{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.549 visninger | Oprettet:

Regler om baglygte(r) {{forumTopicSubject}}

Halløj derude.. jeg har spottet nogle rimelig dejlige blinklys, med indbygget baglygte og bremselys..

http://kellermann-online.com/km_shop/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=403&category_id=34&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

Ved at montere dem bagpå, kunne jeg undgå at skære hul i min nye bagkåbe (og derved undgå en baglygte) .. Men.. er det nu lovligt? Jeg har været inde på fstyr.dk og læse lidt.. og her er hva jeg har fundet.

6.03.003 Baglygter
(1) Baglygte:
a) Skal afgive lys af rød farve.
b) Skal være anbragt bag på køretøjet.
c) Skal være rettet bagud og være tydeligt synlig mindst 300 m bag køretøjet.
d) Skal have en lysstyrke på mellem 2 cd og 12 cd målt lige bagfra. Bestemmelsen
om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har et
effektforbrug på 5 W.
e) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets
form gør det påkrævet, kan baglygte dog anbringes i en højde af
indtil 2,10 m over vejbanen.
f) Skal være synlig mindst 45° indad og 80° udad samt mindst 15° over og
under vandret.
Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens højde over vejbanen
er mindre end 0,75 m.
g) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. Afstanden mellem
lygter i et lygtepar skal være mindst 0,40 m.
(2) På køretøj med en baglygte skal denne være synlig mindst 80° til hver side.
(3) Påbudt baglygte må ikke kunne dækkes af bagdøre, bagsmæk eller lignende
med mere end 50% set lige bagfra. Såfremt påbudt baglygte dækkes med mere
end 50%, skal køretøjet være afmærket med afmærkningslygte, og der skal i førerhuset
på et synligt sted være anbragt et skilt med teksten Ved åbning af bagdøre,
bagklap og lignende skal andre trafikanter advares med en gul afmærkningslygte.
(4) Ikke-påbudt baglygte skal ikke opfylde bestemmelserne om placeringsmål og
synlighedsvinkler.

Det der lige umiddelbart fanger min opmærksomhed er at der ved "et lygtepar" SKAL være mindst 0.4 m imellem dem. Det ville jo se lidt dumt ud på en spids bagende.. Reglerne er vidst generelle for køretøjer, men passer jo ikke lige ind i mine planer med motorcykel (hvor man normalt kun har 1 lygte) ..

Så mit spørgsmål er,

1. Tror i der ville være problemer med loven hvis man kun brugte sådan to?

2. Findes der nogle regler KUN for motorcykler ang. lygter?

Håber i kan hjælpe..

mvh Mathias


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler om baglygte(r)
  • #1   17. mar 2010 må du ikke mener det er 25 cm der skal være imellem blink

  • #2   17. mar 2010 Spørg en syns mand

  • #5   17. mar 2010 Du kigger på de generelle regler. Længer nede står de specifikke regler for motorcykler.
    Så vidt jeg kan se er de E-godkendte, så de burde gå an. Men rent sikkerhedsmæssigt vil det selvfølgelig være bedre med en normal lygte.


  • #6   17. mar 2010 Hey.. Lige til jer der har misforstået indlægget, det drejer sig ikke om blinklys placering, men afstand mellem 2 baglygter når de monteres på mc. der er jo indbygget baglygter i blinkene.

  • #7   17. mar 2010 Jesper (Virum) Du har ret.. længere nede står der:

    To-hjulet motorcykel
    (1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med
    a) en eller to positionslygter,
    b) en eller to baglygter, og
    c) en eller flere nummerpladelygter.
    (2) To-hjulet motorcykel kan være forsynet med:
    a) En eller to tågebaglygter.
    b) Sidemarkeringslygter.

    78 Detailforskrifter for Køretøjer 2007
    (3) Positions- og baglygter skal ikke opfylde bestemmelserne om største afstand
    fra køretøjets yderste kant og om mindste indbyrdes afstand mellem lygter i et
    lygtepar.


  • #8   17. mar 2010 Og der står meget mere længere nede

  • #9   17. mar 2010 Mon ikke at regelerne er ligesom på Amerikaner biler, der har bremse og blink i samme lygte? Det må man heller ikke her i DK. Baglygte og bremselygte i een, men blink for sig...
    Ved så ikke om det er opdelt inde i de blinklys du viser der...


  • #10   17. mar 2010 der er 18 cm bagpå og 25 cm foran der skal være imellem blinkene smiley

  • #11   17. mar 2010 Chris J - I blinkene er de opdelt i hver sin parabol, yderst er blink, inderst er baglygte/bremselys

    Bo A - Det drejer sig stadig ikke om afstand mellem blink smiley læs evt. længere oppe.


  • #12   17. mar 2010 for at svare på spørgsmål nr 2: Ja det gør der

    6.03.031 To-hjulet motorcykel
    »E«- eller »e«-godkendt positionslygte til to-hjulet motorcykel kan alternativt være
    uden funktionsmærkningen »A« henholdsvis »R«.
    (1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med
    a) en eller to positionslygter,
    Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en positionslygte.
    b) en eller to baglygter, og
    Før 01.05.77: To-hjulet motorcykel skal være forsynet med mindst en baglygte.
    c) en eller flere nummerpladelygter.
    (2) To-hjulet motorcykel kan være forsynet med:
    a) En eller to tågebaglygter.
    b) Sidemarkeringslygter.
    (3) Positions- og baglygter skal ikke opfylde bestemmelserne om største afstand
    fra køretøjets yderste kant og om mindste indbyrdes afstand mellem lygter i et
    lygtepar.


  • #13   17. mar 2010 Carsten H - ja, det er det samme jeg har indsat i mit indlæg før. Men hvordan forstår i det? Jeg forstår det som, at på motorcykel gælder reglerne for afstand mellem 2 baglygter IKKE.
    Derfor burde det ikke være noget problem at montere dem, UDEN den orignale baglygte..

    Det er sådan jeg læser det. Hva mener i?

    mvh Mathias


  • #14   17. mar 2010 Hvis du kigger på punkt (3) så står svaret der...du skal dog være opmærksom på at da det er blinklygter med integreret baglygte/stoplygte i, skal kravet om de 18 cm indbyrdes afstand (mellem blinklys) stadig overholdes.

  • #15   17. mar 2010 Tak for hjælpen.. smiley Men de er sgu ret pebrede.. 180 euro for 2 stk bag til .. og så 120 for 2 alm. til front.. det er alligevel over 2000 bobs for 4 blinklys.. er sgu for meget syntes jeg smiley

    mvh Mathias


  • #16   17. mar 2010 prøv at gå ind og kig ved mc topgear hvis du vil ha blinklys han har nogle fine

  • #17   8. maj 2010 Hej!

    Når jeg nu får fat i én af de nye Givi-tasker med indbygget stoplys, har jeg overvejet at lade én af de eksisterende glødetråde i stoplyset fungere delvist som tågebaglys.
    Maskinen er en GSX1100EF, så den har to pærer i gumpen. Nogle bud på, hvorvidt det er lovligt at "miisbruge" det ene stoplys på denne måde, eller skal tågebaglys være en separat lygte?


  • #18   8. maj 2010 miisbruge? huh...misbruge selvfølgelig. smiley

Kommentér på:
Regler om baglygte(r)

Annonce