{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.297 visninger | Oprettet:

Undervognsbehandling plæneklipper {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige rengjort og klargjort min plæneklipper. Nyt olie, nyt tændrør, kabler smurt og et nyt luftfilter. Kniven afmonteret og slebet. Så alt spiller.

Men den er desværre begyndt at ruste nedenunder bunden (hvor skæret sidder). Fik den desværre ikke behandlet fra ny smiley

Har nu købe en spay: "Tectyl 600 ml. undervogns spray" ved Thansen, som jeg har givet efter grundig rengøring af bunden. Men syntes den har efterladt en pæn, men noget fedtet bund nu, hvor græsset nemt vil kunne hænger i.

Er der noget andet end direkte undervognsbehandling man kan gi under bunden, som beskytter og eller standser rust, men som også er glat/blankt, hvor græsset ikke hænger så nemt fast i ?

Måske en grunder (zinkspray) og så hammerlak el. ?

Kom gerne med jeres indput smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undervognsbehandling plæneklipper
  • #1   24. okt 2015 ja du er nød til at lakere eller give syrefri olie i skærebordet.. Ellers hænger græsset i som du er inde på. smiley

  • #2   24. okt 2015 Giv den sort stenslagsbeskytter, det samme man bruger til paneler smiley

  • #3   24. okt 2015 Ok, det vil jeg prøve. Sådan en gang stenslagsbeskytter kan vel ikke gives ovenpå undervognsbehandlingen ?

    Hvor fåes stenslagsbeskytter ?


  • #5   24. okt 2015 Lige præcis smiley det giver sådan en ruflet hård overflade ..
    Men du skal lige have det andet tectyl af igen, giv det noget bremserens og en stålbørste smiley


  • #6   24. okt 2015 Fuck, ass, øv smiley Lyder som et stort arbejde at rense af igen...

  • #7   24. okt 2015 Tror du ikke der kan højtryksrenses af ? Det kan ikke bare gives ovenpå tectyl ?

  • #8   24. okt 2015 Man ka med fordel "bade" den i diesel olie, skulle gerne fjerne det.

    Man ka evt. gi en forbehandling af rustfjerner og derefter give det noget skibslak, de har det hele i biltema til små penge.


  • #9   24. okt 2015 Prøv dig frem smiley det skal i hvert fald af inden du sprayer det andet ..

  • #10   24. okt 2015 rengør med højtryksrenser , når den er tør, industrigrunder, derefter et godt lag Hammerlak, det gør jeg hver vinter, og skjoldet er som ny


  • #11   24. okt 2015 Købte en Klippo der jo har et tykt alu skjold for år tilbage.
    Hver vinter køres den blot i skuret, der skiftes olie hver 1-2 år hvis jeg lige gider.

    Den kører, kører og kører og er ikke så tøset at man behøver nusse om den.



  • #12   24. okt 2015 Det første jeg gør når jeg får en ny havetraktor, er at gå klippebordet sandblæst og galvaniseret.... INTET andet kan holde rust væk fra det aggressive græs..

    Brug ikke undervognsbehandling, det skader mere end det gavner. Rengør tit og giv den en gang zinkspray når den er HELT tør..


  • #13   24. okt 2015 Hård stenslags beskyttelse eller lak vil bare give arbejdsro til rusten. Efter hver klipning spuler jeg min ren op under skjoldet, lader den tørre et døgn og giver den så tynd tectyl.... HVER gang. Så holder skjoldet bedre end en Honda motor.

  • #14   24. okt 2015 @michael.

    Det koster 500,- stå galvaniseret et skjold til en plæneklipper.... Har du nogen som helst ide omhvor meget vand.tectyl og arbejde du har ifht hvad du kunne være sluppet med ?? smiley


  • #15   24. okt 2015 simpelt svar: Prolan.

    Giv det Prolan. Det stopper det nuværende rust, og beskytter fremover.

    Bruger det selv på min plæneklipper, og min bådtrailer.


  • Leif Borup L
    Leif Borup L Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 3 Emner: 1 Svar: 58
    #16   25. okt 2015 Min klippo er 17 år og aldrig gjort ren skiftet olie en gang ialt aldrig skiftet tændrør og luftfilter den starter og kører hver gang .

  • #17   25. okt 2015 Har en Stiga bioklipper der er købt i 1995.
    Der er aldrig blevet skiftet olie, tændrør eller luftfilter (eller andet for den sags skyld).
    Den har bare fået skrabet det værste lag græs af et par gange om året.
    Den har stået i carport hele året rundt.
    MEN i foråret i år var motoren så helt færdig (vel godt klaret med den behandling den fået at holde i 20 år).
    Skiftede hele motoren med en brugt jeg havde fået af min nabo - fra en klipper hvor skjoldet var rustet væk.
    Rensede skjoldet i bund med en ståbørste på en boremaskine og gav den så omkring 5 lag maling.
    Så nu er den kørende igen.
    Konklusion: INGEN vedligeholdelse (hverken tid eller penge) de første 20 år
    En hel dags arbejde i en weekend - og maling for et par hundrede (max).
    Og så regner jeg med at være kørende igen i ca. 10 år smiley

    Hold op de timer og jeg har sparet i rengøring, "undervognsbehandlig" osv. smiley


  • #18   25. okt 2015 Jo det kan jeg godt se, men min er allerede begyndt med temmelig seriøst rust under skjoldet. Så et eller andet burde gøres.

    Om olieskift, tændrør, filter mv. er nødvendigt er vel en smagssag - vi gør det vel også på vores MC, men vil våge den påstand, at jeg har kørt flere timer med plæneklipperen de sidste år end på min MC..

    "Service" har kostet mig 250 kr, så ikke den vilde udgift, og det har taget mig omkring en times tid.

    Må indrømme, at jeg ikke vil til at fjerne den nylagte undervognsbehandling igen. Måske vil jeg forsøge med en hammerlak ovenpå, for en glattere stærkt overflade.


  • #19   25. okt 2015 Det ENESTE du opnår ved en hård overflade, er at fugt ikke kan komme ud ( at tro man kan forhindre det i at komme ind er utopi) og så skader man mere end man gavner...
    Lad lortet holde så længe det kan, og køb noget ordentligt næste gang smiley


  • #20   25. okt 2015 Det vil være penge ud af vinduet at male ovenpå tectyl

  • #21   25. okt 2015 Så Brian, du vil ikke give det stenslagsbeskyttelse, undervognsbehandling eller andet ? Det er en briggs and stratton plæneklipper, så syntes da at det er "noget ordentligt".

    Marcus, kan du uddybe det nærmere ?


  • #22   25. okt 2015 Det jo noget halv flydende stads, det kan man jo ikk male på smiley

  • #23   25. okt 2015 Nu kan man få en plæneklipper med en billig b&s motor for 1200,- så det er ikke et kvalitetsstempel at der sidder en sådan motor på.

    Og nej jeg ville ikke give den "stenslags beskyttelse" udover varmgalvanisering, som er det eneste der virker på et stål skjold.
    Jeg ville nøjes med rengøring, og et skud prolan ( eller lign... IKKE wd40) når den skal i vinterhiet.
    Og så ville jeg købe noget ordentligt når den giver op efter 5-10 år smiley helst en klippo, bedre findes ikke. Kan holde et helt liv smiley


  • #24   25. okt 2015 Fino - takker for jeres indput. Den kostede i øvrigt 2600 smiley

Kommentér på:
Undervognsbehandling plæneklipper

Annonce