3.325 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Tæppe i udestue Tæppe i udestue

I mine forældres sommerhus er der en hævet udestue, der ikke er isoleret. Gulvet er malede brædder. Umiddelbart er der bare "luft" under. Jeg har planer om at smide et tæppe på, som skal ligger der over vinteren, således at jeg kan bikse mc derude. Opvarmning vil ske med en gasovn og kun, når jeg skal bruge varmen.
Tæppet skal egentlig bare tage evt pletter og almen skidt fra kværnen og smides væk til foråret.
Skal jeg lægge noget plast eller lignende under? Er der fordele/ulemper? Jeg tænker fugt osv...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tæppe i udestue
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
    #1   12. dec 2014 Plastik under, vil jo sikre at der ikke kommer fugt op igennem til tæppet.

• #2   12. dec 2014 Cool jeg var bare bange for, at plastik også kunne holde evt fugt og kondens "fanget" i og under tæppet.
    Men fedt nok, så ryger det plastik under ?

• #3   12. dec 2014 Ja på med nogen plastik under tæppet så kommer der fugt skjolder og råd kan begynde i brædderne under plastikken
    Synes det ville være en meeeeeget dårlig løsning må jeg indrømme

• #4   12. dec 2014 Ville smide plastik e.l. under ... spilder du olie e.l. går der igennem tæppet og ned i brædderne

Jeg havde selv linolium på gulvet i mit gamle "værksted" (børneværelset)

• #5   12. dec 2014 Ja det var netop det, der var min tanke

• #7   12. dec 2014 Hvis taget er alm. trapezplader, så vil du få sindsygt meget kondens når du fyrer op.
    Vi har lagt thermoplader på vores udestue, da jeg var træt af kondens hvergang døren stod op ind i stuen..

• #8   12. dec 2014 Ja altså taget er trapez men udestuen er ikke tæt ifht luft.. Der er hverken tæt ved ruder eller gulve eller tag

• #10   12. dec 2014 Ja ud med noget plastik, jeg ville sgi ikke være så bange for brædderne, de er jo fint ventileret nedenunder.

• #11   12. dec 2014 Ja der er Ca 40 cm luft

• #13   12. dec 2014 Jamen Mogens det er en opklodset udestue med 40 cm rum under, det burde vel liiiige være udluftning nok ikk. smiley

• #14   12. dec 2014 Hvis du varmer op ( bliver kun værre med gas ) så vil du få masser af fugt, det vil dryppe fra tagpladerne og den generelle fugt vil gøre tæppet fugtigt. Det vil lugte og virke uhumsk. Samt fugten er ikke god ved biken.
    Jeg havde droppet tæppet og kun lagt noget under cyklen ( formodentlig en krydsfinerplade) og varmet op med el..

• #16   12. dec 2014 Jeg prøver at lægge det og så ser, hvad der sker

• #17   13. dec 2014 Jeg havde nok lagt en plade masonit eller tynd x-finer, så skader du helt sikkert ikke gulvet med fugt nedefra.

• #18   13. dec 2014 12 kg gas, gir ca 12L vand.. mvh hc

• Magnus T
    Magnus T Tilmeldt:
    mar 2024

Svar: 4
    #19   6. apr 2024 Hej Jabbekot og alle i tråden smiley

Spændende diskussion om den bedste løsning for et tæppe i en udestue, især med henblik på isolering og håndtering af fugt. Jeg har fulgt samtalen og tænkte, at det kunne være værdifuldt at tilføje et par overvejelser om selve udestuens opbygning og muligheder for at optimere dens anvendelse året rundt, ikke kun i forbindelse med et tæppevalg.

For det første, når vi taler opvarmning med en gasovn, er det væsentligt at huske på, at gasforbrænding frigiver vanddamp, hvilket kan bidrage til en højere fugtighed i rummet. Dette gør valget af underlag under tæppet endnu mere kritisk for at undgå skimmel og fugtskader.

Desuden kan tilføjelsen af isolering under gulvet eller omkring udestuen i sig selv være en stor fordel, ikke kun for komforten men også for effektiviteten af opvarmningen. Det kan reducere behovet for løbende opvarmning og dermed mindske kondens og fugtproblemer.

For de, der overvejer større ændringer eller måske endda installation af en ny udestue, kan det være en god idé at undersøge forskellige materialer og byggeteknikker, der er særligt velegnede til det danske klima. En god ressource for inspiration og vejledning er https://byggefokus.dk/udestue/ hvor der findes en masse nyttig information om alt fra valg af materialer til råd om opvarmning og isolering af udestue.

Uanset om du beslutter dig for at lægge plastik under tæppet eller ej, er det værd at overveje disse langsigtede løsninger for at forbedre din udestues anvendelighed og komfort. Lykke til med dit projekt!

• #20   6. apr 2024 Altså Magnus, du har nu ikke fulgt særlig meget med. smiley
    Tråden er 10 år gammel, så jeg er ret sikker på trådstarter har fundet løsningen med tæppet og plastikunderlag. smiley

• #21   6. apr 2024 Men rådnede gulvet så, eller rustede mc’en væk ?….jeg synes kun det er på sin plads at stille nogle spørgsmål her lang tid efter ! smiley

• #22   6. apr 2024 Helt klart. Men trådstarter har ikke været aktiv på siden det sidste år, så nok ikke stor chance for svar. smiley

Kommentér på:
Tæppe i udestue

Annonce