{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.102 visninger | Oprettet:

Diesel HK Vs. Benz HK {{forumTopicSubject}}

Ja jeg ved godt at det så absolut er et BG spørgsmål, men død og helvede om jeg gider at oprette mig derinde for at stille det.

En ven spurgte os over en flok øl hvad forskellen var på Diesel HK og Alm. HK i biler.

Han havde nemlig kørt noget ræs mod en diesel bil med væsenlig flere HK end hans Honda v-tech og han trak fra den med lethed.

Selvfølgelig er der faktorer som vægt og kørestil der spiller ind, men han mente at de var nærliggende hans egne, så han undrede sig og spurgte os som ikke kunne give en god forklaring,

Nogen som har lidt information de vil dele ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diesel HK Vs. Benz HK
  • #1   5. maj 2008 Det varierer meget fra bil til bil!

    Men så vidt jeg ved, så er det lidt ligesom 2- og 4cylindrede..

    Diesel hk kommer ved langt færre omdrejninger end i en benzin!

    Dertil kommer faktorer som turbo, gearskift osv ind i billedet..


    (Men jeg lytter også lige med her :-))


  • #2   5. maj 2008 kommer an på hva det er for en bil, og kører ikke mindst.. jo og vægt osv...

    men 150hk diesel vil jeg mene kan trække fra en 150hk benz, hvis vægten er den samme, idet diesel biler ofte har langt større Nm.. men det kommer jo igen også an på slagvolume...

    en alm 2.0 benz og en 2.0tdi, med samme antal HK, så satsede jeg mine penge på tdi'ern..


  • #3   5. maj 2008 Som udgangspunkt er det det samme. En hk er ca. 1,37 kW, ligegyldig om den kommer fra en dieselmotor eller en benzin motor. Forskellen er momentet motoren har. En dieselmotor leverer normalt et større moment ved lavere omdrejninger i forhold til en benzin motor

  • #4   5. maj 2008 Og det er ikke 1,37 kW per heste, det er ca. 0,7 kW pr. heste

  • #5   5. maj 2008 Som udgangspunkt er en hk jo en hk, uanset om den kommer fra en benzin, diesel eller el-motor.

    Som Jesper skriver, handler det om moment. Jeg vil helt klart også sætte mine penge på dieselen hvis motorerne i øvrigt er sammenlignlige.

    Jeg kører selv diesel, en 2.0 tdi med Skoda-mærkat på bagsmækken. Det hænder ofte at en eller anden får sig en overraskelse når vi trækker væk fra lyskrydsene om morgenen. Hvis jeg kan holde diesel-omdrejningerne inden for området med maks moment, så er der ikke mange der har en chance ......


  • #6   5. maj 2008 1 hk er 1 hk, uanset om det er i en diesel eller en benzinmotor.

    Der for diesel kan komme ud af røret, er når de bruger momentet i stedet.
    Det folk ikke fatter når de kører om kan i f.eks. en TDI, er at de ikke skal køre den længere op end 3500-4000 rpm. Så bruger de momentet til acceleration i stedet for hestene, og så tager de altså ved. Især hvis de er Chippet.


  • #7   5. maj 2008 Ok lidt rettelser :

    Det var en Mondeo med 130 HK og 330 nm
    mod hans 173 hk og 153 nm.

    han undre sig så over at han kunne trække fra den med lethed og den anden også sparkede til den, når man siger at diesel levere større træk.


  • #8   5. maj 2008 Men hvad så mr 300 s
    Vil du ligge forskellen i at han måske har været bedre i gearskifte, imod at den anden bil har dobbelt nm af hans ?


  • #9   5. maj 2008 Det er næsten som at sige.. diesel = V2 = SV 1000... trækker fra bunden

    Benzin = R 6...? flere omdrejninger 6000 O/M i bilen før den levere de sidste kræfter.. :o) hehe.. Jeg køre peugeot Diesel...


  • #10   5. maj 2008 Alle benzin-biler trækker jo derudad hvis de får stryg.
    Det sjove ved en diesel er mellemområdet.
    Prøv bare at sætte de 2 samme biler op mod hinanden igen, og lad dem så køre f.eks 50 eller 80 km/t. i topgear og så give gas.
    Bye bye siger mondeo'en....
    Og ydermere vil jeg tro der er ca. 3-400 kilo forskel på de 2 biler også.


  • #11   5. maj 2008 Tror lige jeg vil smide et par fakta på bordet som kan kaste lidt lys på hestekraftspørgsmålet.
    1 HK er cirka 736w eller 0,736Kw.

    Momentet ved et givent antal omdrejninger er direkte udtryk for hvor mange watt motoren yder.

    Lad os prøve at regne på en motor der har et moment på 150mn ved 3500 omdrejninger.

    efekten ved 3500 omdr er således lig med 150x2x3,14(phi)x3500/60

    Det giver 54950 watt eller 54,950kw eller 74,66 hk.

    Så efekten er altså lig med moment x 2 x PHI x omdrejninger i sekundet

    Husk altid at bruge sammenhørende værdier af moment og omdrejninger.

    Af denne formel kan man også tydeligt se at diesel motorerne er nød til at have et højere moment end en benzin motor hvis de skal op på samme hk ved et lavere omdrejningstal.


  • #12   6. maj 2008 En anden ting der også spiller ind er gearingen på de 2 biler. Tror mondeoen er tungere gearet en hondaen

Kommentér på:
Diesel HK Vs. Benz HK

Annonce