8.444 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Lampeledning som højtaler ledning? Lampeledning som højtaler ledning?

Min højtalerledning er lige for kort, og har noget lampeledning liggende - har også noget 1,5mm2 fast. Hvad ville i bruge? Spørgsmålet er om lampeledning er fint nok - fra en forstærker til to højtalere, ca 5m ledning

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lampeledning som højtaler ledning?
  • #1   16. okt 2016 Med mindre du går rigtig meget op i lyd så vil du ikke kunne høre forskel og det skader ikke.

• #2   16. okt 2016 Det bruger jeg os smiley

• #3   16. okt 2016 hvad er forskellen på højtaler ledning? hva kvadrat er det egentlig? går ikke så meget op i lyd smiley

• #4   16. okt 2016 Kommer der ikke lys i højttalerne så?

• #5   16. okt 2016 Tak for jeres svar, og ved ikke hvilken kvadrat det er, men mindre/lig med alm lampeledning smiley

Jo der kommer lys i højtalerne, men det jo også meningen?

• #6   16. okt 2016 Alm. Lampeledning er 2x0,75 kvadrat.
    Højtalerledning/kabel er som regel min. 2x2,5 kvadrat eller mere.
    Flere tråde/korer også.
    Mener jeg.
    Som #1 siger smiley

• #7   16. okt 2016 Jeg bruger almindelig ledning til højtalere, men nu er jeg også tonedøv!! Men virker fint, det er altid mere kostbart hvis det har et navn, selvom det er samme ledning smiley

• #8   16. okt 2016 Lampeledning er længe fint.

• #9   16. okt 2016 For de småpenge, rigtigt højttalerkabel i relativt rent kobber med fornuftigt isolering koster, så er det da næsten synd.

• #10   16. okt 2016 Hvilken forstærker og højttalere snakker vi?

• #11   16. okt 2016 Lars, det to gamle højtalere fra et Sony anlæg fra omkring 1998 og en forstærker jeg har fået gratis (pironeer, kan ikke stave til det)

• #12   16. okt 2016 Der er Ingen problemer i at bruge alm. Ledning til dine højtaler som flere skriver. Det Bruger jeg også til mit anlæg i en gildesal. Og det spiller sgu udemærket.

• #13   16. okt 2016 Der kan være en verden til forskel på højttalerkabler. Ligesom med så meget andet. Selv med det anlæg du beskriver vil der sikkert kunne vindes lidt på ordentlige kabler. Men hvis ledningerne opfylder behovet, så kan pengene vel lige så godt spares.

• #14   17. okt 2016 Du kan få højttalerledning hvor de enkelte molekyler er strukket med henblik på at minimere impedans som opstår imellem molekylerne. De er typisk forsynet med guldbelagte stik. Det skal du overhovedet ikke bruge penge på. Brug du bare almindelig ledning.

• #15   17. okt 2016 Prøv at stille samme spørgsmål på hifi galleri smiley smiley smiley

Jeg bruger lampe ledning i uens længder... Men hører også som de blinde slås smiley

• #16   17. okt 2016 Brian > Så kommer der 800 svar, at man sagtens kan høre/mærke/føle forskel - det har 800 gjort via blindtest, men ingen tekniske reelle beviser smiley

Ja, tro kan flytte bjerge.

• #17   17. okt 2016 Det eneste der rigtig betyder noget, er kvadratet på ledningen (egentlig gør induktansen og kapaciteten også, men det er særtilfælde). Hvad der er "nok", afhænger af afstanden mellem højttaler og forstærker, samt højttaler-effekt og -impedans.

Jeg antager din lampeledning er 0.75 kvadrat, og det er nu nok rigeligt fint. 1.5 mm2 vil være endnu bedre, men så ville jeg nok hellere smutte i Harald og købe sådan en rulle her ( http://www.harald-nyborg.dk/p9544/hoejttalerkabel-2x1-50mm2-25m). Stiv ledning er noget pis til det her formål. smiley

Dyre højttalerkabler (over 25-30 kr/m) er spild af penge. Med mindre man gerne vil give flere tusind kroner bare for at få nogle flottere stik.

• #18   17. okt 2016 #17

Det er da i hvert fald spild af penge, for dem, der ikke kan høre forskel. Vel ikke for resten.

• #19   17. okt 2016 #18 - Mange religiøse påstår også de har set eller hørt gud (direkte eller indirekte).

• #20   17. okt 2016 Er jeg så religiøs??? smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=p5iG2ChOnms

• #21   17. okt 2016 #20 - Ikke nødvendigvis, men der er nogle paralleller.

Det er aldrig nogensinde blevet vist (peg mig gerne i retning af litteratur - tidsskrifter og forskningsartikler - som modbeviser mig!) at noget som helst andet end "tilstrækkelig" kvadrat betyder noget.

At f.eks. Monster Cables' kunder siger at de kan høre forskel, kan der være forskellige grunde til. Én kan være at vedkommende rent faktisk brugte utilstrækkelige ledninger, inden han skiftede, det kan også være at terminalerne var korroderede, eller dårligt isat. Så er der også den subjektive evaluering; hvis man får fortalt, at det nye kabel som man har købt, eller blot ved er mange penge værd, er bedre end ens nuværende, så vil man opsøge, og virkelig tro på at man kan høre denne forbedring. Det vil jo også være meget bedre end at indrømme at man har spildt sine penge, eller, endnu værre, har dårlig hørelse!

• #22   17. okt 2016 #21

Og så er der jo også dem, der ikke nødvendigvis mener, at dyrt er bedre i alle tilfælde - blot, at der er hørbar forskel. Har selv et kabel liggende i 500 kr/meter klassen, der erstattede et i 1000 kr/meter klassen, og som nu ligger på hylden til fordel for et i 50 kr/meter klassen. Og kan man ikke høre forskel på de tre kabler på samme anlæg, så er det altså ikke kablerne, der fejler smiley

• #23   17. okt 2016 Lars L> KAN man nu også det? Eller er det bare noget "man" tror man kan?

Pudsigt nok er dette ikke ÈN gang blevet dokumenteret, og det bliver det nok næppe heller smiley

Det er dem med de dyre kabler selvfølgelig glade for.

• #24   17. okt 2016 22 - Noget som skulle kunne sætte punktum for enhver tro på at der er forskel på individuelle højkvalitetskabler, er nok det her:

http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better

En mand tilbyder $1 million hvis en "audiophile" hifianmelder, i en dobbel-blindtest kan høre forskel på et nyligt anmeldt ekstremt dyrt kabel, og et meget billigere Monster kabel.

Aldrig nogensinde er der blevet påvist nogen forskel i dobbelte blindtest. Heller ikke engang så meget som ét sagligt dokumenteret argument har jeg hørt.

"Og kan man ikke høre forskel på de tre kabler på samme anlæg, så er det altså ikke kablerne, der fejler"
    Endnu engang kommer den: "Kan du ikke høre forskel, har du dårlig hørelse". Ja, der er nogen som kan høre detaljer (fasedrejninger og pasbånds-ripple, f.eks.) bedre end andre, men her snakker vi ikke om at kunne skelne 0.01 grad eller dB forskel, for så ville det også være bevist i en blindtest.

"Positive claims require positive evidence". Det ER vel i bund og grund videnskab, og ikke religion?

• #25   19. okt 2016 Hvis det er et almindeligt lille stueanlæg, kan du sagtens bruge den lille lampeledning, men hvis du har et stort anlæg og der virkelig skal pumpes nogle watt ud er du nødt til at gå op i et større kvadrat. Du kan nemt høre forskel og får feks. en noget tungere bas med tykke kabler. Om man kan høre forskel på et dyrt kabel og et billigt i samme kvadrat er nok mest religion. Omvendt er det da fjollet at bruge mange tusinde på et dyrt anlæg for derefter at montere en lampeledning for spare et par hundrede på kablerne.

• #26   19. okt 2016 Jeg holder på at man bør bruge omtrent 10% af anlæggets samlede værdi på kabelføring smiley

Jeg køber selv semi-dyre kabler, men det er fordi jeg synes at kabelstrømper og guldpletterede bananstik er sexede smiley

• #27   19. okt 2016 COAX!!!!

Kommentér på:
Lampeledning som højtaler ledning?

Annonce