10.107 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Besværlig El på maskinmester Besværlig El på maskinmester

Hej, håber der er mange maskinmestre og studerende herinde, som måske kan sætte sig i min situation smiley

Jeg går på fms på 1.semester efter værkstedsskole (som kaldes 4.sem andre steder).
Jeg er godt træt af EL, og har svært ved det, både i teorien og i Lab.. Til skriftlig eksamen gik det faktisk fint og troede jeg ville få en ok karakter, men det blev desværre til "ikke bestået"..
Vil høre om der er andre der var møg trætte af EL i starten, som så fortsatte og blev mere glad for det, eller blev det bare værre? Hvis det ikke bliver bedre er jeg meget tæt på at sige tak og det var så det. Og så finde på noget andet.. Har virkelig givet det en chance og været til samtlige lektioner, men min motivation for maskinmesteruddannelsen er ikke længere hvad den har været.
Det er fantastisk med de muligheder man har med den uddannelse, men i sidste ende er det lysten der driver værket. Hvis man ikke er glad for at tage uddannelsen, er man vel heller ikke glad for jobbet efterfølgende? Jeg har også tænkt på at holde en pause på et halvt eller helt år, men tror bare det bliver sværere at komme igang igen så.
Ved godt jeg nok langt fra er den eneste maskinmesterstuderende der ikke er så glad for EL ...

Men bliver det bedre med el, eller bliver det værre og værre? smiley

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Besværlig El på maskinmester
  • #1   30. jun 2015 Nu er jeg selv el installatør og stærkstrømstekniler, hvad er det for el der er så "træls" ?

• #2   30. jun 2015 Det elektriske fylder rigtig meget på maskinmesterstudiet, så du bliver nødt til at lære at holde lidt af det smiley
    Jeg gik på Aams og blev færdig i ´11. Vores undervisning var tilrettelagt således at vi havde fokus på elektriske maskiner og dertilhørende beregninger til og med 3.sem. derefter blev det i høj grad dimensionering go installation inkl. lovgivning der blev fokus på. men faget fylder meget og det gør det hele vejen igennem, så man skal altså helst kunne se pointen med det.
    Mht. job, så behøver man jo ikke at vælge job hvor det elektriske bliver udfordret hvis man ikke har det som interessefelt...

• #3   30. jun 2015 Hej

Jeg syntes ikke at EL teori blive bedre på de kommende semestere. For mig blev mange af udregningerne udenadslærer, fordi jeg havde svært ved at se for mig hvad jeg egentlig regnet på.

Derimod syntes jeg klart installation og forsyning som kommer bagefter er mere spændende. Der er det mere håndgribelige ting man regner på, som gør det nemmere for mig.

Jeg blev færdig i slut 13 på MSK.

• #4   30. jun 2015 Sider og læser op til den mundtlige del af installatøreksamenen, som kommer til at finde sted i morgen. Jeg syntes også helt klart at beregningsdelen (på Martec ligger den på 4.og 5. semester, altså første og andet efter værkstedsskolen) var det der var sværest. Syntes dog det gav en hel del mere mening end indstallatørdelen, som bare er en kæmpe dynge love og regler, hvor halvdelen nødvendigvis ikke giver mening.
    Men hvis du har viljen, så kommer du også igennem. Har en kammerat som dumpede el på 5. semester, og gik om. Det resulterede i et 7.tal skrifteligt, og 12 mundtligt.

• #5   30. jun 2015 Tror mange synes el er lidt besværligt, og der skal lægges meget tid i det. Det er utroligt vigtigt at være i en god læsegruppe, det er ikke nok bare at være til alle lektioner. Hvis du godt kan lide uddannelsen ellers, så synes jeg bare du skal klø på.
    Jeg har sejlet siden jeg blev færdig i start 14, og har næsten ikke brugt el-faget. Og der er mange steder hvor det er andre kvalifikationer du skal bruge og ikke el. Så der er bestemt muligheder, selvom el ikke lige er ens favorit.

• #6   30. jun 2015 I starten på BM4 var jeg okay med el, sådan det grundlæggende virkede for mig meget som fysik, men da det blev sværere var jeg satme ikke begejstret for det. Endte dog med at tage installatøreksamen til jul14/15. Aldrig før har jeg været så glad for at holde ved og følge med smiley

• #7   30. jun 2015 En ting er sikkert... Hvis ikke motivationen for uddannelsen er der, så bliver den meget hård at komme igennem.

• #8   30. jun 2015 Jeg er på præcis samme sted som dig, jeg holder dog af EL. men er enig med dig i at det er det mest udfordrende fag. Det er 1½ år mere du skal "overleve" med EL. det sværeste skulle klart være installatør prøven på 4. semester.
    Jeg ved der er mange der ikke er glade for EL og de kæmper også en hård kamp. Youtube var en stor hjælp for mig når der var noget jeg var i tvivl om på 1. semester (og det bliver det også på de kommende).

Mange siger "det bliver meget sværer" tilgengæld har man også tilegnet sig ny viden fra de andre semestre, så hvis man har forstået de forrige forløb, burde det ikke være så meget svære igen.

Så vidt jeg ved er installatør også mere jurridisk dvs. mindre regne og mere opslagsværk, det er også en hel del sjovere for dem der ikke kan lide matematik.

Men ja find en måde at få motivationen på. Den er VIGTIG!
    Som der også er blevet sagt, der er så mange muligheder inden for branchen så job messigt kan man sagtens finde noget hvor EL fylder minimum ifht. Term ex.

• #9   30. jun 2015 Der er rigtig meget el på den uddannelse. El er nok det mest dominerende fag. Hvor TM undervisning strækker sig over mange forskellige emner, føler man lidt at el undervisningen forbliver tørt og teknisk i samme område.

Det er vigtigt at være ærlig overfor sig selv.. Jeg har gået med folk som droppede ud på installatør semestret fordi de, da måtte indse at de ikke magtede det. Det er satme en del år at smide ud. Så hellere være ærlig overfor sig selv og vælge noget andet der tiltaler 'en, og som passer til 'ens kompetencer/interesser.

Der er en tendens til at folk altid opmuntrer 'en til at fortsætte, men tidligt på vores skole sagde en lærer direkte til os, at maskinmesteren ikke er for alle. Det er et simpelt faktum, som også afspejles i den store frafaldelsesprocent på uddannelsen.

Og mht. At der er masser af jobs.. Klap lige hesten.. Jeg ved godt at skolerne gerne vil reklamere for at man nærmest bliver headhuntet når man er færdig.. Jeg kender imidlertid både arbejdsløse nyuddannede og nyuddannede som har taget arbejde som håndværkere (deres tidligere arbejde). Og nej, man kommer ikke direkte ud i et direktørjob med en skyhøj løn..

Jeg kunne godt haver efterlyst lidt mere ærlighed da jeg engang for mange år siden snakkede med repræsentanter for uddannelsen til en uddannelsesmesse. Da var der simpelthen ingen grænser for hvad der kunne lade sig gøre..

• #10   30. jun 2015 Jeg stoppede på 5. Semester, jeg var ved at brække mig af alt den teori. Jeg sad mest og kiggede ud af vinduet til sidst, for ikke at få hovedpine. Jeg er meget glad for at jeg stoppede, selvom jeg "kun" manglede 7 måneder. Hvis du synes at det er træls så find et andet studie, som du synes er spændende og hvor du har mere overskud. De ting man har lært, får man måske brug for, i en anden sammenhæng. Jeg stoppede først da jeg var ved at gå ned med stress, det er ikke det værd. Pas på dig selv, og lyt til, hvad du synes er det rigtige.

Jeg havde nok et gennemsnit på 4 til sidst, på de første semestre havde jeg et gennemsnit på 10. Og det skyldes udelukkende, at jeg ikke kunne holde fokus. Jeg er nu startet på en HG og har et gennemsnit på over 10,5. Og her trives jeg meget bedre. smiley

Mvh Niels

• #11   30. jun 2015 Måske skulle du stille dig selv et vigtigt spørgsmål: Hvorfor ville du oprindeligt gerne tage maskinmesteruddannelsen ? Var det fordi du havde en ægte interesse i faget, var det fordi " noget skal man jo lave", eller var det på grund af løn og jobmuligheder ?
    Hvis det var den første årsag, har du så grundlæggende den samme interesse i faget ? Hvis ja, skal du måske bare gi' den en ordentlig skalle, og studere røven ud af bukserne.
    Hvis det var den anden årsag skal du måske bare finde et andet job, istedet for at mistrives. Det er bedre at vinke farvel til en drøm, end det er at leve et lorteliv, hvor man ikke føler man slår til.
    Hvis det er af den sidste årsag står du også med et valg. Løn og uddannelse hænger som oftest pænt tæt sammen. Det betyder også, at vellønnede jobs som oftest kræver en lang og SVÆR uddannelse. Svær både rent fagligt, men ofte også svær at fast holde motivationen og koncentrationen til. Derfor må du afgøre med dig selv om du er villig til i meget højere grad at focusere på din uddannelse, og yde den smule ekstra som skolen ikke kan give dig. Det vil trods alt være for en begrænset periode af dit liv.
    Et sidste forslag fra min side kunne være at sadle helt om. Glemme alt om maskinmesteruddannelsen, og gå benhårdt efter det du er god til. Hvem ved, måske er du en skidegod gartner eller snedker ? Måske er du god til at spille guitar, og kunne få hyre med et band ? Mulighederne er mange, men det vigtige er at man gør det for alvor. - Og så er de ting du har lært indtil nu på maskinmesteruddannelsen på ingen måde spildt.

Held og lykke med at træffe et valg du bliver tilfreds med.

• #12   30. jun 2015 Jeg blev maskinmester I 04 og jeg synes stadig el er pisse træls. Jeg dumped også I el på 4. så kender rutinen. Vi var heldigvis et par stykker der tog samme tur. Vi besluttede at vi SKULLE igennem. Det resulterede I at vi terpede I vildskab og lærte det hele udenad, så vi kom igennem bade 4. og installatøren, men jeg kan med sikkerhed sige jeg skal aldrig arbejde med EL igen. Du behøver absolut ikke bruge eldelen I din videre færd efter skolen der er jo ikke en uddannelse med så mange muligheder som maskinmesteren. Så hvis du har en teknisk interesse og vil det du også kan som maskinmester så bid tænderne sammen og klem dig igennem...

• #13   30. jun 2015 Ja elteori og udregninger er langhåret desværre. Og det man lærer først i forløbet skal man også bruge til sidst og hele vejen igennem.
    Da det hele ligger op til hinanden.

Men bliv hængende, kan jeg kun sige. Det bliver nemmere at forstå. Man skal bare have prikket hul på bylden.

Det med holde pause, er aldrig en god ting.

Læste "desværre" elinstallatør i stedet for maskinmester smiley ærgre mig smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #14   30. jun 2015 Har selv gået på første semester på MSK, og jeg knækkede nakken på EL, hader simpelthen det .... Problemet med det el vi havde, og som man af jer har haft er at man kan ikke se på resultat om det er rigtigt, eller det kan man måske, jeg kunne ikke. Er selv glad for at have skiftet karriere, da det ikke vil være sjovt at gå der i 4 år og hænge med røven i vandskorpen pga el. Det var nok de sidste 20% der var de interressante, sådan noget med motorer og termiske maskiner. Arbejder nu som kølemontør, og kan se at en del af det man lærte kan man udemærket bruge der. Men tænk dig grundigt om, der er ingen grund til at fortsætte hvis det giver stress og man ikke er glad for det..

• #15   30. jun 2015 El er svært, og vil jeg sige for ikke matematikere kan det være en tung hest og danse med. Jeg er selv meget maskin int. Og hader også el. Men det er da muligt og lære, jeg var selv på ams for 13 år siden, men kastede håndklædet i ringen på 3. Semester, tog mig så en køletekniker udd. Og det har jeg ikke fortrudt, udover jeg selvfølgelig ikke har den store løn i forhold til mange maskinmestre, så får jeg da til dagen og vejen. Tag det nu ikke så tungt, jeg har mødt mange ingeniører, maskinmestre og andet af lært herkomst som jeg har lært en ting eller 2.
    Men ja det er tørt og kedeligt. Men læs dine lektier, evt. Lav gruppe arb. Med nogen der måske bedrer forstår el delen. Det er mit råd!

Kommentér på:
Besværlig El på maskinmester

Annonce