{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Race og inteligens
  • #1   18. okt 2007 Tja, det er da ihvertfald et særdeles kontroversielt synspunkt.

Men hvordan opgør Hr. Watson den påståede mangel på intiligens ???

Ingen tvivl om at nogle dele af Afrika's sorte befolkning er meget lidt intiligente alene pga. den måde der leves på. De lever for at overleve og ville komme til kort i en vestlig verden da de simpelthen ikke har lært noget om hvad der er normalt i den vestlige verden.
    Men på et videnskabeligt niveau, det niveau som Hr. Watson arbejder på, tvivler jeg på at det kan påvises at de har mindre hjerneceller end hvide........i så fald er kvinder jo også dummere end mænd da de også besider mindre hjerneceller end mænd ????

Men mon ikke hans udtalelser er taget ud af en større sammenhæng, med det formål at skabe nyhedsværdi ??

• #2   18. okt 2007 Den er lidt kontroversiel smiley

Det er svært at lægge målte fakta bag sådan noget her. Derfor bliver nedenstående mit subjektive bud.

Intelligens er i dag noget andet end for bare 20 år siden.

Den gang bedømte man næsten rent på matematisk/logiske modeller og evne til at spotte visuelle sammenhænge. I dag arbejder man meget mere med social intelligens, hvor man parrer ovennævnte med et antal sociale kompetencer, kommunikationsevne og samfundsforståelse.

Det viser sig, at menneskerm der målt efter de gamle metoder, kan være lynende intelligente, men ude af stand til at formidle deres inteligens, Deres omgivelser får dermed intet ud af den og oplever bestemt ikke disse mennesker som intelligente - det har de fleste af os nok mødt!

Omvendt kan man finde mennesker, der er rene succeshistorier og opfattes som dygtige, logiske og meget kvalificerede selv om de scorer middelmådigt i de traditionelle tests.

Et individs intelligens afhænger derfor meget af, hvilken ramme individdet befinder sig i, samt, hvordan det evner (medfødt eller tillært) at vekselvirke med sine omgivelser.

Det er for mig helt klart, at Watsons observationer bygger på en forældet metode - ved hvilken man altid har kunnet stille spørgsmål?

Man kunne næsten sige, at Watson er et af de mennesker, der er hyperintelligent i gammeldagsforstand, men netop falder igennem på sin kommunikation og hans mangel på forståelse af overordnede sammenhænge smiley

Jeg mener ikke han på nogen måde har belæg for en biologisk betinget forskel i intelligens. Derimod kan der sagtens være kulturelt og samfundsmæssige grnde til en forskel.

• #3   18. okt 2007 Citat: hvor han sagde, at den politik, Vesten fører i forbindelse med Afrika, er baseret på forkerte antagelser om, at sorte er lige så kloge som hvide.

Undersøgelser viser det modsatte, mener han, og han genåbner dermed en sprængfarlig debat, som bogen 'The Bell Curve' åbnede i 1990'erne.

Dengang antydede forfatterne, at forskellen på menneskers intelligenskvotient var genetisk baseret, og diskuterede, hvad forskelle i racernes intelligens kunne betyde. Citat slut

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bell_Curve

Det er da klart at der er forskel på de forskelige racer.......vi har forskelige egenskaber og fejl. Men det der slår mig i ovenstående er at den kære Hr. Watson nok kan have ret i at vi hjælper de svage ulande på den forkerte måde da vi "bedrevidende vesterlændinge" vil have at de skal leve som vi gør og det er deres sociale inteligens slet ikke klar til.
    Det er vel for så vidt den samme problematik der er i afganistan og Iraq ??
    Det kan jo ikke hjælpe at vi presser flere 100 års udvikling ned over hovedet på middelalderlignende forhold.
    Se blot hvor svært det har været at indhente 20-30 år i den gamle østblok.

mvh

Kim, som vender tilbage når han lige har pløjet det væsentlige i The bell curve igennem.

• #4   18. okt 2007 Det har ikke så meget med antal af hjerneceller eller intelligenskvotens at gøre, men hvad og hvor meget man har lært. Hvis man ikke lære noget, bliver man jo ikke klogere, og der er ikke mange skoler i afrika..... Der kan godt gå en lynende intelligent person rundt, men har vedkommende aldrig lært andet end hvad han har fået fortalt, bliver han aldrig klogere end den der giver ham oplysningerne....

• #5   18. okt 2007 KIm:

Tror faktisk du har fat i noget væsentligt smiley

Nu nævner du selv Irak. Den europæiske civilisation opstod og har stadig rødder mellem Eufrat og Tigris!!! efter år ca. 1000 skete der det, at Europa grundet især den katolske kirke skiftede retning og samtidig hermed begyndte at udnytte de mellem østlige og sener mange andre andes ressourcer.

Set med arabiske øjne gør det historisk europæere og dermed amerikanere til en flok nassende ukultiverede opkomlinge. Det er muligt, at vi synes vore smafund fungerer bedre, men vi kan ikke uden videre forvente, at araberne vil acceptere vore normer og livssyn.

På samme måde, kan Watsons biologisk/matematiske model næppen anvendes til mål for den negroide races intelligens, hverken i Afrika eller USA!!!

Man skal ikke glemme, at den afroamerikanske befolkning i USA kom der til som underdogs og stadig slæber på en tung social arv.

• #6   18. okt 2007 Theis: IQ har ikke noget med hvor meget man har lært at gøre, du kan læse dig til en større viden, og du kan træne din hjerne i at løse logiske/ulogiske opgaver, men grundstenene for din iq kan du ikke forøge drastisk ved at studere,

• #7   18. okt 2007 Tommy,

Hvis du ikke har mulighed for at læse en bog og lære dig selv det, hva så? det er der jo ikke mange afrikanere der har. Man kan godt lære fra andre, det er der mange der gør, men du bliver kun så klog som dem du lære fra. Med visse undtagelser.

• #8   18. okt 2007 Knud: Jeg forventer (personligt) heller ikke at araberne skal acceptere vores normer og livssyn, men dog forventer jeg at de forstår at de, på trods af deres koran siger anderledes, ikke kan slagte løs som det passer dem, hverken i ders egne rækker eller i den øvrige verden.
    De ender altid med at argumentere med at vi tager deres olie.....tja...olie er det eneste i har som i kan sælge og dermed få penge til at leve for.........jeg tror såmænd hurtigt vi kunne få dem til at føje sig hvis HELE verden holdt op med at købe deres olie !! For så ville de ikke have en chance for at overleve !!!!

Men jeg synes egentlig denne diskusion er drejet lidt i den forkerte retning, det den elskværdige gamle mand siger er vel i bund og grund at negerne er dummere end os hvide og hvis han ellers ville fremvise målemetoden så ville det jo ikke være så svært at afgøre ???
    Men uanset om de er dummere eller ej så løser det ikke et eneste problem

• #9   18. okt 2007 Theis, hvordan forklarer du så at en person som ikke har andet end folkeskolen kan blive medlem af mensa, og en person der har studeret på universitet i 7 år ikke kan?

man kan træne hjernen ligesom en muskel, men uanset hvor meget du læser, ændrer det ikke din IQ, det kan godt være jeg misforstår artiklen, men intelligens er ikke styret af hvilket miljø/land man er opvokset i, du kan ikke læse dig til en større iq uanset hvor længe man prøver, du kan godt få din iq højere med lidt point, ved at træne din hjerne i at tænke på en anden måde, men ikke så en med eks. 100 pludselig har 135,

• #10   18. okt 2007 Kim :

Ikke uenig, men du har netop selv fat i at intelligens målt på traditionel facon ikke are handler om de kloder, man har inde i hovedet - det har man tidligere antaget, men netop værker som "The bel Curve" indikerer kraftigt, at levestandard, indkomst, familiemønstre har kraftig indflydelse på sagerne.

Ved ike, hvor langt du er kommet med at gnave dig igennem den, men Watson plukker et enkelt paradoksbillede ud, og bygger hele sin antagelse på dette. Der er i værket meget stærke indikationer af at IQ netop hænger sammenmed, hvor når man får sit første barn, hvor mange års skolegang man har, hvor høj ens egen indkomst er, hvor høj er husstandsindkomsten i din familie, arbejder ægtefælle osv. En lang række af tilfælde, hvor man nødvendigvis må spørge efter høne og æg:-)

Har ikke læst den for nylig, men det foresvæver mig, at der blandt highschool drop-outs var en frekvens på over 50 % med IQ under 75???

IQ under 75 er der hvor vi trækker den gamle grænse for, at man er åndssvag!!!! Det sætter hele materialet og metoden under et stort spørgsmålstegn smiley

Og så lige for en god ordens skyld - jeg sagde ikke at jeg syntes arabernes syn på europæere er det rigtige, men at vi er dumme, hvis vi mener at kunne andre det på ingen tid smiley

• #11   18. okt 2007 Carsten:

Det er ikke bare i denne sammenhæng smiley

Watson er uden tvivl både intelligent og dygtig, men det forhindrer ham ikke i at komme ud med noget ævl....

Man kunne med meget stor ret sige det samme om .... tja Hitler??

• #12   18. okt 2007 Tommy,

Jeg giver op...... jeg er ikke klog nok til en diskusion på internettet............ eller debat...... :0)

• #13   18. okt 2007 Tommy H: Ja MENSA kan jeg for så vidt sagtens forklare, jeg har taget testen for år tilbage da jeg synes det kunne være fedt at skrive MENSA medlem på sit cv men må også indrømme at den test ikke siger en skid om hvor klog man egentlig er, det eneste den måske kan bevise er at du har hjernen til at blive klog og løse matematiske komplekser........

• #14   18. okt 2007 Tommy:

Havde faktisk ikke fået læst hele dit indlæg om definitioner og bl.a. mensa.

Du tager faktisk fejl. Sætter man sig med en stribe af den typpe tests som mensa bla. benytter, vil du observede kontinuert bedre resultater. Du får simpelt hen gradvis bedre blik for den type af opgaver.

Det er faktisk netop sådan langt de fleste i dag består teoriprøver.

Netop derfor er det heller ikke nogen god måde at fastlægge intelligens på. I hvert fald ikke alenestående.

• #15   18. okt 2007 Knud: Hvis det er en amerikansk undersøgelse så skulle det såmænd ikke undre mig. Jeg har ved selvsyn konstateret hvor usædvanligt dumme mange af dem er.............og disse tilstande er godt på vej til at vinde indpas herhjemme.
    Tænk sig, der er i nogle der på 7 år i skolen ikke lærer at læse.......i storbyerne er det et stigende problem......enmeget god ven har et smedeværksted i det sydlige hovedstadsområde og han har 2 lærlinge i hans virksomhed. De er uden tvivl tæt på IQ 70 og går mere op i hvor mange 14 årige tøser de kan få datet i weekenden end de gør i noget som helst der bare minder om almindelige viden.
    De skulle skære noget ud til en kunde en dag og han kom med en tegning som var i INCHES............de anede ikke hvad det var.......og da de fik fortalt at det var tommer så var de ikk en skid klogere, for de anede ikke hvad en tomme var.

Der er selvfølgelig også masser af unge der er modne og kloge, men førstnævnte gruppe er desværre stigende tror jeg.

• #16   18. okt 2007 Jo Kim:

Men for at droppe ud af High-school i USA, skal man først accepteres.

Hvis nu de har et normalt frafald på f.eks.10% så optager de altså 5% åndssvage!!!! Vi taler ikke om dovne, uvidende, ordblinde eller funktionelle analfabeter. Vi taler om åndssvage!!!!

Det var i øvrigt et af de meget voldsomt kritiserede punkter ved hele undersøgelsen, da den kom frem:-)

• #17   18. okt 2007 Knud: jeg synes faktisk jeg har læst noget der minder om det du siger, det må der lige graves efter.......

IQ 70....det er satme tæt på at være halvdum.......

• #18   18. okt 2007 Forresten:

Jeg er selv overbevist om, at dette ikke er et pressestunt:-)

Det er med garanti Watson, der er ude at promovere sig selv, med et ultrakontroversielt sysnpunkt smiley

• #19   18. okt 2007 Kim: som jeg skrev , det kan godt være jeg misforstår artiklen, men IQ og det at vide en masse er for mig ikke den samme ting, som jeg forstår det, mener han at de har lavt intelligens niveau, og der mener jeg IQ altså hastigheden som din hjerne forstår, og løser problemer som ikke er baseret på du har en PHD i kernefysik, eller matematik. en måde at måle IQ på som ikke skelner på uddannelsesniveau.

Knud. jeg skriver jo faktisk netop at du kan træne din hjerne i at løse visse opgaver så den bliver bedre ;o)

Men igen hvad er defination af IQ, vi kunne sikkert fortsætte hele natten med denne debat :o)

• #20   18. okt 2007 Jamen hvad ER intelligens,- det er der vel ikke nogen der rigtig kan give et endegyldigt svar på.. Det har efter min mening overhovedet intet med en mensa test at gøre,- faktisk udgør boglige og matematiske færdigheder en meget lille del af en persons intelligens. (efter min mening).
    Måske ikke bedste eksempel. men alligevel, filmen Crocodile Dundee viser det meget godt..

Mick klarer sig fremragende i Australiens bush, (han er rigtig kløgtig) men kan knap overleve uden hjælp i New York,- der er han direkte dum..
    Og med Sue er det lige omvendt, hun dør ude i bushen hvis Mick ikke hjælper, hun er så dum derud, men i New York er hun den gode..

Hvem er den intelligente af de to ??,- ja det kommer an på hvad inteligens er, og hvor det måles, Mick kan være nok så dygtig til læse og skrive, men han kan ikke bruge det til en skid ude i vildmarken..
    Sue kan være nok så dygtig til at nedlægge og flå et dyr, men hun har ikke en skid at bruge det til i New York..

Intelligens og miljø hænger meget sammen,- evnen til at overleve i det miljø man er i...

• #21   18. okt 2007 Hvis alle racer var lige kloge, så forstår jeg virkeligt ikke hvorfor der findes så mange U-lande som ikke har skabt sig et bedre samfund end det er idag.

Jeg mener også at U-lands bistand skal omlægges fuldstændigt. At få udleveret en sæk ris, gør dig ikke selvforsynende fremover.

Hvis vesten gad at lære de lande om politik , landbrug osv, de mest grundlæggende principper i et samfund, så tror jeg at vi vil se meget bedre resultater, fremfor at fodre dem med mad og tøj.

• #22   18. okt 2007 Hvis man har læst "the Bell curve" påviser den jo netop at hvide ikke er de mest inteligente men at det netop er asiater.

Man har iøvrigt lavet undersøgelser der viser, at netop asiatiske kvinders bækkenbund generelt er større end andre racers og asiatiske spædbørns hoveder (på grund af hjernen) er større end andre racers.

Tilfældigt??

• #23   18. okt 2007 Og hvorfor er det iøvrigt kontrovisielt at tale om at der er forskel på inteligens og racer?

• #24   18. okt 2007 Tommy:

Definitivt har du da ret, intelligens burde være din deduktive evne - altså evnen til at se sammenhænge og slutte en logisk konsekvens heraf.

Nu er det desværre sådan, at man for at kunne måle dette må lave noget værktøj. Det er typisk nogle serier af
    prøver, som oftest går på ,at du præsenteres for 2-3 forskellige ord/billeder/tal og så ske vælge det næste element i den samme følge ud fra f.eks, 3 forskellige tegninger.

Her har du første svaghed - den der skal testes, kan have samme form for baggrund og lærdom, som den der fremstiller testen eller en anden. Afhængigt heraf vil forskellige personer med forskellig baggrund opnå forskellige resultater, selv om de genetisk er lige intelligente.

Dette er ingen påstand, men noget man har eftervist med enæggede tvillinger, der er opvokset i forskellige miljøer.

Det er netop også derfor, at man de senere år er blevet mindre fokuseret på disse traditionelle tests. De siger enkelt ikke ret meget.

Læg dertil, at den menneskelige hjerne i sig selv er meget læredygtig - så har du pludselig situationen, at de mennesker, der arbejder med sammenhænge, der ligner tests, simpelthen bliver bedre til at løse dem rent mekanisk.

Her braser Watsons teser sammen. Artiklen The Bell Curve, som han refererer, viser nemlig med al tydelig hed, at enten går intelligente mennesker i skole, eller også blive man bedre til at løse intelligenstests af at gå i skole. Enten bliver intelligente mennesker rige eller også bliver velstående mennesker bedre uddannede og dermed bedre til intelligenstests osv.

På et enkelt punkt i undersøgelsen kommer man så ud fra det foreliggende materiale se at sorte amerikanere scorer lavere i tests end hvide. Man kan også se, at sorte går mindre i skole end hvide!

Det er nøjagtig her, han bliver enøjet!!!! Watson stiller simpelt ikke dette spørgsmål:

Hvad er det så man ser?????

• #25   18. okt 2007 Alex B:

Det er nu også mer Watson og hans metoder, jeg finder virkelig kontroversielle:-)

• #26   18. okt 2007 Knud finder du det også kontovisielt hvis jeg siger, at sorte generelt er bedre løbere end hvide eller, at de har mere rytme i kroppen end hvide?

• #27   18. okt 2007 Alex: tror rytmen har noget med kulturen at gøre hvorimod løbe evnerne nok nærmere er fysisk bestemt !!!

Eller som min morfar altid sagde: De swotte de løwer som gale....men de har jo og 200 kilometer til den nærmeste brønd !!!

• #28   18. okt 2007 Jojo men hvorfor er det ikke kontroversielt at sige det?

Iøvrigt er det for længe siden bevist at sorte er bedre løbere, hvilket skyldes at deres underben er væsentligt tyndere og dermed lettere end hvides..Dette er naturligvis en væsentligt faktor specielt ved langdistance.

Men igen hvorfor er det kontroversielt når vi taler om, at der muligvis er noget hvide eller asiater er bedre til end sorte og hvorfor er det ikke kontroversielt når der er noget sorte er bedre til end øvrige racer.

Kan det tænkes at vi lægger under for vore forfædres indtog og kolonisering og derfor efterhåneden er blevet berøringsangste?

Kan det tænkes at det er defor tyskerne har taget ufatteligt mange muslimer ind af frygt for at blive slået i hartkorn med nazisterne fra 2 verdenskrig. At de nu har massive problemer med førnævnte befolkningsgruppe?

Ligger vi mon så meget under for frygten for kategorisering, at vi nu er blevet berøringsangste?

• #29   18. okt 2007 Alex B:

Læs nu lige, hvad det var jeg fandt kontroversielt smiley

Jeg gider overhovedet ikke sidde her og drøfte fysiske eller psykiske forskelle på racer - for mig handler det om det kontroversielle i at foretage pseudovidenskabelige udlægninger, hvilket både mr. Watson og vi (læs vi) gør i vid udstrækning i denne streng.

I øvrigt vil jeg ikke tages til indtægt for at have hævdet at Watsons påstand er kontroversel, det var faktisk KIm, der bragte det op i allerførste indlæg. At jeg så ikke bestrider hans synspunkt på det områder er da en anden sag:-)

Havde du heller ikke fået læst det???

• #30   18. okt 2007 Alex:

Må heller lige sig Undskyld på forhånd. Det var ikke for at være flabet, men jeg ved faktisk ikke, hvordan jeg ellers skal spørge dig smiley

• #31   18. okt 2007 Hehe. Men emnet er åbenbart vældigt ømtåligt.

• #32   18. okt 2007 Knud læs din egen allerførste linie i dit første indlæg her i tråden.

Du skriver jo selv: at den (artiklen) er lidt kontroversiel. Derfor spørger jeg, hvorfor er hans konklusion kontroversiel. Hans forskningsmetoder/arbejdsmetoder kan vel være ligeså gode som dine?

Mener du iøvrigt, at alle race er ens. Hvis ja -hvorfor? Hvis nej hvorfor ikke?

• #33   18. okt 2007 Yes, og det er da også interessant at vi- mig selv inklusive - beskæftiger os mere med metode endmed påstand .-)

For nu at komme ud over det, vil jeg så sige, at på det foreliggende grundlag er jeg dybt uenig med Watson og jeg finder hans omgang med "The Bell Curve" mildest talt lemfældig smiley

• #34   18. okt 2007 Så du godtager ikke "the Belle curves" forklaring om, at en af årsagerne til at hvide og specielt asiater er klogere end sorte kan skyldes det faktum, at vi for tusinde år siden udvandrede fra afrika, hvilket medførte at vore hjerner udviklede sig i forhold til de nye udfordringer.

Du mener også at der er en tilfældighed, at asiaterne/Kineserne havde porcelæn imens vi andre rendte rundt med stenøkser. Du mener også det er tilfældigt at asiatere specielt japanere har overhalet og udviklet sig langt mere end nogen anden race på nogle ganske få år. Her tænker jeg naturligvis specielt fra 2 verdenkrig da deres samfund var bombet helt ned til sokkeholderne både velfærdsmæssigt og psykologisk.

Hvorfor kan andre racer og folkeslag i afrika og mellemøsten ikke gøre det samme og udnytte deres recourser.

• #35   18. okt 2007 OK - jeg kan jo ikke forhindre dig i at læse min tekst som du vil, men "den" henviser nu lige så meget til min følgende argumentation som til artiklen:-)

Nej jeg mener ikke alle racer er ens, jeg kan jo se forskal - bla. farver.

Men - jeg mener heller ikke alle kaukasere er ens, jeg kan jo se forskel bl.a. køn.

Og - jeg mener heller ikke alle asiatiske kvinder er ens, jeg kan jo se forskel bl. størrelsen på deres rumper..

Skal vi blive ved???

Skal jeg skære det helt ud - du får mig ikke til at sige at en befolkningsgruppe er mere intelligent end en anden. Det mener jeg simpelthen ikke, der er belæg for.

Der kan være forskel på, hvor "kloge" eller veluddannede de er, men "genetisk" intelligens mener jeg helt enkelt ikke, vi ved nok om smiley

Det her handler for mig om, at Watson vil promovere sit eget image ved at fyre en påstand af, som han vel at mærke ved, vil dele lejrene moralsk!

• #36   18. okt 2007 Og - så der er næppe sket noget som helst med de japanske hjerner (genetisk-udviklingsmæssigt) fra 2.verdenskrig og til nu.

Evolution tager lidt længere tid:-)

• #37   18. okt 2007 Jeg er såmænd ikke ude på at få dig til at sige noget som helst bestemt men havde blot håbet, at debatere med dig (eller andre). Dette kræver jo som bekendt at ingen på forhånd har et fastlåst standpunkt (eller konklusion om du vil) og det kræver ikke mindst at være lyttende inden man stædigt holder fast i sin egen del.

Jeg brugte iøvrigt også ordet generelt. Iøvrigt er der forskel på racer udover hudfarve, hvilket masser af anerkendte forskere ofte og for længe siden har konkluderet. Det omkring sortes underben og deres evne til langdistance er blot en af dem.

Men da du som sagt har draget din konklusion uden, at tage modpartens holdninger til overvejelse er der desværre ikke grundlag for diskusion. Indtil nu har du jo blot sagt, at du ikke kan godkende watsons forskningsmetode uden at komme med andre gode anerkendte metoder tilsyneladende blot for stædigt at holde fast på din egen konklusion om, at verden er sort og hvid og vi alle er ens (hvilket som sagt for længe siden er skudt ned jvf førnævnte) Og dermed forhindrer man jo desværre nyt eller anderledes viden som måske kan udvide sin egen horrisont.

Nå men det var hyggeligt om ikke andet kan jeg konkludere, at emnet endnu engang er følsomt. Det ville virkeligt ha været hyggeligt og ikke mindst interesant, at diskutere længere og seriøst. Men det var desværre ikke muligt i det her tilfælde.

Ha det godt. Vi snax..

• #38   18. okt 2007 Næh men det viser dog, at der er en inteligens til at få et samfund op og stå efter det er blevet smadret og det mener jeg ikke er tilfældigt.

Jeg taler da ikke om at de (japanerne) er blevet mere inteligente over 60 år men har blot understreget, at de dog er i stand til noget afrikanere og folk fra mellemøsten ikke er i stand til.

Hvorfor dog neglisere dette når deres (japanernes) folk og samfund fortjener stor respekt for at nå deres mål.

• #39   18. okt 2007 Hopper af her. Sønikke vil gerne til pc'en.

• #40   18. okt 2007 Ingen sure miner smiley

Lad mig lige slutte af med en lille ting, der muligvis illustrerer hvorfor jeg nægter at sætte racer i bås intelligensmæssigt (det er jo helt reelt det eneste jeg gør).

I aftes sad jeg og så "Der Untergang" det er en film men imeget store træk faktabaseret og ikke instrueret af sejrherrerne.

Familien Goebbels udraderer sig selv - Fruen fravælger sine børns liv-på deres vegne- fordi de er for "gode" til at leve i en verden uden nationalsocialisme!!!

Dette er ikke grunden til mine holdninger på dette punkt, men det er et eksempel der illustrer hvorfor jeg tager afstand fra at hæfte en temmelig skidt dokumenteret egenskab som intelligens som mål for racer.

Når alt kommer til alt er intelligens jo netop en af de egenskaber mennesker benytter til at tillægge hinanden "værdi".

Nu ved I så hvorfor jeg er så bandsat stejl på det her område:-)

• #41   18. okt 2007 Vi skal ikke glemme, hvor enorme genopbygningsressourcer Mr Marshall fra USA postede ind i både Tyskland og Japan efter krigen - pga ren kommunistforskrækkelse. Ingen har nogen ide om, hvad en så masiv indsats i en eller to afrikanske stater kunne have gjort smiley

• #42   18. okt 2007 Til artiklen:

Hvis han kan fører videnskabeligt bevis for sin påstand, mener ikke påstanden eller diskussionen er problematisk – ellers er der jo blot tale om lommefilosofi på et meget ømtåleligt og tabubelagt område, og det kommer man som bekendt sjældent langt med…

Et anden ømtåleligt og tabubelagt område er køn – hvor man efter min underretning de seneste år har bevist, at mennesker med høj IQ oftest er mænd, det er vist også sådan at hvis du har en meget lav IQ er du typisk mand. Det skal jo her bemærkes, at IQ er et matematisk logisk mål, hvorfor at man sagtens kan forestille sig, at ændre man måleparametrene ændres kønnenes fordeling!

Knud (Vestegnen) J

Dit argument om marshall hjælpen TROR jeg ikke helt holder vand. Europa eller Japan ville være kommet på benene underordnet denne, dog ville det havde taget lidt længere tid. Og hvis du ser på de økonomiske midler der er hældt i Afrika, både de populære (ulandshjælp) og den upopulære (kolonitiden) TROR jeg denne lang overgår Marshall hjælpen – som alt andet lige til en stor del tjente til at afsætte Amerikansk overkapacitet.

• #43   18. okt 2007 Helt kort....

JA, folk der kører race er mere intelligente smiley

• #44   18. okt 2007 Eller dum nok til at blive ved Theis. :O)

• #45   18. okt 2007 Carsten:
    Hvilken afrikansk nation har opbygget det du kalder et civilt samfund.

• #46   18. okt 2007 Kan man sige det sådan her:

Dem fra afrikanernes zone er dumme. De kan være intiligente nok, men gør ikke noget for at blive kloge...

Det jeg mener er at det er vigtigt at skelne imellem det at være dum og uintilligent.
    Er man uintilligent kan man ikke lære og er man dum har man ikke lært. Man kan altså godt være intilligent og dum på samme tid.

Hvis man skal argumentere for at afrikanere er uintilligente, tror jeg grunden findes ved at, der ikke er så stor selektering med hensyn til arvemassen som i vesten. I vesten finder stærke og intllligente mennesker sammen og viderefører stærke gener. Hvorimod man i mange fattige/uudviklede lande finder sammen på må og få og føder en masse børn. Så har kost og miljø jo nok også en vis indflydelse.
    Det kan også være at varmen er steget dem til hovedet...

• #47   18. okt 2007 TJ Marshall hjælp:

Læg lige mærke til, at jeg ikke taler Europa, men Tyskland, ligesom jeg taler Japan ikke Asien.

Mit tankeeksperiment vedr. to afrikanske stater handler også om to stater på fornuftigt baggrundsnivea - f.eks Kenya og Nigeria. Ikke om hele kontinentet!

Havde man pumpet penge og produktionsapparat og uddannelse i disse lande, i samme forhold som i Tyskland og Japan, så er der absolut ingen, der siger at det var lykkedes, men der er sandelig heller ingen garanti for at det ikke lykkedes smiley

For Japan var situationen ydermere den, at den menige japaner på pinligste facon blev meget bevidst om at han og hans medjapanere pudselig skulle etablere selv - med masser af økonomisk hjælp - der var ikke længere en Guddommelig Kejser og hans aristokrati, der tog sig af den del af tilværelsen. Det har været en voldsom opvågning.

Jeg tror faktisk det har handlet meget mere omoverlevelse og ambition end om intelligens smiley

• #48   19. okt 2007 Knud J

” Jeg tror faktisk det har handlet meget mere omoverlevelse og ambition end om intelligens :-)”

- Min kommentar til Europa, Japan og Afrika gik på Marshall hjælpen, ikke intelligens – som tidligere skrevet, mener jeg en given diskussion om intelligens og i dette tilfælde race, bør føres videnskabeligt hvis muligt. Jeg har ingen sådanne kundskaber eller data, så jeg har heller ej nogen mening.

Jeg tror desværre ikke vi bliver enige om Tyskland/Japan vs. visse afrikanske lande og støtte, en sådanne diskussion vil nok være meget lang og ikke egnet til MCG smiley

Et lidt tragisk komisk eksempel, der heller ej helt passer i den udstukne kontekst (læs: Kenya og Nigeria) er Angora en tidligere Portugisisk koloni – så vidt jeg husker overvejede Portugal under sin assimileringspolitik (også kendt i Fransk kontekst i Nordafrika) at gøre Angora til ”hovedland”, da landet var så meget mere frugtbart og rigt på naturrigdomme, at det Europæiske Portugal fremstår som en gold ørken. Angora blev som bekendt selvstændigt og arvede alle de Portugisiske investeringer i lander, men selvfølgelig også alle de problemer vi kender fra alle de tidligere Afrikanske kolonier. Ikke desto mindre var Angora relativt velstående og havde alle de objektive økonomiske muligheder for en lys fremtid. Jeg behøver vist ikke at jogge til Angoras miserable tilstand, men de er en af store modtagere af støtte – så vidt jeg ved…

Mvh.

• #49   19. okt 2007 Carsten:
    Nej de er ikke alle civilisered.
    Sydafrika er men blev bygget op af hvide og Mozambic var men blev igen sat meget tilbage ved at myrde og fordrive dem som kunne få landet bare lidt på fode.

Du da ikke seriøst og alvorligt mene, at afrika generelt (ud over de to førnævnte nationer) er civiliserede??

• #50   19. okt 2007 Carsten:

helt enig, men ikke alle civilisationer er ens eller har de samme værdier.

Vi tenderer til at betragte civilisationer med andre værdier end vore egne, som ikke eksisterende eller laverestående - en anden form for relativitetsteori smiley

• #51   19. okt 2007 TJ

Du mener nok Angola og ikke Angora smiley

Der er en væsentlig forskel mellem Angola og Algegriet og så Tyskland/Japan. Du skriver det selV smiley

Både Portugal og Frankrig udsugede først kolonierne, men derefter forsøgte de at assimilere - asimilation er noget lort, folk af en anden kultur vil simpelthed ikke lege med (et af de store problemer i dansk integration er, at man i stor udstrækning fra offentligt hold forsøger at assimilere)

I Tyskland og Japan, byggede man netop på den eksisterende kultur/infrastruktur der var tilbage - og så skal man ikke glemme, at selv om begge lande var hårdt medtagne, er langt størstedelen af det i dag eksisterende jernbane og vejnet i Tyskland anlagt op gennem 30-erne.

Kommentér på:
Race og inteligens

Annonce