Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2T ryger meget
  • #1   3. aug 2023 Meget røg på en 2 takter skyldes for meget olie i benzin.
    Hvis den selv blander olie og benzin, blander den for meget olie i.
    Hvis i kan, så kobl oliebeholderen fra og lav så selv blandingen i en dunk.
    2% er lig med 2 dl i 10 l benzin, 2,5% - 2,5 dl.

• #2   3. aug 2023 Yep, der er olie blander på!
    Tror jeg prøver at tage den fra, og blande selv, så må jeg se om den stadig ryger meget. Tænke bare hvis den var slidt i cylinder, ville den også ryge mere, men det kan være jeg tager fejl.

• #3   3. aug 2023 Lige et par hurtige tanker, det er en totakter og den forbrænder olie.

Og med de km kunne den nok trænge til en rensning (af med cylinder og topstykke, stempel.
    Men hvad for en olie kører den på, det ved du så ikke men nogle olier ryger mere end andre. Samtidigt ryger de mere når de er kolde end gennemvarme, du må ikke tage udgangspunkt i når den lige startes og kører hen ad vejen.

Mange er ikke opmærksomme på olien, men jeg har 2 scootere her. Begge med hiper2 motor Piaggio/Gilera. Ved ikke med en PGO men mine her skal have olie med normen ISO-L-EGD og det hedder de fleste. Men mineralsk og flere del-syntet hedder ISO-L-EGB.
    Den der står henne ved købmanden sammen med symaskine-olien og ovnrens er tit en No name Scooteroil med ISO-L-EGB , og det er der ikke noget i vejen med. Den må bare ikke bruges på mine 2.
    Gileraen (min egen) kører på Castrol fuldsyntet 2 takt, min søns (Piaggioen) kører på semisyntet fra Cirkle K. De kører perfekt begge to, havde cylinderen pillet af knægtens for 14 dage siden da han mente den skulle have en sodrens efter 12000km, der var nærmest ikke noget og komme efter. Grunden til mistanken var at den var begyndt og svigte lidt på ture når man kom ud på 20-25 km hjemmefra. Det kan nogen gange drille lidt hvis de er sodet til og bliver meget varme efter X km. Men det var så hans tændspole der var træt efter 65000 km (ja han kører meget, 1500-2000km om måneden)

Bruger den for meget 2 takt olie? Ja en af måderne er og toppe oliebeholderen helt op, køre 100 km. Så skal der kunne efterfyldes ca 0,1 liter, så er den del ikke helt ved siden af.

Spørg hvis der er noget... Og obs: Mine svar tager udgangspunkt i lovlige scootere.

• #4   3. aug 2023 PS: Den kan køre meget længere end 15000 km på et cylindersæt. Kender en pensionist der havde en Dr. Big da han skrottede den havde den kørt over 150000km og han havde da fået skiftet cylinder men ikke 10 gange på den tid....langt fra

Min søns der lige har fået en rensning fik et nyt cylindersæt på i vinters efter et uheld med remmen der sprang og smadrede krumtap lejer og cylinderen holdt ikke til det brag. Vi satte så ikke et originalt på, og jeg har jo lige kigget i det. Det kunne ikke ses det havde kørt 12000.

• #5   3. aug 2023 har den holdt stille i lang tid så ryger den en del mere indtil den ligesom er "brændt af"

evt så kan du jo tjekke om pumpen doserer for meget ved at fylde oliebeholderen op og benzintanken og køre den et stykke tid og se hvor meget olie du påfylder næste gang

olieblanderen den kan også godt stå af så den ligesom er utæt men ville prøve det første til en start

må man høre hvilken olie i bruger til den? for god olie kan nemlig lave det problem da den ikke tager omdrejninger nok til at forbrænde det

• #6   3. aug 2023 Tak for alle jeres fantastiske svar smiley
    Det er en stor hjælp hver og en!
    Jeg ved ikke hvad olie der er på, da olie beholderen næsten var fuld da vi hentede den.
    Det skal lige siges at den ikke har kørt siden 2018, så ja måske den lige skal i gang i gen.
    Tænker umildbart at skifte olien til noget af de beskrevne fra Henrik L.

• #8   3. aug 2023 God plan, jeg bruger den her som skulle være ret ok med ikke at kokse motoren til. Henter den i Thansen og 2 stk af gangen er til ret god pris

profilbillede
  • #9   3. aug 2023 PS: Jeg ville nok skifte det her når du skal til at pille lidt med værktøj alligevel:

https://www.thansen.dk/scooter-mc/scooter-og-knallert/reservedele/pgo/dr.-big/karburator-og-indsugning/luftfilterelement/n-814749716/pn-814746725

Og hen ad vejen lige få skiftet gearolien i bagtæjet så du ved det er i orden

• #10   4. aug 2023 Dejligt, røgen og duften er det halve af at eje sådan en smiley

Kommentér på:
2T ryger meget

Annonce