1.009 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
vedr børnepenge og flytte til udlandet vedr børnepenge og flytte til udlandet
Hejsa MCgalleri.. det har intet med MC at gøre, derfor skriver jeg det under OT
Et eksempel :
Et forældre par bor sammen, hvorefter fadere vælger at flytte til Sverige, men gøre det som pendler, dvs bo hos moderen til barnet f.eks alle hverdage, og tage til Sverige i weekenderne, vil faderen så blive pålagt at betale børnepenge på trods af de stadig er sammen ?
håber i forstår
Mvh
0 synes godt om
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
http://statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4611
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.940
Såfremt man stadig ER sammen er det vel også lige godt, om man skal betale børnepenge til "sig selv" ?? Det kan jo trækkes fra.
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
Min svigerfar har hus i Sverige, og går lidt med tanken om at starte på uddannelse her i DK og så rykke op i huset.. men for ikke at miste lejligheden i KBH må damen jo så blive boende
Nu er jeg jo desværre ikke verdens rigeste mand, så at flytte til Sverige vil desværre ikke gi mig råd til at køre fancy bil og meget mere
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
sep 2006
Men der sagde hun til mig at hvis jeg boede i Sverige, har jeg ret til at køre svensk bil.. arbejder jeg i DK må jeg selvfølgelig ha den med til DK så meget jeg nu behøver for at komme på job og kunne komme hjem igen
Men som sagt.. om de er ændret aner jeg ikke, men jeg fik det også på skrift (har smidt skidtet væk da planerne gik i vasken)
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 313
Der er ingen tidsbegrænsning på det - de 180 dage vedrører din skattepligt i Danmark, som ikke har noget med registreringsafgift på din bil at gøre. Hvis du opholder dig i Danmark mindre end 180 dage om året, så slipper du for at betale skat i Danmark.
Det er dog et krav for at måtte køre i en svensk bil, at du rent faktisk bor i Sverige. Det gør du ikke, hvis du kun har en proforma adresse i Sverige, men reelt bor i din lejlighed i København.
Der er garanteret en masse helt specifikke grænser for, hvor mange nætter, man må sove det ene og det andet sted, men en grundlæggende god tommelfingerregel er, at hvis man er i tvivl, om det man gør er lovlig, så er det ulovligt.
For at svare på dit oprindelige spørgsmål, så skal du ikke betale børnepenge, hvis I deles om forældremyndigheden og har barnet ca. lige meget.
Her får du dog et problem, hvis du gerne vil have en proformaadresse i Sverige, for så kan du ikke opfylde kravet om at passe barnet lige så meget som moren, uden samtidig at indrømme, at du bruger det meste af din tid i lejligheden i Danmark.
Men hvorfor har du tænkt dig at flytte til Sverige, hvis du skal læse i Danmark?
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
Til gengæld må du ikke overnatte i mere end 180 dage i DK, i en periode på 12 måneder.
Såfremt du gør dette, vil du blive betragtet som bosiddende i DK og må derfor heller ikke køre i den svenske bil i DK. Skattefar vil derfor kræve dansk reg.afgift på din bil.
Hvis du vil søge flere informationer vedr. de svenske forhold, kan jeg varmt anbefale
www.sunddebat.com
www.oresunddirekt.com
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 313
Du har ret. Det er Sverige, der skal reducere deres skatteberegning, ikke Danmark. Sorry for forkert råd.
Med hensyn til 180 dage pr. år er det ifølge SKATs praksis maksimum for, hvor længe et kortvarigt ophold i Danmark kan vare. Hvis man er her længere, anses man for at have bosat sig i Danmark.
De 180 dage er dog kun en tommelfingerregel, så hvis flere andre forhold peger på, at ens tilknytning til Danmark er større end til det land, hvor man oplyser at have bopæl - fx børn, familie og job i Danmark - så risikerer man, at SKAT vil anse en for at have bopæl i Danmark, selvom man har opholdt sig her mindre end 180 dage.
sep 2006
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
sep 2006
Jabbekot : Hvis jeg bliver svensk statsborger, tilbringer alle weekender, ferier m.m derovre, så er jeg vel ligeså meget svensk, som en der er der 24/7 ?
Fordi du tager til Sverige og arbejder en uge, for at tage hjem i weekenden, året rundt, bliver du jo heller ikke svensker ?
At du arbejder i et land, betyder jo ikke du bor der
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
hvis du kun er i Sverige i weekenderne er du kun "hjemme" i sverige i ca 104 dage + evt ferie (5 uger) = 129 dage.
Ergo er du i DK i 364-129= 235 dage og vil derfor ikke være betragtet som bosiddende i Sverige
vedr børnepenge og flytte til udlandet