Besværlig El på maskinmester Besværlig El på maskinmester
Hej, håber der er mange maskinmestre og studerende herinde, som måske kan sætte sig i min situation
Jeg går på fms på 1.semester efter værkstedsskole (som kaldes 4.sem andre steder).
Jeg er godt træt af EL, og har svært ved det, både i teorien og i Lab.. Til skriftlig eksamen gik det faktisk fint og troede jeg ville få en ok karakter, men det blev desværre til "ikke bestået"..
Vil høre om der er andre der var møg trætte af EL i starten, som så fortsatte og blev mere glad for det, eller blev det bare værre? Hvis det ikke bliver bedre er jeg meget tæt på at sige tak og det var så det. Og så finde på noget andet.. Har virkelig givet det en chance og været til samtlige lektioner, men min motivation for maskinmesteruddannelsen er ikke længere hvad den har været.
Det er fantastisk med de muligheder man har med den uddannelse, men i sidste ende er det lysten der driver værket. Hvis man ikke er glad for at tage uddannelsen, er man vel heller ikke glad for jobbet efterfølgende? Jeg har også tænkt på at holde en pause på et halvt eller helt år, men tror bare det bliver sværere at komme igang igen så.
Ved godt jeg nok langt fra er den eneste maskinmesterstuderende der ikke er så glad for EL ...
Men bliver det bedre med el, eller bliver det værre og værre?
Mvh
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.951
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
Jeg gik på Aams og blev færdig i ´11. Vores undervisning var tilrettelagt således at vi havde fokus på elektriske maskiner og dertilhørende beregninger til og med 3.sem. derefter blev det i høj grad dimensionering go installation inkl. lovgivning der blev fokus på. men faget fylder meget og det gør det hele vejen igennem, så man skal altså helst kunne se pointen med det.
Mht. job, så behøver man jo ikke at vælge job hvor det elektriske bliver udfordret hvis man ikke har det som interessefelt...
maj 2006
Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 170
Jeg syntes ikke at EL teori blive bedre på de kommende semestere. For mig blev mange af udregningerne udenadslærer, fordi jeg havde svært ved at se for mig hvad jeg egentlig regnet på.
Derimod syntes jeg klart installation og forsyning som kommer bagefter er mere spændende. Der er det mere håndgribelige ting man regner på, som gør det nemmere for mig.
Jeg blev færdig i slut 13 på MSK.
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.076
Men hvis du har viljen, så kommer du også igennem. Har en kammerat som dumpede el på 5. semester, og gik om. Det resulterede i et 7.tal skrifteligt, og 12 mundtligt.
jul 2012
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 91
Jeg har sejlet siden jeg blev færdig i start 14, og har næsten ikke brugt el-faget. Og der er mange steder hvor det er andre kvalifikationer du skal bruge og ikke el. Så der er bestemt muligheder, selvom el ikke lige er ens favorit.
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.691
Jeg ved der er mange der ikke er glade for EL og de kæmper også en hård kamp. Youtube var en stor hjælp for mig når der var noget jeg var i tvivl om på 1. semester (og det bliver det også på de kommende).
Mange siger "det bliver meget sværer" tilgengæld har man også tilegnet sig ny viden fra de andre semestre, så hvis man har forstået de forrige forløb, burde det ikke være så meget svære igen.
Så vidt jeg ved er installatør også mere jurridisk dvs. mindre regne og mere opslagsværk, det er også en hel del sjovere for dem der ikke kan lide matematik.
Men ja find en måde at få motivationen på. Den er VIGTIG!
Som der også er blevet sagt, der er så mange muligheder inden for branchen så job messigt kan man sagtens finde noget hvor EL fylder minimum ifht. Term ex.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 215
Det er vigtigt at være ærlig overfor sig selv.. Jeg har gået med folk som droppede ud på installatør semestret fordi de, da måtte indse at de ikke magtede det. Det er satme en del år at smide ud. Så hellere være ærlig overfor sig selv og vælge noget andet der tiltaler 'en, og som passer til 'ens kompetencer/interesser.
Der er en tendens til at folk altid opmuntrer 'en til at fortsætte, men tidligt på vores skole sagde en lærer direkte til os, at maskinmesteren ikke er for alle. Det er et simpelt faktum, som også afspejles i den store frafaldelsesprocent på uddannelsen.
Og mht. At der er masser af jobs.. Klap lige hesten.. Jeg ved godt at skolerne gerne vil reklamere for at man nærmest bliver headhuntet når man er færdig.. Jeg kender imidlertid både arbejdsløse nyuddannede og nyuddannede som har taget arbejde som håndværkere (deres tidligere arbejde). Og nej, man kommer ikke direkte ud i et direktørjob med en skyhøj løn..
Jeg kunne godt haver efterlyst lidt mere ærlighed da jeg engang for mange år siden snakkede med repræsentanter for uddannelsen til en uddannelsesmesse. Da var der simpelthen ingen grænser for hvad der kunne lade sig gøre..
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 45 MC-er: 4 Emner: 242 Svar: 1.414
Jeg havde nok et gennemsnit på 4 til sidst, på de første semestre havde jeg et gennemsnit på 10. Og det skyldes udelukkende, at jeg ikke kunne holde fokus. Jeg er nu startet på en HG og har et gennemsnit på over 10,5. Og her trives jeg meget bedre.
Mvh Niels
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 16 Svar: 378
Hvis det var den første årsag, har du så grundlæggende den samme interesse i faget ? Hvis ja, skal du måske bare gi' den en ordentlig skalle, og studere røven ud af bukserne.
Hvis det var den anden årsag skal du måske bare finde et andet job, istedet for at mistrives. Det er bedre at vinke farvel til en drøm, end det er at leve et lorteliv, hvor man ikke føler man slår til.
Hvis det er af den sidste årsag står du også med et valg. Løn og uddannelse hænger som oftest pænt tæt sammen. Det betyder også, at vellønnede jobs som oftest kræver en lang og SVÆR uddannelse. Svær både rent fagligt, men ofte også svær at fast holde motivationen og koncentrationen til. Derfor må du afgøre med dig selv om du er villig til i meget højere grad at focusere på din uddannelse, og yde den smule ekstra som skolen ikke kan give dig. Det vil trods alt være for en begrænset periode af dit liv.
Et sidste forslag fra min side kunne være at sadle helt om. Glemme alt om maskinmesteruddannelsen, og gå benhårdt efter det du er god til. Hvem ved, måske er du en skidegod gartner eller snedker ? Måske er du god til at spille guitar, og kunne få hyre med et band ? Mulighederne er mange, men det vigtige er at man gør det for alvor. - Og så er de ting du har lært indtil nu på maskinmesteruddannelsen på ingen måde spildt.
Held og lykke med at træffe et valg du bliver tilfreds med.
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 33 MC-er: 6 Emner: 56 Svar: 948
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 27
Da det hele ligger op til hinanden.
Men bliv hængende, kan jeg kun sige. Det bliver nemmere at forstå. Man skal bare have prikket hul på bylden.
Det med holde pause, er aldrig en god ting.
Læste "desværre" elinstallatør i stedet for maskinmester
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
Men ja det er tørt og kedeligt. Men læs dine lektier, evt. Lav gruppe arb. Med nogen der måske bedrer forstår el delen. Det er mit råd!
Besværlig El på maskinmester