4.273 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Kabelføring i byggeri? Kabelføring i byggeri?

Hejsa!

Jeg skal til at hænge nogle forskellige ting op i lejligheden, og skal i den forbindelse bor i nærheden af nogle 220 volts stikkontakter. Derfor vil jeg gerne høre hvorledes kabler egentlig trækkes til kontakterne, så det ikke ender med at jeg laver 6 mm huller i ledningerne smiley Jeg har hørt lidt forskelligt; at de bliver trukket lodret ned, lodret op, eller i nogle tilfælde begge. Er der nogle der kan sige hvordan det egentlig bliver gjort?

Det drejer sig om en helt ny lejlighed i stueplan, med en enkelt lejlighed oven på. Byggeriet er lavet med betonvægge - hvis det gør nogen forskel.

Ja, jeg ved; jævnt offtopic smiley Men der må være en herinde der kan svare på mine spørgsmål smiley På forhånd tak!

Hygge

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.040 kr.
  • Hæk klipning ca 12m og taget toppen af 4 træer de er ca 2 1/2 m 3.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kabelføring i byggeri?
  • #1   12. jan 2007 Hvis det er nye beton væge ligger der helt sikkert rør indstøbt i væggene og de går næsten altid lodret op og ned fra kontakten. så hvis du skulle remme i et rør er det muligt at skifte ledningerne ud med mindre det ikke er kabel der bare er stoppet ned i.
    Er selv elektrikkker så hvis der er noget spørger du bare!

• #2   12. jan 2007 Kenneth: Tak for det hurtige svar! Så der bliver både trukket op og ned? Trækker man nogen sinde til siden, eller kan man godt bore her uden at ramme nogle trælse ledninger? smiley
    De rør du nævner kan vel næppe holde til et bor? smiley Tror ikke jeg bliver så populære hvis der skal en elektriker forbi for at rette mine fejl... smiley

• #3   12. jan 2007 det er sjældent at man trækker til siden. kun hvis det er noget de selv har rillet ind under byggeriet så går man nogen gange det.kan du sige mig om gulvet ligger klodset op for så går de fleste kabler nok ned af. Hvad er det for noget loft, gips?

• #4   12. jan 2007 Okay. Loftet er også beton. I køkkenet/forgangen (hvor jeg skal hænge tingene op) er der flisegulv, hvor der er trukket gulvvarme i.

• #5   12. jan 2007 oki sidder lampeudtagene så også på væggene oppe ve loftet. Tror helt sikkert det så går ned i gulvet. Men lad lige være med at bore lige over/under stikkontakter/afbryder og lampeudtag

• #6   12. jan 2007 Jeps - lampeudtag sidder på væggene nær loftet. Jeg holder borermaskinen væk fra væggen under, og over kontakterne smiley Tak for hjælpen!

• #7   12. jan 2007 Nappet fra SB

522.8.1.7 Ledningssystemer, der er fastgjort og skjult i væggene, skal fremføres vandret eller lodret eller parallelt med væggens kanter. Ledningssystemer i lofter og i gulve kan følge den korteste praktiske vej.

• #8   12. jan 2007 ja men hvor mange tror du selv der overholder det nichlas,der er da bare korteste vej med mindre der er læt vægge.

• #9   12. jan 2007 Vi gjorde det i det firma hvor jeg var i lære som elektriker.
    Men det var også et af dk´s største

Endvidere syntes jeg at der er kommet en stramning hvorfor de firmaer der ikke følger de krav i sb (hvis man kan dokumentere de fejl de har lavet) bedes lovliggøre arbejdet.

Man skal jo bruge sin udd. til noget smiley

• #10   12. jan 2007 Evt kan denne måske bruges....dog er de ikke 100 % nøjagtige....det er nok mere sådan ca. her....

(link fjernet)

• #12   12. jan 2007 Nichlas: Også et tak for dit input! Mht. til måleren du henviser til, så er det måske lidt mange penge, når man tænker på at det bare er et par knager jeg skal have hængt op smiley

• #13   12. jan 2007 dejligt at se så mange kollegaer....hehe

• #14   12. jan 2007 Køb en stumtjener, så risikere du ikke noget smiley

• #16   13. jan 2007 Hvor dybt plejer man at fræse rørene ind i væggen? Jeg har nemlig en 10 cm bred væg, hvor der på den ene side er en stikkontakt, og på den anden vil jeg gerne hænge en knage op.

Søren: Hehe, det var også en muligehed, men nu har jeg jo købt knagerne smiley Og der er vidst heller ikke lige plads til en stumptjener smiley

Hygge

• #17   13. jan 2007 Man plejer at fræse rørene ind i en dybde på 2 til 4 cm.

Kan du ikke lige pille en stikkontakt ud og se om lederne løber op eller ned ? så ved du jo med sikkerhed om du kan bore over den eller ej.

Hvis det er element beton og IKKE mursten eller gasbeton så ligger alle dine rør lodret, og de er i plastic så du kan sagtens bore igennem dem, Chanceh for at det er kabler der er trukket istedet for alm. PVL er ca. 25%

• #18   13. jan 2007 Hej Jesper

Okay. Tak for det.

Jeg har lige pillet kontakten ud, og så vidt jeg kan se, bliver kablet trukket ind fra øverste venstre hjørne. Det er en gul indmuringsdåse, LIDT i stil med denne: (link fjernet)
    Bortset fra at min kun er 1½ modul, og så er der ikke to huller i toppen.

• #19   13. jan 2007 Hej Mads
    Så har du jo løst dit spørgsmål ;O)
    Vær opmærksom på at selvom røret går lige op så kan svinge 1-2 cm sidevers pr. meter.

Håber at det var svar nok på dit spørgsmål ;O)

• #20   13. jan 2007 Så det kan godt passe at røret går op på venstre side af kontakten? Altså en elektriker kunne ikke finde på at trække røret ud på venstre side, og så ned?

• #22   13. jan 2007 Jyden: Så du mener at røret er trukket ned af?

• #23   13. jan 2007 Der er styr på sagerne nu smiley Efter hjælp fra Jan Kous herinde fra, kom vi frem til at ledningerne gik igennem væggen, og ind til en kontakt på den anden side.

Tak for hjælpen alle sammen! smiley

Kommentér på:
Kabelføring i byggeri?

Annonce