Fartbøder, klip og offerfonden {{forumTopicSubject}}
Jeg må lige ud med det. Jeg er så p.... Irriteret over fartbødernes størrelse, klip og offerfonden. Hvor skal jeg starte?
Jo basalt set er jeg faktisk enig i at der skal gøres noget ved farten (hvis/når det er nødvendigt) og det skal kunne mærkes når der slåes ned fra politiets side. MEN det tyder på at politiet i dag ikke er i stand til at skelne mellem nødvendighed og ren og skær kassetænkning som dermed er til direkte gene for hele befolkningen. Når reglerne er så hårde som de er i dag, så bør der være en kontrol med hvor og hvordan de udleves. For eksempel lov om at den hårde strafudmåling kun må forekomme hvor der dokumenteret er sket flere alvorlige uheld. Og IKKE 300 meter før 70 skiltet på en hovedvej. Andre steder kan der stadig godt være fartmålinger, men straf af mindre hård karakter. For eksempel uden klip. Der skal simpelthen skelnes mellem klip og bødestraffens omfang og det er politiet selv ikke i stand til.
Og offerfonden? Den må sgu da bugne over af penge og hvad bliver de brugt til? Har aldrig hørt om det. Hvorfor betaler man så meget til den når der ikke er noget offer! Og hvis offeret er "os alle sammen" så skal vi vel også alle sammen have del i udbetalingen. Det giver sgu ikke mening i min verden.
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 564
Selvfølgelig tyvstjålet fra politi.dk
"Offerfond
Offerfondens formål er at hjælpe ofre for forbrydelser og trafikofre.
Offerfonden yder tilskud til projekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om eller indsatsen til støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre - eller grupper heraf.
Fonden finansieres af et nyt offerbidrag på 500 kr., som betales af lovovertrædere i sager, hvor der er begået kriminalitet af mere alvorlig karakter og ved grovere færdselsforseelser. Det vil sige sager, hvor der:
vedtages bødeforelæg eller idømmes straf, forvaring eller ungdomssanktion for overtrædelse af straffeloven
idømmes betinget eller ubetinget fængselsstraf eller ungdomssanktion for overtrædelser af andre love end straffeloven
vedtages eller idømmes betinget eller ubetinget frakendelse af førerretten
vedtages eller idømmes kørselsforbud, eller hvor den pågældende lovovertrædelse efter færdselsloven indebærer et såkaldt klip i kørekortet. Læs om, hvad der giver klip i kørekortet.
Fonden forventes årligt at kunne uddele ca. 27 millioner kroner til støtte for offerrelaterede formål. Fondens midler administreres af et uafhængigt råd bestående af i alt tre medlemmer. Læs bekendtgørelse om rådets forretningsorden - her.
Politiet varetager opkrævning af offerbidragene, og restancemyndighederne varetager inddrivelsen.
Offerfondens økonomi hviler i sig selv. Der betyder, at der årligt kan udbetales midler svarende til indtægterne fra offerbidragene fratrukket omkostninger til administration af ordningen. Læs mere på www.offerfonden.dk."
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.486
http://www.offerfonden.dk/~/media/_raw_offer/Raadet%20for%20Offerfondens%20Aarsberetning%202014.ashx
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.118
Og skulle man påstå andet, så trænger man alvorligt til et wakeup call.
aug 2005
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 79
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.118
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 611
Og lad os så lige få set denne video her igen:
https://www.youtube.com/watch?v=2BKdbxX1pDw
Gutten der har lavet den rammer problemstillingen spot on.
Og særligt til jer der synes det er fantastisk at bøderne bliver større og større. I burde VIRKELIGT set den - fra start til slut og ikke kun små dele af den.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.118
Det er penge. Og intet andet. 40% af pengene for lovovertrædelser i Århus stammer fra en vej, hvor 4% af ulykkerne sker. Enough said.
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 611
Det sjove er at disse 50% selv mener at de ALDRIG overskrider fartgrænsen, og ALTID køre 50 km/t indenfor tætter bebygget område - uanset hvor stor og bred vejen måtte være.
Og forsøger man at tage en saglig debat med dem, så inden man overhovedet er kommet i gang kommer følgende sætning som et lyn fra en klar himmel: "Du kan bare overholde loven"
Så længe der er borgere her i landet med den tankegang og så stor en andel... ak ja, så bliver det aldrig bedre, Pernille... Desværre. Vi må nøjes med at kigge misundeligt ned til Tyskland. Hov nej vent... er der overhovedet nogle tyskere tilbage i live med deres sindsyge fartgrænser? 100 km/t udenfor tætter bebygget område, og store dele af motorvejen er fri hastighed? Hm, hvordan kan det mon være de ikke topper i vedensstatistikken med flest dræbte i trafikken, når vi ikke høre om andet end fart dræber. hmmm.... Mystisk.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
Alligvel sætter man straffen for at smide sin bil på fortorvet til 1000kr.
Er man født med penge så er det reelt straffrit at skife på folk.
Har man ikke så mange penge så er straffen i praksis at man bliver tvunget til at spise havregrød kogt på vand uden smør på i 25 dage.
Med så stort gap mellem rig og "mindre velhavende" i landet burde man ikke sige alle er lige for loven ved at fastsætte en fast pengr takst for diverse selviske svinestreger
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Du kan selvfølgelig mene at bøderne er for høje, men er de for lave, bliver folk jo ligeglade. Så kunne man differentiere bødens størrelse ud fra indkomst, ligesom ved alkoholsforseelser, men det er også administrativt tungt, og der er kun skatteborgerne, eller færdselssynderne, til at betale for den administration. At politiet så nogen gange kontrollerer nogle forkerte steder, det kan vi godt være enige om
Pernille, Jeg kører selv for stærkt, men jeg tager også ansvaret for det. Du kan sgu ikke sige at politiet har frikort til at ødelægge folks økonomi. Du kender færdselsloven, du kender bødernes størrelse, så tag dog ansvar for din egen kørsel! Du mister ikke dit kørekort for små ubetydeligheder, og dine hastighedsoverskridelser kan da umuligt være fremprovokeret at politiets kontroller! Du er 38 år, men du mener ikke at du selv har ansvaret for din kørsel? Det virker helt absurd. Desuden ér det allerede ved lov reguleret hvad politiet må og hvor de må gøre hvad. De må udfører trafikkontrol på offentlig vej og andre steder hvor offentligheden kommer; naturligvis, hvordan kunne det være anderledes? På offentlig vej har offentlighedens repræsentanter myndighed. At regulere bødestørrelser ud fra ulykkesstatistikker virker som et administrativt helvede, og hvem skal så betale for det bavl... Desuden, er en vej farligere dagen efter et uheld end dagen før uheldet? Hvis ikke politiet måtte lave færdselskontrol på alle veje, så ville du jo i praksis give fri hastighed på de pågældende veje hvor de ikke måtte kontrollere.
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 659
Men jeg tror at man indførte klip, netop for at det bliver mere lige.
Når man kører for stærkt, bestemmer man jo selv hvor meget offer fonden skal have
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
Hurra for Fartkontrol.nu der tillader mig at afpasse hastigheden efter de faktiske forhold og i dag afslappet køre 115 mellem Stenløse og Måløv på en stort set tom Frederikssundsvej
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 659
Så fred med det, er selv træt af 70/80 Km/t på en 4 sporet vej.
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
Trafikanter hjælper trafikanter mod landevejsrøverne.
Og nu vi er der i området. Hvis der blev lavet en tunnel i begge ender hvor ringvejen krydser Frederikssundsvej kunne man fortsætte med fuld fart gennem Ølstykke, som tanken var da vejen blev forlagt.
I Stenløse er det vel kun en snes forfaldne rønner der skal rives ned for at give plads.
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 659
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Fartgrænserne forbliver de samme, men bilerne bliver bedre og sikrere hvorfor man burde sætte fartgrænserne op. Hertil kan siges at der samtidig er kommet mange flere biler på vejene og at trafikken deraf er blevet mere kompleks, hvilket taler imod at farten skal sættes op. Dertil kommer at der aldrig har været så få dræbte som i dag, hvilket man kan argumentere for at man sætter over styr hvis man hæver farten, for at mere fart også øger kraften udløst i uheld, er vanskeligt at argumentere imod.
Politiet holder sig skjult for at kunne udskrive flere bøder, hvilket blot viser at det er en pengemaskine. Her til kan siges, at hvis politiet holder sig synligt, så sætter folk farten ned når de ser politiet ja. Men det betyder samtidig, at når folk ikke ser politiet, så kan de konkludere at der ingen er, og at de derfor bare kan køre som de vil. Når politiet skjuler sig, har folk konstant en bevidsthed om at politiet kan være der, og virkningen er derfor, i teorien i hvert fald, konstant.
De Canadiske fartgrænser i British Columbia virker dog helt absurde. Den strækning man ser i starten, med 50 km/t fartgrænse, ville nok have været 70-80 km/t de fleste steder i Europa og USA. Deri gemmer sig faktisk endnu en pointe; videoen er lavet med British Columbia i tankerne, og man kan derfor ikke bare uden videre overføre den til danske forhold. Ham som har lavet videoen, kæmper jo for at hæve grænsen fra 50 km/t et sted hvor vi i Danmark allerede har en meget højere fartgrænse. Forskernes argumenter med at sætte farten op med faldende ulykkesstatistik, er man også bevidste om i Danmark, og har jo netop derfor hævet hastigheden på motorvejene fra 110 til 130 mange steder, ligesom man laver en masse forsøg med at sætte hastigheden op til 90 på nogle landeveje.
Alt i alt syntes jeg at det var en god video i dens egen kontekst, men til danske forhold, er den knapt så god.
I Danmark synes jeg at vi mangler noget fokus på rent faktisk at køre så hurtigt som man må. Nu er jeg Aarhusianer, bosat i København, og herovre oplever jeg godt nok tit at ligge bag en bil på motorvejstilkørslen, som vælger at stoppe sin acceleration omkring de 90 km/t og kører ind på motorvejen med den fart. Shit hvor det pisser mig af. Det er jo decideret farligt til tider.
apr 2015
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 32
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.918
Men her er man så heldig, at man selv bestemme om man vil give et ekstra bidrag til skattefar.
Dem som skal betale og er utilfredse: Tag en tudekiks.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.486
I finansloven fra 2015 var der budgetteret med ca 1 mia kr i bødeintægter, sat op imod et samlede budget på 1.092 mia kr, så er der altså tale om promiller, når man skal måle betydningen af bødeindtægterne.
Som Mathias korrekt skriver, det er en frivillig skat.
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
Når politikerne indfører at du kun må gå 3 km i timen på fortovet spreder du vel også villigt ballerne og tager den tørt.
Jeg byder på tudekiksen bagefter.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.918
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
Udover at skrive det åbenlyse selvfølgelig.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
Forsat god dag.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Ja hav da en god dag. Jeg håber at dit humør forbedrer sig; om ikke andet for dine omgivelsers skyld
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 611
Men derfor kan man godt være utilfreds alligevel, og nej det er kræftedme ikke tuderi. Loven skal give mening - det er nok noget af det mest fundamentale hvis den skal overholdes.
Og hvis der er en grænse på 60 km/t på en vej hvor der sikkert kan køres 80 km/t, og det netop er sådan en vej ordensmagten elsker at lave fartkontrol - ja, så er man i sin gode ret til at kæfte op og forsøge at skabe noget opmærksomhed omkring problemet. Der er tydeligvis ét.
Og det er sq også perverst at i det øjeblik der kommer nye fotovogne bliver der budgetteret med at så mange antal kroner skal de hive hjem. Allerede der burde alarmklokkerne ringe for almindelige mennesker og tænke "pengemaskine!"
Samtidigt med vognene kom på gaden steg bødetaksterne også, taksten dobbelt op ved vejarbejde blev indført, og bøderne bliver ikke sendt til føreren mere men til ejeren af et køretøj (medmindre der skal klippes i kørekortet) Alsammen blev indført stortset samtidigt med de nye vogne.
Ønske om maksimum profit fra politikerne siger jeg bare...
Jaaaa jeg kan bare lade være med at køre for stærkt bla bla bla. Fat nu at jeg er et almindeligt menneske der køre 60 km/t i byen hvis vejen byder til det - ligesom ALLE jer andre. (bortset fra skolevognene [selv politiet køre for stærkt])
Jeg er ikke fartpsykopaten vi høre om i medierne der køre 120 km/t igennem byen og mister herredømmet for derefter at flyve over i en mor med sin barnevogn, som så fint bliver kogt ned til af medierne at alle der køre for stærkt er nogle slemme slemme typer. Også selv om det drejer sig om 5-10 km/t for stærkt! Det er os der kommer til at betale mest til fotovognene, og ikke brian der suser igennem byen med 120 km/t
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Det ville være dejligt med mere differentierede hastighedsgrænser. Desværre er det nok bare vanskeligere at operere med da det kræver en større arbejdsindsats end bare at erklære en vej for landevej og så smække et 80 km/t skilt op. Men der er trods alt fokus på at finde veje hvor man kan sætte farten op, senest fra 80-90 på nogle landeveje. Erfaringerne var så vidt jeg husker blandede, men der var nogle veje hvor det havde virket positivt og hvor man vist også så positivt på at opretholde den højere fartgrænse. Så mens sanktionerne måske også bliver værre i fremtiden, tror jeg da på at der kommer nogle mere fornuftige fartgrænser der hvor de i dag er for lave.
Jeg lægger dog mærke til at jeg selv kører hurtigere på motorcykel end i bil. Man fylder mindre, kan bedre accelerere og det føles bare som om at man kan køre sikkert på motorcykel ved højere hastigheder end i bil. Er det kun mig med den fornemmelse?
Lige med vejarbejde, er der fra vejarbejderne et kæmpe fokus på sikkerheden og der har været et stort pres på politiet for at gøre mere på den front. Jeg har i forbindelse med min uddannelse kørt med nogle Falck assistance-reddere, og de har alle fremhævet det som pisse farligt når de er ude at sætte skiltevogn op på motorvejen. Det er ikke det samme som vejarbejde, men lidt derhen af. Mange sætter ikke farten ordentligt ned ved vejarbejde, og de vejarbejderne må også føle sig udsatte. Så når man sætter bøden op, mon så ikke også at der er et element af at ville have folk til at tage vejarbejdsskiltene mere seriøst?
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 611
Vi tror vi kan redde hver en sjæl, og hvis der dør bare ét individ i trafikken om året så er det for galt, og så skal lovgivningen strammes yderligere. Ironi kan forekomme, men sådan virker det lidt.
Lad mig indvige jer i en hemmelighed...
Så længe der er et motoriseret køretøj på en vej vil der altid være en risiko for en ulykke. Uanset hvor stram lovgivningen er. End of story!
Og hvis man så tænker så langt til lige at give en tanke til hvor mange bevægende enheder der i trafikken hver eneste dag 365 dage om året under alle vejr forhold. Ja, så snakker vi nok millioner af enheder der bevæger sig hver dag.
Er det så virkeligt så stor en katastrofe at der dør et par hundred mennesker om året i trafikken, så man bliver nødt til gang på gang og stramme lovgivningen? Nej, ikke i min verden - ikke når man sammenligner det med hvor mange bevægelige enheder der er hver eneste dag. Jeg ved det kan lyde lidt koldt og alt respekt og medfølelse for dem der har mistet kære i trafikken, men ikke desto mindre. Som sagt... Der vil altid være en risiko når vi færdes i trafikken. Ak ja, der er en risiko ligeså snart vi bevæger os udenfor en dør!
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.918
Ethvert dødsfald er et for meget.
Det med at det er en ren pengemaskine skal man nok tage med et gran salt.
Læs lige denne artikel fra JV.dk :
http://www.jv.dk/artikel/2300721:Regionalt--Grus-i-pengemaskinen--Syddanske-fotovogne-staar-paa-ulykkesveje
Hvis man er utilfreds med en hastighedsbegrænsning på et vejstykke kan man forsøge at få den ændret.
Selv er det for mig lykkedes at få ændret en midlertidig begrænsning på 50 km/t på hovedvejen, når der er løb på Padborg Park.
Den var helt unødvendig og blev straks fjernet.
Uanset om man synes en hastighedsbegrænsning er god eller dårlig, så bliver man nødt til at rette sig efter den.
Hvis de alle blev fjernet, så ville man nok få meget travlt på kirkegårdene.
Men jeg vil holde fast i, at man selv bestemme om man vil betale lidt ekstra skat.
mar 2014
MC-er: 1 Svar: 78
En anden ting.. Du svare ikke udfra det man skriver. Du er helt væk med dine forklaringer og svar. Det er lidt sjovt at læse. Også derfor folk ikke svare dig, men derimod bare forsætter med at skrive hvad det nu er som at de vil ud med.
Men nu har jeg skrevet lidt med dig, så må det være nok for nu.
God aften, og velbekomme
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
Der er både en fulderik i sin brandert og en olding der er faldet på et fortov i nærheden indenfor de sidste 5 år, og der er også en dame som blev ramt af en småløbende fodgænger, da hun gik ud af opgangen med næsen i sin smartphone. Derfor 3 km/t fartgrænse på alle fortove i 1 km radius. Farten dræber.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Derudover har jeg ikke mere at sige til dig.
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 2
jun 2014
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 297
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
Og ja, så overholder man hastigheden! Man undgår at indgå i den udråbte skjulte skattebetaling, konspirationsteorien om at fartsager medtages i rigets budgetplanlægning osv. osv. osv. Alternativet til dette er størstedelen af denne tråd; Tudekiks!
Og dog....der er faktisk nogle indlæg der konstruktivt tager fat i noget helt andet, nemlig differentieret fartregulering, hvilket er en brav kamp og virkelig en bjergetape. Hvordan skal "folket" dog få overbevist dem der laver reglerne- og dem der rådgiver herom, at man faktisk godt kunne køre 100km/t på en del landeveje *uden* problemer eller med udsigt til flere ulykker (blot ét eksempel). Her savner jeg f.eks. alle de respektive interesseorganisationer som f.eks. FDM, MCTC m.fl.
Guderne skal vide hvor mange sponsorkroner jeg har lagt i "kassen" - og ja - det er røvtræls.....men dette er nu én gang det regelsæt vi har (indtil videre) og indtil det ændres, såh........
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
Så er det kun turister der ryger i fælder som den ved Farøbroen og vi andre kan afpasse hastigheden efter de reelle forhold.
Takket være ovennævnte app er jeg meget mere tryg ved at køre 120 på de store landeveje uden trafik, i sikker forvisning om at venlige medtrafikanter har anmeldt hvor skatteopkrævningsvognen holder.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.918
Det er selvfølgelig fornuftigt at køre for stærkt der hvor der ikke holder en vogn og så samtidig kigge på telefonen for at se hvor den næste holder.
Ironi kan forekomme.
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 659
Det er ikke behageligt at køre i tæt trafik, på mc, og bilen bagved bliver ved med at køre tæt, og bremse kraftigt, hver gang man sænker hastigheden en lille smule, pga der skal rodes ved et eller andet på passager sædet.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
Hvis du vidste hvad du snakkede om havde du ikke skrevet
Det er selvfølgelig fornuftigt at køre for stærkt der hvor der ikke holder en vogn og så samtidig kigge på telefonen for at se hvor den næste holder
Man sætter telefonen til at advare i god tid hvis man nærmer sig noget man har sat den til at alarmere om.
F.eks. ved vejarbejde så man kan planlægge alternativ rute inden man havner i kluddermor.
Normalt tager det lidt tid for etaten at sætte deres fælder op.
På den tid er den første fartkontrol.nu bruger normalt kørt forbi og holder lidt længere fremme for at opdatere tjenesten.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.918
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.535
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.535
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.535
en befriende tanke
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 382 Svar: 5.535
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
Langt de fleste der snuppes af fotovognene får den mindste bøde på 1000 kr.
Dem der snuppes ved vejarbejder bliver det når trafikken er meget svag og arbejderne er gået hjem.
Ved min søns skole bliver fotovogen først stillet op når alle børnene er mødt, da de fleste afpasser hastigheden efter de faktiske forhold,
I stedet for at fange de få der kører 50-60 når børnene skal krydse vejen, fanger man mange der kører 50-60 når børnene ikke er ved vejen. (Grænsen er 40 døgnet rundt, fuldstændig hul i hovedet)
En irettesættelse med det samme + en bøde ville hjælpe på adfærden.
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 509
Det er folketinget der sætter rammerne for politiets arbejde, og vi/i (vælgerne) sætte rammenerne for folketinget, derfor skal vi klag til os, eller eventuelt mere produktive, foreslå alternativer i offentlige fora, som kan kan udnyttes af alle :).
Mit forslag:
Bruge tilsvarende teknologi (RFID, OCR skanning osv), lovgivning eller ressourcer som var brugt i fotovognens udvikling (Eller afgift til <30% over hastighedsgrænsen), til at finde en måde at fange MC tyvene, selv om de insisterer deres ven kom forbi kun for at vise deres nye MC og de vidste ikke, det var stjålet.
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 659
Man kan sq da snart heller ikke lave noget ulovligt mere, uden at blive nuppet.
Det sq for dårligt
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 659
Jeg vil tro de stopper ham
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
"Vi skulle jo nødigt starte 3. verdenskrig"
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
Meeen....om WW3 skulle starte på den baggrund....argh.... det tror jeg nu ikke!
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Mathias’ indlæg giver desuden fin mening og der kan kommes med mange eksempler på at folk som er blevet personligt ramt, pludselig får en langt hårdere indstilling over for fartsyndere (måske endda overdrevet hård) Modsat er det nok vanskeligt at finde nogen som er personligt ramt og synes at sanktionerne er for hårde – betragt det gerne som en udfordring hvis du ønsker at holde fast i din nedladende tone over for Mathias.
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.486
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Pernille: ”Det er på ingen måde rimeligt at politiet har frikort til at ødelægge folks økonomi…”
Svar: Du kan sgu ikke sige at politiet har frikort til at ødelægge folks økonomi. Du kender færdselsloven, du kender bødernes størrelse, så tag dog ansvar for din egen kørsel!
Pernille: ”… og fratage vores kørekort for små ubetydeligheder fremprovokeret af deres urimelige håndtering af deres ret til fartkontrol.”
Svar: At miste sit kørekort kræver eksempelvis 3 klip inden for 3 år, at du undlader at give den mulige hjælp ifb. Med færdselsuheld, spirituskørsel eller at du overskrider hastighedsgrænsen med 60%. Hvilke af disse er små ubetydeligheder? Med andre ord, du mister ikke dit kørekort for små ubetydeligheder, og dine hastighedsoverskridelser kan da umuligt være fremprovokeret at politiets kontroller! Du er 38 år, men du mener ikke at du selv har ansvaret for din kørsel? Det virker helt absurd
Pernille: ”Det må og skal reguleres med lovgivning hvor og hvordan de må udføre fartkontrol.”
Svar: Det er allerede ved lov reguleret hvad politiet må og hvor de må gøre hvad. De må udføre trafikkontrol på offentlig vej og andre steder hvor offentligheden kommer; naturligvis, hvordan kunne det være anderledes? På offentlig vej har offentlighedens repræsentanter myndighed. Hvis ikke politiet måtte lave færdselskontrol på alle veje, så ville du jo i praksis give fri hastighed på de pågældende veje hvor de ikke måtte kontrollere.
Pernille: ”Og der skal differentieres i strafudmålingen ud fra ulykkesstatistikkerne, reguleret og fastsat ved lov. Det kan ikke være anderledes hvis det skal være i nærheden af rimelighed og respekt for hinanden.”
Svar: At regulere bødestørrelser ud fra ulykkesstatistikker virker som et administrativt helvede, og hvem skal så betale for det bavl... Desuden, er en vej farligere dagen efter et uheld end dagen før uheldet?
sep 2012
Følger: 20 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 288
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
http://burningman.org/
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Ebbe, et, Burning Man er fedt, to, name calling er normalt en god måde at lægge distance til andre og ikke forholde sig refleksivt til det de mener
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 358
Du og Matthias, som åbenbart selv plejede at bevæge sig med 200+ på motorvejen, skyder os andre i skoene at vi piver over ikke at måtte køre som I plejede.
Det Pernille f.eks. nævner er at fotovognen og byskiltet opstilles 500 meter udenfor byen, hvor vi godt kan finde ud af at reducere farten så vi kører 50-ish når byen egentlig starter.
Mit eksempel med 120 på en øde landevej er f.eks. den 4-sporede Frederikssundsvej med midterrabat og hverken bebyggelse eller sideveje.
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Som tidligere skrevet, har jeg også selv set fartkontroller som jeg ikke syntes var helt fornuftige, ligesom der også er veje hvor jeg syntes man burde kunne køre hurtigere. Men lovgivning kan sjældent gøres individuel uden for store administrative byrder. Jeg kender ikke den specifikke vej du nævner, men siden den ikke er en motorvej, er man vel næsten nødt til at have en lavere hastighedsgrænse end hvis det var en motorvej - måske den er omgivet af skov, uden nødspor og uden autoværn imellem færdselsretningerne. Jeg ville nok selv køre for hurtigt der, ville også betale bøden og mene at det trods alt ikke havde været hjernedødt hvad jeg foretog mig. Hvad jeg dog ikke ville gøre var at give politiet skylden for at jeg fik en bøde og give dem ansvaret for min kørsel. Det ser jeg så heller ikke dig gøre
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.540
Pernille skulle have luft, men magtede ikke at følge op med refleksion på hendes egne tanker - alternativt, så er hun uden tvivl blevet klogere!
Fartbøder, klip og offerfonden