{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
734 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til kørselsgodtgørelse vs. Kørselsfradrag; Hvornår kan det betale sig at leje et værelse? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Dette indlæg er langt, hvis du ikke har tid til en god hjernetvister, så gem den hellere og kom tilbage senere, eller helt drop den hvis du ikke har tid til at læse det ordentligt igennem smiley

Medarbejder bor på Sydsjælland. Er ansat i en virksomhed i Nordsjælland. (Hovedkvarteret)
Dvs. medarbejder har langt på arbejde og får et fint kørselsfradrag.

Virksomheden giver kørselsgodtgørelse (3,7 kr./km. 2022 takst) for alt kørsel udover medarbejderens normale kørsel til ansættelsesstedet (Virksomheden i Nordsjælland)
Medarbejderen er ansat som konsulent og skal derfor være på hovedkontoret meget meget sjældent.
Men eks. Køre til Kalundborg eller Hvidovre. – Dvs. medarbejderen får aldrig de 3,7 kr./km. I kørselsgodtgørelse. Da medarbejderen har kortere til Kalundborg og Hvidovre end til hovedkontoret. Medarbejderen har 95 km til hovedkontoret fra bopæl.
70 km til Kalundborg fra bopæl og 70 km. Til Hvidovre.

Hvis medarbejderen lejer et værelse tæt på hovedkontoret får medarbejderen altså 3,7 km. Næsten hele vejen fra hovedkontoret til eks. Kalundborg.
Der er 60 dages reglen, som højst højst sandsynligt vil blive ramt i denne arbejdssituation.

Jeg regnede ud at medarbejderen ville på 120 arbejdsdage få et kørselsfradrag på 27.000 ca. hvis medarbejderen bliver ved med at have adresse på Sydsjælland.
Hvis medarbejderen skal køre til Kalundborg i 120 dage og har adresse tæt på hovedkontoret er det 68.000 kr. mere UDBETALT. Altså ikke blot et fradrag.
Hvis medarbejderen skal køre til Hvidovre er det 69,6km*3,7= 257 kr. udbetalt pr dag. Indtil 60 dages reglen tråder i kraft og der skal betales skat af de 3,7 kr. (15420 kr på 60 dage mere udbealt. Så sætter jeg lige skat højt til 50% = 7710 kr mere udbetaltfor de næste 60 dage. Totalt 23130 mere udbetalt)

Hvis jeg skal være ærlig så synes jeg det er surt for medarbejderen der bor langt fra hovedkvarteret at han/hun aldrig vil få en eneste kr. i kørselsgodtgørelse. – Og som jeg regner det ud, kan det sagtens sagtens betale sig at leje en lille lejlighed eller værelse for 1500-4500 kr på mdr. tæt på hovedkvarteret.

Men hvad mener du?


Som kørende konsulent der går glip af 3,7 kr. pr. km. Ville du så leje et lille værelse eller lejlighed og så ændre din situation fra eks. 27.000 i fradrag på 120 arbejdsdage til 67.000 mere udbetalt?
(Eller 23130 kr. udbetalt hvis medarbejder skal køre til Hvidovre.)
I alle situationerne har jeg prøvet at regne med 120 arbejdsdage, altså ca. et halvt års arbejdsdage


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til kørselsgodtgørelse vs. Kørselsfradrag; Hvornår kan det betale sig at leje et værelse?
  • #1   23. sep 2022 Jeg havde denne snak med et konsulenthus ifb.m. Jobskifte, hvor det hele lød meget fint indtil jeg modtog personalehåndbogen med de interne politikker, som fuldstændig kørte dette regnskab i sænk når man er distancependler ift. hovedkvarteret.

    Jeg flagede det til HR repræsentanten og da det netop er interne politikker, kunne det diskuteres i forhold til den enkeltes situation.

    Så i udgangspunktet for ovenstående situation havde jeg snakket med min leder om problemstillingen, for at finde et kompromis der dækker begge parter.

    Tror det kan spare begge parter for en masse bøvl, hvis man søger en konstruktiv åben dialog. Det værste der kan komme er et nej, og så kan man vurdere om det er arbejde eller primær bolig lokation der skal skiftes.


  • #2   23. sep 2022 Tak for det super svar Jesper.

    Jeg må også lufte det overfor min leder. (Det er jeg bare ikke lige nået til endnu.)

    Jeg synes det er en øv situation.
    Vil ikke virke som en brokkerøv.
    Men synes det rammer skævt.

    Jeg har kollega der har 70 km og får de 3.7 kr. pr. km. hver vej.
    Hvis jeg får samme kunde har jeg også 70 km. Men får altså 0 kr.

    Jeg har selv valgt at bo hvor jeg gør nu ja, men synes sgu det er noget surt og en kæmpe forskel.

    At blive straffet er et hårdt ord. men jeg synes jeg bliver dobbelt straffet for at bo langt væk fra hovedkontoret.


  • #3   23. sep 2022 da jeg var under uddannelse sidste år, stod jeg lidt i samme situation. Det blev løst ved at jeg istedet for det normale befordringsfradrag, fik skattefri kørsel. Jeg var ansat i Hillerød, men var der i princippet aldrig. Jeg gik i skole i ballerup og havde anden tjenste i nærum og til tider i Helsingør. 60 dages reglen blev så godt som aldrig aktuel da jeg typisk havde 1 måned det ene sted og så efterfølgende 1 måned et nyt sted. Jeg havde således flere andre tjeneste steder. Jeg fik den skattefri kørsel fra hjem-adressen, til disse andre tjeneste steder, dog max 20.000 km pr år. derefter fik jeg den nedsatte takst

  • #4   23. sep 2022 Hvordan skulle det lille lejede værelse afhjælpe situationen, Med mindre vedkommende flytter derind ?

    Tænker chefen skal præsenteres for nogle muligheder.
    1.: Der udbetalek km godtgørelse fra firma adresse til kunde, uagtet hvor medarbejderen har overnattet i landet.
    2.: Medarbejderen møder på arbejdspladsen HVER dag og kører ud derfra i arbejdstiden ( dette giver både fradrag og godtgørelse)
    3.: Der skrives en fyreseddel, og den dygtige medarbejder finder et sted at være hvor vedkommende også bliver økonomisk værdsat.


  • #5   25. sep 2022 Har sgu svært ved at se urimeligheden i det.
    Den medarbejder som bor tæt på hovedkontoret, har ingen væsentlige omkostninger ved at skulle møde ind på kontoret, og får derfor heller ikke fradrag/tillæg for at køre på arbejde. Når arbejdet så betyder, at denne medarbejder for en ekstra omkostning i form sf kørsel, bliver denne godtgjort.

    Medarbejderen der har valgt at bosætte sig langt fra sin arbejdsplads, får et fradrag som dækker en lille andel af hans omkostninger. Når denne medarbejder så skal møde ved kunder, har denne medarbejder ikke en ekstra pålagt omkostning til transport, og derfor heller ikke noget der skal godtgøres.

    Det kan godt være den første medarbejder får mere udbetalt, men i og med, at denne medarbejder også bliver pålagt at skulle have en bil, og totaløkonomien i sådan en, dækkes ikke 100% af kørselstillæg.


  • #6   25. sep 2022 Tjoo men, vi snakker om en medarbejder der primært arbejder ud hjemme fra, altså ikke en medarbejder der har sin daglige gang på adressen.


  • #7   25. sep 2022 Som Jesper skriver i #1, så er det en snak med lederen om en fornuftig løsning. Det kunne fx også være at der kan forhandles til at der regnes kørselsgodtgørelse fra hjemmeadressen i stedet. Hvis det er en medarbejde med en værdi for firmaet, så burde det kunne lade sig gøre at finde en god løsning.

  • #8   26. sep 2022 #6: Det er jeg helt med på.
    Men medarbejder 1 som bor tæt på kontoret, bliver pålagt nogle yderligere omkostninger til transport, ved at skulle arbejde ved en kunde.
    Medarbejder 2 som bor langt væk, sparer omkostninger til transport, ved at køre til en kunde som er tættere på.


  • #9   26. sep 2022 #8: Jeg tror at du misforstår - jeg snakker udelukkende om hvordan der kunne være en mulighed for at handle sig til bedre forhold. For arbejdsgiveren vil det være billigere end hvis medarbejderen skulle "vende" på kontoret inden fer køres ud. Det vil vel egentligt også være noget bøvl med kørselsfradrag, da han ikke kører til arbejdspladsen til hverdag.

  • #10   26. sep 2022 #9: Jeg misforstår intet. Den ene føler, det er uretfærdigt, at kan ikke kan få kørselsgodtgørelse, for en omkostning han ikke har, når hans kollega får det for en ekstra omkostning som han er blevet pålagt.


  • #11   27. sep 2022 I min optik anskues det forkert. Du skal som udgangspunkt møde på arbejdspladsen, men det gør du ikke, og derfor går du glip af kørselsgodtgørelse, og får "kun" kørselsfradrag. Til gengæld sparer du en mega omvej. Måske er det tilmed en gode fra din arbejdsgiver, at du ikke netop SKAL møde ind på din arbejdsplads først.
    Men ja, prøv at ræk ud til din arbejdsgiver, om I kan finde en løsning der er givende for begge parter smiley


Kommentér på:
Spørgsmål til kørselsgodtgørelse vs. Kørselsfradrag; Hvornår kan det betale sig at leje et værelse?

Annonce