{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.675 visninger | Oprettet:

Kør-selv ferie normandiet {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens,

Kæresten og jeg har besluttet at tage en kør-selv ferie til sommer (godt nok i bil), og turen skal blandt andet gå til Normandiet, da vi begge er interesserede i 2. Verdenskrig. Er der nogle der har nogle gode fif til sådan en tur? Steder, museer, man skal se, bedste tidspunkter, hjemmesider med god info osv.
I så fald tages de imod med et smil,

Blue skies og tørre veje,

Bruus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kør-selv ferie normandiet
  • #1   13. nov 2008 gold beach, sword beach er gode steder og fine museer.
    Memorial de caen er også et godt og meget stort musee med andet end kun ww2. Aarromanches 360 er bestemt et besøg værd!!!


  • #2   13. nov 2008 I skal bare køre derned.
    Hele "strandstykket" er fyldt med museer. I må dog ikke snyde jer selv for et kig indenfor de MANGE private udstillinger som ligger lidt længere ind i landet, indenfor 5 km afstand fra stranden. Det bliver en fantastisk ferie for jer. Området indeholder SÅ meget historie fra den tid.
    God tur til jer når tid er smiley


  • #3   13. nov 2008 Vi glæder os også meget. Og tager nok den stor del af turen ad hoc, men meget rart at vide, hvad der er værd at køre efter.

  • #4   13. nov 2008 Prøv at skrive til Steve. ham og Jannie har lige været dernede.

  • #5   13. nov 2008 jeg var der for 2 år siden, og må nok sige det jeg fandt som var mest spændene var omkring Omaha beach, der ligger også rigtig meget i det område Bla. den Amerikanske kirkegård som er et must at se når man er dernede, det er helt ufattelig hvordan det hele er plejet og passet der.

  • #7   13. nov 2008 Hvem Steve?

    Tror vi kører ned gennem Holland, et par dage i Amsterdam, forbi Rotterdam, måske forbi Paris og så nogle dage omkring Normandiet og hjem gennem Tyskland måske et par dage i tyskland. Så hvis I har flere ideer til de steder, må I meget gerne også komme med dem.

    Er det nogle gode hjemmesider med kør-selv ferie fif?


  • #8   13. nov 2008 Har set Band of Brothers 5-6 tusind gange:-) Så har allerede en del ideer derfra:-)

  • #9   13. nov 2008 Hej
    Jeg var der sidste sommer. Der er rigtigt meget at se på, faktisk skal man sortere for der er også en del "skrammel" er min erfaring.
    Museet ved Pegasus broen er værd at besøge, ligeså et museum ikke langt fra den amerikanske kirkegård. Besøg også Skt Mere Eglise med dukken i kirketårnet. Der er også et museum.
    Hele området emmer af historie. Rigtig god tur.
    Camping Portland i Port en Bessin kan anbefales (lille hyggelig by ved kysten)


  • #10   13. nov 2008 Jeg har faktisk lige været afsted med kæresten i 12 dage, vi startede med en dag i Amsterdam. Tag omkring biblioteket og nyd udsigen.
    Dagen efter kørte omkring Brugge (chokolade og billig diesel (95 cent/l)

    Overnattede i Frankring på en lille campingplads ved Calais med udsigt til kanalen.

    Så et stort nyt museum kaldet La coupole
    Kørte videre.

    Tog omkring Bayeux og sov på et hyggeligt lille vandrehjem kaldet family home (Billigt også, skod bad, men billigt og hyggeligt) Godt udgangspunkt for rejser rundt omkring. Har en flot katedral, første by der blev befriet i 1945 (Har en statue af Montgommery i en af rundkørslerne) Har en 68.3 meter langt håndbroderet "tapet" fra 1066 som også er et besøg værd.

    Omaha beach, Pointe du hoc, den tyske og især den amerikanske kirkegård.

    Mont sankt Michel (største rejsemål uden for Paris i hele frankrig) med 3.000.000 besøgende årligt

    Herfra tog min kæreste og jeg så videre til Paris (sygelig trafik, men vi overlevede, det tog mig kun en uge at komme til at køre dansk igen da jeg kom hjem.)
    (Mellemparkerede i Monets have og kørte omkring Château du Breuil der laver Calvados, og anden hedvin på æbler, de laver også cider, men det er ikke ret godt. Det andet tilgengæld det er!)

    Vi sov et sted der hed Huttopia, rigtig hyggeligt og skønt, Paris est er en skod camping plads.

    Paris kræver et par dage.

    Disneyland tog vi også en dag (nok 2 om sommeren - Vi er 26 og 27 og vi nød de mange ruchebaner)

    Fra Paris kørte vi til Alsace og overnattede i en af de større byer syd på vinruten. Da vi kørte over den sydlige del af Vorgeserne var der sne i 30 cms tykkelse, men om sommeren tror jeg ikke det bliver et problem, tværtimod kommer man nok til at savne en MC eller en sportsvogn.

    Vinruten kan også gøres på en dag, med en overnatning i enden inden man kører hjem gennem tyskland. Vi tog dog kun 2/3 dele vinrute og kørte ellers hjem derfra. Det tog 11 timer at komme hjem.

    Colmar på vinruten har en rigtig flot bymidte og en mini udgave af frihedsgudinden i en af rundkørslerne ind til byen.
    Årsag, kunstneren der lavede frihedsgudinden er fra den region.

    God tur, husk at de skal have betaling for brug af motorveje i Frankrig, deres Toiletter er MEGA ELENDIGE og er din bil over 2 meter koster det ekstra. (Jaah, min Vito er 1.9 meter høj.)

    Samlet pris for 12 dage alt inkl. 15.000,- (Disneyland ca. 2000, vinkøb og Calvados indkøb. Ca. 2000)

    Have fun.
    MVH
    Velo


  • #11   13. nov 2008 Hejsa. Åh, hvor skal jeg dog begynde. Du skal bare afsted !!! Har været der på mc i 1998 og i år var det bare med familien og campingvogn. Der er sindsyg meget at se i Normandiet. I å boede vi lidt uden for Sct. Mere Eglise, hvor faldskærmssoldaten faldt ned i kirketårnet, spændende by med museum og masser af minder. Ellers er det bare mod Omaha og som andre skriver den Amerikanske kirkegård er et must. Men kør bare langs kysten så kan du ikke undgå at se det hele, der er masser af kystbatterier. Når du så skal hjemad, så kør til Verdun og oplev 1.verdenskrigs minder bagefter. Hvis du vil låne lidt materiale, har jeg masser af kort mm. dernede fra. Du skriver bare. Kan da osse finde nogle af de 1600 billeder jeg tog...

  • #12   13. nov 2008 Dennis L - God stil det der ;0)

  • #13   13. nov 2008 ----Helle. Jo tak. Og hvis turen går til Auschwitz i Polen - kan jeg osse hjælpe smiley Der har jeg vist bare kun 500-600 billeder.... Iøvrigt ikke et sted man skal snyde sig selv for at opleve.

Kommentér på:
Kør-selv ferie normandiet

Annonce