6.453 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 60 Svar

VVS / Elektriker - uddannelse VVS / Elektriker - uddannelse

Overvejer at tage en ny uddannelse, og valget står (so far) imellem elektriker eller vvs.

Er der nogle her inde, som er enten eller - eller begge dele - og måske kan sige kort om det vigtigste man skal være opmærksom på.

Altså ved at ved el er der meget matematik og fysik indblandet - og ved vvs er der ihvertfald også matematik, men hvor meget ved jeg ikke.

Men hvis der er nogle, som har inputs, vil det være dø' lækkert

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  VVS / Elektriker - uddannelse
  • #1   20. jul 2015 Jeg er lige blevet færdig udlært elektriker, og der er der rigtig meget matematik, ihvertfald i skolen, men samtidig (kan selvfølgelig kun snakke om elektriker grenen) er der masser af arbejde, især hvis man er interesseret i bygge branchen, masser af byggepladser og mange ledige pladser:P
    Men jeg kan helt klart anbefale at blive elektriker:D

• #3   20. jul 2015 jeg havde uden tvivl gået elektriker, matematikken er ikke så svær igen (nogle af mine kammerater som er matematik-handicappede er elektrikker og klare sig uden problemer).. Jobsne er mange som jonas siger, arbejdet er mere interessant end vvs imo... Du kan desuden altid opgradere den senere i livet på 3½ år til en maskinmester, eller installatør, hvis du savner nye udfordringer, her er matematikken dog lidt heavier.

Du skal dog forberede dig på af få stød en del gange som elektriker smiley

Hvad er du uddannet som nu?

• #5   20. jul 2015 Hvad med automatikteknikker. Der roder man med lidt af hver og har større chance for job, senere ?

• #6   20. jul 2015 hehe, lidt 50/50 med elektriker/vvs her inde.
    Er uddannet cykelmekaniker (sådan en uden motor og to pedaler og en tynd tynd kæde, i forhold til mc)
    automatikteknikker - ikke lige hørt om den uddannelse før - men den skal jeg da lige læse lidt om også

• #7   20. jul 2015 Her tit tænkt på om der ikke inden for et par år vil være en stor efterspørgsel efter elektriker med specialer inden for biler. Jeg mener... Der vinder nok mere frem inden for 5 år og udviklingen presser en del på me alt det el-halløj inden for alle bilmodeller.

Men måske skal det nærmere være programmører.?

• #8   20. jul 2015 #7 mener du auto elektriker?

• #9   20. jul 2015 Aner det ikke. Tænke bare de elektriske biler vil blive noget andet end benzin osv. De kræver vel nærmere en elektriker der har forstand på det end en mekaniker? Tænkte bare at behovet vil være voksende i tAkt med at de bliver mere en del af normen. Der er vel også en hulens masse dimser DR kræver special viden, især når de bliver selvkørende.

• mads K
    mads K Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 1 Svar: 11
    #11   20. jul 2015 Er selv uddannet automatiktekniker og et meget glad for uddannelsen, skal dog til at læse videre til maskinmester nu her,
    Automatiktekniker er der el, fræse, dreje, motor lærer, hydraulik, pneumatik, plc programering

• #12   20. jul 2015 #8 Auto elektriker uddannelsen er død. Det ligger nu under mekanikker uddannelsen.

• #13   20. jul 2015 Vindmølle montør/tekniker

• #14   20. jul 2015 Vindmøllemontør, det er en tjans for polakkere, skodjob, har selv været der i 13 måneder med idriftsætning og overleveringen til kunderne i Danmark, Scotland og Sverige, det meste tid går i lufthavne og ingen tid derhjemme, plus der er intet der bare ligner udfordringer i det.

Tag du en elektrikeruddannelse, det er den bedste grunduddannelse du kan få og der er altid jobs hvis du er dygtig, jeg går selv som instrumentteknikker på Nordsøen, rimelig løn og fri 3 uger af gangen

• #15   20. jul 2015 Glenn B.. Så har du været i et lorte firma, har været montør i 9år nu, det er et konge job, og med bedere løn end på olie/gas på Nordsøen.. Og udfordringer er der massere af

• #16   20. jul 2015 Firmaet fejlede nu ikke noget, møllerne er bare for simple og gammeldags at skrue i 3.0DD, 3,6WS og 6.0DD
    Lønnen var også noget ringere pr time

• #17   20. jul 2015 Den dag du som vvs'er eller elektriker tjener mere end vindmølle montør gør så skifter jeg branche smiley p.t køre jeg 7dage ude 7dage hjemme, eller 14 ude 14 hjemme

• #18   20. jul 2015 vindmøller skal jeg ikke op i, lille smule højdeskræk smiley

• #19   20. jul 2015 Højdeskræk skal skræmmes væk, helst i 120-130m smiley

• #20   20. jul 2015 hahaha - puha

• #21   20. jul 2015 Kører 2 uger ude og 3 uger hjemme og ja jeg er i bund og grund elektriker

• #22   20. jul 2015 hvilket sted giver 3 uger fri og 2 uger ude? syntes de fleste steder jeg høre om et 50/50 2 uger ad gangen,

• #23   20. jul 2015 Det plejer og være olie gas der køre 2ude 3hjemme

• #24   20. jul 2015 Det var i gamle dage man kørte 14 - 14, man skal jo max være 40% af tiden på arbejde, livet handler jo ikke om arbejde, men om at nyde sin fritid

• #25   20. jul 2015 javel ja! Også som maskinmester? se nu bliver livet som offshore pludselig endnu mere tiltalende...

• #26   20. jul 2015 Livet off-shore har altid været nr.1

• #27   20. jul 2015 Tag da vvs'eren.
    Jeg er uddannet vvs men har læst videre til maskinmester, så det kan vi også.
    Og selv med en el aut så kan jeg stadig ikke forstå glæden ved ledninger.
    Så skynd du dig at blive vvs'er.

Mvh.

• #28   20. jul 2015 Nej, maskinmesteruddannelsen er lidt spildt efterhånden, men ok hvis man finder den udfordrende, den vil ikke ha givet mig en økonomisk fordel, en del af dem der er længere nede i systemet en mig er installatøre og maskinmestre

• #29   20. jul 2015 sjældent man ser maskinmester og spildt i samme sætning. smiley

• #30   20. jul 2015 Maskinmester uddannelsen er da på ingen måde spildt.
    Men der vil altid være enkelte folk som kan komme lige så langt og længere i kraft af deres viden, personlighed og held til at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.

Men spildt? Nejegentligt ikke.

• #31   20. jul 2015 Maskinmester må være nok den mest sikre uddannelse i industrien både offshore og onshore, om det så er på Maribo Mærsk, olie gas eller kraft værker..

• #32   20. jul 2015 Tja, vi kan alt.

Så spildt? Nej egentligt ikke.

• #33   20. jul 2015 Jeg giver bare ikke meget for den uddannelse og den gæld folk slæber på bagefter

• #34   20. jul 2015 Glenn B, hva har du af uddannelse, og hvilken stilling har du idag?

• #35   20. jul 2015 Gæld ?
    Jeg har kone, 2 børn og bil. Ingen opsparingen inden uddannelse og jeg skylder ikke en krone.
    Og Skal det forståes som at maskinmester studerende har mere gæld end andre bachelor studerende ?

• #36   20. jul 2015 Kostaldselektrikker eller som du kaldte det på svendebrevet: Lys og energiteknikker og jeg er ansat som instrumentteknikker og lejet ud til Mærsk

• #37   20. jul 2015 Vil sige matematikken er ikke noget at være bange for. Det svarer til 10 kl. niveau.

Kan dog ikke sige så meget ang. uddannelsen da den lige er blevet ændret.
    Men jobmuligheder er rigtig brede inden for elektriker branchen.
    Fra Vicevært til Montørstilling.
    Der mulighed for rejsemontør, offshore arbejde.

Det hele kommer kun an på hvilke kurser du tager EFTER du færdig med uddannelsen.

• #38   20. jul 2015 Og lad os nu ikke lige glemme at fortælle knægten, at et offshore kursus koster en bondegård. Der findes dog virksomheder der er villige til at betale dette for deres nyansatte.

Hvis du vælger at blive elektriker, så skal du være klar over de måneder du er på skole, der kommer du til at regne som du aldrig har gjort før. Det er faktisk regning/matematik fra 7-16 . Det er ikke alle der synes det er lige spændende, og derfor falder mange fra. Men ved du hvad det bedste er? Når du er ude at arbejde, der kommer du ikke til at bruge dine regne-egenskaber fra skolen til noget som helst. Når du arbejder så er der lavet tegninger fra din mester, som du bare skal forholde dig til, og ellers er der nogle tommelfinger regler for dit og dat som du også arbejder ud fra.
    Hvorfor skal du så lære alt det regning og dimensionering på skolen? Jo, til den dag du vælger at læse videre til maskinmester eller installatør. Så er du godt klædt på, og vil opleve at være foran de andre i klassen som kommer direkte fra gymnasiet eller lign.

• #39   20. jul 2015 foran de andre... sjovt mange af vores elektrikere er faldet fra i min klasse. Jeg har en HTX med A niv i mat, tror det er lidt mere avanceret matematik. smiley Meeen vil nu gerne ha taget en EUX for ingen tvivl om det havde været rart med noget praktisk erfaring..

Så ansøg du om elektriker, det kommer du ikke til at fortryde.

• #40   20. jul 2015 Praktisk erfaring er alt, og det var præcist dette jeg mente med det jeg skrev. Og ikke kun den matematiske del smiley
    Og hvordan er det... er det ikke 1 år man spare på uddannelsen som maskinmester, hvis du kommer med et svendebrev som elektriker?

• #41   20. jul 2015 Maskinmester tager 3 år minimum smiley uanset hvad.

Som installatør kan du få merrit for matematik/el-delen som maskinmester.

Ellers gælder de alm optagelses krav iflg. ug.dk

• #42   20. jul 2015 det er det nemlig 4½ år (9 semestre) for os med gym, 3½ år (7 semestre) for erhverv, 3år med EUX. meeeeen det vil jeg næsten sige er synd for dem med praktisk uddannelse, for hold kæft første år er sjovt! Det er jo en ren legeplads, især med projektforløbet hvor man bare skal lege byggemand bob for 5000kr. Mange af mine kammerater har aldrig drejet/fræst eller svejst. ej heller har de certifikatet til at svejse. Det er jo lidt synd. Gode egenskaber at kunne.

Praktikperioden kunne dog godt undværes fra min side, slavearbejde og ikke særlig lærerigt, man kan jo være uheldig..

• #43   20. jul 2015 Hvis det er 50/50 hvad du hælder til, så ville jeg klart vælge vvs branchen der er MEGET større mulighed for at tjene flere penge i form af akkord arbejde end alm elektriker. Jeg er selv uddannet vvs og arbejder 95% af tiden på akkord, min timeløn ligger typisk på 100kr over de elektrikere jeg går på samme pladser med!

Men selvfølgelig hvis du hælder mest til el er det klart det du skal gører, men er du ligeglad, og tænker lidt på penge ville jeg nuppe vvs.

• #44   20. jul 2015 Okay der er kommet en god livlig debat ud af dette smiley

Har søgt om begge ting på Optagelse.dk og så må jeg se, hvem der giver lyd fra sig.
    Og 50/50, tja, vil bare gerne væk fra cykelbrancen, og så ved jeg at håndværker bliver jeg ikke, for stå på et stillads meget af tiden - det ikke mig! Så elektriker/vvs var sådan det der sagde mig mest.

Nu må jeg som sagt se, hvad det bliver til.

Hvis man vælger EUX til - giver det så mange ekstra timer, eller bare lidt løst ekstra?

• #45   20. jul 2015 Nu er både VVS og EL jo begge håndværker fag, de er bare lidt federe end de andre;) og begge kan foregå meget fra lift, især hvis man arbejder på størrer pladser. Men igen det kommer helt an på hvilket firma du kommer ender i, i både el og VVS branchen.

• #46   20. jul 2015 Selvfølgelig skulle der have stået tømre .... er lidt træt,, og drukket lidt for meget...

Men vvs/el er vel mest indendørs - selvfølgelig alt afhæning af hvor man arbejder, arbejder man med solpaneler i el faget, så ja, så det nok ikke indendørs smiley

• #47   20. jul 2015 HaHa HaHa HaHa.
    Well, du kan være sten Sikker på, at er det århundreders snestorm, så skal du ud og ligge i en rende og svejse rør.
    og er vi på kanten til en varme rekord, Ja så skal du ind under et sort skiffer tag, helt ud i kvisten hvor du ruller rundt i glasuld for at skifter et radiator rør.

Mvh

• #48   20. jul 2015 Og det er præcist det samme med elektrikeren,, når de er vinter og mørkt udenfor så finde folk ud af at deres udv. lys ikke virker.. og når det er sommer vil de have trykket kabler på luftet eller i skunken:P

• #49   20. jul 2015 Hehe, Ja og det er ikke bare hver gang, det er hver evig eneste gang.

• #50   21. jul 2015 Hahaha fair - nu jeg heller ikke så højdeskræk, men stadig, er ikke glad for højder. Mere fordi jeg får en underlig lyst til at hoppe ned -,-

• #51   21. jul 2015 Både VVS og EL arbejde er hårdt og beskidt arbejde. Tag ikke fejl af det! Gud hvor har jeg hørt på mange lærlinge pive over, at arbejdet langtfra var hvad de havde troet.
    Rillefræser, mukkert og mejsel, bormaskine, og armering i vægge er dine nye bedste venner. Væn dig til dem smiley

Så findes der selvfølgelig veje at gå efter du er udlært, som der allerede er nævnt, hvor du ikke bliver udsat for overstående så meget.

Personligt arbejder jeg i en større forsyningsselskab som elektriker, og det er jeg utroligt utroligt glad for.

• #52   21. jul 2015 Hehe, Ja lærlinge tiden skal sgu nok bare tages som en oplevelse.
    Jeg havde en fantastisk læreplads. Men for satan nogle Lorte opgaver jeg rendte ind i, I ny og næ.
    Og det er sgu helt sikkert at uanset hvilken vej du vælger, så vil der være den slags dage.

• #53   21. jul 2015 Kan ikke blive lærling -,-
    Har en uddannelse som cykelmekaniker, jeg tog som lærling. Med de nye love der kom i starten af året, kan man ikke blive lærling to gange.
    Så skal igennem hele skoleforløbet.
    Og er vant til lorte arbejde med cykler, så bare en anden slags lortearbejde, vil være fint smiley

• #54   21. jul 2015 Okay.
    Så du tager skolen som fx vvs 'er men ikke praktikken? Og så en svendeprøve?

• #55   21. jul 2015 Der er praktik forløb under skolen - ved ikke hvor meget dog.
    Og ja godt spørgsmål - når jeg har fri i næste uge, ser jeg lige om jeg kan komme ind til en studievejleder. For ærlig talt, har jeg ingen ide om hvordan det fungere.
    Tog cykelmek udd. som mesterlære, dvs 4 mdr skole gennem 3år og 3mdr udd. så meget lidt skole

• #56   22. jul 2015 Tror bare de mener du ikke kan stå i mesterlære 2 gange. har godt nok aldrig hørt om at man ikke kan være lærling 2 gange. Altså så snart du er startet på skole og så har fundet et praktiksted er du jo lærling... er ikke helt 100 på den nye EL udd. men skulle da ikke være noget problem.

• #57   22. jul 2015 Der er helt sikkert noget du har misforstået der, Mikkel.
    Selvfølgelig kan du være lærling/elev ligeså mange gange du ønsker på forskellige uddannelser! forestil dig hvis du ikke kunne.. Hold da kæft nogle elendige færdiguddannede svende det ville gi'...

• #58   22. jul 2015 Jaja selvfølgelig - har bare altid kun brugt ordet lærling, som i ny mesterlære - og elev som, ja elev - dunno. Men ja, misforstod det helt sikkert.

Men som igen, jeg ved ikke hvordan det foregår - overhovedet ikke.

Igen, skal finde en studievejleder, som kan sætte det i perspektiv for mig - hvor meget man er på arbejdsplads kontra skolen smiley

• #59   24. jul 2015 Du skal da vælge det du HELST vil. Der må da være noget der trækker mere end andet i de to fag. Og hvilken FORM for Vvs eller Elektikker vil du ende med at være/blive.
    Jeg er selv Vvsèr og jeg arbejder kun på større byggeri/Anlæg. Dvs byggeri som fisketorvet og bella sky store kontorhuse og virksomheder. ALDRIG ude hos hr og fru jensen. Og det er JEG glad for.
    Vi har det ret frit, og vores akkorder eller opmålinger ligger for tiden på ca 300 i timen (de var lavere for et par år siden). Det er ikke tit man hører om alm bygnings-elektrikkere der kommer derop. Men som jeg startede med at skrive. Føl lidt inde i dig selv. Der må være noget der trækker mere end andet.

• #61   24. jul 2015 Selvfølgelig findes der også elektrikere der laver akkord arbejde ja :-).
    Det er bare meget få tilfælde de ligger på samme lønninger som vvsèrne.

• #62   24. jul 2015 Ja, og det er totalt uforståeligt da vores arbejde minder meget om hinanden smiley

• #64   25. jul 2015 Jep

• Søren  N
    Søren N Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Svar: 1
    #65   11. jul 2018 Jeg blev selv introduceret till VVS faget igennem en nær ven. Jeg havde haft nogle problemer med mit gulvvarme, og min kammerat havde arbejde tæt sammen med https://www.billigvvs.dk/, så han kunne få en god rabat på materialet til gulvvarme. Jeg synes det virkede sindsygt spændende at arbejde med VVS og valgte derefter uddannelsen smiley

Kommentér på:
VVS / Elektriker - uddannelse

Annonce