De "blå's" nye "grønne" landbrugspolitik ??? {{forumTopicSubject}}
Så er det vedtaget...
Nu må de stakkels bønder gødske og sprøjte mere, og nærmest lige hvor de har lyst...
Så kan de, efter sigende, producere meget mere korn og svinekød, og dermed få en bedre indtjening...
Har de overhovedet intet lært ??
Hva' var det nu lige der skete da mælkeproduktionen blev givet fri sidste år.. ?
Ja så faldt mælkepriserne til det laveste niveau i mange år og det har ikke gavnet nogen, udover forbrugerene, der nu kan købe lidt billigere mælk.
Hvorfor tror de kære bonderøve, at det vil være anderledes med korn og svin ? Jeg vil vædde mine gamle udtjente gummirøjsere på, at priserne på korn og svinekød rasler ned og at der ikke kommer en eneste krone mere i kassen... Har de slet ikke hørt om "udbud og efterspørgsel" ??
I stedet lader vi det nu gå ud over naturen...
Mere gylle/kvælstof der ka' løbe ud i åer og fjorde med iltsvind og fiskedød til følge....
Mere sprøjtegift der kan sive ned i vores grundvand...
Mere intensiv udnyttelse af de nuværende randzoner langs søer, vandløb og våde enge til skade for flora og fauna...
Var det ikke billigere, i det lange løb, bare at give nogle penge til de satans bønder og så bede dem om at holde snitterne fra den sarte danske natur.
Naturgenoprettelse er sgu ikke gratis..!
Og vi skal jo lige huske at "de røde" ikke ville være med og derfor udvandrede fra forhandlingerne. Så vi kan jo nok godt regne med at det hele bliver rullet tilbage igen, så snart magten igen kommer over til dem...
ØV ! siger jeg bare...
Jeg tror sgu, at jeg går ned og fisker i "min" å, mens der stadig er noget at fange....
nov 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 89
Det er så irriterende at tænke på, at pga. vanlig kortsigtethed fra Venstre og Co. (DF kan bestikkes med en grænsebom og et symbolsk bidrag til de ældre), bliver rent vand mere omkostningsfuldt i fremtiden. Dyrere renseanlæg og vandløb fyldt med blågrønalger. Og gylle på vejen.
Øv.
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 744
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 221
jan 2005
Følger: 32 Følgere: 36 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.923
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 916
Fordi min knallert kan køre stærkere end din, så skal jeg køre 20 km/t langsommere end dig ?
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.531
Sådan er politik, jeg er tunet ud for længe siden...
apr 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 211
Det er da fint at landbruget måske, kan tjene flere penge og blive mere konkurrencedygtige, men når det er på bekostning af natur og miljø er det, efter min mening, ikke ok.
En ting er at man er ligeglad med natur/miljø, en anden ting er at økonomisk tror jeg at det på langt sigt er dyrere, hvis ikke vi passer på miljøet.
Vi kommer alle til at betale for at få rettet op på skaderne igen.
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 764 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.841
Til gengæld er jeg fan af intelligente udledningskort.
Det er da træls lige at have haft miljølovgivning, når de så går ind og ændrer lortet...
Da jeg ligestraks er færdig på biologiuddannelsen, ser det da i det mindste ud til at der kommer nok arbejde fremover!
Ålegræsset er der forresten stadig (copyright: Niels Svane aka mig selv):
maj 2006
Så hellere nogle uvildige udtalelser fra de kære lektorer og professorer på universiteterne
mar 2013
maj 2010
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 674
Kun fair at det bliver nemmere at være landmand. Men der sjæl dog stadig passes på naturen.
nov 2007
Lystfiskerne, der ikke kan fiske i vandløbene mere?
Forbrugerne, det skal betale mere for rent vand?
Erhvervsfiskere i fjordene? Er der stadig nogen der kan huske fiskedøden i Mariager fjord?
Forbrugerne, der får flere pesticider i fødevarerne?
De kommende generationer, der kommer til at betale for det?
Der er ikke andre erhverv i DK der nyder samme grad af politisk forkælelse, som landbruget.
nov 2007
De røde får jo heller ikke mere ind i skat ved at kræve randzoner ved vandløb. Men det giver i mange tilfælde renere vand.
(Og så glæder jeg mig til at det bliver sommer, så man kan køre mc i stedet for at diskutere landbrugspolitik;-))
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 292
Der mangler simpelthen videnskab til at lave den rigtige løsning, som alle er enige om at vi skal ende med i fremtiden.
For der er bred enighed om at man skal finde en måde hvor man vurdere lokalt ud fra lokal data.
Men indtil da skal man finde en overgangs løsning.
mar 2013
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.531
hmm kan så ikke vedhæfte pdf filer, fedt...
jan 2005
Det behøver man sgu da ikke spilde en videnskabelig undersøgelse på...
mar 2013
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.582
Omvendt er der andre vandløb hvor jeg så at man gerne havde 20 eller 30m randzone.
apr 2007
Og ang. topic: http://ing.dk/artikel/ny-landbrugsplan-danske-fjorde-faar-40-pct-mere-kvaelstof-end-de-kan-taale-181159
jan 2005
apr 2007
jan 2005
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.914
Landmændene har gennem mange år ikke haft lov til at få ryddet grøfter, vandløb og åer for grøde. Nu kom problemet til syne, for nu kan åerne og de større vandløb ikke klare afstrømningen efter de store regnmængder.
Så mange af de oversvømmede husejere kan nu takke de kloge miljøfolk.
maj 2006
Men de såkaldte beviser på effekterne af både miljøtiltag og udledning af bestemte stoffer, ligger tilgængeligt på internettet i form af rapporter. Man skal så selv være kildekritisk, da nogle rådgivningsfirmaer omskriver sandheden lidt alt efter hvilken instans, der har bestilt rapporten.
Jeg støtter mig til hvad vi lærer på universitetet, de artikler man kan indhente i bibliotekets databaser og min egen sunde fornuft.
Jeg kan anbefale denne skrivelse, hvis man interesserer sig for vandløb; både geografien, hydrologien, faunaen samt historien bag udviklingen i miljøtilstand:
http://www2.dmu.dk/1_viden/2_publikationer/3_ovrige/rapporter/rw_web.pdf
Mht randzoner er de guld værd mht andet end nitrogen og fosfat udvaskning: i de risikovurderinger af pesticider vi har udført, har det rigtig meget at sige om der er 0-5 eller 30m til omgivelserne (om det er vand eller ej).
Desværre tager man generelt ofte ikke hensyn til om det er et beskyttet naturområde eller en grusgrav, der ligger i umiddelbar nærhed af området man sprøjter, hvilket kunne give nogle mere fornuftige regler for udledningen for begge parter.
apr 2007
Jeg er selv ansat i det offentlige som åmand, og laver ikke andet i sommerhalvåret end at klippe grøde.... Ved ikke hvor du har den ide fra, at landmanden ikke skulle have lov/ret til at få vedligeholdt sit vandløb???
...landmanden har dog ikke bare selv helt uhæmmet kunnet gå i krig med rendegraveren og få "ryddet op" - og det kan/må han stadig ikke!
Desuden kan du ikke sige at oversvømmelse er = dårlig vedligeholdelse af et vandløb. Der er mange aspekter som spiller ind. Desuden er der er loft for, hvor meget vand et vandløb kan flytte - og det uanset hvor ryddet det så end er. Kommer der mere vand fra oven end vandløbene kan slippe af med... Så får du oversvømmelse.
Ud over det vil helt ryddede vandløb blot flytte problemet/vandmængden, f.eks til en by hvor vandet ikke har mulighed for at komme væk.
jun 2004
Og lystfiskerne har jeg virkelig ikke meget til overs for. De er skyld i et kæmpe forbrug af andres penge for at få bedre fiskevand. Og så er de dyrplagere!
Fanger de en for lille fisk, så sætter de den ud igen. Ja, fint, men med store sår i munden!
Som tidligere landmand har jeg bestemt heller ikke haft mange venlige tanker til lystfiskerne. Jokkede stier gennem kornmarken for at komme ned til åen. -Klippede hegnet i stykker, så vi skulle indfange vores dyr oppe i byen. + betale erstatning for skaderne de forvoldte i haverne.
jun 2004
Jeg ved hvad jeg skriver om, for "min" å er i dag langt smallere og markerne er meget mere oversvømmet end før.
apr 2007
Nu bliver vådområderne da netop vigtige, da de er med til at reducere udvaskningen de næringsstoffer som landbruget nu får lov til at udlede mere af.
Ang. lystfiskerne, så bidrager de faktisk til samfundsøkonomien, med deres forbrug på knap 3 milliarder.
apr 2007
...landmændene har gennem mange år ikke haft lov til at få ryddet grøfter, vandløb og åer for grøde <-- PASSER IKKE
Nu kender jeg ikke "dit" vandløb og dets regulativer, men de skal self. overholdes. Og hvis du ikke mener at vedligeholdelsen opfylder regulativernes krav, så er du jo i din gode ret til at klage og kræve erstatning for skader forvoldt af den manglende vedligeholdelse. Hertil skal det siges at det er kommunen som har bevisbyrden - altså de skal kunne bevise at tingene er gjort godt nok.
...dog tror jeg her, at det i langt større grad handler om nedskæringer og besparelser - ikke miljøflippere.
jun 2004
Landmændene har ikke længere mulighed for ar få grøden beskåret 2 gange om året som de ønsker. Derved hjælper det så heller ikke at beskære i de små kanaler og grøfter, da vandet simpelthen ikke trækker væk.
Det indebærer at rigtig rigtig mange af engene ikke længere kan bruges til hø-høst, da man ikke længere kan køre i dem med traktorer. Og masser af våde pletter i de andre marker.
Hvis det skulle have din interesse, så drejer det sig om Slogs Å systemet
Til KHJ: Jeg tvivler på udvaskningen bliver ret meget større. Det er landmanden slet ikke interesseret i, for gødning er jo ikke gratis.
apr 2007
Jeg vil anbefale dig at melde dig ind i et vandløbslaug. Det er en rigtig god måde at komme i kontakt med kommunen vedrørende vandløbsvedligeholdelsen. Ved ikke hvordan det fungere i din kommune, men hvor jeg arbejder er det mindst et årligt møde med vandløbslauget - og det bliver lyttet til dem... Så længe de er rimelige krav.
Det sidste kommunen ønsker er utilfredse lodsejere...
jun 2004
apr 2007
Ang. oversvømmelser, så kan du ikke bare give vådområderne skylden - men det har Milling fint forklaret i #32
apr 2007
Situationen med oversvømmelser er mere eller mindre uundgåelige. Vi vil have naturlige og miljørigtige vandløb, som samtidig skal kunne håndtere drænvand i store mængder fra et enormt opland. Det hænger bare ikke sammen...
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 312
En hel tråd med over fyrre indlæg, som næsten allesammen er saglige og skrevet af folk, som på den ene eller anden måde ved noget om det, de skriver om.
Den slags ser man ikke engang, når folk spørger, hvilket moment de skal spænde bagakslen med.
Mht tråden, så synes jeg, der mangler det pengepolitiske aspekt. Landbruget og dermed en række banker er kolossalt meget på røven lige nu. Der er stor risiko for, at der ryger flere hundrede landmænd og en håndfuld banker i løbet af de næste par år.
Jeg TROR, at det er i et forsøg på at undgå det (og selvfølgelig for at betale tilbage til landbrug og fødevarer), at regeringen lemper vilkårene.
Tænk at jeg skulle være (næsten) den første, der kom med en hjemmebrygget mening uden noget som helst at have det i, her i tråden. Undskyld på forhånd!
jan 2005
Jeg tror bare ikke at disse lempelser kommer til at gi' en eneste krone i landmandens lomme, da der som sagt er noget der hedder : " udbud og efterspørgsel "
Så nu får de lov til at svine mere, til ingen verdens nytte.
Det er simpelthen blændværk...
apr 2007
Tankene var overfylte og lækkede... I kan jo komme med et bud på, hvor i tror det sivede hen... Noget rigtig svineri i et vandløb
Nu vil jeg ikke genneralisere og sige, at alle landmænd er nogle svin - for det ville være usandt! Men fanatisk snak eller ej... Der findes bare folk som sætter økonomi laaaaaaangt over miljø.
apr 2007
Det er meget muligt at der er steder rundt omkring i verden, hvor tingene ser MEGET slemmere ud.
...men det er da ikke ensbetydende med, at vi ikke skal passe på vores natur her hjemme.
apr 2007
Det er da lige sådan kommentar der sætter landbruget i det gode lys hva' ?
jan 2005
Ingen miljøregler
apr 2007
Kanon idè Lars! Lad os droppe miljøreglerne, de har jo ingen effekt og er bare lavet for at genere landbruget.
Nogle af de andre lande forurener jo alligevel - så kan vores landmænd sgu også bare "give den gas" med ekstra meget gødning, sprøjtmidler, antibiotika osv. så de kan tjene lidt flere hurtige penge.
Bevares, det vil godt nok skade natur, drikkevand, dyr og os mennesker men "hvor der handles, der spildes".
Der skal sgu flere penge i kassen, koste hvad det vil!
apr 2007
Du mener helt oprigtigt at den bedste løsning ville være, hvis landmanden bare fik helt frit slag i alt hvad der hedder gødning, sprøjtegifte, udretning/opgravning af vandløb, ingen bramzoner osv. osv. ?
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 312
Jeg synes da, at vi skulle afskaffe alle regler i samfundet.
Danskerne skal nok selv finde ud af det, hvis man lader dem passe deres hastighed, brandert, skattebetalinger mv. selv.
Come on Lars. Nu er du dum.
maj 2006
Jeg ville foretrække at bo i et bjælkehus jeg selv byggede, uden alle mulige elektroniske apparater (mc undtaget selvfølgelig), hvis den natur jeg boede i var helt som referencetilstanden for 100-200 år siden. Det er lidt trist at DK har så lidt 'ægte' natur ift. andre EU lande (den laveste procentdel af alle lande i EU). Store skove, strandenge, heder, dyre reservater osv. genererer også profit, det er bare lidt sværere at fastsætte end prisen for 35 kg pattegris. Og hvis man opretter flere dedikerede naturområder, skal der også en del mennesker til at passe dem, hvilket resulterer i et par arbejdspladser.
Når det så er sagt, ville jeg heller ikke have noget imod at DK var selvforsynende med fødevarer, og bare droppede den enorme eksport. Så ville man få lavere miljøbelastning, mere plads til rigtig natur og ikke monokultur, og sikkert gladere og sundere mennesker oveni hatten
jun 2004
Du tænker nok slet ikke på hvor mange der er afhængige af vores eksport.
Slagteriarbejderen, ham der arbejder på mejeriet, ham der bringer foder ud og ham der producerer foderet på foderstoffabrikken. + mange mange flere.
Et dilemma:
Sjovt nok, så er der strenge regler for hvad landmænd må og ikke må. Men private folk må gerne sprøjte og gøde i deres haver alt det de vil. Men det er jo noget helt andet.
Hvorfor henter vandværkerne alt deres vand ude på landet?
Jo, fordi byboerne har forurenet deres eget drikkevand!
jan 2005
apr 2007
En privatmand må/kan f.eks. ikke købe de samme sprøjtemidler som en landmand/professionel kan... at mange så alligevel får fingrene i "the good stuff" er så en anden snak.
Men jeg er da enig med dig Mathias. Private bør da HELT SIKKERT også tænke over hvad de hælder i jorden.
jun 2004
Jeg sagde så, at man kan kun slå det ihjel en gang, så overdosering har ingen virkning. Desværre tror jeg mange gør samme fejl.
apr 2007
jan 2005
Den anbefalede dosis.... Og så lige et extra "skvæt" - Bare lige for en sikkerheds skyld..
På mine 2 hektar er sprøjtegift bandlyst...
nov 2007
Ikke desto mindre vil en mere "naturlig" natur, som Niels S. omtaler i #54, kunne give andre arbejdspladser, indenfor eksempelvis turisme. Jægere og lystfiskere kan være ganske indbringende forretninger.
jun 2004
maj 2006
Når snakken falder på det tidligere nævnte utopia, så må man efter min mening simpelthen omskole og omfordele arbejdspladserne til de nye forhold, forudsat en nedskæring af landbruget engang sker.
Hvis man er glad for dyrehold, er det vel nærliggende at skifte til vildtforvaltning. Hvis man er glad for plantevækst, indeholder skove og andre naturtyper også en del planter, som skal forvaltes.
Jeg forstår udemærket, at mange arbejdspladser er tilknyttet den store landbrugseksport, men jeg er ikke enig i at den eksport skal fortsætte. Hvis man skar ned blev de resterende landmænd måske endda lidt gladere ved deres arbejde, uden pres fra svingende udenlandske priser, og intensiv stordrift. Der skal være plads til alle interesser, jeg synes bare arealet landbruget optager er uproportionelt stort.
maj 2006
Nu er naturen også så fantastisk, at hvis man stopper med pløjning, og landbrugsmæssig vedligehold af et område, så kommer de oprindelige naturtyper frem ved naturlig spredning.
jun 2004
nov 2007
Det er også værd at huske, at de arbejdspladser landbruget direkte og indirekte giver, bliver færre i takt med den øgede automatisering. Eksempelvis Danish Crowns slagteri i Horsens er mere eller mindre gennemautomatiseret. Der er ansatte, men i forhold til outputtet, ikke særligt mange.
Når man tager landbrugstøtten med i udregningen, er det nogen dyre arbejdspladser. Lidt den samme argumentation som man i øvrigt ofte hører imod vindenergi. Men det er en helt anden diskussion - som vi evt. kan tage en anden kold dag uden mulighed for MC kørsel:-)
maj 2006
Og i et land som Danmark er den her diskussion jo dybt hypotetisk, så der er nok ikke nogen der skal blive opkørte over den slags fremtidsudsigter.
Jeg synes en optimal eksportvare kunne være ekspertisen på landbrugsområdet, så de lande der har plads til en større landbrugssektor ift. indbyggertallet, rent faktisk også kan drive det på en bæredygtig måde. Landmændende herhjemme er jo skide dygtige til deres arbejde
maj 2006
Og så har alternativet udarbejdet deres første udkast til politikken på det grønne område. Lidt utopisk, men stadig forfriskende
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.771
Lad os finde noget vi kan blive enige om !! Lavere afgifter , lavere benzin priser og 1. Marts med sol og tørre veje skal rykkes en måned frem !!
maj 2006
jun 2004
Solen skinner. Det er tø-vejr og snart kommer foråret.
De "blå's" nye "grønne" landbrugspolitik ???