Tilbagebetaling af forsikringsudbetaling Tilbagebetaling af forsikringsudbetaling
Jeg tegnede i sin tid forsikring hos et forsikringsselskab. Nogle år efter erhvervede jeg mig en motorcykel og tegnede derfor også MC forsikring i samme selskab uden problemer.
Da jeg så et stykke tid efter vælter på motorcyklen og det ender med en skade. Tager jeg kontakt til forsikringsselskabet. Det ender med en erstatning og jeg er sådan set tilfreds.. indtil der er gået et par måneder, og én jeg taler med, nævner for mig om jeg havde overvejet at flere selskaber har en tilvalgsforsikring man skal tegne for at få 100% af erstatningen udbetalt når man kører motorcykel. Dette har jeg intet hørt om, og det ender med at jeg går ind og læser i de generelle forsikringsregler på firmaets hjemmeside, og ganske rigtigt gemmer der sig en paragraf der siger at jeg kun vil få 50% af erstatningen udbetalt, hvis ikke jeg har en MC tilvalgsforsikring. Jeg er nu lettere frustreret, for da jeg tegnede mine forsikringer, sagde assurandøren absolut intet om nogen tilvalgsforsikring eller forholdsregler.
Jeg står nu i den situation, at forsikringsselskabet tilfældigvis har udbetalt 100% erstatning (hvorfor ved jeg ikke), men nu ved jeg ikke om jeg tør ringe ind og tegne MC tilvalgsforsikringen. Hvad nu hvis de opdager at de har udbetalt for meget? Kan de så kræve 50% tilbage? Dette er jeg selvsagt ikke interesseret i, da jeg ikke mener jeg er blevet rådgivet ordentligt da jeg i sin tid tegnede forsikringen.
Erstatningen blev indsat på en kreditorbeskyttet konto, men kan de så gøre krav på penge fra mine andre konti?
sep 2013
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 388
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
Det skal din fritidsulykkeforsikring dække, og der vil de fleste selskaber ganske rigtigt betragte motorcykelkørsel som særlig farligt, og kun udbetale 50% af forsikringssummen ved ulykke, med mindre man tegner en tillægsforsikring for "farlig sport" eller lign.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 215
Jeg er jævnt utilfreds med at man ikke har oplyst mig om nogen som helst særlige regler vedr. tillægsforsikring ved MC kørsel, da jeg tegnede mine andre MC forsikringer.
Nu er jeg så interesseret i at få orden på forsikringen og få oprettet den tillægsforsikring på min ulykkesforsikring, men et i tvivl om, hvorvidt de kan kræve penge retur, hvis de bliver klar over de har udbetalt fuld erstatning?
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.502
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 774
Vil du frem i verden, så buk ( vil du længere , så hug
okt 2007
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.236
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 545
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 363
okt 2007
mar 2007
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 19 Svar: 628
det har du så lært nu.
okt 2007
Alt andet lige, er det sku da usmageligt at fortie et sådant forhold i eksisterende forsikringer, når man er i færd med at tegne en ny forsikring, som man er klar over medfører særlige forhold.
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 363
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Disse selskaber spørger på begæringen om man er fører af MC. Har man sat kryds i 'ja' har man fuld dækning.
Har man sat kryds i 'nej' får man forsikringen med 50 % rabat i forhold til den risiko selskabet har regnet sig frem til.
Har man betalt halv pris for forsikringen, så er der halv erstatning jvf. Forsikringsaftaleloven § 6 stk. 2
Der er ikke tale om en tillægsforsikring, men at forsikringen er tegnet under de rette forudsætninger.
Så ind og kig i policen, og se om der står noget om motorcykel.
Ikke i betingelserne, men i din egen police.
Dette burde du være rådgivet om, da du tegnede forsikringen.
Men hvis du har MC-forsikring og ulykkesforsikring i samme selskab, så burde selskabet have vist at du er fører af motorcykel, og de vil formentlig skulle hæfte for det fulde beløb alligevel.
Forsikringsaftalelover § 9 siger:
"Selskabet kan ikke gøre gældende, at urigtig oplysning er givet, såfremt det ved forsikringens tegning var eller burde være vidende om det rette forhold, eller den omstændighed, hvorom selskabet er forblevet uvidende, var uden betydning for det eller senere har ophørt at have sådan betydning."
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.189
Tilbagebetaling af forsikringsudbetaling