2.509 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
2T ryger meget 2T ryger meget
Har lige købt en brugt pgo Dr.Big 30 2takter scooter til min søn.
Jeg syntes den ryger helt vildt når han kører!
Kunne det afhjælpe at give den en ny cylinder og stempel?? Den har kørt ca15.000 km og cylinder har aldrig været skiftet!
0 synes godt om
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.875
Hvis den selv blander olie og benzin, blander den for meget olie i.
Hvis i kan, så kobl oliebeholderen fra og lav så selv blandingen i en dunk.
2% er lig med 2 dl i 10 l benzin, 2,5% - 2,5 dl.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 40 MC-er: 4 Emner: 14 Svar: 91
Tror jeg prøver at tage den fra, og blande selv, så må jeg se om den stadig ryger meget. Tænke bare hvis den var slidt i cylinder, ville den også ryge mere, men det kan være jeg tager fejl.
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Og med de km kunne den nok trænge til en rensning (af med cylinder og topstykke, stempel.
Men hvad for en olie kører den på, det ved du så ikke men nogle olier ryger mere end andre. Samtidigt ryger de mere når de er kolde end gennemvarme, du må ikke tage udgangspunkt i når den lige startes og kører hen ad vejen.
Mange er ikke opmærksomme på olien, men jeg har 2 scootere her. Begge med hiper2 motor Piaggio/Gilera. Ved ikke med en PGO men mine her skal have olie med normen ISO-L-EGD og det hedder de fleste. Men mineralsk og flere del-syntet hedder ISO-L-EGB.
Den der står henne ved købmanden sammen med symaskine-olien og ovnrens er tit en No name Scooteroil med ISO-L-EGB , og det er der ikke noget i vejen med. Den må bare ikke bruges på mine 2.
Gileraen (min egen) kører på Castrol fuldsyntet 2 takt, min søns (Piaggioen) kører på semisyntet fra Cirkle K. De kører perfekt begge to, havde cylinderen pillet af knægtens for 14 dage siden da han mente den skulle have en sodrens efter 12000km, der var nærmest ikke noget og komme efter. Grunden til mistanken var at den var begyndt og svigte lidt på ture når man kom ud på 20-25 km hjemmefra. Det kan nogen gange drille lidt hvis de er sodet til og bliver meget varme efter X km. Men det var så hans tændspole der var træt efter 65000 km (ja han kører meget, 1500-2000km om måneden)
Bruger den for meget 2 takt olie? Ja en af måderne er og toppe oliebeholderen helt op, køre 100 km. Så skal der kunne efterfyldes ca 0,1 liter, så er den del ikke helt ved siden af.
Spørg hvis der er noget... Og obs: Mine svar tager udgangspunkt i lovlige scootere.
jul 2020
Min søns der lige har fået en rensning fik et nyt cylindersæt på i vinters efter et uheld med remmen der sprang og smadrede krumtap lejer og cylinderen holdt ikke til det brag. Vi satte så ikke et originalt på, og jeg har jo lige kigget i det. Det kunne ikke ses det havde kørt 12000.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 64 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.336
evt så kan du jo tjekke om pumpen doserer for meget ved at fylde oliebeholderen op og benzintanken og køre den et stykke tid og se hvor meget olie du påfylder næste gang
olieblanderen den kan også godt stå af så den ligesom er utæt men ville prøve det første til en start
må man høre hvilken olie i bruger til den? for god olie kan nemlig lave det problem da den ikke tager omdrejninger nok til at forbrænde det
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 40 MC-er: 4 Emner: 14 Svar: 91
Det er en stor hjælp hver og en!
Jeg ved ikke hvad olie der er på, da olie beholderen næsten var fuld da vi hentede den.
Det skal lige siges at den ikke har kørt siden 2018, så ja måske den lige skal i gang i gen.
Tænker umildbart at skifte olien til noget af de beskrevne fra Henrik L.
jul 2020
jul 2020
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scooter-og-knallert/reservedele/pgo/dr.-big/karburator-og-indsugning/luftfilterelement/n-814749716/pn-814746725
Og hen ad vejen lige få skiftet gearolien i bagtæjet så du ved det er i orden
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.105
2T ryger meget