1.964 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

ny græsplæne ny græsplæne

jeg har lige været ud og sparke lidt i haven, og den ligner egentlig lort.. fuld af mos og den er ujævn. Så jeg sidder og overvejer om jeg skal ligge en ny, når der engang er vejr til det.

men er der nogen der har erfaring med sådan noget.. Er det besværet værd og ordne selv, når man ikke har et begreb om hvad man laver.. (Ja jeg ved google er min ven)
eller skal man slippe for døjet og få et haveservice til og ordne det.

og hvad koster sådan noget.. Haven er ca 450 kvm

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klipning af hæk 1.000 kr.
  • Udskiftning af rør del på afløb 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 800 kr.
  • Ophæng af fjernsyn og billeder 900 kr.
  • Køkkenamatur er løst 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ny græsplæne
  • #1   4. jan 2015 da vi jævnede vores have med jorden da vi flyttede ind for nogle år siden, var der meget mere i det end vi egentlig havde regnet med(haven havde dog også stået i godt og vel 10 år uden at blive rørt). vi havde dog ikke mulighed for at få store maskiner om i haven.
    Vi havde aldrig lavet sådan noget før, og gik ud fra de tips og tricks vi havde fået.

Man kan sagtens selv gøre det hvis man har tiden til det( og gerne et par venner;) ). Jeg kunne godt overveje at betale mig fra det hvis det nogensinde skulle ske igen.

• #2   4. jan 2015 Få en til at plane den og gøre den klar til rullegræs - så har ducen brugbar plæne på en uge! smiley

• #3   4. jan 2015 #2
    det var også den løsning jeg så som den nemmeste og mest brugbare.. men hvad ved jeg.. jeg har kun været husejer i 1.5 år.

jeg ved godt det ikke er gratis.. men er det en bekostelig affære

• #4   4. jan 2015 Hej
    Overvej om det er besværet værd, lige nu ser alle plæner vist lidt sørgelige ud, incl min egen.
    Er den fuld af mos, kan du være sten sikker på at det også kommer i den nye efter nogle få år, det er jordbunden og omgivelserne der er skyld i det.
    Ujævn, tjaa når der har været besøg af muldvarme i den nye, er den sgi heller ikke jævn mere.

• #5   4. jan 2015 #4
    dem jeg overtog huset efter har ikke været for gode til at holde haven. mosset har faktisk overtag i hele haven.. og der er en lille vold midt på haven, som går på tværs af det hele, som er pisse irriterende, som næsten deler haven i 2.

så jeg mener det godt jeg vil bruge tid og ressourcer på haven.. jeg skal jo alligevel bo her i nogen år

• #6   4. jan 2015 Rullegræs koster ca 20,-/m2 det er super godt og let.. Men jeg tror jeg havde brugt den sæson det tager at vande og klippe en nysået plæne ( og formodentlig sagt "rullegræs næste gang" til mig selv 1000 gange smiley )

Mvh Brian

• #7   4. jan 2015 Lån en fræser. og kører hele haven op.. få det jævnet ud og kør så med en trommel og strøg så nye græs frø.. end of story.. ? smiley sådan har vi gjort smiley

• #8   4. jan 2015 Har lagt have om for 3 år siden , fik en mand med maskine til at plane den , købte så derefter rullegræs og lagde det selv på , rimelig nemt , ser stadig godt ud , bare husk at gøde osv . 100 kvm for ca 3750kr , fik leveret luge til døren

• #9   4. jan 2015 Fugtig jordbund og skygge trives mos dejligt i smiley

Round-up på hele plænen, vent 2-3 uger, riv alt det dødt sammen, fræs jorden, riv alle rødder og sten væk, så nyt græs (fodbolt plænegræs er hårdfør) tromle og vande, vent 6-7 mdr. og vupti du har en ny plæne smiley

Eller efter, riv alle rødder og sten væk, rul nyt græs på og vupti ny plæne med det samme smiley

• #10   4. jan 2015 Jeg kan høre der er blandede holdninger.. men jeg tror løsningen for mig er jeg skal have et firma til og fræse/fjerne, jævne og tromle den gamle plæne.
    og så bestiller jeg rullegræs, og ligger det selv

• #11   4. jan 2015 har også en gammel plæne der trænger... har fået et bud om at låne sådan en vertikal skærer som en af naboerne har købt... så tror sku bare jeg kører den igennem på kryds og tværs også river efter og eftersår også ser om ikke det pynter!

• #12   4. jan 2015 Altid lækkert med ny græsplæne, her hjemme får ungerne en 5 krone pr. mælkebøtte de finder i græsset 1100 KM2....haha

Jeg ville lige sige at brugstiden på rullegræs og en der er sået er 1 Uge til forskel + du har skulle vande ret kraftigt hver dag med rullegræs så ikke bare rullegræs er dyre end frø men er sindssygt dyrt i vanding.

• #13   4. jan 2015 Hvis der er plads til gartneren/entrepenøren kan komme ind med en lille traktor, så er det imponerende hvad en lille fræser/stennedlægger kan gøre ved en ujævn,mos og ukrudtbeklædt plæne smiley på ganske kort tid..

• #14   4. jan 2015 Øhhhh Steen brugstid ?? Man må spille fodbold efter 4 uger på rullegræs.. Og det skal vandes ligeså meget som en nysået plæne...

• #15   4. jan 2015 Prøv at vertikal skære den først på begge leder og riv det godt af , når det så ligner lort , skal du tromle , så tager du at giver den gøde ( lidt ) gennem sommeren flere gange og vertikal skærer du igen til august , giver du en kalk til efteråret og så har du en ny plæne igen , der skal luft og lys til rødderner og det er derfor du vertikal skærer , græs skal nok overtage hvis det får noget at leve af og du så slår den 2 gange om ugen , det er en billig metode og den virker , husk at laver du en ny plæne skal den passes på samme måde så det giver det samme arbejde smiley

• #16   4. jan 2015 af samme grund har jeg en nabo der ikke har 1 kvadratmeter græs i sin have på en grund på 1100 kvadratmeter... tilgengæld har han mange sten, og et mega havebassin! smiley Og ja der er meget arb. hvis en plæne virkelig skal holdes.

• #17   4. jan 2015 Uanset om du selv vil så eller lægge rullegræs, så vent til foråret. Tvivler nu også lidt på om du kan få rullegræs her i vinterperioden.

• #18   4. jan 2015 Jeg fik for 3 år siden lavet ny plæne, 475m2, fik et firma til at lave det hele, de skrællede det gamle græs af, kørte det væk, fræsede, planende og såede græs, hvor der også var gødning i....

Det hele kostede 6500,- med moms og 5 uger efter slog jeg plænen første gang... de kom endda året efter og eftersåede, som en del af servicen...

Kommentér på:
ny græsplæne

Annonce