{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.869 visninger | Oprettet:

Holdbarhed på gummi.(Dækgummi, altså.) {{forumTopicSubject}}

Af ren og skær nysgerrighed, vil jeg høre om nogen kan regne ud, hvor gammel et dæk er, hvis: Dækket er beregnet til at blive sat på en fælg inden det herrens år 2010.( Sådan lyder påskriften på fabrikantens emballage. )
Tager jeg helt fejl, hvis jeg påstår at dæk er lavet af gummi. Og gummi mørner og forgår med tiden. Selvfølgelig hurtigere hvis påsat eller opbevaret i solen eller andre ugunstige forhold. Men selv hvis opbevaret i original emballage og et skyggefyldt sted, må det vel være forbundet med en vis risiko at påsætte et sådant dæk 8 år efter, det senest skulle ha været påsat. Eller er det bare fabrikanten som vil sælge flere dæk, ved at få folk til at smide de gamle ud?
Hvis 8 år siden dækket senest skulle ha været monteret, hvor gammelt er det så? Det er fra en af de helt store dækfabrikanter. Ville du sætte sådan et gammelt dæk på DIN racer? Eller sælge det til en, som vil sætte det på sin? Og hvis dækket eksploderer når cyklen kører 150, og føreren bliver....slemt tilredt, eller andre kommer til skade. Vil en sælger af det ældgamle dæk så ikke kunne drages til ansvar og ende med at skulle betale en klækkelig erstatning. Eller endda få en fængelsstraf?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holdbarhed på gummi.(Dækgummi, altså.)
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   11. maj 2018 Dæk er lavet af gummi.

    Ja det er KUN fordi fabrikanten vil sælge flere dæk, at de påstår man skal skifte dem efter 5 år. ALLE ved at jo ældre dæk er, jo mere erfarne er de - og fordi de har mere erfaring, vil de gribe MERE end nye dæk. Pffft...

    Hvis der står "1810" på siden af dækket, er det produceret i uge 18 år 2010 - og så er det ca 8 år gammelt på nuværende tidspunkt, og derfor meget erfarent. Monter' det med det samme!!!!

    Jeg har ikke en racer - kun en Motard. Den er så moderne at jeg ikke kan få gamle nok dæk til at jeg tør køre på den, så den står bare og venter til de dæk jeg har købt, er gamle nok.

    Jeg ville aldrig drømme om at sælge dem, for de er jo bedre end nye?

    Dæk eksploderer ikke - de siver kun. Det ved alle...

    Vil sælgere af vand kunne drages til ansvar for at du drukner i en pool?

    Du har sikkert regnet ud at det jeg skriver med alder, er skrevet i sjov. Det er det.
    Alt over 3 år gammelt, ville jeg aldrig montere eller sælge videre - for der skal også være tid til at bruge dem inden de når 5 år som de fleste fabrikater anbefaler som max levetid.
    Men lige om lidt popper der 2-3 mand op her i tråden, som vil påstå at de har kørt på 11 år gamle dæk, eller whatever, og at der var MINDST lige så meget bid i dem som helt nye, og de har ihvertfald aldrig været tæt på at stå på snotten på grund af alderen på de dæk de havde på deres MC'er.
    Det er en god måde hvorpå man kan spotte hvem der ikke presser deres MC særligt hårdt når de kører. 8 år gamle dæk er oftest mindst 2 udviklingstrin bagude i forhold til nye, så at påstå de er lige så gode, er bare dumt alene på det grundlag.
    Og ja - dæk degraderer når de bliver gamle - PERIOD... smiley

    Hvis du har fået 8 år gamle dæk leveret, sender du dem tilbage og beder om nogle der er tidssvarende og ikke har ligget på lager for længe.


  • #2   11. maj 2018 Mine 11 år gamle dæk er mindst lige så gode som de nye. og jeg har ihvertfald aldrig været ved at stå på snotten pga dem smiley

  • #3   11. maj 2018 Sajmon med værkstedshumoren.... smiley
    Bortset fra det, er det faktisk decideret farligt at sælge et dæk som er 10-12+ år gammelt? Ubrugt betyder intet?
    Det er ikke mig, som har fået et gammelt dæk, men "bare" en annonce som jeg undrede mig over. Hvor man kan se på mærkaten på emb, at dækket skal monteres inden 2010. Sælger vil så kun ha 1/4 del af nyprisen....Men om han så gav det væk, er det pænt dårlig stil, potentielt livsfarligt, er du enig? Det kan jeg selv svare på, ud fra din kommentar. Måske skulle man, med fare for at være en, som stikker snuden hen, hvor den intet har at gøre, skrive en kommentar på ann, som evt købere ikke kan undgå at se. På den anden side, er det med datoen tydeligt afbilledet på annoncen. Men i bund og grund skulle omtalte dæk slet ikke videregives/sælges, men kasseres, hvis sælger havde lidt moral i behold....


  • #4   11. maj 2018 #2: Det var sgu funny: Sajmon har lige forudset din kommentar.... smiley Tag da og brug et par hunde på at få ny dæk på, manner. (Personligt ville jeg være bekymret for, om mine gamle dæk svigter i fremtiden, og ikke beholde dem på, fordi de har præsteret i fortiden....) Men jeg er en tumpet amatør, så tag dig endelig ikke af det. Men ha en god sommerdag til gengæld smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   11. maj 2018 Har du et link til den annonce?

    Jeg tror godt du kan forvente at #2 er en joke...... smiley

    Jævnfør mit spørgsmål med vandet og poolen, så kan jeg ikke se hvordan sælger kan drages til ansvar.
    Det står folk frit for, ikke at købe, montere, og køre på de dæk. Gør man et absolut minimum af forarbejde, vil man hurtigt se det er spild af penge, og at alle fraråder det.
    Men der kan være 100 forskellige forklaringer på hvorfor nogle ville drømme om at smide penge efter den slags. Jeg ville ikke - never ever - men jeg kører også andet end ligeud i adstadigt tempo... smiley
    Nej jeg er ikke ubetinget enig i at det er dumt eller potentielt livsfarligt at sælge , eller give gamle dæk væk gratis. Hvis en eller anden bare skal have et bagdæk, som skal køre til træf, lave en koger og derved afgå ved døden, og ikke synes 1100 kroner er fedt at betale for de 3 minutters spas - så fred være med det.
    Men hvis man, på den anden side, ikke gider undersøge om dæk fra 2010 er anbefalelsesværdige at køre på, og den lave pris ikke er nok til at de tænker "for godt til at være sandt", så har jeg ikke så meget medlidenhed med en potentiel nærigrøv af en køber, når hans MC kurer af vejen.
    Jeg monterer dæk for folk på regelmæssig basis, og jeg gør dem altid opmærksom på hvis det de kommer med, ikke er værd at bruge tid på - som f.eks for gamle dæk. Hvad de så gør med den information, må de selv om.


  • #6   11. maj 2018 Mine dæk er hhv 5 og 6 år gamle med fint mønster og konkav. Sidste år var de på bane og greb fint - kunne køres helt til grænsen. I år bliver de skiftet pga alder og intet andet. 8 år gamle dæk ville jeg lade maskinen helt stå - men det er nok bare mig.

  • #7   11. maj 2018 #6: Dækket er ikke 8 år gammelt. Det skulle have været monteret senest for 8 år siden. Jeg blev så nysgerrig på, hvor gammelt dækket EGENTLIG er....
    Sajmon: Jeg havde ikke tænkt på den alternative brug af dækket til leg og spas på et lukket område osv....Men det minimerer selvf risikoen i forhold til tilfældige mennesker i trafikken...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #8   11. maj 2018 Vis os annoncen. smiley

  • #9   11. maj 2018 Sajmon: Se til højre. Eller: https://www.motorcykelgalleri.dk/michelin-bib-mousee/id-243676

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #10   11. maj 2018 Ja... Well.. Til højre ser du et tilfældigt udsnit af annoncerne i markedet, og JEG ser et andet tilfældigt udsnit af annoncerne, så sådan fungerer det ikke.

    Link, tak...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #11   11. maj 2018 Øhm...

    Det du linker til, er en Mousse. Det er en skum pølse man bruger i stedet for en slange i sine offroad dæk, således at de bliver punkterfrie...
    Den degraderer stort set ikke med alder, og kan fint monteres nu, så længe man husker at smøre den ordentligt.

    Er det nu jeg skal henvise til "ordentligt forarbejde"............................ smiley


  • #12   11. maj 2018 Sajmon...Jeg rødmer kun en smule...ok, jeg rødmer. MEN holdbarheden er stadig overskredet med min 8 år. Det må være en temmelig mør skum-pølse....Dog uden fare for liv og lemmer, ok smiley
    Jeg synes trods den kendsgerning, at jeg ikke vidste at det er en skumpølle(gik ud fra, at det var mærke-navnet), at det var interessant at få et par meninger om gamle dæk. For hvis det ikke var for gammelt gummi, var jeg ikke blevet sat i verden. Og DET frabeder jeg mig meninger om...tak smiley Og nu går jeg ud i haven hvor jeg kun gør begrænset skade....He-he. (pinlig.)
    Nej, først vil jeg checke mine egne dæk på ER5eren, faktisk. (Og at jeg ikke kører rundt med skumpølsen udenpå...)


  • #13   11. maj 2018 Ha ha ?? ??. Monter en Skum pølse på en Ninja 900. Det kan da kun blive interessant ??:D????.
    Dagens ??.
    Morale. At vide, hvad du køber, til hvilket formål er vigtigt. Ses ved pølsevognen


  • #14   11. maj 2018 #13: Ja, det er modtaget. Og jeg kan tilføje, at jeg er en skumpølse...
    #15: Tak. Jeg er glad for, at jeg ikke nåede at brokke mig til sælgeren, for det havde været ENDNU mere pinligt....


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #15   11. maj 2018 Jeg ville ikke være bange for at montere den der.

    Alt efter hvilket dæk man smider den i, svarer den til at køre med ca 0,8-1,1 bar luft tryk, men den kan IKKE tåle at blive mere end 30 grader varm, så til gadekørsel dur den slet ikke.


  • #17   11. maj 2018
    Har kørt 3500 km de sidste 3 år, med dette bagdæk på en FJ 1200,
    har først nu set at det var så gammelt, fordi jeg læste ovenstående,
    måske er dækkene lidt mere holdbare end I regner med ?


    profilbillede
  • #18   11. maj 2018

    profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #19   11. maj 2018 Efter at have set på billedet af det dæk, kan jeg ikke give dig et svar på dit spørgsmål, som du ikke vil tage ilde op på den ene eller anden måde.... smiley

    Men jeg vil i stedet spørge, om du er af den mening at din ene erfaring med ET dæk, og derved dit lille statistiske grundlag, er nok til at alle andre bør ignorere hvad dem der sælger dæk, dem som producerer dæk, og dem som er dækeksperter, siger om emnet?

    Kig f.eks den her video også - hvad mener du om det?

    https://www.youtube.com/watch?v=P2F-FLuhliY


  • #20   11. maj 2018 <jeg har i garagen en 33 år gammel bil , den havde gået 37000km da jeg købte den det var de originale dæk der stadigsad på de var smask rådne , bærekugle og styrekugle manchetter var rådnet væk , benzin slanger og bremseslanger var mørre , men nu til det interesante . Reservehjulet der aldrig har været brugt ligger der på sin plads i begagerummet og ligner et helt nyt dæk ,ikke at samligne med et mc dæk men opbevaret helt uden sollys er optimalt for dette gamle dæk

  • #21   11. maj 2018 Nej nej Sajmon, det er bestemt ikke fordi jeg vil gøre
    mig klog på hvor lang tid et dæk kan holde, det er kun
    fordi jeg har en stor interesse for emnet og så måske
    kunne få mere viden om det.
    Der skal meget mere til at jeg tager noget ilde op,
    så kald mig bare for en dum idiot, hvis det er det I mener smiley


  • #22   11. maj 2018 Er det her det at man kalder "at sparke dæk" ?? smiley

  • #23   11. maj 2018 Tom: Jeg ved ikke hvad de andre laver, men jeg startede tråden her, ved at sparke mig selv i skridtet. I det mindste ved jeg lidt mere om dæk nu. (Og hvad skumpølser er , og kan bruges til smiley )

  • #24   11. maj 2018 #23 Tja, så er du vel "dækket" ind smiley smiley

  • #25   11. maj 2018 #18
    Tror du har fået dig et evighedsdæk - altså et dæk, hvor gummiet er blevet så hårdt pga alder, at du aldrig kommer til at slide det op. Jeg skulle ikke køre én meter på det der. Får det helt skidt bare ved tanken smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #26   11. maj 2018 #21 - Det var slet ikke den vej jeg ville gå, men blot påpege det indlysende i at du har 40mm kyllingestribe på hver side, og dækket derfor ikke presses nok til at kunne afgøre om det var mørt eller ej, eller hvor godt eller dårligt det stod fast. smiley

  • #27   12. maj 2018 Jeg vil påstå at jeg har kørt med større nedlægning i en lotus elise end Kaj har på sin FJ smiley faktisk flot det overhovedet er lykkedes at komme hjem igen uden at dreje smiley

  • #28   12. maj 2018 Ok, det betyder så at den måde jeg kører på ( ikke over 120 og snegle fart i sving, ofte med konen som passager) er det ikke uforsvarligt
    at køre med 15 år gamle dæk ?


  • #29   12. maj 2018 Kaj: Nej. (Min mening: Hvorfor tage chancen. Måske er fabrikanternes råd om holdbarhed blot til, for at dække deres egen forsikring ind. Måske ikke. Måske er realiteten midt imellem. Og så har vi ikke drøftet opbevaring, kørestil osv osv. Men selv jeg, med et rådighedsbeløb som hver måned slipper op senest den 15, kan se det fornuftige i, ikke at spare overdrevent på de sikkerhedsmæssige aspekter af min mc.)
    Lig Spibattens bil, som var forsvundet, ædt op af rust, og kun det tilsyneladene nye reservehjul, som lå tilbage. Så har jeg en trailer med skærme på....og dækkene på den, er som nye at se på. Og de er ældre end menneskeheden selv. Jeg er sikker på, at det osse er fordi at de er skærmet fra sollys. Ikke at jeg på nogen måde sammenligner en trailers forbrug af dæk med hverken bil, og slet ikke mc. MEN er jeg i tvivl med dækkene på mcen, vil jeg til hver tid ofre mine lommepenge den måned, på at få nye dæk på den. Bare tanken om at mit bag eller fordæk eksploderer på motorvejen med 130 eller i et et sving med bare 80 km/t, får sgu mig til at tisse lidt... smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #30   12. maj 2018 Det endegyldige svar på det spørgsmål har du selv når det enten er slidt ned, punkteret fordi det er revnet, eller du dingler af vejen fordi det er for stift.

    Ingen af os kan garantere dig noget. smiley


  • #31   12. maj 2018 #30: Kan et dæk monteret på en mc fælg virkelig blive så stift, at man ikke kan styre mcen. Der er nok alligevel en ide i, at mænd som ser på brugt bil, altid skal gå og sparke til dækkene. (De fleste ved næppe, at det er derfor, de gør det, men alligevel.)
    Jeg havde så travlt herhjemme igår, at da mine pauser var brugt her på forummet, nåede jeg slet ikke at køre en tur. Så det vil jeg gøre idag...når jeg har checket min dæk-status. (Og gået med hunden.)
    Ikke relateret: Efter urbanviking har haft min mc på besøg, kan jeg endda køre mere end "et par" km på en tankfuld benz.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #32   12. maj 2018 Nej men det kan blive så stift at det ikke griber i overfladen - specielt vil man opdage det i køligt og fugtigt vejr, hvor der i forvejen er lidt mindre fejlmargin. smiley

  • #33   12. maj 2018 #32 Lyder lidt som et hurtigt knald med en luder i en port en efterårsnat! smiley

    Sorry, kunne ikke nærre mig, igen smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #34   12. maj 2018 Jeg har ikke de samme erfaringer, men jeg kommer heller ikke sådan nogle fine steder. smiley

  • #35   12. maj 2018 Hvis man skulle komme ud for det, altså #32, er det muligt, at man for eftertiden husker at checke sine dæk, skulle man overleve....Tom.... -han er altså et kæmpe overklasseløg med hang til altid at prale over sine bedrifter, på de bonede (port) -gulve, han er! smiley
    Personligt har jeg det sådan, at kan jeg huske en given nytårsaften, har det ikke været noget ved smiley (Nej, faktisk tværtimod må jeg med skam indrømme....)


  • #36   12. maj 2018 #34 Nåh nej, du er jo til at slide hårdt på gummiet i sving og sådan, så det er vel mest swingerklubber??? smiley

  • #37   12. maj 2018 #34: Nåh, ja....swing-sving....der var du sgu hurtig i....vendingen smiley

Kommentér på:
Holdbarhed på gummi.(Dækgummi, altså.)

Annonce