{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.674 visninger | Oprettet:

Gode råd til hævelse af bilkøb {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg i snart 4 måneder haft en Seat Leon 1,9 TDI fra 2004, som jeg købte hos en forhandler, og der har ikke været andet end problemer med den. Den har siden da været på værksted 7 gange, hvoraf de 6 har været med nøjagtig det samme problem: Den taber strøm når motoren er slukket, og jeg havarerer i tide og utide, når jeg bruger den.

Den har været på tre forskellige værksteder, heraf 2 autoriserede Seatværksteder, og de kan ikke fikse fejlen. De siger gang på gang, at nu har de løst problemet, men det er der stadig. Jeg har mistet tålmodigheden og vil nu kræve, at handlen går tilbage.

Jeg har brugt ufattelige mængder af tid og kræfter på at have den på værksted, få den startet når jeg er havareret diverse steder, når jeg ikke har kunnet komme nogen steder, når den har stået stille og måttet vente 2 uger eller mere på at komme på værksted. Uacceptabelt!

Jeg efterlyser derfor gode råd til, hvad og hvordan man skal gøre, når man kræver, at en bilhandel går tilbage, for jeg ved, at det absolut ikke er nemt at gøre. Det er vel noget med at sende et anbefalet brev, så tidspunktet for kravet for ophævelsen af købet er dokumenteret og ikke kan diskuteres.

Jeg tænker her også især på:

-kompensation for tid, kræfter og penge jeg har spildt på den bil
-udregning af pris pr km for det jeg har brugt, som skal fratrækkes de penge, jeg skal have tilbage
-hvad kan jeg kræve tilbage (bilens kontantpris, levering, osv)

Det skal lige nævnes, at der er 6 måneders forhandlergaranti på købet, og at forhandleren betaler alle værkstedsregninger, så jeg har absolut ingen dokumentation for, hvad der er blevet lavet. Også selvom jeg flere gange har bedt om kopier af fakturaer/arbejdspapirer.

Klaus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd til hævelse af bilkøb
  • #1   9. jul 2008
    Jeg har desværre ikke nogle gode råd, udover at du kan prøve at ringe til forbrugerstyrelsen og høre hvordan du kan gribe det an.

    Held og lykke med det


  • #2   9. jul 2008 morten c HAAH

    men klaus, jeg vil råde dig til at kontakte fdm og få dem til at hjælpe


  • #3   9. jul 2008 Fandt det her:

    Købers krav er ombytning: En brugt bil
    kan ikke ombyttes, da det er umuligt. Det betyder, at sælger som
    udgangspunkt vil have lov til at afhjælpe
    manglerne ved en brugt bil.
    Købers krav er afhjælpning: En sælger vil
    som regel skulle acceptere et krav om
    afhjælpning, medmindre det ikke kan
    betale sig at reparere bilen, fordi udgifterne
    til reparation er meget høje set i
    forhold til bilens værdi. I den situation
    vil sælgeren kunne afvise forbrugerens
    krav og i stedet tilbyde et afslag i prisen
    eller ophævelse af handlen.


  • #4   9. jul 2008 Fejlen ligger næsten sikker i dårlig ledningsnetten.

  • #5   9. jul 2008 err... du husker at slukke lyset når du stiller den om aftenen eller?

    ..sorry... kunne ikke lade være...


  • #6   9. jul 2008 Anbefalet brev er helt sikkert en god ting. skriv til ham, at du finder alt dette uacceptabelt, og ikke lever op til dine forventninger og hvad man kunne forvente af en 4 år gammel bil. Dernæst giver du ham 14 dage fra dags dato til at få bilen til at virke. Virker den ikke derefter, og er der stadig problemer, så vil du have hævet købet med negativ kontraktsinteresse (dvs du bliver stillet som om handlen aldrig er gennemført).

  • #7   9. jul 2008 Klaus , så længe sælger opfylder dine krav om udbedringer af div. fejl. kan handlen ikke gå tilbage. Få en FDM test af bilen og derefter vurderer om du har ret til at kræve bilen ombyttet eller handlen annulleret.
    Men efter 4 måneder bliver det ikke let.
    Held og lykke.



  • #8   9. jul 2008 meld dig ind i fdm og lad dem klare det

  • #9   9. jul 2008 Læs Købelovens §§ 72 - 86 Link = https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419



  • #10   9. jul 2008 Hej Klaus

    Måske de kan hjælpe

    http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article971942.ece



  • #11   9. jul 2008 § 77 a., Stk. 1: Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser sig senere.

    § 78., Stk. 1. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
    1) afhjælpning af mangelen,
    2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
    3) et passende afslag i købesummen eller
    4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
    Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
    Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
    Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.




  • #12   9. jul 2008 Klaus - har de skiftet ledningsnettet?
    Min havde fået det skiftet inden jeg fik den, og har hørt om en del andre som også har fået det skiftet.
    Ellers tror jeg din bedste mulighed er at foreligge forhandleren, at du ønsker at hæve købet, da han tydeligvis ikke magter at afhjælpe fejlen.

    Hvis han ikke er imødekommende er der forbrugerstyrrelsen, men forbered dig på at det tager lang tid...

    Hvis du kan handle lidt frem og tilbage med forhandleren, så er det nok den nemmeste og hurtigste løsning.

    En normal afskrivning vil nok være omkring 1-1,25 pr kørt km

    Foreslå ham evt. at han finder en anden seat Leon til dig, så er han nok nemmere at handle med, end hvis du bare vil have pengene udbetalt smiley


  • #13   9. jul 2008 hej claus fuk vor trals med sån en pis bil jeg tror ikke du kan gøre så meget når forhandler tilbyder at betale for udbedringern af defekter men jeg hvil gerne høre lidt mer om di problem som du har haft for det kunde jo hver man kan hjelpe med nogle gode råd.

  • #15   10. jul 2008 For, at kræve handlen går tilbage er det ihvertfald vigtigt, at du kan dokumentere at bilen du købte for kun fire mdr. siden gentagne gange har været på værksted.

    Mener jeg..


Kommentér på:
Gode råd til hævelse af bilkøb

Annonce