8.052 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

kristian s
kristian s
Følger: 2 Emner: 34 Svar: 42

IR, hvad er det, og hvordan fjernes d? IR, hvad er det, og hvordan fjernes d?

Har nettop købt en sv650 i Tyskland fra 2000. Der er en del ir på forgaflen, og jeg ved ikke helt om det kan fjernes, og i bekræftende fald, HVORDAN?

Har prøvet med lidt wd40 og en masse knofedt, men det hjælper sku desværre ikk rigtigt . .

Nogle der har nogle guld-forslag?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  IR, hvad er det, og hvordan fjernes d?
  • #1   2. feb 2007 mange gange er et billede nemme at forklare sig ud fra .
    kan du ikke oprette den .
    og evt der få et par "skud" af området .

• #2   2. feb 2007 Hmm.. min er også iret på forgaflen, det er jo hvad der svarer til rust på jern, alu det irrer istedet for at ruste kan man sige.

Tror det skal slibes ned, jeg prøvede med autosol men det hjalp ikke. Måske Slipol kan? Jeg er for doven til at prøve.. smiley

• #3   2. feb 2007 hey er i sikre på at jered forgaffel ikke har fået KLARLAK fra fabriken hvis det er tilfældet så skal i jo ha slebet det væk

• #4   2. feb 2007 slib med korn 400 så en 600 og så en 800 og poler med en polerskive tilsidst .så får du forgafler der kan blinke blinke

• #5   2. feb 2007 Her står hvordan du får det poleret op, du kan evt. ansøge.

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=20

• #6   2. feb 2007 Ir findes egentlig kun på kpbberholdige ting, og det er kobberilte. Nøjagtig den samme proces som forløber på jern og danner rust, og den hvide aluminiumoxid på alu.

Kobber og alu har den egenskab, at der normalt kun oxideres i et overflade lag, såstopper det, mens jern ruster dybere.

Kuren er den samme, poler væk, med polermiddel, f.eks. alusol, men du kan også anvende grovere midler - se ovenfor.

Når du har det væk, så konserver med et eller andet. Jeg bryger selv flere lag autovoks, det holder det meste af en sæson, hvor man bare kan vaske skidtet. Så kan man polere og med autosol ved behov og vokse igen. Når du er i bund, er det let.

• #7   2. feb 2007 jeg var i sin tid ude og kigge på en sv også, den havde også iret forgaflen, så tror det er normalt på en sv`er.
    men rigtigt poler det væk, og noget vox på bag efter

• kristian s
    kristian s Tilmeldt:
    nov 2006

#8   2. feb 2007 Tak for alle de gode svar - lyder til natten kommer til at gå i værkstedet smiley

Nu vi så er i spørgehjørnet kan vi jo ligeså godt fortsætte lidt.

Jeg har som sagt lige hentet cyklen i tyskland og ved ikk rigtigt noget om hvornår den sidst har været til service. Har skiftet olie, kølervæske oliefilter samt bremsevæske på den. Er der andre ting man "bør" foretage sig med en sådan cykel, for at gøre den "klar" til den danske sommer?

Omkring kæden/tandhjulene er den smurt fuldstændigt ind i en tyk olie-grød. Ligesom selve kæden er ret "sovset til", hvordan fjernes dette bedst, og bør man egentligt tage selve kæden af, så den kan blive gjort ORDENTILGT ren en gang for alle (og så smurt på ny bagefter) . .

Den skal jo helst komme til at skinne som en ny ;-).

• #9   2. feb 2007 jeg plejer at skifte til ting jeg ved der er ok.... men kæden kan renses med lugtfri petroleum... nu ved jeg ikke hvor langt den har kørt og hvad alder... men bremsevæske... olie i gaffel... olie/gas i bagdæmper... der er meget du kan tjekke... du kan købe ting til at hjælpe med at rense kæden som kettenmax fra lois.de og ja du kan også tage kæden af men du kan sagtens gøre den når den sidder på cyklen... sørg nu får at ligge noget under når du går igang... det kan være et beskidt arbejde...

• #10   2. feb 2007 prøv at se min den gamle.. den r poleret op med en special rodell til en boremaskine samt autosol + en masse timer..:) Den blev helt blank

• kristian s
    kristian s Tilmeldt:
    nov 2006

#11   2. feb 2007 og ddumt spurgt, hvordan får man så kæden af sådan en karl?

• #12   2. feb 2007 Og der r forresten klarlak på dem defor de ser matte ud, men d har jeg bare slevet væk, og d der r ingen problem i at hold dem.. skal bare poleret en gang imellem

• #13   2. feb 2007 kæden skal skilles af hvis d r, ellers r d en smal sag.. men du ska nok passe på med at rengøre kæden for meget, pga o-ringene inde i ledene

• kristian s
    kristian s Tilmeldt:
    nov 2006

#14   2. feb 2007 regner heller ikk med at den skal være 100 % skinnende ren, men ville bare være en god følelse, at vide, at den er gjort relativ grundigt ren . .

men hvordan skiller man den ad? og når den er kommet af, gør man den bare ren i hånden ikk . .med en klud og noget der kan tage alt olien . .

• #15   2. feb 2007 den r ikk så nem at skille af, jeg tror d r for meget døje, for d r heller ikk sikkert den kan skilles af uden at splittet et led af.. jo mere eller mindre, bare lidt WD40 på en klud og tørre d af der sidder på ydersiden af kæden helst ikk noget ned i ledene i mellem..

Kommentér på:
IR, hvad er det, og hvordan fjernes d?

Annonce