15. feb 2008 Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
Markedsundersøgelse, hvordan ? Markedsundersøgelse, hvordan ?
- Jeg har fået raget mig et problem til huse.
Det korte af det lange er, at jeg finder stor interesse i at "pusle med ideudvikling/opfinderi", og to ud af de syv virkomheder jeg har besøgt beder mig undersøge markedet, for at se om markedet er "parat" til at købe produkterne, hvis virksomhederne belutter sig for at gå videre med dem.
Med min baggrund som Bygningsmaler og nu nystartet på Sundhedsservicesekretær udannelsen, har jeg ganske enkelt ikke den fornødne viden, og jeg har desværre heller ikke økonomisk mulighed for at risikere penge på, at få et rådgivningsfirma til en sådan opgave.
- Jeg vælger at tage chancen og høre herinde om der evt. er nogle der kan "skære det ud i pap", med sådan en markedsundersøgelse, og forklare mig hvilke skridt jeg skal tage, så jeg forhåbentlig selv kan lære processen - for godt nok er jeg kun maler, men jeg er ikke speciel tungnem
- Sidst jeg bad om hjælp herinde på mcg vedr. tegning efter prototyper, var der nemlig en meget venlig sjæl der har hjulpet mig
På forhånd tak. Mvh Helle
mar 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 61
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
okt 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 52 Svar: 999
okt 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 52 Svar: 999
feb 2008
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 31
Tag der ud over et kig på amino.dk som er et glimrende forum startet af Martin Thorborg. Der er meget hjælp at hente.
Ellers er du velkommen til at spørge løs. Jeg har løbende hjulpet familie, venner og bekendte med at starte virksomheder op , da jeg har taget uddannelse i entrepreneurship og innovation.
feb 2008
Meningen er ikke at jeg vil være selvstændig - bare forsøge at sælge mine ideér til virksomheder. Så er der vel ikke brug for en forretningsplan ? - Jeg ønsker at sælge på licens til virksomhederne, og at få deres hjælp til at betale patenterne, da det er for dyrt for mig, pt.
Tak for dit råd med Amino, der er jeg oprettet. Din uddannelse lyder rigtig spændende.
- Der hvor jeg står i dag er at 2 virksomheder har sagt ja til at gå videre med mine ideér. - En anden skal se prototyper om en uges tid.
- Helt konkret mangler jeg hjælp til punkt for punkt at vide hvordan jeg kan udarbejde en markedsanalyse og hvad en sådan skal indeholde af mindste krav
okt 2004
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 37 Svar: 284
1. - jeg har ikke lige overskud til at gennem gå det hele, men det vigtigste indledningsvis, er at fastligge hvad det er du gerne vil sælge til folk? - hvilket behov vil du dække?
tag foreksempel en øl - hvad er det carlsberg sælger? = sjov og glade dage - de sælger altså en følelse, fornemmelse, tilstand, illusion, drøm mm. - med andre ord: nej carlsberg sælger ikke bare humlesaft på flaske.
2. er der nogen der har det behov du kan dække, og hvordan dækker de det nu - i økonomiske kredse snakkes der meget om udækkede behov, disse er dog særdeles svære at dække/sælge til, da du først skal ud og belære/undervide folk i at de har et udækket behov - før de kan gå ind og dække der/købe.
Beklager det var alt for nu, men nu har du forhåbenligt lidt at tænke over...
feb 2008
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
Skaber det er nyt behov hos folk, erstatter det andre produkter, hvor meget mere vil et koste end alternativer.
Min bror har et patent i sporing over mobil nettet, og da han fik ideen kostede en gps let 5000 kroner, nu kan man få en gps sporings enhed ned til 500 kroner (i industri) så hans ide blev indhentet delvist af anden teknologi.
Så find ud af hvilket behov der er for dit produkt, snak med folk om de vil købe noget der kan det din opfindelse kan.
Et komplet verdensomspændende patent koster vidst omkring 2 mill at hive hjem.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 280
feb 2008
- For sådan en kælder opfinder som jeg, skal man ikke i første omgang, sætte sig i gæld med patenter - men prøve at få en aftale i hus om at virksomhederne vil være behjælpelig.
- Tore - ærgelig nok for din bror - men fedt at han har haft en opfindelse, og at den havde "opfindelses-højde"
okt 2004
når du "nu" ved hvad du vil sælge og hvilke behov du vil dække - er det tid til at se på hvem der har disse behov... - Det potentielle marked!
når nu de høje herre spørger om en markedsanalyse, sidder de sikkert og håber på en masse tal - det er rigtigt svært at komme frem til "reelle tal", medmindre man har massere af penge - og ikke en gang der kan man være sikker...
Et par timer på www.statistikbanken.dk kan dog hjælpe dig til at lave nogle store runde overordnede tal - køn, alder, bopæl, indkomst osv.
Du kan også gå i bilka (eller noget lignende) med en stak, gennemtænkte!!!, spørgeskemaer. ps. nu ved jeg jo ikke om du vil sælge til virksomheder eller private, men det skal du selvfølgelig medtænke når du finder dem du vil spørge, eller søger på statistikbanken.
herefter haves det potentielle marked
feb 2008
- Tak til de der har skrevet vedr. denne tråd på "privat-beskeder"
okt 2004
Det potentielle marked er alle dem der kunne tænkes at købe dit produkt - det er som udgangspunkt et stort tal og jeg tror næppe nogen nogensinde har lykkedes med at sælge til hele sit potentielle marked - måske cola - så der er tale om et teoretisk tal!
det potentielle marked holdes normalt op imod det penetrerede marked (dem der allerede køber dit produkt). men da dit produkt er nyt, har du af gode grunde "endnu" ingen penetrering af markedet.
nu starter det helt store gætværk... hvor stor en del af det potentielle marked du tror du kan penetrere??? her gælder alle kneb, alle gæt kan stort set være lige gode, men jeg vil råde dig til indledningsvis at skyde lavt (5-25%) det kommer selvfølgelig man på produktet... HUSK bare fordi folk siger de vil købe - betyder ikke at de gør det! desuden skal du også huske, at det er ikke alle der har adgang til at købe - de butikker du sælger i, internet, katalog osv. når du kommer med dit "gæt" gælder det selvfølgelig om at begrunde og underbygge det bedst muligt - med andre ord - du skal sælge til de virksomheder, at du eller de kan sælge dit produkt til slutkunden.
da du herved har en ide om hvormeget du kan sælge har du også nøglen til at ligge et budget og en forretningsplan - skal du have andre virksomheder til at spytte penge i, vil de højst sandsynligt både se markedsanalyse, budget og en samlet forretningsplan.
håber det har hjulpet - og håber ikke du holder mig ansvarlig
Markedsundersøgelse, hvordan ?