6.494 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Til alle el installatører! Til alle el installatører!

Hej med jer!

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad I arbejder med, og hvordan det er?
Der må være nogen her inde der arbejder med andet end boligbyggerier ol.

Jeg er selv uddannet elektriker for 3 år siden, og nu er jeg ved at køre rimelig sur i det.
Derfor overvejer jeg meget, om jeg skal starte på installatør uddannelsen i år?
Har fået GO fra skolen, men skal ned og høre om det på onsdag.

Hvad arbejder I med?
Og hvis der er nogen der har lyst, ville det også være interessant, hvad I får i løn?

Syntes altid skolers argumenter er så flyvske.
"Du får MEGET i løn" ?? -men hvor meget?
"Der er masser af spændende jobs!" -men hvad?
som få eksempler smiley

Så kom med info om hvad I ved og vil dele!
Tak!! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Til alle el installatører!
  • #3   20. aug 2014 He:

#1: Du svarede lige nøjagtigt ligeså mudret som de svar han allerede har fået: Det er sgu et meget godt job jeg har og jeg tjener rimeligt!?

• #4   20. aug 2014 Jacob: Hvor arbejder du? Og med hvad?

• #5   20. aug 2014 Ikke noget der er relevant for en el-installatør uddannelse, jeg er kemiker og laver laver projekter omkring udvikling af nye materialer.

• #6   20. aug 2014 Brug lidt ekstra tid og læs til maskinmester i stedet. Så får du mulighed for el aut. samtidigt og mange flere jobmuligheder.

• Carsten T
    Carsten T Tilmeldt:
    apr 2014

MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #7   20. aug 2014 #6

Enig, Maskinmester åbner rigtig mange døre, også højt lønnede jobs.

• #8   20. aug 2014 Som maskinmester får du både EL- og VVS-installatøren smiley

• #9   20. aug 2014 Er udannet industri elektriker og arbejder Offshore på vindmøller før det lavede jeg strøm på store trykkerimaskiner??

Løn får du ikke og vide men mangler ikke noget som man siger.

• #10   20. aug 2014 #8
    Det er desværre ikke helt korrekt. Det kommer an på baggrunden før studiet, men begge aut. kan tages på få uger som kurser efter uddannelsen.

• #11   20. aug 2014 Kim : Min bror er nyuddannet maskinmester, og har smedebaggrund smiley har du kun gymnasie, så er sagen nok en anden, men der tager uddannelsen så også 1½år længere smiley

• #12   20. aug 2014 #11 okay har din bror fået sin el aut. automatisk? Det gør man kun nu hvis man er elektrikker i forvejen. Teorien er en obligatorisk del, men det gør ikke at man får aut når man er færdig. Dette kan dog klares med et 6 ugers kursus. smiley men der er jo sket ændringer i forhold til den studieordning din bror er uddannet under og så den der er gældende idag.

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #13   20. aug 2014 Hvis du ikke er elektriker i forvejen, skal du have praktisk erfaring oveni maskinmester for at blive aut.

Ved ikke med VVS, eller køl.

• #14   20. aug 2014 nej du får ikke autorisationen, men installatøren smiley det andet koster vidst 25k mener jeg smiley altså købe det smiley hæng mig ikke op på det, men han fik hele installatøren smiley
    Som maskinmester har du jo et helt semester med udvidet EL, hvor du lære mere end en almindelig elektriker gør smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #15   20. aug 2014 I know.

Men hvad er forskellen på installatør og autorisation.

• #16   20. aug 2014 Så er vi enige smiley installatøren = teorien. Jeg skal op til den skriftlige installatør prøve (installatøren) til december som en del af min maskinmester uddannelse.
    Det er kun det el som man får på 1. semester der minder om det som elektrikerne har i forvejen.

• #17   20. aug 2014 Du skulle gerne komme et helt semester igennem med El lære ? smiley

Simonsen : Installatøren er som sagt teorien og autorisationen er godkendelsen dufår, så du som person må godkende el-installationer osv smiley det har en mester f.eks smiley

• #18   20. aug 2014 Det kommer vist helt an på hvor man læser. Ved os er elektroteknik delt ud over 1-4 semester smiley

• Daniel D
    Daniel D Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Svar: 47
    #19   21. aug 2014 Du skal helt klart gå efter maskinmesteren... Det kan der slet ikke herske tvivl om. Den er meget mere alsidig. Som der nævnes, kan du ved at købe dig til en lynkursus efter endt uddannelse, stå med din autorisation som el installatør, hvorved du kan bestride alle de samme opgaver som el installatøren. Som maskinmester kan du så også arbejde inden for stort set alle andre områder.

Vi har en masse elektroteknik igennem alle semestrene, men den egentlige installatør-del, er på 7. semester.

• Zhiar B
    Zhiar B Tilmeldt:
    sep 2018

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 1
    #20   13. sep 2018 Jeg vil helt klart anbefale maskinmester.
    Du får el aut. uanset valgfagslinje.
    Jeg har selv valgt maritim, her kan du komme ud og sejle med forskellige slags skibe med de certifikater som kun fås på den Maritim linje. Du kan også vælge energi på havet som er offshore hvor du kan arbejde på boreplatformer og vindmøller el. Andet. Der er herudover andre linjer på de forskellige mmsskoler som typisk er landbaseret, her får du ikke de samme kurser og muligheder for f. Eks. At sejle og skal selv betale for det efterfølgende. Som Maskinmester kan du erhverve nedenstående certifikater efter end udd. (Som er kopieret fra fms.dk)

Autoriseret elinstallatør
    Kedelpassercertifikat
    Køleautorisation
    Autorisation til indregulering af større gasfyr
    Certifikat som sagkyndig i henhold til trykbeholderbekendtgørelsen
    Sønæringsbeviser som vagthavende maskinmester
    Skibsmaskinmester af 2. grad
    Skibsmaskinmester af 1. grad
    Skibsmaskinchef

Kommentér på:
Til alle el installatører!

Annonce