1.009 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

vedr børnepenge og flytte til udlandet vedr børnepenge og flytte til udlandet

Hejsa MCgalleri.. det har intet med MC at gøre, derfor skriver jeg det under OT smiley

Et eksempel :

Et forældre par bor sammen, hvorefter fadere vælger at flytte til Sverige, men gøre det som pendler, dvs bo hos moderen til barnet f.eks alle hverdage, og tage til Sverige i weekenderne, vil faderen så blive pålagt at betale børnepenge på trods af de stadig er sammen ?

håber i forstår smiley

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Balancering af vaskemaskine 1.146 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Udskiftning af vandhane 600 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 975 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vedr børnepenge og flytte til udlandet
  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #1   25. aug 2014 Søg og du skal finde smiley

http://statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4611

• #2   25. aug 2014 Hvis du har bopæl og arbejder i Sverige pendler du vel heller ikke.
    Såfremt man stadig ER sammen er det vel også lige godt, om man skal betale børnepenge til "sig selv" ?? Det kan jo trækkes fra.
    smiley smiley

• #4   26. aug 2014 Faderen kan køre så meget i svensk bil han vil, så længe man gør det rigtigt smiley

Min svigerfar har hus i Sverige, og går lidt med tanken om at starte på uddannelse her i DK og så rykke op i huset.. men for ikke at miste lejligheden i KBH må damen jo så blive boende smiley så på den måde ha fast adresse i SE og CO-adresse i DK smiley

Nu er jeg jo desværre ikke verdens rigeste mand, så at flytte til Sverige vil desværre ikke gi mig råd til at køre fancy bil og meget mere smiley

• #6   26. aug 2014 Du skal tage ned og snakke med dit Skattekontor. For der er også noget med skattepligt. Jeg mener at huske at du kun må opholde dig 180 dage i DK over en periode på 12 mdr, ifht Skat i hvert fald

• #7   26. aug 2014 Ja men det passer ikke helt smiley Har snakket med Skat omkring det for nogle år siden, og om reglerne er blevet ændret ved jeg så ikke smiley
    Men der sagde hun til mig at hvis jeg boede i Sverige, har jeg ret til at køre svensk bil.. arbejder jeg i DK må jeg selvfølgelig ha den med til DK så meget jeg nu behøver for at komme på job og kunne komme hjem igen smiley der var på det tidspunkt ingen regler for hvor meget man måtte opholde sig der smiley
    Men som sagt.. om de er ændret aner jeg ikke, men jeg fik det også på skrift (har smidt skidtet væk da planerne gik i vasken) smiley

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

Følgere: 3 Svar: 313
    #8   26. aug 2014 Hvis du bor i Sverige, må du køre i en svensk bil i Danmark lige så tosset du vil.

Der er ingen tidsbegrænsning på det - de 180 dage vedrører din skattepligt i Danmark, som ikke har noget med registreringsafgift på din bil at gøre. Hvis du opholder dig i Danmark mindre end 180 dage om året, så slipper du for at betale skat i Danmark.

Det er dog et krav for at måtte køre i en svensk bil, at du rent faktisk bor i Sverige. Det gør du ikke, hvis du kun har en proforma adresse i Sverige, men reelt bor i din lejlighed i København.

Der er garanteret en masse helt specifikke grænser for, hvor mange nætter, man må sove det ene og det andet sted, men en grundlæggende god tommelfingerregel er, at hvis man er i tvivl, om det man gør er lovlig, så er det ulovligt.

For at svare på dit oprindelige spørgsmål, så skal du ikke betale børnepenge, hvis I deles om forældremyndigheden og har barnet ca. lige meget.

Her får du dog et problem, hvis du gerne vil have en proformaadresse i Sverige, for så kan du ikke opfylde kravet om at passe barnet lige så meget som moren, uden samtidig at indrømme, at du bruger det meste af din tid i lejligheden i Danmark.

Men hvorfor har du tænkt dig at flytte til Sverige, hvis du skal læse i Danmark?

• #9   26. aug 2014 Arrrhhh....Hvis du arbejder i DK og bor i Sverige, betaler du stadig skat i DK...det har intet med de 180 dage at gøre...det har derimod noget med kilde-skatte-loven at gøre. som siger at hvis du tjenere mindst 75% af din indtægt i DK, er du også skattepligtig til DK...det handler i bund og grund mest om hvor man er socialt forsikret. Hvis du bi-jobber i Sverige og tjener "for meget" her i sverige, vil den svenske kasse bede om social forsikring fra dit danske arbejde og det vil højst sandsynligt koste dig dit danske job, da dette vil blive en meget dyr fornøjelse for dit DK job.
    Til gengæld må du ikke overnatte i mere end 180 dage i DK, i en periode på 12 måneder.
    Såfremt du gør dette, vil du blive betragtet som bosiddende i DK og må derfor heller ikke køre i den svenske bil i DK. Skattefar vil derfor kræve dansk reg.afgift på din bil.

Hvis du vil søge flere informationer vedr. de svenske forhold, kan jeg varmt anbefale
    www.sunddebat.com
    www.oresunddirekt.com

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

Følgere: 3 Svar: 313
    #10   26. aug 2014 Carsten

Du har ret. Det er Sverige, der skal reducere deres skatteberegning, ikke Danmark. Sorry for forkert råd.

Med hensyn til 180 dage pr. år er det ifølge SKATs praksis maksimum for, hvor længe et kortvarigt ophold i Danmark kan vare. Hvis man er her længere, anses man for at have bosat sig i Danmark.

De 180 dage er dog kun en tommelfingerregel, så hvis flere andre forhold peger på, at ens tilknytning til Danmark er større end til det land, hvor man oplyser at have bopæl - fx børn, familie og job i Danmark - så risikerer man, at SKAT vil anse en for at have bopæl i Danmark, selvom man har opholdt sig her mindre end 180 dage.

• #11   26. aug 2014 Alt det der ved jeg jo godt drenge smiley og det er ikke bare en proforma adresse, men ville nu flytte derop, og så bruge lejligheden i DK som CO adresse til post osv.. når man pendler fortæller du jo skat hvor tit du køre frem og tilbage og så regner de fradrag osv ud efter det.. og på den måde skal tingene bare gøres rigtig smiley

• #12   26. aug 2014 Men Holmeren, du kan ikke bo i Sverige og kun opholde dig i Sverige i weekenderne.. Så er du netop IKKE bosiddende i Sverige..

• #13   26. aug 2014 Er det ikke et stort cirkus at sætte igang for at få en stor BMW... ?

• #14   26. aug 2014 Nej BMW er en lortebil smiley Og nej, jeg bliver ikke rigere af at bo i Sverige, så jeg får heller ikke råd til stor bil der smiley

Jabbekot : Hvis jeg bliver svensk statsborger, tilbringer alle weekender, ferier m.m derovre, så er jeg vel ligeså meget svensk, som en der er der 24/7 ?
    Fordi du tager til Sverige og arbejder en uge, for at tage hjem i weekenden, året rundt, bliver du jo heller ikke svensker ?
    At du arbejder i et land, betyder jo ikke du bor der smiley og CO adresser er skam lovligt nok smiley

• #16   27. aug 2014 for så er det jo netop at 180 dages reglen gør sig gældende.
    hvis du kun er i Sverige i weekenderne er du kun "hjemme" i sverige i ca 104 dage + evt ferie (5 uger) = 129 dage.
    Ergo er du i DK i 364-129= 235 dage og vil derfor ikke være betragtet som bosiddende i Sverige

Kommentér på:
vedr børnepenge og flytte til udlandet

Annonce