{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.378 visninger | Oprettet:

Ford C-max 1,6 TDCI brændstofforbrug? {{forumTopicSubject}}

God eftermiddag med jer smiley

Min familie og jeg er de glade ejere af 2 stk. Ford C-max 1,6 TDCI fra hhv. 06 og 10.

Det er samme motorkode. Dog har den ældste kørt 224.000 og den nyeste 91.000km.

Den gamle af bilerne bruger dog hele 6,4L/100km i forhold til den nye som bruger 4,2L/100km.

Er der nogen der har der har en idé til hvad der kan være galt?

Syntes at have set at der skete en stor ændring efter at jeg skiftede batteri på bilen for ½års tid siden?!

Spørg hvis I mangler flere informationer smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ford C-max 1,6 TDCI brændstofforbrug?
  • #1   12. okt 2016 dyser kan blive utætte på dem , af med plasticcoveret over topstykket og se om en af dyserne sovser

• #2   12. okt 2016 Har ikke en dyt smiley forstand på biler, men mener at have set noget om at turboen var et problem på dem???

• #3   12. okt 2016 ja det er også et problem , men den er rimelig nem at tjekke , se om du pr håndkraft kan bevæge armen til "vanesne" , det er som regel den der sætter sig og så udskifter værkstederne bare møllen = stor regning
    har den så kørt med det længe kan turboen rent faktisk dø , hvis den har sat sig i "lille vane" indstilling så laver den meget varme og så smelter/revner turbinehjulet med tiden
    men har du indtryk af den laver ladetryk ??

• #4   12. okt 2016 Du køre ikke så pænt som din kone smiley

• #6   12. okt 2016 er det samme motor?

de findes både som 90hk og 109hk.

Desuden er der p-filter på den fra 2010.
    Anbefalet udskiftningsinterval på partikelfilter er ved 120k
    Man kan godt rense det, men over 200k som jeres, bør det udskiftes istedet for kun rens.
    Hvis det er ved at være stoppet, bliver bilen ved med at regenerer, og det bruger mere brændstof. Umiddelbart ingen fejlkoder, før filteret er tilstoppet.

mit bud (udover evt forskel i hk): tilstoppet p-filter.

• #8   12. okt 2016 Der er dpf på begge biler, og det er 109 hk.
    Den vi snakker om har et dpf der har kørt 65k km. så det burde heller ikke være et problem.

Den trækker rigtig fint, faktisk helt afsindig fint smiley Og den kører med BellAdd diesel additiv i hver tank.

Jeg har haft værksteds computer koblet til, og der er ingen fejlkoder i computeren.

Som sagt så virker det til at den steg meget i forbrug efter et batteri skift? -ved ikke om det kan være noget med ECUén?

Det er btw. DM2 motore begge biler.

Og denne bil har før hen kunne kører 20km på en liter diesel. Hvilket har resulteret i 1000km på en tankfuld. nu er jeg heldig hvis jeg klemmer den op på 800 km??

• #12   13. okt 2016 Som nævnt slitage, sod i indsugningsmanifold, træt turbo. Trætte dyser. Mulighederne er mange.

• #14   31. okt 2016 Lige for at følge op:

Det lykkedes mig at lave et Dynamic Regen af dpf.
    Det har virket siden.

smiley Så jeg kører stadig på det gode gamle filter smiley

• #16   3. nov 2016 Jo, men hvis man slukker bilen midt i en regenerering flere gange i streg, så soder filteret til.

Jeg har også fundet ud af at mekanikeren har puttet 4,3 liter olie på, selvom instruktionsbogen siger 3,8 ved olie og filter skift? Så nu har jeg selv skiftet olie, og påfyldt 3,8 liter i stedet.

Er i tvivl om det har haft en effekt på motoren? smiley

• #19   9. nov 2016 Det er jeg nok lige nødt til at have forklaret?
    Hvordan skal dieslen komme i olien, og hvad så når der er for meget?

• #23   14. nov 2016 Jeg fatter stadig ikke hvordan du får diesel (brændstof) fra kammeret og ned i smøre olien???

• #24   14. nov 2016 kommer der nok diesel i forbrændingskammeret skal det nok finde vej forbi stempelringene
    lidt det samme dog omvendt , med plæneklipperen der bliver stillet på højkant for at fylde mindre om vinteren (tro mig der er mange der gør det smiley ) , der finder olien også forbi ringene og kan ikke startes når den skal bruges igen smiley

• #28   17. nov 2016 Høhø vw pumpedyser trækker bare hårdere smiley hø hø

• #29   17. nov 2016 og vw pumpedyser har bare en lækker gang i forhold til CR-dieseler smiley

• #33   18. nov 2016 det er de færreste værksteder der har maskiner til topstykkearbejde samt den nødvendige erfaring , så skal det laves i byen og så bliver det for dyrt når alle skal tjene lidt på det

• #39   19. nov 2016 Nå, nu har jeg investeret i OBDII software så jeg selv kan følge lidt med. Og der er hjemkøbt nyt partikelfilter (1800,- inkl. forsendelse fra ATP i tyskland). Den landede i torsdags, og er immer geil!
    Så nu skal den bare lige skiftes.

Jeg har ydermere fundet ud af at brændstoffilteret nok trænger til et skift, så det skal også gøres. Men så tror jeg også på at vi er kørende igen smiley

• #42   20. nov 2016 Jeg har nulstillet alt. Og den kommer med fejl med det samme.
    Modtrykket i filteret er ved acceleration på 20-25 kPa. Så så vidt jeg har kunnet læse mig frem, så er den ihvertfald fuld.
    Den skriver at dpf_ashfull=1898 km.

Har downloadet Forscan og købt noget så dyrt som en ELM327 læser fra england.
    Men det virker og til den nætte sum af 81 kr, så klager jeg ikke smiley

• #44   28. nov 2016 Ville da lige afslutte tråden.

Nu har jeg skiftet til min 1800,- partikelfilter fra ATK-Autoteile.de
    Bilen har siden skiftet kørt 4,3 l/100 km over 400 km smiley
    Ligeledes er dist_regen. øget til imellem 150 og 300 km. Hvilket den før gjorde med ca. 15 km mellemrum smiley

Så der var synderen!

• #46   29. nov 2016 kan godt forstille mig økonomien er lidt skidt hvis den skal regenere hver 15 km smiley

• Frederik M
    Frederik M Tilmeldt:
    sep 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #47   6. sep 2017 Hej Claus.

Jeg står og skal ha skiftet DPF. Og mekanikeren vil jer gerne gøre det for 8-9000kr. Det er jo med en original DPF. Jeg kan se at du købte en uorginal fra tyskland. Hvordan passede den på? Og skiftede du den selv ? Og kører den stadig? Tak

• #48   6. sep 2017 Hej Frederik.
    Tror ikke du får en ny, original, skiftet, for 8-9000. Da jeg forhørte ved Ford, kostede filteret 15.000 inkl. moms eksl. mont.

Men ja, jeg købte en ved ATP-Autoteile i tyskland, gav 1890,- inkl fragt.
    Filteret er i rustfri, og passede rigtig fint.

Jeg skulle helt sikkert have bestilt ny lambda sonde, og så skal man også bestille et seperat rør til differenstrykføleren.

Jeg fik dog afmonteret den gamle lambda, og så skar jeg bare trykrøret af den gamle, og svejsede på den ny. (MEGET nemt).

Alt i alt, så syntes jeg det var en relativt let omgang. Jeg brugte ca. 6 timer på det, da jeg ikke anede hvad jeg lavede, og det hele sidder ca. uhjælpelig fast. Men det er meget simpelt!

Jeg bestilte også en Wifi OBD II Scanner fra england til 80,- inkl fragt. Derefter downloadede jeg Forscan, som en gratis.
    Så kan du nulstille bilens tæller til partikelfilteret. smiley

Det hele er ret nemt, hvis du er en lille smule fingersnild.

• #49   6. sep 2017 Og ja det kører stadig!
    23,5 km/l i gennemsnit over en tank smiley Ca. 1200 km på en tank!

Kommentér på:
Ford C-max 1,6 TDCI brændstofforbrug?

Annonce