1.691 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Erfaring med Sparometer Erfaring med Sparometer

Hejsa

Er der nogen, der har erfaring med de her Sparometer, der kan afsløre elforbruget derhjemme? Jeg har lige købt sådan en og har udfordringer med at gennemskue hvordan tallene tolkes.

1) Jeg har testet et døgn med en +15 år gammel fryser (som jeg forventer sluger strøm). Sparometers første aflæsning for det aktuelle forbrug siger 0,18W og 1.752 'costs/year' (aktuel forbrug i watt og prisen i kroner pr. år, hvis appararet kører med denne effekt døgnet rundt året rundt). Er det 1,752 krone eller 1752 kroner? Jeg kan ikke gennemskue, om det er et komma eller hvordan det aflæses. Manualen siger heller ikke noget.

2) Jfr. Sparometer har denne fryser på et døgn brugt 0,6 kWh. Det stiller jeg mig en anelse mistroisk overfor, da den dermed skulle have et mindre forbrug end en splinterny A+ fryser.

Nogen der har input? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Blocked toilet 2.000 kr.
  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • montering af kattelem i hoveddør 1.000 kr.
  • Hovedrengøring i privat hjem 2.500 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaring med Sparometer
  • #1   3. maj 2015 Har den brugt 0.6 kw/h på et døgn, er det jo 219 kw/h på et år. Giver du ca 2 kr pr kw/h giver det 438 kr pr år.

Står den og bruger 18w, er regnestykket sådan 18*24*365/1000*2= 315 kr pr år.

Jeg ville nok stole mest på den første udregning, hvis sparometer viser rigtigt. Dette kan du tjekke ved at måle en forbruger, hvor du kender forbruget, f.eks en 60w pære.

• #2   3. maj 2015 Ja, jeg vil også teste den f.eks. med en pære.

Men kan det virkelig være rigtigt, at en så gammel fryser 'kun' bruger strøm for 455 kroner på et år?

• #3   3. maj 2015 Ja det ved jeg så ikke. Prøv at teste den over længere tid, så får du en mere præis måling.

• #4   3. maj 2015 Den kan nemlig også teste over en uge eller måned. Det vil jeg prøve som det næste. Skulle målingen vise sig, at holde stik, så kan det vist næppe økonomisk betale sig, at skifte den gamle fryser ud.

Jeg må jage lidt videre efter strømslugere!

• #5   3. maj 2015 Mener da min nuværende computer bruger ca 1.4 Kwh pr 2 timer.

• #6   3. maj 2015 Ved ikke om det er muligt. Men en computer på 700w, så er det vist noget heftigt udstyr.

• #7   3. maj 2015 hvor står den gamle fryser?

jeg tænker på - hvis den står et sted der pt. er køligt så skal den ikke køre så meget som når temp. kommer højere op.. f.eks om sommeren smiley

• #8   3. maj 2015 Den står i kælderen. Og der er vel lidt køligere end udenfor. Men det kunne selvfølgelig være interessant også at måle en varm sommerdag.

• #9   3. maj 2015 Ole. Der sidder en 750w strømforsyning i den, og da brugte så meget, så var det mens at jeg minede bitcoins smiley

• #10   3. maj 2015 Åh, at der sidder en strømforsyning på 750W betyder absolut ikke, at den yder 750W kontinuerligt. Du kan belaste den med OP TIL 750W smiley

• #11   3. maj 2015 #10

Arhhh det er så heller ikke rigtigt, at en psu har 750 watt er ikke ensbetydende med at den kan trække komponenter helt op til 750w derfor har vi klasser man deler psu'er op i, alt efter efficient. Min comp har en psu på 650 watt gold certified, så den har nok ca 95% af de oplyste watt, men ligger sjældent på et forbrug på mere end 50-60% af psu forbrug. De der hjernedøde store psu'ere er kun anvendeligt til flere-way sli.

Vil da også sige at 500kr passer da meget godt for sådan en fryser? Mit køle/fryseskab ligger på ca 350 kr årligt og det er et 3 år gammelt a certifkeret fra gram.

• #12   3. maj 2015 For eksemplets skyld, og ja jeg ved godt jeg så bort fra nytteeffekt, certificeringen og den slags - pointen er, at en strømforsyningen på X Watt ikke bruger 100% straks den tændes eller bruger 100% af effekten kontinuerligt smiley Fred være med det, for jeg tror vi er enige.

Jeg frygtede sådan en ældre kummefryser ville bruge mere. Men det kan jo være, at det ændrer sig lidt, når temperaturen stiger.

• #14   4. maj 2015 Hvor har du købt den Sparometer og hvad gav du for den?

• #15   4. maj 2015 Jeg købte den her til 398,- og det var det billigste sted, jeg kunne finde den: http://www.shopnord.dk/group.asp?group=88

Ifølge hvad man kan læse, så er det en af dem, der netop måler korrekt på standbyforbrug i modsætning til andre modeller.

Kommentér på:
Erfaring med Sparometer

Annonce