1.562 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
Byggekyndig ? Byggekyndig ?
Hej
Jeg er oppe at diskutere med min forsikring som ordnede en vandskade på vores badeværelse for 3-4 år siden om det er ok, de IKKE har påført en vådrumsmembran, i brusekabinen.
Jeg har meget svært ved at få en entydigt svar, så er der nogle der kender en linie man kan ringe til eller selv er uddannet til at gi et kyndigt svar ??
0 synes godt om
sep 2012
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 13 Svar: 183
umildbart vil jeg som halvtfærdigt bygningskonstruktør sige; nej der skal helt sikekrt påføres membran
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 91 MC-er: 13 Emner: 463 Svar: 2.207
Jeg har nu en skade igen pga manglende membran.
Synes faktisk det er helt til grin man skal gi 400kr for at kunne læse lovbestemmelser, som man SKAL overholde. De burde da være offentligt tilgængelige
apr 2006
http://www.godevaadrum.dk/gulvogloft/eksisterende%20betondæk/Sider/Krav-og-regler.aspx
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 24
Når der er samlinger, for eksempel mellem væg og gulv, vil der trænge vand igennem, hvis der ikke som minimum monteres kant-/hjørnebånd. Derfor skal samlinger og hjørner altid forsynes med vandtætning. Tætningen kan også bestå af en elastisk fuge, men den skal i givet fald være synlig, så den kan inspiceres og repareres, når den ældes. Går man ud fra, at du har klinker på gulvet og fliser på væggene, kan man ikke komme til at inspicere betonen og samlingerne, hvorfor der i det tilfælde altid skal monteres membran bag fliserne.
Hvis der kan trænge vand fra din brusekabine og ud i de tilstødende konstruktioner, er brusekabinen ikke udført efter forskrifterne, selvom forsikringsselskabet kan finde en paragraf, der siger, at der ikke nødvendigvis skal udføres membran på en betonkonstruktion. Punktum!
apr 2006
mar 2008
Armeret beton er principielt vandtæt på fladerne, hvis støbning og armering er udført korrekt.
Jf. SBI 252 kap. 3.2.3 skal samling mellem gulv og vægge altid tætnes med en membran armeret med et armeringsbånd.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 17 Svar: 411
Stk. 5
Vådrum, herunder baderum samt bryggers og WC-rum med gulvafløb skal opfylde følgende krav:
1. Gulve og vægge skal udføres, så de kan modstå de fugtpåvirkninger og de mekaniske og kemiske påvirkninger, der normalt forekommer i vådrum.
2. Gulve og gulvbelægninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende, skal være vandtætte.
3. Vægge og vægbeklædninger, herunder samlinger, tilslutninger, rørgennemføringer og lignende, skal være vandtætte i den vandbelastede del af rummet.
4. Vand på gulvet skal afledes til gulvafløb.
5. I den del af vådrummet, hvor der må forventes jævnlig vandpåvirkning, må der ikke udføres rørgennemføringer i gulvet.
6. Ved brug af skeletvægge samt gulv- og vægkonstruktioner, der indeholder træ eller andre organiske materialer, skal der anvendes et egnet vandtætningssystem.
(4.5, stk. 5)
Bemærk at WC-rum uden gulvafløb ikke betragtes som vådrum. Områderne i og omkring bruseniche og badekar må forventes udsat for jævnlig vandpåvirkning.
I SBi Anvisning 252 beskrives, hvorledes gulve og vægge i vådrum kan udføres. Her er der eksempler på planlægning, projektering og udførelse af badeværelser i nye og gamle boliger.
klippet i Bygningsreglementet 01.07.2016
apr 2005
Følger: 6 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 27 Svar: 89
I BR står der at der skal anvendes en egnet vådrumstætning, i vådzone, hvis vådrum er med organiske vægge/gulve. Dvs diverse plade beklædning gips osv. Det er ikke tilfældet hvis det er mursten eller beton
apr 2006
mar 2008
Du skriver ikke, hvor utætheden findes, men jeg går ud fra, at det er i samlingerne og ikke på fladerne.
Der skal ALTID vandtætnes i samlinger, mellem gulv og afløb samt mellem væg og gulv.
apr 2006
sep 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 81 Svar: 482
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Emner: 14 Svar: 91
mar 2008
Hvis det med sikkerhed kan konstateres, at utætheden stammer fra en silikonefuge mellem gulvklinker og vægfliser, og at fugten trækker videre ud i tilstødende bygningsdele gennem en uarmeret fuge mellem betongulv og betonvæg, gentages tidligere svar.
Der skal ALTID vandtætnes i samlingerne mellem gulv og afløb samt mellem væg og gulv.
apr 2006
Jeg har haft fat i firmaet byggesagkyndig.nu, for at få deres vurdering af sagen.
Har i dag snakket i telefon med dem, og havde håbet at de kunne gi et tydeligt svar om jeg havde ret eller ej, men så ligetil er det åbenbart ikke.
De mener jeg har en god sag, og vil selvfølgelig gerne komme ud til mig og vurdere situationen, og skrive en rapport, som jeg så kan sende videre til forsikringen. Det hele skal de selvfølgelig ha penge for, uden at kunne gi garanti for noget. Hvis forsikringen stadig nægter at tage hånd om sagen, vil de også gerne kommunikere med forsikringen, men det bliver så til en timeløn på ca 1100 kr i timen.
Lige pt ved jeg ikke om jeg orker at skal til at kæmpe mod forsikringen, og trækker det hele i langdrag, og se frem til en stor regning for rådgivning. Og i den periode vil vi stå med en bruser vi ikke kan bruge, og med 2 små børn.
havde nok regnet med at når man havde en byggesagkyndigt firma inde over, at man så ville kunne få ren besked om hvordan reglerne var
regner med at snakke med en murer, om man evt kan nøjes med at brække gulvet op i brusekabinen, og lave membran der og se de 5-6 cm op af væggen som kanten er, for derved at få "lukket" for den bløde fuge hvor vandet altid vil stå.
Byggekyndig ?