{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.015 visninger | Oprettet:

Imbecile ™
Imbecile ™
Tilmeldt:
14. nov 2010
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 71

4takt potte på 2 takter? {{forumTopicSubject}}

Hej MCG

Dette emne passer måske ikke helt i dette forum, men prøver alligevel smiley

Jeg har gået og spekuleret om det er muligt at sætte en lydpotte fra en 4 takts mc på en 2 takts Aprilia RS50, altså om den 2 takts kan køre ordenligt med det, eller om det er helt ved siden af.

Tilpasningen er ikke noget problem, jeg kender nogle gutter som er rimeligt skrappe til metal arbejde (svejsning osv osv) det eneste jeg have respons på er om den kommer til at yde det samme (mere/mindre?) end med en almindelig 2 takts lydpotte som er beregnet til den model.

Lyden på de potter man kan få sig til den model lyder rent ud sagt ikke specielt godt, derfor er jeg på jagt efter lidt "lyd tuning"

Vil lige gøre opmærksom på det er kun selve potten, og ikke hele udstødnings systemet vi snakker om.

Kom frisk.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  4takt potte på 2 takter?
  • #1   13. mar 2011 Det kan ikke lade sig gøre. Medmindre at du bare sætte noget udover din potte som ligner en stor potte. 2 takter kan du læser masser om det er en videnskab. lad være med at pille ved det.

  • #2   13. mar 2011 Kommer til at yde meget mindre. Dum ide!

  • #3   13. mar 2011 opbygningen af udst på 2og 4 tankt er som en 1hjulet cykel sammenlignet med en busa smiley

    ppå en 4 takter skal den faktisk bare dæmpe lyden og have meget lidt modstand så ja meget enkelt opbygning smiley

    på en 2takter puha der kan du faktisk ændre hele motor gang. optræk topfart osv sov bare ved at lave et par så buler

    på en 2 takter skal udst både suge blæse danne vacum. opbygge tryk puste og bestemme flow på engang. ta fx opbygningen af et "krøl rør" til scooter. det ser ud som det gør pga det laver et meget afstemt folw efter hvormeget gas du giver. i gamle dag e og bruges nok stadig på2 takt racere der bankede man direkte buler i udst til flow var som det skulle være. det viste sig at være bedre end at måle sig frem til det smiley


  • #4   13. mar 2011 Ud over at det teknisk er en dårlig løsning vil det ikke give en bedre lyd.

    2 takt lyder som en motorsav på epo uanset hvad fanden du gør.
    Lev med det eller køb en 4 takter.


  • #5   13. mar 2011 Tak for svarene!

    Jeg gik bare og spekulerede på om det var muligt smiley

    Men er det stadig så vigtigt med flow, modstand osv med en anden potte?

    Jeg så en med identisk motor som min som havde bygget en mc udstødning på, men jeg aner dog ikke hvordan og hvor godt den gik


  • #6   13. mar 2011 Du skal bruge en 2-takts udstødning uanset hvad, du får aldrig et optimalt flow ud af en 4-takts potte.

  • #7   13. mar 2011 2-takt udstødningen er nøje afstemt i forhold til cylinder volumen, krumtaphus, indsugning, karburator, og mange mange andre bittesmå faktorer, som alle får det til at gå op i en højere enhed.

    Jeg har aldrig helt fattet de knejte, der absolut skal ned i T. Hansen for et købe en "fed udstødning" til scooteren... for de fleste af dem vil bare opnå mere larm, og mindre effekt.

    Gå på biblioteket, og lån en bog om 2-taktere - eller kig evt. på denne side http://www.hekto.dk/speedfight/udstdn.htm
    Han har forsøgt at vise og forklare princippet i 2 takt motoren.
    Godt nok omhandler siden Peugeot Speedfight, men princippet er stadig det samme med 2 takt.

    God fornøjelse smiley


  • #8   13. mar 2011 Jeg har haft samme projekt med en rs50 for omkring 10 år siden. Det droppede jeg efter gentagende forsøg på ændringer. Det eneste du får ud af det er en maskine der yder meget mindre end med den originale.

  • #9   13. mar 2011 ...et lille tanke eksperiment...:

    HVIS man nu kunne finde en (MC) potte der er stor nok til at kunne rumme en fungerende 2takt potte...
    Altså, montere den store potte udenpå den der faktisk virker.
    SÅ ville det se ud af noget, men lyden ( og lugten smiley ) vil altid være den samme..

    Formålet med en MC udstødning på en knallert, må da være udseendet, eller har jeg misset noget??


  • #10   13. mar 2011 Tak for svarene allesammen!

    Allan Dyrbye K:
    Det var sådan set lyden jeg ville have ændret. Men det skulle ikke være noget problem at krænge en mc potte uden om den nuværende "blikdåse" der sidder på nu


  • #11   13. mar 2011 Allan Dyrbye K:
    Tak for linket, det var interessant at læse!

    Man skulle dog tro at modstand osv skulle kunne "nå" at forekomme i den foreste del af udstødningen (linket viser hvordan udstødningen er bygget op)

    (link fjernet)

    Men der er vel ingen grund til at fortsætte med at undersøge om det muligt hvis du har prøvet dig frem før i tiden Jesper J - ( Lemvig ) smiley


  • #12   13. mar 2011 Hvorfor overses det faktum at lyden ikke ville være andet end 2taktslyd uanset effekttab eller ej???
    Selvom man fornægter fakta ændres de ikke...

    Naturligvis kan man montere lortet....
    Naturligvis kan man dyse den så den kan køre med det...
    Naturligvis vil den gå markant dårligere og tilmed miste effekt.
    Naturligvis vil drengene nede på grillen få en halvfed i bukserne når de ser det, men den vil altså stadigvæk lyde som en 2takter.
    Uanset hvad fanden man gjorde ved knallerterne da jeg var knægt var det stadigvæk kun Honda dax der lød godt.. og det var en 4takter...

    Kom videre med et projekt der rent faktisk kan lykkedes...

    *;O))


  • #13   13. mar 2011 Henrik .

    Ville også lige forhøre mig ad før jeg begyndte på noget.

    Men ingen grund til det hvis den mister effekt smiley


  • #14   13. mar 2011 Det er helt sikkert den mister effekt.
    Jeg vil til hver en tid, kunne få en Puch Maxi til at køre fra dig,
    (hvis du vælger den udstødning...) smiley

    Men man skal jo drage sine egne erfaringer..hehe...


  • #15   13. mar 2011 Allan

    Haha ja okay det måske noget du har leget lidt med? smiley

    Tror bare jeg må få den til at se pæn og frisk ud istedet for den har en god lyd smiley


  • #16   14. mar 2011 Altså... Jeg blev gammel nok til at køre knallert i 1986, og da havde brormand og jeg nok allerede splittet de første 10-12 stykker ad smiley

    Dengang var der ingen moderne højtydende scootere - men kun "gammeldags" knallerter som Puch Maxi/Monza/Grandprix - Honda CD50/DAX - Suzuki GS50 - Yamaha FS1 (som var ret moderne) - og min egen favorit; Kreidler Florett.

    Princippet i en 2takter er imidlertid nøjagtigt det samme, omend teknologien, har udviklet lettere, og mere effektive 2taktere.

    Så jow, man kan da godt sige at jeg har rodet med det, men det er ER altså ikke så ligetil, og der findes ingen facitliste.
    Bedst som man har regnet ud, at sådan må det være - så virker det ikke alligevel... smiley


Kommentér på:
4takt potte på 2 takter?

Annonce