel. Desværre (for dig).

    Det står nemlig ingen steder i dine links.





  • #61   13. aug 2014 Stop dog jer selv lol

  • #62   13. aug 2014 @esben.

    Kom med nogle sags numre hvor der er afsagt dom i lign sager.. Alle vores individuelle fortolkninger af det tilgængelige materiale, er jo irrelevant hvis retsvæsnet tolker anderledes..

    Mvh Brian


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #63   13. aug 2014 Hej Brian

    Det jeg siger ovenfor er følgende:

    En privat sælger (eller en hvilken som helst sælger) kan ikke fraskrive sig ALT ansvar i forbindelse med et salg. Heller ikke selvom han skriver "købt som beset" i slutsedlen/kontrakten.

    Det er helt grundlæggende viden, hvis man er jurist, og det kan læses i enhver lærebog i jura. Du vil altså få det samme at vide, ligegyldigt hvilken jurist du spørger.

    Der er ikke offentliggjort nogen domme om BILER (eller andet løsøre), hvor domstolene siger præcis det, jeg siger. Det er ikke det samme som at der ikke er AFSAGT nogen domme, hvor domstolene siger det her.

    Der er imidlertid offentliggjort en dom om FAST EJENDOM, hvor Højesteret siger præcis det, jeg siger. Jeg kan ikke huske nummeret på den, men jeg har skrevet det i den forrige tråd. Den er fra 1984, så hvis du søger på det, må den dukke op.

    Princippet er præcis det samme, uanset om man sælger en bil, eller om man sælger et hus.

    Det skyldes formentlig flere ting, at der ikke er offentliggjort nogen domme om løsøre:

    (1) Der er kun offentliggjort 25 domme i alt i gennem hele danmarkshistorien om mangler ved løsøre (løsøre er biler, vaskemaskiner og næsten alt andet end huse)

    (2) Det er i vidt omfang et teoretisk problem - i praksis vil "købt som beset" fraskrive sælger ansvaret for 99 % af alle fejl

    (3) Folk gider ikke retssager om så små beløb, som der typisk er tale om, når vi taler brugte biler - det er billigere bare at få fejlen lavet

    (4) HVIS folk gad en retssag om det, så vil det første en advokat siger til sælger være: Du kan IKKE fraskrive dig det fulde ansvar ved at skrive "købt som beset" i slutsedlen - og så opgiver folk, inden de er begyndt.



  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #64   13. aug 2014 I øvrigt så er det jo også helt almindelig sund fornuft, at man ikke kan fraskrive sig alt ansvar som sælger.

    Hvis nu sælger har løjet helt himmelråbende overfor køber. Hvis han nu har skrevet i annoncen, at bilen er lavet af guld fx.

    Tror i så, at køber får en lang næse, hvis han bagefter gerne vil have sine penge igen, fordi bilen viste sig ikke at være lavet af guld?

    Nej vel.


  • #65   13. aug 2014 Hejsa.

    profilbillede
  • #66   13. aug 2014 En gammel sænket slæde med 1½ år til syn er da nærmest et fund for 8000 kr. Med mindre den er ved at blive til en Flintstone model, så er de da bare at kører den i sænk og så sælge den i dele eller til skrot.

  • #67   13. aug 2014 #64
    Fraskrivelse af reklamationsret er jo ikke det samme som at man gerne må bedrage og skjule kendte (for sælger) fejl og mangler - dette er der jo ikke nogen der modsiger dig i!

    Derimod er der en masse dokumentation for at man kan frasige sig ALT ansvar for så vidt angår fejl som man som sælger ikke ved eller burde vide på overdragelsestidspunkt. - det er sådan det foregår i "virkeligheden" og uanset diverse bagvedliggende lovsæt måden der handles på = det vi må forholde os til. Og det der burde være en hver køber kendt.

    At sammenligne med hussalg holder vist ikke i byretten smiley

    Kan du ligesom du ikke kan finde en sag der "påviser" dine påstande heller ikke finde en der beviser det modsatte? - eller har du ikke søgt i den retning smiley
    Kunne man sige at ingen dokumentation, faktisk er dokumentation i sig selv? smiley

    Du kan påstå dit og andre deres, du angiver selv at i 99 % af tilfældende vil køber ikke kunne gøre krav gældende - så nu er du igang med at gribe efter den sidste procent....

    Så kan man ikke bare sige at for 99% af tilfældende har f.eks. Brian og Søren med flere ret og i den sidste procent har (får) du ret! - reelt måske lidt mindre, men ret skal du have smiley


  • #69   13. aug 2014 kun lidt bøvl med lygten

  • #70   13. aug 2014 #38 har jo givet svaret som bakker jo Esben op.

    I linket står der: "Lad mig tage dit eksempel, for her vil du som køber af en genstand fra en anden privat person kunne ophæve handlen og kræve dine penge retur, hvis der er en væsentlig mangel ved genstanden. Men når der er tale om en brugt genstand, som du fx har købt via en annonce i Den Blå Avis, skal det afgøres efter en særlig skala, hvad der anses for en væsentlig mangel."

    Når annoncen angiver en 100 % fri for rust og bilen er pilråden under bunden, så er der en væsentlig mangel.
    Kan man ikke forstå det - så er det fordi man ikke vil forstå.

    Det har intet og gøre med at man burde det ene og det andet som køber. Det handler om en mangel eller måske nærmere bedrageri.

    Men nu foreslår jeg at vi laver to lejre - og så må det koste et væddemål smiley


  • #71   13. aug 2014 Og i linket i #38 står jo lige nøjagtig at der kun er noget er gøre hvis ikke sælger har taget forbehold som fx købt som beset!

    Det bakker så absolut ikke Esberns påstande op, men derimod det modsatte!


  • #72   13. aug 2014 Man kan ikke med den ene hånd påstå at en vare er i tip top i annoncen og så være fyldt med fejl. Sådan en handel kan ikke gemmes ind under købt som beset. Der er jo tale om bedrageri, da der er tilbageholdt oplysning om en væsentlig mangel - det er jo bevist i annoncens ordlyd.


  • #73   14. aug 2014 Vor herre bevares, sikken en diskussion i kan få ud af en gammel bil, hvis man forventer at en bil til 8000 er fejlfri og står som ny, ja så er det tid til at overveje om man måske havde det bedre på en lukket institution for svært udviklingshæmmede! Det er ikke sælger der er galt på den her, hvis han skriver at den ikke er rusten, så er man altså rimeligt naiv hvis man så tror at den fremstår som ny forkromet hele vejen rundt! Jeg ville brække mig af grin, hvis jeg havde solgt en gammel bil i den prisklasse (har faktisk to til salg) og køber efterfølgende begyndte at jamre og ligefrem ville lave en stor sag, med FDM, advokater og lignende ud af det! Men der er vel også nogen der skal have kasko på sådan en bil, bare for at de kan sove roligt om natten!

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #74   14. aug 2014 Ronni K

    Lad mig gætte - du har intet belæg for at udtale dig om det her emne? Arbejder du med køberet til daglig? Har du taget et kursus i det? Evt. blot et AMU-kursus, hvis det findes?

    Nej vel?

    Så lad da for helvede være med at spille klog, fordi du har læst et brevkassesvar på nettet.

    At du ovenikøbet læser det som fanden læser bibel, det understreger bare, at du ikke skal skrive om noget, du ikke har forstand på. Det får dig til at lyde dum.

    Følgende ting har SELVFØLGELIG betydning for, om bilen lider af en mangel: (1) Hvor gammel bilen er, (2) hvad bilen koster, (3) hvad sælger lover køber - fx i annoncen - og (4) hvad køber og sælger aftaler - fx at bilen er købt som beset.

    Du kan ikke købe en gammel bil og forvente, at den er rustfri - det vil altså ikke som udgangspunkt være en mangel - med mindre sælger lover dig det. Så kan du SELVFØLGELIG forvente det. Det kan sælger IKKE undgå ved at skrive købt som beset i slutsedlen.


  • #75   14. aug 2014 kun lidt bøvl med lygten

  • #76   14. aug 2014 Har været væk fra mcg i godt et år, kan se alt er ved det gamle, i har stadig store internet muskler lol

  • #77   14. aug 2014 Slap lige af med sagsanlæg, FDM og alt mulig andet!!! Det er altså bare en bil til 8000 kroner... Hvad havde du forventet?

  • Jørn J
    Jørn J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 3
    #78   14. aug 2014 Søren bøgh og Esben.......

    Kan ikke se hvem af jer der er mest latterlige........... smiley


  • #79   14. aug 2014 Søren, havde forventet at en annonce hvor der står at der ikke er rust ikke afspejlede en bil med gennemtæret bund smiley jeg er FULDSTÆNDIG ligeglad med hvilken prisklasse bilen er i smiley

  • #80   14. aug 2014 og der kommer aldrig et sagsanlæg, FDM er kun involveret for at se hvilke rettigheder man har da voldsom debat har vist at folk ikke just er enige.


  • #81   14. aug 2014 Luk nu den tråd !!!

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #82   14. aug 2014 Hej Jørn J

    Hvad får dig til at skrive, at jeg er latterlig?

    Og kan det virkelig passe, at du har oprettet en bruger for 15 minutter siden KUN for at skrive det?

    Det under alle omstændigheder et flot første indlæg, som virkelig højner niveauet her på motorcykelgalleri, og som utvivlsomt vil hjælpe masser af mennesker fremover.

    Fjols.


  • #83   14. aug 2014 Hey hey slap nu lidt af, drenge.. Tæl til ti...

  • #84   14. aug 2014 Så er der kommet svar fra FDM.

    De går ikke ind i sager mellem privatpersoner alene af den grund at begge parter kunne være medlemmer (ja det var svaret...) de vil dog tilbyde at mægle.

    Jeg har forklaret sælger at annonceteksten og bilen ikke var på samme niveau og at jeg var en smule skuffet over at han ikke svare på mine sms´er så vi kunne løse den.

    Men altså - salg mellem private er i teorien omfattet en hvis af-art af reklamation i og med at annonceteksten skal matche produktet - men i praksis er der intet at komme efter.

    Så der er frit slag med at sælge lort forklædt som guld smiley


  • Tonny A
    Tonny A Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #85   14. aug 2014 Surt show, det var da møgærgeligt, tak fordi du tog kampen op, og delte dine erfaringer med os, så vi alle sammen kan tage lidt ved lære.

    og bare rolig jeg/vi er ligeså naiv når det kommer til at stole på andre mennesker, det koster desværre lidt lærepenge i ny og næ smiley





  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #86   14. aug 2014 Hvad står der i synsrapport for 6 mdr. siden? Hvis der ikke er nævnt noget om rust, så er det vurderet, som ikke risiko for gennemtæring de næste 24 mdr.

    - Hvis, det er gennemtæring der er snak om, på nuværende, så er det en helt anden snak....!!!!
    Og, hvis, sælger er mekaniker, er der noget at snakke om - (også Privat handel)!
    - Den der med salg "i god tro".

    Men på en 19 år gammel bil, til 8.000,- Må man forvente "kosmetisk" rust - især på undervogn...!



  • #87   14. aug 2014 I synsrapporten står der ingenting udover at der var lidt bøvl med tågelygter og forlygte - det er udbedret, intet om rust.

    Det knaste godt og grundigt da den kom på lift...og flere steder kunne man stikke en finger igennem rusten.


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #88   14. aug 2014 Hvis du kan stikke en finger gennem rust, i bærende dele, og hvis, sælger er mekaniker, så er det returhandel NU...!

    - Også selvom bilen havde kostet 800,- Kr

    - Du skal køre til nyt syn, NU..! Koster kun 375,- Kr

    - Måske plader bliver "klippet" men så har du endnu mere ret, og ingen bil...
    Men trods alt, livet i behold...!



  • Kris J
    Kris J Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 10 Følgere: 9 Svar: 2
    #89   14. aug 2014 Regn er sgu ingen undskyldning for ikke at kigge nedenunder... Så kører man på en tank eller andet sted der er overdækkede og tager sin medbragte donkraft frem og bruger den... Eller finder en anden dag at hente den...

    Den hænger du nok selv på, selvom det er svinsk gjort af sælger...
    Men vær opmærksom og tjek ting eller betal mere og køb ved forhandler...


  • Leo V
    Leo V Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 1 Svar: 4
    #90   14. aug 2014 Du må nok konstatere at blevet taget RØ... på der er ikke noget at stille når det er en handel mellem to private

  • #91   14. aug 2014 Vi er vist ved at nå dertil hvor jeg godt ved at jeg hænger på den, tråden her skulle også bare afdække om der er noget at gøre - hvilket der ikke er med mindre man vil i retten og så langt skal den sgu ikke smiley det var en uærlig sælger og en køber der ikke køber brugt bil privat igen smiley

  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #92   14. aug 2014 Et nyt syn... NU..! For din egen, og vi andres sikkerhed....!!!!!

  • #93   14. aug 2014 Og ja - den ryger til syn...

  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #94   14. aug 2014 Og husk nu - ikke den samme som for 6 mdr. siden...

    - Du har ikke svaret på, om sælger er mekaniker?


  • #95   14. aug 2014 Jørn J> Det er alligevel fedt, at du har oprettet en bruger blot for at kalde mig latterlig - så må jeg have gjort et vist indtryk på dig smiley

    Desværre skal vi ikke date.


  • #96   14. aug 2014 Husk lige René, at bilen til en hver tid skal kunne gå gennem et syn, så er den meget dårlig, så lad være med at køre i den. Risikoen er alt for stor.
    Bliver du stoppet, så kan det blive meget dyrt.


  • Mike J
    Mike J Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 7
    #97   14. aug 2014 Hold nu op med at smadre andre folks tråde med spørgsmål om reklamationsret imellem private..Der er kun den reklamationsret som der er aftalt imellem de handlende. Hvis varen ikke er som forventet eller som annonceret så skal der et civilt søgsmål til at afgøre sagen. Længere er den ikke.

  • #98   14. aug 2014 Hej Rene
    Jeg antager at bilen der er synet for ca.½ år siden, er betinget godkendt med de lygte fejl, du selv omtaler.
    Jeg kan derfor ikke forstå du anklager sælger for at tale usandt, han kan ikke vide bedre end det der er skrevet på synsrapporten, altså ingen rust.
    Han er ikke klar over hvad reglerne er for godkendelse af biler, lige som andre her i tråden heller ikke er, men regler for godkendelser kom efterfølgende.

    Der må i øvrige dele af selvbærende karrosseri kun forekomme enkelte
    gennemtæringer op til 20 mm i diameter eller af tilsvarende størrelse, og der
    må ikke forekomme flere tætliggende tæringer.

    Gennemtæringer op til 20 mm skal ikke påføres synsrapporten, men gennemtæringer mellem 20 - 50 mm skal skrives, men kun som betinget godkendt. Det vil sige at der ikke har været gennemtæringer der har været større end 20 mm på synstidspunktet.


  • #99   14. aug 2014 Bjarne, der lige sat gevindundervogn i bilen, sælges eget ord - sådan noget kan man ikke montere uden at se under bilen.

    Jeg ved ikke om han er mekaniker, men han var smurt ind i olie og der stod flere adskildte biler på grunden. Jeg tror han er udemærket klar over standen på bilen...


  • #100   14. aug 2014 Hej Rene

    Så får du også når den er godkendt 2 år, men det koster måske endnu 10k.


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #101   14. aug 2014 "Han var smurt ind i olie og der stod flere adskilte biler på grunden".

    - Her signaler sælger, at han ikke, "kun" er Privat, men har kendskab til biler..!

    - Det har givet dig som køber en falsk tryghed, og endvidere fortæller han dig, at der er monteret "gevindundervogn" - endnu en professionel oplysning han giver dig...!

    - Men, på nuværende, bilen skal gennem en synshal, så ka' vi alle blive klogere på, hvad der er op, eller ned i denne sag...!


  • #102   14. aug 2014 Hej Rene

    Jeg må begrunde min påstand, der findes ikke specielle krav til (fritids)mekanikerens bil.

    Hvis der lige er monteret gevindundervogn, er den vel også nysynet, for ellers er det ulovligt at køre med.

    Det betyder så at bilen skal til syn, eller have monteret standart fjedre inden du må bruge den, hvis du altså ikke vil være lovbryder


  • #103   14. aug 2014 Bilen er sandsynligvis af en ringe sikkerhedsmæssig karakter, så du bør få den tjekket ordentligt op mht bremser og styretøj, som minimum.

  • #104   14. aug 2014 @74 Esben

    Tror sgu ikke du forstod hvad jeg skrev, lad mig forsøge at forklare smiley

    Jeg har minimum det samme grundlag som du selv - men har selvfølgelig heller ikke set dit kursusbevis endnu!
    Du er "desværre" ikke oraklet på mc galleri, der ved kvalificeret vejledning kan ruste os andre brugere bedre i evt. juridiske anliggender. Det viser alt sund fornuft og de fleste af dine tidligere posts. Når du direkte, gentagne gange formulerer dig således at du sår tvivl for andre om deres muligheder, var det nok bedre du bare undlod at taste...

    Jeg arbejder med kontrakter til daglig, så jo jeg har enda lært at læse!

    Et brevkassesvar på nettet, besvaret af relevante institutioner som f.eks. FDM sætter jeg nu alligevel til en hver tid højere end dine udokumenterbare påstande. Bare kald mig naiv hvis du får det bedre smiley du kan jo nogle af de fine ord har jeg observeret.

    Jeg er ikke religiøs, så kan ikke forholde mig til fanden og biblen...

    At du slutteligt i dit indlæg lukker en masse mundgøjl ud omkring hvad der har betydninger for om der findes en "mangel" bekræfter kun min påstand at du roder rundt og ikke aner en bjælde om hvad du taler om. Det kan godt være at du her prøver at formulere dig så alle kan forstå det, men fordi du lige skriver 6-7 linier afsluttende med en teoretisk rigtighed alle kan forholde sig til, medfører det ikke at du grundliggende har ret!

    Lad mig give dig en påstand, der er lige så korrekt som din egen afslutning.

    Man kan SELVFØLGELIG godt sælge en bil uden at hæfte for noget som helst, ved at sælge den som beset uden nogen som helst garanti! Er der enighed om dette og kan dette dokumenteres er der IKKE nogen garanti.
    Man må selvfølgelig ikke være, eller burde være bekendt med evt. fejl og mangler og undlade at oplyse disse til sælger, dette har intet med reklamationsret at gøre, men derimod svig! (Som i Renes tilfælde) - dette kan dog være ret så svært at bevise. Altså, bare lige så selv du fatter det, er der i denne sag (samt forholdende du selv nævner gang på gang) tale om at Rene principielt kan "reklamere" over skjulte fejl, men i praksis ikke har en chance, med mindre det kan dokumenteres. Dette opponeres der ikke imod - håber du forstår.

    Over and out. Jeg slutter herfra og vil ikke debatere mere i Renes tråd.


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #105   14. aug 2014 Bilen skal til syn, i den stand som den er i, her og nu...!

    - Med henblik på evt. tilbagehandel - hvis, den ikke kan synes, men det ved ingen endnu...!



  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #106   15. aug 2014 En ting der ikke må glemmes, i denne sag, i annoncen står....

    "Ingen rust" og "tip top" - stand!


  • Preben D
    Preben D Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #107   15. aug 2014 Fandme et ærgerligt køb.

    Om du har underskrevet eller ej, har ingen betydning.
    Alle private salg er som udgangspunkt, solgt som beset.
    Jeg ville da køre ud forbi sælger og vise bilen, for at se om han muligvis får dårlig somvittighed, og lader handlen gå tilbage.
    Held og lykke.

    Venlig hilsen
    Preben D


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #108   15. aug 2014 Ronni

    Kassedamen i Kvickly arbejder også med kontrakter. Det gør ham, der sælger senge i Jysk Sengetøjslager også. Er det dem, du spørger om hjælp, hvis du skal købe et hus eller er blevet snydt med en charterrejse?

    Er der nogensinde nogen, der spørger dig til råds, hvis de skal have udtaget et patent eller anlægge en retssag?

    Nej vel - det er fordi hverken de eller du har nogen omfattende erfaring med jura.

    Jura er et fag ligesom alle andre. Ligesom en tømrer er bedre til at lave et tag end en hobbysnedker med værksted i garagen, er en advokat - selvfølgelig - også bedre til jura end du med din begrænsede praktiske erfaring og fuldstændig manglende teoretiske baggrund.

    Det skriver jeg ikke for at spille vigtigt, det skriver jeg for at sige, at vi ikke "som minimum har det samme grundlag" for at udtale os - vi er slet ikke i samme liga.

    Du ved fx ikke - trods din erfaring med kontrakter - at det også er en reklamation, hvis køber brokker sig til sælger over svig. Svig er misligholdelse præcis ligesom en mangel, og begge dele giver køber ret til misligholdelsesbeføjelser, hvis han ellers kan dokumentere dem (på det punkt er vi enige).

    Du har praktisk erfaring, og du har ikke - som visse andre - skrevet decideret dårlige råd eller forkerte oplysninger i den her tråd.

    Men du har nedgjort mine faglige kompetencer på et offentligt forum, og du har i din selvfedme skrevet, at du er lige så dygtig og kvalificeret til at udtale dig om køberet, som jeg er. Det er selvfølgelig ikke rigtigt, og det har jeg ikke tænkt mig at lade være ubesvaret.


  • #109   15. aug 2014 Esben, bare lige så du er klar over det, for det lyder ikke til at du har specielt meget selvindsigt, så er det nok dine indlæg der mest "selvfede" og nedladende i denne tråd. Nu regner jeg med at den næste sviner er til mig, og så er det faktisk bevist, ikke sandt?

    Hele denne tråd burde fjernes, enten af tråd starter eller admin, da den for længst har fjernet sig fra hvad man kalder god tone, det lyder næsten som en diskussion i folketinget efterhånden!


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #110   15. aug 2014 Hej tom

    Jeg sviner selvfølgelig ikke dig - jeg sviner ikke nogen.

    Allerede da jeg skrev det, var jeg godt klar over, at det jeg skriver ovenfor, vil blive opfattet som selvfedt. Det er der bare ikke noget at gøre ved. Sådan reagerer folk, der arbejder med hænderne af en eller anden grund, hvis en, der arbejder foran en computer, har en smule faglig stolthed.

    Jeg kan umuligt forestille mig, at du ville have den samme opfattelse, hvis en dygtig mekaniker prøvede at få en caferacer-ombyggende hjemmebikser til at forstå et eller andet teknisk problem.

    Men det er fint, hvis tråden bliver slettet - jeg er enig - trådstarter kan ikke bruge størstedelen af indlæggene til noget.


  • #111   15. aug 2014 Har brugt en sjælden ud stemme til Esbern Snarre, han kan åbenbart ikke finde ud af almindelig pli og dannelse uden ty til barnligheder.

    At hr. Esbern Snarre skulle være advokat tvivler jeg meget stort på ,,, i så fald er han en af de sjældne der bruger timer på blamere sig og ævle blævre på diverse forums med hans viden.


  • #112   15. aug 2014 #111 Forstår dig, men vil ikke selv stemme nogen ud (jo, én gang med en gut der kaldte sig Whoop, men han var satme også styg) Det burde være sådan, at man for at skrive i andres tråde, skulle have en MC oprettet. Hvis man ikke havde det, skulle man selvfølgeligt kunne starte egne tråde, til at søge råd om hvad man skulle som ny MCist, men hvis man nu skulle have oprettet sig med MC før man kunne "råde" andre, ville det nok sortere en del af de klaphatte man, desværre, af og til ser fra!

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #113   15. aug 2014 Kænguru Jan

    Jeg ved ikke, hvad det er ved min opførsel, der falder dig sådan for brystet, at du føler behov for at stemme mig ud.

    Jeg beder dig derfor uddybe det lidt nærmere - evt pr. pb - og så vil jeg selvfølgelig alvorligt overveje at lade være med at gøre det fremadrettet.

    For det kan vel ikke være, at jeg prøver at dele min viden på diverse forums? Det er vel ret beset en af de helt grundlæggende forudsætninger for at vi har et forum.


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #114   15. aug 2014 Ro på...! Så længe bilen ikke har været gennem en synshal er der ingen, her på tråden, der kan vurdere hvor galt det står til....!

    - HVIS, den kan synes - er der ingen grund til nag..!

    - DBA er heller ikke helt ligeglade, hvis der er annonceret "helt skævt".


  • #115   15. aug 2014 #114 Nu er det ikke bilen der er det store problem mere, det er vist kun dig der stadig "kører" med den ; )

  • #116   15. aug 2014 111> +1.

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #117   15. aug 2014 Søren Bøgh

    Det er temmelig usportsligt, at du stemmer mig ud for - på en grundlæggende sober måde - at insistere på, at DU ikke giver decideret forkerte oplysninger i den her tråd.

    Hvis du vitterligt har givet mig en udstemme på grundlag af en diskussion, vi to har haft i nogenlunde god ro og orden, så opfatter jeg det som helt utrolig dårlig stil!


  • Jørn J
    Jørn J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 3
    #118   15. aug 2014 Ha ha hvor sjovt

  • #119   15. aug 2014 Om du opfatter det som dårlig stil eller usportsligt er for mig aldeles fløjtende ligegyldigt. Faktisk er jeg totalt ligeglad med hvad du mener og hvad du ikke mener.

    Så længe - og dette har jeg vist skrevet en enkelt gang eller to - du ikke er i stand til, at dokumentere dine påstande, ja så har vi bare ikke mere at snakke om. Når, eller hvis, dokumentationen fra din side kommer, så skal jeg være den første til, at undskylde og beklage min uvidenhed. Indtil da så kan du bare fortsætte med at tale grimt og nedladende til alle, der taler imod dig eller beder dig dokumentere dine påstande. Jeg gider absolut ikke mere mudderkast med dig.

    Nu svarede jeg dig så alligevel ved et uheld. Men det skal ikke ske igen.


  • #120   15. aug 2014 Som udgangspunkt er dette en handel mellem private, så her og nu har du INGEN krav.

    I bedste fald kan du få rettens medhold ved et civilt søgsmål - det tager nok et på år - og får du medhold betinger det, at sælger stadig har nogen penge:-(

    Bedste bud er nok at gribe fat i sælger og se om han har noget god vilje nu???

    Ellers - se at komme videre med dit liv og brug dit krudt på noget bedre:-)

    OG SÅ-HVORDAN FANDEN KAN MAN KØBE EN BIL UDEN AT KIGGE NEDEN UNDER DEN????



  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #121   15. aug 2014 Søren Bøgh

    Så prøver jeg sgu alligevel med noget dokumentation - kun for at demonstrere, at jeg ikke mudderkaster eller "påstår" ting, men rent faktisk prøver at lære dig noget.

    Jeg citerer Lærebog i obligationsret I af Mads Bryde Andersen og Joseph Lookofsky, side 415f (i hvert fald i min gamle version fra år 2000). Der er et kapitel, der hedder "som beset-forbehold mv."

    "Det må antages, at en som beset-klausul ikke flytter risikoen over på kreditor, når det gælder egenskaber, som denne ikke umiddelbart kunne besigtige med det blotte øje, eller som det krævede særligt sagkundskab at konstatere."

    "Ønsker debitor at sikre sig, at kreditor udvider sin - for debitor kendelige - forståelsesramme, må debitor betinge sig, at kreditor antager sagkyndig bistand."

    Der står det altså. Sort på hvidt. Sælger kan ikke fraskrive sig ansvaret for skjulte mangler ved en generel ansvarsfraskrivelse eller ved at skrive købt som beset.

    Men kan ikke se ud af ovenstående citat, at det omfatter alle handler inklusive mellem private, men det gør det - der må du enten tro mig på mit ord eller selv låne bogen på biblioteket.

    Så jeg er altså ikke den eneste, der "påstår", at købt som beset ikke fraskriver sælgeren ethvert ansvar - der er også to professorer fra Københavns Universitet, der "mener" det samme.

    Derudover har jeg tidligere henvist til Højesterets dom i U.1984.191H, hvor Højesteret i en handel mellem private (et hus) OGSÅ finder, at en generel ansvarsfraskrivelsesklausul ikke gælder skjulte mangler

    Om ovenstående finder anvendelse i den konkrete situation det ved jeg ikke, men det har jeg heller ikke sagt. Jeg har bare skrevet til dig, at det ikke er korrekt, at der ikke er reklamationsret i handel mellem private.


  • #122   15. aug 2014 Hallo, det er weekend smiley

    profilbillede
  • #124   15. aug 2014 Var der nogle der sagde

    P
    A
    T
    T
    E
    R

    smiley :)

    mvh



  • #125   15. aug 2014 #123

    Hvad så med #124???


  • #126   15. aug 2014 #121

    "Det må antages at.." Betyder det ikke retteligt: "Jeg/vi aner det ikke, men jeg/vi gætter på, og stiller som forudsætning i det følgende, at.."?

    Hvis det havde været en nagelfast regel, ville forfatter nok ikke have brugt så tågede vendinger, men blot have skrevet "En som beset-klausul flytter ikke risikoen.."


  • #127   15. aug 2014 # 125 .

    # 122 .omtaler sgu da patter, derfor er mit indlæg da guld værd, og alle, også trådstarter vil gerne høre og ikke mindst se patter, så ....det ..

    smiley smiley


    mvh


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #128   15. aug 2014 #126

    Både ja og nej. Du skriver gætter. Det betyder det selvfølgelig ikke. Det kan jo godt være en kvalificeret mening, man har - det behøver ikke være et gæt. Men enig, det betyder, at det ikke er fastslået.

    Når en juridisk forfatter bruger ordet - og det sker tit - betyder det derfor, at forholdet ikke er afgjort af hverken lovgiver eller domstolene, men at det er hans vurdering.

    De to professorer, som har skrevet bogen, er begge to rimelig erfarne herrer og generelt respekterede - den ene er bl.a. medforfatter på den internationale købelov, CISQ, som man bruger overalt i verden.

    Den vurdering de to juridiske professorer angiver i bogen kan man derfor godt stole på er rigtig.


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #129   15. aug 2014 Køber har da helt klart, gode kort på hånden for at omstøde handelen, hvis, bilen ikke kan synes - eller plader bliver klippet..!

    Sælger har kendskab til biler....

    "Han var smurt ind i olie og der stod flere adskilte biler på grunden".


  • #130   15. aug 2014 Erik M:

    Køber har kun gode kort på hånden, hvis sælger har kontanter - enten nogen han vi slippe nu eller når retten om et par år har talt, og man i mellemtiden har fodret en "avekat".

    Vil køber ikke lege nu, så Glem Det - er mit råd!


  • Leo V
    Leo V Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 1 Svar: 4
    #131   15. aug 2014 Er det kun mig eller --- hvad har obligationshandler lige med bilhandler at gøre

    Citerer lige ham der kalder sig Esben Snarre han påstår åbenbart at han ved han udtaler sig om.


    Jeg citerer Lærebog i obligationsret I af Mads Bryde Andersen og Joseph Lookofsky, side 415f (i hvert fald i min gamle version fra år 2000). Der er et kapitel, der hedder "som beset-forbehold mv." om ??????

    Kom lige ned på jorden igen.


  • #132   15. aug 2014 smiley

    det her er en handel om et stykke jordisk gods! Mellem to Private:-)

    Get Real!


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #133   15. aug 2014 Leo - obligation betyder forpligtelse. Det er et retsområde, der handler om rettigheder og forpligtelser i aftaleforhold, hvor to parter udveksler ydelser.

    Det er altså ikke det samme som de obligationer, du udsteder, når du køber et hus smiley

    Hvis vi to aftaler, at jeg skal købe en bil af dig, så skylder du mig en bil, og jeg skylder dig nogle penge. Vi har hver en forpligtelse/obligation.

    Når vi begge har leveret vores ydelser (penge eller bil), så er vores aftale opfyldt.

    Hvis jeg (lad os sige, at jeg er køber) giver dig færre penge, end vi har aftalt, eller måske slet ikke betaler, så lider den ydelse, jeg skylder dig, af en mangel.

    Så kan du enten få domstolene til at hjælpe dig med at få resten af pengene fra mig, eller også kan du få domstolene til at hjælpe dig med at ophæve vores aftale og tage din bil tilbage.

    Hvis din ydelse (bilen) lider af en mangel, så kan jeg omvendt få domstolene til at hjælpe mig med at få nogle af mine penge tilbage eller med at ophæve vores aftale, så jeg kan få alle pengene tilbage. I så fald skal jeg også aflevere bilen.

    Det er egentlig meget simpelt, indtil man står i virkeligheden og skal dokumentere, at bilen lider af en mangel.




  • Jørn J
    Jørn J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 3
    #134   15. aug 2014 Stadig sjovt.... smiley

  • #135   15. aug 2014 ...og have sine penge....efter at have fodret en sagfører ...i de halvandet til to år der går inden domstolen har talt....hvis ikke sagen er forældet og henlægges inden da.....

  • #136   15. aug 2014 jojo, det er sgu så simpelt:-)

  • #137   15. aug 2014 Her er en lille gåde, som jeg vist har brugt her før:

    Hvor mange advokater skal der til for at lægge tag på et almindeligt parcelhus?


  • #138   15. aug 2014 For lige at summe op - det er vist påkrævet, så undersøgte jeg via FDM bare for at lave lidt benarbejde mht hvorledes man er stillet.

    Teoretisk set har man en sag når man er i en situation som min.
    I praksis kan man ikke gøre en skid hvis sælger nægter at samarbejde (andet end at slæbe ham i retten - hvilket jeg på ingen måder gider) jeg har appeleret til hans retfærdighedssans - hvilket åbenbart er ikke-eksisterende, mere gør jeg ikke ved det. smiley

    Det er lidt beklageligt at tråden kørte af sporet, da jeg gerne ville have bevaret den så andre kan danne sig et overblik over hvordan de står og ikke står mht en handel der er gået skævt.

    tvivler på at folk gider læse 140 indlæg med mudderkast igennem for at finde svaret så jeg sletter nok tråden igen

    tak for svarene, til de der rent faktisk svarede smiley


  • #139   15. aug 2014 Rene Wagner:

    Det indlæg OSER af sund foruft! Håber du kommer godt over det, selv om der er lidt surt!


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #141   15. aug 2014 "Dokumentere at bilen har en mangel". Hvis den ikke, i den stand der i på nuværende, kan synes - eller plader klippes...!

    - Det må være fyldestgørende dokumentation...!

    - Om sælger har penge? Ja, han har 8.000,- Kr - fra køberen.

    Men, men - ingen ved, på nuværende, om bilen kan synes... Det er en lidt vigtig detalje i denne snak...


  • #142   15. aug 2014 Jeg er sgu landet meget godt, nu skuffelsen har lagt sig - min mekaniker får den på liften og vurdere om den er forsvarlig at køre rundt i , så har jeg bil i et år og kan sælge den til skrot og købe en ny. smiley

  • #143   15. aug 2014 Erik M:

    Nu har han penge, men vil ham ikke hoste op nu, er det et spørgsmål, hvad han har, når rette en færdig - man kan ikke klippe en skaldet, det er vel ikke så svært at forstå:-)


  • #144   15. aug 2014 Det er Præcis derfor jeg mener at Rene Wagner har truffet en god beslutning, og nu bare kommer videre med sit liv!

  • #145   15. aug 2014 Lad endelig tråden stå... På den måde slipper vi måske for at visse advokat wannabees er nød til at gentage sig selv i et utal af andre tråde smiley

    Min knægt siger " sænket med alu, og 1 år til syn = nem at sælge på bg uanset rust smiley "

    Mvh Brian


  • #146   15. aug 2014 #137

    JaJa, kommer I ikke med nogen forslag, så skriver jeg svaret:

    Det afhænger helt af, hvor tynde skiver man skærer dem ud i!


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #147   15. aug 2014 Måske bilen er bedre end det, som udlagt i start på tråd...?!

    - Derfor har jeg tidligere foreslået et nyt syn - og det mener jeg stadigvæk...!

    - Det er kun 6 mdr. siden sidste syn - så måske, den går glat igennem!!

    - For et beløb på 375,- kr. For din egen, og vi andres sikkerhed, vil det
    være godt...!


  • #148   15. aug 2014 Hvad så med det tag Knud, hvor mange skulle der til?

  • #149   15. aug 2014 nu har knud fået vin,

    så du må vente .
    smiley smiley
    mvh


  • #150   20. aug 2014 #148

    læs #146!


  • Tonny A
    Tonny A Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17
    #151   21. aug 2014 Jeg gætter på at der er et par "debatter med røde ører", det blev vist lidt pinligt til sidst smiley

  • #152   21. aug 2014 bonus info: så er der lagt en mindre motor i, 1.6 selvom den er solgt som 1.8

    it keeps getting better, han har skrevet i slutsedlen at der ikke er skiftet motor, men ikke engang sådan en brøler går FDM ind i smiley

    man kan altså bare ikke bruge FDM til noget i privat sag...

    nu er der ikke andet for end at glemme det og fortsætte strategien med at bestille pizza i hans navn fra samtlige pizzabikse i Sakskøbing omegn smiley


  • #153   21. aug 2014 Måske lektien i dette her er at man ikke køber en bil med gevindundervogn og alifælge... smiley Af en gut, hvis grund flyder med skrotbiler...?

  • #154   21. aug 2014 hehe ja det er også min erfaring

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #155   21. aug 2014 René

    Jeg er ikke uenig i, at du skal glemme den idiot og dine 8.000 kr. Men mens du arbejder på at glemme det og komme videre, så kan du overveje at tjekke din indboforsikring og se, om du har retshjælpsdækning.

    Det er så let som at ringe til dit forsikringsselskab og spørge.

    Hvis du har det, så ringer du til en advokat, og så forfølger han - uden omkostninger for dig - sælgeren af din lortebil, indtil du har fået pengene igen.

    Det er da værd at overveje, om ikke andet så for at sælger ikke bare skal grine af dig, næste gang i mødes i Brugsen.



  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #156   21. aug 2014 Fuldstændig korrekt - Esben Snare...!

    - Og man kan fint lave en fornuftig privat handel, men, naturligvis bærer man selv et større ansvar for at undersøge tingene - før man betaler...!

    - FDM har intet at gøre i denne sag, naturligvis ikke.


  • #157   21. aug 2014 Retshjælpsforsikringer - har de ikke oftest en max-grænse - det bør man nok lige undersøge ved samme opringning:-)

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #158   21. aug 2014 Grænsen/dækningsomfanget er altid kr. 125.000, så det burde ikke blive aktuelt i den her sag.



  • #159   21. aug 2014 Esbern Snare:

    Nu ved jeg ikke lige hvad der bliver behov for, men det lyder ikke som om man får en avekat til at skrive mange breve/møde meget for retten for den sum:-)


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #160   21. aug 2014 Arh mon ikke.

    Jeg gætter på, at et lille advokatkontor i Roskilde og omegn arbejder for ca. 1.000 kr. i timen + moms.

    Sådan en lille sag om en brugt bil uden noget særligt juridisk eller teknisk indhold bør kun tage én dag inklusive brevskriveri, forberedelse, forhandling osv.

    Samlet vil jeg derfor tro, at pengene kan være tilbage i Renés lommer (forudsat at sælger har dem) for maksimalt 15.000 kr. i advokatomkostninger.

    Samfundsøkonomisk er det selvfølgelig også et fjollet regnestykke (betal 15.000 for måske at få 8.000 tilbage), men når det er forsikringen, der betaler omkostningerne, kan man måske godt være lidt mere krigerisk - det er jo også rart at få ret.


  • #161   21. aug 2014 Luk nu den TRÅD......

  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #162   21. aug 2014 Korrekt - Esben Snare..!

    Denne sag drejer sig ikke kun om penge - men at få ret...!

    - Og så også at forklare denne "mørkemands" bilhandler - at han er på afveje.


  • #163   21. aug 2014 Helt ærligt ,hører denne sag ikke hjemme i BILGALLERI...

  • #164   21. aug 2014 Terningen, den ligger i off-topic

  • #165   21. aug 2014 men har fået sælger i tale - men handlen bliver der nok ikke rykket ved, men en indrømmelse rækker langt. Så skal jeg nok lukke tråden igen smiley

  • #166   21. aug 2014 Flink Avekat, ham der i Køge..Nu gider jeg ikke mer....

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #167   21. aug 2014 Terningen

    Gør det ondt i dine øjne at læse i den her tråd?

    For så kunne du jo overveje bare at lade være med at læse den...


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #168   21. aug 2014 Om det en bil eller mc - er ligegyldigt...!

    - "Sagen" handler om, hvordan man tackler "mørkemænds" forhandlere.





  • #169   21. aug 2014 Erik M:

    Jeg skre godt nok at jeg ikke gad mere, men den der er for god at lade passere:

    Svaret står allerede i denne tråd: Man holder sig fra dem - så bliver deres forretningsgrundlag ødelagt!!!!!


  • #170   21. aug 2014 @Esben snarre !! nu har der været 168 (med mit svar 169) opslag som omhandler en gammel bil, som er købt for under 10000,- kr !! hvad forventer man til den pris ?? Køber kunne jo også have tjekket dytten Inden Handlen !!! Men jeg kan jo læse at du er meget ivrig for at give dit besyv med !! Hvilket også er fint !! MEN ER DEN RØV IKKE SNART BABERET ???? Eller skal vi fortsætte hvor dem som du diskuteret med er stået af !! Come on...

  • #171   21. aug 2014 Erik M , er vi så blevet klogere ?? eller hvad

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #172   21. aug 2014 Knud, det er jo snusfornuft, det du skriver, men det hjælper vel ikke rigtig trådstarter, som HAR bidt på krogen.

    Hvis man skal se fremad, så er det jo ikke en mulighed at holde sig fra sælger. René kan kun (1) glemme det og komme videre, (2) se om han kan få idioten til at betale sine penge tilbage og/eller fortryde, at han har snydt.


  • #173   21. aug 2014 der er altså heller ikke noget ved at fodre en advokat et år eller to,få en dom for at en sælger uden penge skal betale, og stå derefter med en lunken lort i hånden.....

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #174   21. aug 2014 Knud

    Jeg ved, at jeg heller ikke selv ville gide besværet ved at skulle føre sådan en sag. Så skal man gå og tænke på den imens, og der er - som du skriver - ingen garanti for, at man får sine penge.

    Men hvis trådstarter nu er interesseret i lidt "retfærdighed" eller hvad ved jeg, så er det en mulighed for at få ret.

    Og det er en mulighed, som jeg tror at de færreste almindelige danskere overhovedet er klar over - inklusive 99 % af dem, der har skrevet i den her tråd.


  • #175   21. aug 2014 Vi er da blevet klog på om FDM kan være behjælpelig - det kan de ikke.
    Vi har undersøgt om der er andre måder at få medhold, det er der - de er bare dyre!

    Jeg er egentlig tilfreds med at sælgeren kommer med en indrømmelse, det ville være dejligt hvis der var en lærestreg i processen, men den kommer nok til mig og min til tider naive indstilling til mine medmennesker smiley


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #176   21. aug 2014 Der er en - eller to, der spørger, er "vi" blevet klogere...

    - Ja, trådstarteren er, og det var vel også hensigten...!

    Og hvis, han har en forsikring, indbo ell. lign.,er alt ok. Hvis ikke, skal han fremadrettet tænke sig lidt bedre om - så klog tror jeg han er blevet.

    - (Og ikke først opsøge egen mekaniker, efter, man har betalt)




  • #177   21. aug 2014 Jeg er blevet SÅ klog... så klog at jeg sletter tråden igen. Tak for svarene smiley

  • #178   21. aug 2014 Rene:

    DU SKAL IKKE SLETTE DENNE TRÅD.

    Den er jo fantastisk for den næste, der sikkert bliver bøffet!


  • #179   21. aug 2014 Så lader vi den stå - men jeg tuner nok ud af den - alle de påmindelser forstyrre mit professionelle liv ;o)

Kommentér på:
privat salg - med ukorrekte oplysninger

Annonce