927 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Tilbagebetaling af forsikringsudbetaling Tilbagebetaling af forsikringsudbetaling

Jeg tegnede i sin tid forsikring hos et forsikringsselskab. Nogle år efter erhvervede jeg mig en motorcykel og tegnede derfor også MC forsikring i samme selskab uden problemer.

Da jeg så et stykke tid efter vælter på motorcyklen og det ender med en skade. Tager jeg kontakt til forsikringsselskabet. Det ender med en erstatning og jeg er sådan set tilfreds.. indtil der er gået et par måneder, og én jeg taler med, nævner for mig om jeg havde overvejet at flere selskaber har en tilvalgsforsikring man skal tegne for at få 100% af erstatningen udbetalt når man kører motorcykel. Dette har jeg intet hørt om, og det ender med at jeg går ind og læser i de generelle forsikringsregler på firmaets hjemmeside, og ganske rigtigt gemmer der sig en paragraf der siger at jeg kun vil få 50% af erstatningen udbetalt, hvis ikke jeg har en MC tilvalgsforsikring. Jeg er nu lettere frustreret, for da jeg tegnede mine forsikringer, sagde assurandøren absolut intet om nogen tilvalgsforsikring eller forholdsregler.

Jeg står nu i den situation, at forsikringsselskabet tilfældigvis har udbetalt 100% erstatning (hvorfor ved jeg ikke), men nu ved jeg ikke om jeg tør ringe ind og tegne MC tilvalgsforsikringen. Hvad nu hvis de opdager at de har udbetalt for meget? Kan de så kræve 50% tilbage? Dette er jeg selvsagt ikke interesseret i, da jeg ikke mener jeg er blevet rådgivet ordentligt da jeg i sin tid tegnede forsikringen.

Erstatningen blev indsat på en kreditorbeskyttet konto, men kan de så gøre krav på penge fra mine andre konti?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilbagebetaling af forsikringsudbetaling
  • #1   5. jan 2016 kunne du ikke uddybe selskab og linke til paragraffen på hjemmesiden?

• #2   5. jan 2016 Mon ikke det kun gælder for ulykkesforsikringen? Har sgu da aldrig hørt man kun bliver dækket 50% på et forsikret køretøj.

• #4   5. jan 2016 Din kaskoforsikring dækker aldrig skader på fører eller passager!

Det skal din fritidsulykkeforsikring dække, og der vil de fleste selskaber ganske rigtigt betragte motorcykelkørsel som særlig farligt, og kun udbetale 50% af forsikringssummen ved ulykke, med mindre man tegner en tillægsforsikring for "farlig sport" eller lign.

• #5   5. jan 2016 Jeg fik ikke forklaret mig godt nok. Erstatningen jeg har fået udbetalt, er for varigt mén på 5% på min heltidsulykkes forsikring.
    Jeg er jævnt utilfreds med at man ikke har oplyst mig om nogen som helst særlige regler vedr. tillægsforsikring ved MC kørsel, da jeg tegnede mine andre MC forsikringer.
    Nu er jeg så interesseret i at få orden på forsikringen og få oprettet den tillægsforsikring på min ulykkesforsikring, men et i tvivl om, hvorvidt de kan kræve penge retur, hvis de bliver klar over de har udbetalt fuld erstatning?

• #6   5. jan 2016 Okay på den måde. Tror da bare jeg ville ringe ind til lille Lise i salgsafdelingen og få den tegnet, det ville jeg ikke være nervøs ved. Måske har de skiftet forsikringsbetingelser fra du tegnede til du lige har læst det, så du var under de gamle regler. Det har jeg oplevet med en bilforsikring,- jeg var meget bedre dækket end jeg læste mig til.

• #7   5. jan 2016 Ærlighed varer længst ( men giver mindst smiley )
    Vil du frem i verden, så buk ( vil du længere , så hug smiley )

• #8   5. jan 2016 Per M. Se det var jo også min tanke da jeg opdagede det... altså at de havde ændret regler siden jeg tegnede min forsikring. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at finde ud af det, men desværre vil jeg være rigtig ked af, hvis de trækker "hovsa, vi vil have vores penge igen" kortet.. navnligt når jeg nu føler at hele missæren skyldes dårlig rådgivning i første omgang.

• #9   5. jan 2016 #4: Det er ikke helt korrekt. Vi har (pr. automatik) førerdækning hos Concordia smiley

• #10   5. jan 2016 Prøv lige at kontakte Steffen " miss z" her på galleri. Han kan give dig det svar du søger.

• #11   6. jan 2016 Hæv alle pengene og gem dem i en pude, til du har fundet ud af om de opdager det. Når du tegner tillægs forsikringen smiley

• #12   6. jan 2016 Nu er det ikke for at være djævlens advokat, men der er jo ikke nogen "standart" forsikring man kan tegne som man er sikker på er den samme for alle forsikringsselskaber.. Det gør jo så også at mange 'regler' er særlige for din forsikring og det bliver hurtigt uoverskueligt hvis sælgeren skal sidde og udpege alle dem han mener kan være vigtige for dig..Du har jo selv skrevet under på policen og jeg ville da derfor gå ud fra at du derfor er indforstået med reglerne der gælder for den.. I min verden er der ikke noget der hedder bank og forsikringsrådgivere, kun sælgere..

• #13   6. jan 2016 Hvis det er sådan, at jeg tegner en ny forsikring for en ting, som medfører at en af mine andre forsikringer pludselig kun dækker 50% af hvad det tidligere gjorde. Så vil jeg mene, at man som sælger har pligt til at oplyse dette. Alt andet er sku moralsk forkasteligt.

• #14   6. jan 2016 ja man skal altid læse sin police igennem før man skriver under på noget.
    det har du så lært nu.

• #15   6. jan 2016 Når nu motorcykelforsikringerne blev tegnet længe efter ulykke, indbo osv. er det vel ikke umiddelbart logik for perlehøns, at man skal til, at læse op på sine gamle forsikringer for at være sikker på, at forholdet der ligger til grund for den nytegnede forsikring ændre på eksisterende vilkår.
    Alt andet lige, er det sku da usmageligt at fortie et sådant forhold i eksisterende forsikringer, når man er i færd med at tegne en ny forsikring, som man er klar over medfører særlige forhold.

• #16   7. jan 2016 Hvad hvis du havde din MC- forsikring intet andet selskab ? Så ville du jo også skulle til at læse din police igennem for at se om der var noget at tage hensyn til... Sådan som jeg forstår det er der ikke noget der blev ændret da du købte ny forsikring, men du har hele tiden haft en forsikring der kun dækkede 50% ved MC, hvilket du da må have vist da du købte forsikringen? Men jeg synes da helt sikkert at det ville være en god service hvis de tog sig tiden til at læse alle dine policer igennem for at se om der er noget du skal være opmærksom på når du køber en ny forsikring..

• #17   7. jan 2016 I mange selskaber er en ulykkesforsikring dobbelt så dyr i forhold til normalpræmien, hvis man er fører af MC.
    Disse selskaber spørger på begæringen om man er fører af MC. Har man sat kryds i 'ja' har man fuld dækning.
    Har man sat kryds i 'nej' får man forsikringen med 50 % rabat i forhold til den risiko selskabet har regnet sig frem til.
    Har man betalt halv pris for forsikringen, så er der halv erstatning jvf. Forsikringsaftaleloven § 6 stk. 2

Der er ikke tale om en tillægsforsikring, men at forsikringen er tegnet under de rette forudsætninger.
    Så ind og kig i policen, og se om der står noget om motorcykel.
    Ikke i betingelserne, men i din egen police.

Dette burde du være rådgivet om, da du tegnede forsikringen.

Men hvis du har MC-forsikring og ulykkesforsikring i samme selskab, så burde selskabet have vist at du er fører af motorcykel, og de vil formentlig skulle hæfte for det fulde beløb alligevel.

Forsikringsaftalelover § 9 siger:
    "Selskabet kan ikke gøre gældende, at urigtig oplysning er givet, såfremt det ved forsikringens tegning var eller burde være vidende om det rette forhold, eller den omstændighed, hvorom selskabet er forblevet uvidende, var uden betydning for det eller senere har ophørt at have sådan betydning."

• #18   7. jan 2016 Ok. Så det betyder at nar man har ulykkesforsikring og ansvar/kasko på motorcykel i samme selskab - så "ved" selskabet godt at man køre MC?

• #19   7. jan 2016 Man kan i hvert fald argumentere for at de burde vide det.

Kommentér på:
Tilbagebetaling af forsikringsudbetaling

Annonce