510 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Markedsundersøgelse, hvordan ? Markedsundersøgelse, hvordan ?

- Jeg har fået raget mig et problem til huse.

Det korte af det lange er, at jeg finder stor interesse i at "pusle med ideudvikling/opfinderi", og to ud af de syv virkomheder jeg har besøgt beder mig undersøge markedet, for at se om markedet er "parat" til at købe produkterne, hvis virksomhederne belutter sig for at gå videre med dem.

Med min baggrund som Bygningsmaler og nu nystartet på Sundhedsservicesekretær udannelsen, har jeg ganske enkelt ikke den fornødne viden, og jeg har desværre heller ikke økonomisk mulighed for at risikere penge på, at få et rådgivningsfirma til en sådan opgave.

- Jeg vælger at tage chancen og høre herinde om der evt. er nogle der kan "skære det ud i pap", med sådan en markedsundersøgelse, og forklare mig hvilke skridt jeg skal tage, så jeg forhåbentlig selv kan lære processen - for godt nok er jeg kun maler, men jeg er ikke speciel tungnem smiley

- Sidst jeg bad om hjælp herinde på mcg vedr. tegning efter prototyper, var der nemlig en meget venlig sjæl der har hjulpet mig smiley

På forhånd tak. Mvh Helle


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Markedsundersøgelse, hvordan ?
  • Allan  W
    Allan W Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 61
    #2   7. apr 2008 jeg har en ven der roder med nye foretnings ideer og han har det samme problem hvis han kigger på markedetn ville han acmulerer miliarder af $ men det kan også blive helt uden den største markedsandel og en mindre god forretning

  • #3   7. apr 2008 Mogens S - Ja du har fuldstændig ret - men i dag bliver der gjort brug af "HH-aftaler" altså hemmeligholdelses aftaler, som virksomhederne er meget flinke til at underskrive, så det skulle være rimelig iorden. - Har man ikke sikkerhed for at kunne få held med at sælge sin idé og man har betalt for et patent, så kan det hele være spildt smiley



  • #4   7. apr 2008 De bedste opfindere holder på deres hemmelighed indtil de er gået fallit, for det er desværre sådan at inden man når til de rette kanaler, er opfindelsen allerede udført af en tilfældig "lytter" .. en af de bedre muligheder er at få lavet en form for en prototype, som du kan patentere UDEN andre hører om det, hvad det præcis koster, aner jeg ikke, men en hurtig søgning på google ville sikkert kunne hjælpe dig der. hvis du skal tjene penge på gode opfindelser ??.. så skal du opfinde noget du hurtig kan omsætte INDEN det er kopieret, uanset patent finder de "dygtige" udveje.. nogle har opnået at pantsætte hele deres familie uden at det giver afkast, selvom det har været en genial opfindelse :-).. jeg bygger min viden på TV udsendelser, og folk jeg kender smiley

  • #5   7. apr 2008 men rent markedsanalyse ved jeg at du kan få hjælp til hos din kommune, spørg efter udviklingsrådet, de fleste kommuner har afsat lidt penge til at hjælpe iværksættere smiley

  • #6   7. apr 2008 søren Sandberg S - Det lyder som om du også har læst opfinderbogen, hvor der står om alskens ulykker smiley Men du har ret - og de ting jeg roder med er udelukkende ting jeg selv laver prototyper af i f.eks. leér - stof - aluminium - og hvor jeg slet ikke er gearet for at risikere økonomisk. Hvis det er på Dr 2 du har set med opfinderi, så er det ham Rasmus B. Offersen fra Teknologisk-Instituts Opfinderrådgivning, jeg har løbende kontakt med smiley

  • #7   7. apr 2008 Du skal have udarbejdet en forretningsplan. Det er mindstekravet for de fleste firmaer. Jeg kan anbefale en bog der hedder noget så simpelt som "Forretningsplanen".

    Tag der ud over et kig på amino.dk som er et glimrende forum startet af Martin Thorborg. Der er meget hjælp at hente. smiley

    Ellers er du velkommen til at spørge løs. Jeg har løbende hjulpet familie, venner og bekendte med at starte virksomheder op , da jeg har taget uddannelse i entrepreneurship og innovation.


  • #8   7. apr 2008 Peter L - Ja tak, så spørger jeg løs smiley

    Meningen er ikke at jeg vil være selvstændig - bare forsøge at sælge mine ideér til virksomheder. Så er der vel ikke brug for en forretningsplan ? - Jeg ønsker at sælge på licens til virksomhederne, og at få deres hjælp til at betale patenterne, da det er for dyrt for mig, pt.

    Tak for dit råd med Amino, der er jeg oprettet. Din uddannelse lyder rigtig spændende.

    - Der hvor jeg står i dag er at 2 virksomheder har sagt ja til at gå videre med mine ideér. - En anden skal se prototyper om en uges tid.

    - Helt konkret mangler jeg hjælp til punkt for punkt at vide hvordan jeg kan udarbejde en markedsanalyse og hvad en sådan skal indeholde af mindste krav smiley


  • #9   7. apr 2008 Helle B - Markedsanalyse kan dækker over alt mellem Rønne og Esbjerg, grundlæggende (som du sikkert har gættet) går det ud på at fastlægge, at der er et marked for netop dit produkt. Der er mange der har brændt nallerne på, at tro, at folk der tilkendegiver, at de gerne VIL købe et produkt - også køber det senere... ergo: du kan havde verdenens bedste ide, men kan du ikke sælge den, har den reelt ingen værdi!

    1. - jeg har ikke lige overskud til at gennem gå det hele, men det vigtigste indledningsvis, er at fastligge hvad det er du gerne vil sælge til folk? - hvilket behov vil du dække?

    tag foreksempel en øl - hvad er det carlsberg sælger? = sjov og glade dage - de sælger altså en følelse, fornemmelse, tilstand, illusion, drøm mm. - med andre ord: nej carlsberg sælger ikke bare humlesaft på flaske.

    2. er der nogen der har det behov du kan dække, og hvordan dækker de det nu - i økonomiske kredse snakkes der meget om udækkede behov, disse er dog særdeles svære at dække/sælge til, da du først skal ud og belære/undervide folk i at de har et udækket behov - før de kan gå ind og dække der/købe.

    Beklager det var alt for nu, men nu har du forhåbenligt lidt at tænke over...


  • #10   7. apr 2008 T.J (KBH) - Jeg siger mange tak for dit indlæg det er præcis, i den boldgade jeg søgte oplysning og ærgelig nok ikke har så megen viden, men som du skriver, ja, nu har jeg noget at bygge videre på smiley

  • #11   8. apr 2008 Puha.. Har en bror som har fået et par patenter gennem møllen. Først og fremmest skal du som T.J skriver fastlægge hvilket behov der er for dit produkt;
    Skaber det er nyt behov hos folk, erstatter det andre produkter, hvor meget mere vil et koste end alternativer.

    Min bror har et patent i sporing over mobil nettet, og da han fik ideen kostede en gps let 5000 kroner, nu kan man få en gps sporings enhed ned til 500 kroner (i industri) så hans ide blev indhentet delvist af anden teknologi.

    Så find ud af hvilket behov der er for dit produkt, snak med folk om de vil købe noget der kan det din opfindelse kan.

    Et komplet verdensomspændende patent koster vidst omkring 2 mill at hive hjem.


  • #12   8. apr 2008 man behøver naturligvis ikke at tage patent over hele verden på en gang. i USA for eksempel har man et års "grace" periode hvor det ikke gør noget at det er offentligtgjort så længe man kan bevise at det er ens egen opfindelse.

  • #13   8. apr 2008 Hvis det er en benzinfordobler man putter i tanken, så er jeg frisk på at købe smiley Men så skal den fandeme også virke he he..

  • #14   8. apr 2008 - Tak for alle jeres bidrag - fedt forum :-))

    - For sådan en kælder opfinder som jeg, skal man ikke i første omgang, sætte sig i gæld med patenter - men prøve at få en aftale i hus om at virksomhederne vil være behjælpelig.

    - Tore - ærgelig nok for din bror - men fedt at han har haft en opfindelse, og at den havde "opfindelses-højde" smiley


  • #15   8. apr 2008 Så tager vi lidt mere - i håb om at du har overvejet det jeg skrev tidligere...

    når du "nu" ved hvad du vil sælge og hvilke behov du vil dække - er det tid til at se på hvem der har disse behov... - Det potentielle marked!

    når nu de høje herre spørger om en markedsanalyse, sidder de sikkert og håber på en masse tal - det er rigtigt svært at komme frem til "reelle tal", medmindre man har massere af penge - og ikke en gang der kan man være sikker...

    Et par timer på www.statistikbanken.dk kan dog hjælpe dig til at lave nogle store runde overordnede tal - køn, alder, bopæl, indkomst osv.

    Du kan også gå i bilka (eller noget lignende) med en stak, gennemtænkte!!!, spørgeskemaer. ps. nu ved jeg jo ikke om du vil sælge til virksomheder eller private, men det skal du selvfølgelig medtænke når du finder dem du vil spørge, eller søger på statistikbanken.

    herefter haves det potentielle marked smiley


  • #16   8. apr 2008 T.J(KBH) - Du skal virkelig have mange tak for din hjælp, så ved jeg hvad jeg skal i morgen eftermiddag - og nu begynder tingene ligefrem at give lidt mening for mig, ang. markedsanalyse - for jeg har ikke anet hvor jeg skulle starte eller ende, da min viden omkring dette område er næsten lig nul, ;0))

    - Tak til de der har skrevet vedr. denne tråd på "privat-beskeder" smiley


  • #17   9. apr 2008 for er du nu ikke kommer til at lave dobbelt arbejde...

    Det potentielle marked er alle dem der kunne tænkes at købe dit produkt - det er som udgangspunkt et stort tal og jeg tror næppe nogen nogensinde har lykkedes med at sælge til hele sit potentielle marked - måske cola - så der er tale om et teoretisk tal!

    det potentielle marked holdes normalt op imod det penetrerede marked (dem der allerede køber dit produkt). men da dit produkt er nyt, har du af gode grunde "endnu" ingen penetrering af markedet.

    nu starter det helt store gætværk... hvor stor en del af det potentielle marked du tror du kan penetrere??? her gælder alle kneb, alle gæt kan stort set være lige gode, men jeg vil råde dig til indledningsvis at skyde lavt (5-25%) det kommer selvfølgelig man på produktet... HUSK bare fordi folk siger de vil købe - betyder ikke at de gør det! desuden skal du også huske, at det er ikke alle der har adgang til at købe - de butikker du sælger i, internet, katalog osv. når du kommer med dit "gæt" gælder det selvfølgelig om at begrunde og underbygge det bedst muligt - med andre ord - du skal sælge til de virksomheder, at du eller de kan sælge dit produkt til slutkunden.

    da du herved har en ide om hvormeget du kan sælge har du også nøglen til at ligge et budget og en forretningsplan - skal du have andre virksomheder til at spytte penge i, vil de højst sandsynligt både se markedsanalyse, budget og en samlet forretningsplan.

    håber det har hjulpet - og håber ikke du holder mig ansvarlig smiley held og lykke


Kommentér på:
Markedsundersøgelse, hvordan ?

Annonce