1.470 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Installations kabel LOVLIG Installations kabel LOVLIG

Hejsa, nu er der jo vild mange meget kloge hoveder her på siden, så prøver her efter at have brugt MANGE timer på google.

På mit arbejde, et stutteri, skal bossen have sat nogle nye lamper og et par udtag op.

Vi har en masse kabel og vil selv trække det og så få elektrikeren til at komme og tilslutte tingene, meeeeen

Må vi bruge kabel der er godkendt efter Dansk Standart 2393-3 når det er en privat garage der ligger i forbindelse med deres privat bolig, der er ingen dyr eller noget i bygningen, men staldene er jo på grunden.

Der står at kablet må :

installationkabel 5 x 2,5 mm² indeholder PVC, som forstærker holdbarheden. Kablet kan anvendes i både våde og tørre omgivelser, inde samt ude og må indmures, nedgraves og nedstøbes i vibreret beton.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Installations kabel LOVLIG
  • Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    aug 2015

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 70
    #1   4. mar 2016 Umiddelbart må i gerne bruge kablet, men hvis det kun er til 230v installation som er forsikret med 10/13A kan i gøre det med 5*1,5 eller 3*1,5 hvis der er ledere nok til det i vil. Er der forsikret med 16a skal det være 2,5 men så skal i lige tænke jer om inden i laver lys på det, da afbrydere og materiel ikke er beregnet til så høj en belastning.

• Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    aug 2015

#2   4. mar 2016 Husk i skal have en autoriseret Elektrikker til at montere og eller skrive for det arbejde i har udført smiley

• #3   4. mar 2016 #2 Vi skal bare trække kablerne og skrue tingene fast på muren, så kommer elektrikeren og tilslutter det.

#1 Det er til stikkontakter og lys.
    Det er fordi der var en meget klog forældre der ude, der mente at når der var dyrhold et sted på grunden, så skal kablet være jernarmeret, men jeg kan ikke finde nogle steder på nettet om det.

• Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    aug 2015

#4   4. mar 2016 Det har jeg ikke kendskab til. Men hvad med at spørge ham trikkeren der skal koble det hele til, så er i jo helt sikre smiley

• #5   4. mar 2016 I gamle dage, da jeg var elektriker, skulle det være armeret hvis det var landbrug.
    Nedlagt landbrug ikke nødvendigt.
    Har hest eller andet mulighed for at gnave i kablet, vil det være smart med armeret.

• #6   4. mar 2016 Det er en dobbelt garage der ligger i forbindelse med deres privat bolig, det tætteste en hest kommer på det er hvis en trækker en forbi...

• #7   4. mar 2016 Bare for at være på forkant, installationer har det med at udvikle sig. smiley
    Og som svar ang. den kloge forælder.
    Men 2,5 er satme træls at arbejde med i lysinst.
    Kabel er billigt i dag, 5x1,5 har ikke stor diameter og meget nemmere at bruge.

• #8   4. mar 2016 I må ikke selv trække kablerne, desværre, da det er en del af den faste installation skal en elektriker gøre det.
    Hvis der er risiko for gnaver angreb, skal der envendes papj kabel.
    Jeg er selv elektriker, og har tit været udsat for at folk selv vil trække kablerne, men iflg lovgivningen går den altså ikke

• #9   4. mar 2016 Få fat i en elektriker inden i starter, det er surt at trække hele skidtet selv, og så kan man ikke finde en der vil gøre jeres arbejde færdigt, pga det lovmæssige.

• #10   4. mar 2016 Det er en elektriker der har sagt at vi selv kan smide kablerne op, det sider synlig på vægene, så han kan jo hurtig se om der er banket en søm i gennem dem.
    Når tingene er sat op kommer han og montere det ledningerne...
    Jeg kan ikke få fat i ham før mandag og ville havde været til det i morgen, derfor jeg håbed at der var en der kunne sige om det måtte bruges...
    Men må hellere vente til mandag...

• #11   4. mar 2016 Hvis i har clearet det med ham, er det da bare at smide de kabler op.

• #12   4. mar 2016 Han har ikke sagt noget om at vi ikke måtte bruge de kabler, men en forældre som er elektriker uddannet for mange år siden men ikke arbejder med det mere, sagde at det skulle være jern armeret kabel når der var dyr på grunden.
    Så er sgu kommet så meget i tvivl at jeg ikke gider bruge tid på det inden jeg er sikker..

• #13   5. mar 2016 Når der er dyrehold så altid PAP kabel,sådan har det været i de 49 år jeg har været elektriker.

• #14   5. mar 2016 Jo jo Peter, men der er jo ikke dyrehold i garagen, som jeg forstår det, her ligger langt væk fra stalden.

• Baaal
    Baaal Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 5 MC-er: 1 Svar: 5
    #15   5. mar 2016 Du kan læse lidt om det her:
    http://www.sik.dk/content/download/10294/120436/version/1/file/Afsnit+6.pdf

Kap 705 og den henviser til #522.10.1

Men helt kort, så er det kun driftbygningerne hvor der er krav til ekstra beskyttelse af kablerne.

Så er det bare lige at vurdere om det er en driftbygning eller ej.

Kravet gælder ikke i tilhørende bolig, så jeg ville vurdere at det ikke er nødvendigt, når nu det er en garage der er tilknyttet denne.

• #16   5. mar 2016 Undskyld Ole,jeg læste ikke ordentligt igenem.Så er det bare op med alm. installationskabel.

Kommentér på:
Installations kabel LOVLIG

Annonce