2.777 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

"Begyndervenlig" info om polering af motordæksler? "Begyndervenlig" info om polering af motordæksler?

Hej alle!

Foråret er her, og jeg har vasket kværnen og ordnet et par småting med mine "ti tommelfingre". Jeg har fået mod på mere, så nu spørger jeg Jer til råds...

Sagen er dén, at min MC formentlig har kørt vinterkørsel, eller noget i dén retning, før jeg fik den... Eller også har den i hvert fald ikke været passet super godt... Selv er jeg heller ikke alt for god ved den, og det passer mig faktisk rigtigt godt at have en mere end tyve år gammel kværn, så det ikke gør så meget, hvis jeg ikke liiige får den vasket eller stillet ind, så snart det begynder at lugte af vinter. MEN: Nu vil jeg gerne prøve, om jeg kan polere lidt på (især) motorens sidedæksler med mere, som er temmelig smadrede. Jeg vedhæfter et billede til illustration...

Men hvad gør jeg? Jeg aner INTET om sådan noget, så jeg vil rigtigt gerne høre lidt nærmere om, hvad jeg skal købe til at slibe eller polere samt efterbehandle med... Og hvordan jeg i øvrigt gør... Jeg er som nævnt HELT blank på det område (bogligt begavet ;-), så grundig info eller forklaring imødeses med stor tak fra min side. Jeg aner ikke, om jeg skal have fat på en dims, jeg kan montere på en boremaskine, hvad det skal være for én, og hvilket "middel" jeg skal bruge...

Er der en venlig sjæl, som vil give mig en form for brugsforvirring til sådan noget?

Venligst - Allan

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Begyndervenlig" info om polering af motordæksler?
  • #1   21. apr 2015 Du kan starte med lidt autosol og knofedt, det burde give en forbedring - uden at du ligger et utal af timer

• #2   21. apr 2015 Jeg har en gammel Honda, som havde stået i en carport i ihvertfald 15 år. Blokken så ud som din, bare meget værre. Min far han foreslog at jeg skulle bruge en almindelig olie, også bare ståluld. Det har jeg så gjort hist pist på den, og man kan tydeligt se det.

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 164
    #3   21. apr 2015 start med at slibe den oksiderede lag af med 320 sandpapir og fortsæt med autosol.
    Skal de se perfekt ud må du afmontere dæksler og lade dem polere med grøn polerpasta på en stor poleremaskine.

• #4   21. apr 2015 Cola og en grydesvamp, kan også tage en del smiley

• #5   21. apr 2015 Autosol er genialt til meget på den front smiley Men som nævnt, ståluld! Hvis det skal blive rigtig fint kan du evt købe forskellige korn "værdier" af sandpapir eller hvordan den sætning lige skal skrives (jeg halvsover pt) Som Andrzej nævner, en korn 320 eller deromkring til at tage det øverste grimme lag og så ellers arbejde dig opad i korn, jo højere jo finere smiley

• #6   21. apr 2015 https://www.youtube.com/watch?v=UyZ8RHEL2D0

• #7   21. apr 2015 Yamahas dæksler har fået en klarlak fra fabrikken og deraf udseendet , en omgang bums og efterpolering
    så står de som nye

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#8   22. apr 2015 Synd at du bor i Grenaa da jeg har en rigtig stor motherlover til en poleremaskine med alt tilbehør så du kunne gøre det selv... smiley
    Hermed er københavnere inviteret... smiley

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#9   23. jun 2015 Efter dækslet er poleret kan man ophænge det på aluminum tråd og dykke det i 30 grader varm kaustisk soda for 20 sekunder til 1 minut, skylle rent i demineraliseret vand/regnvand og senere putte i akkumulatorsyre (svolsyre). Syren skal hældes i samme mængde demineraliseret vand. Syren i vand!!!! ALDRIG OMVÆNDT da man kan blive alvorlig forbrandt af spruttende syre. Gummihandsker og briller skal bruges til arbejde. Sæt 13 Volt plus til aluminum. Til minus skal man bruge blyplade.
    Strømforsyning skal kunne give ca 3 ampere per 100 kvadratcentimeter flade. Efter 45 minutter (ved 20 graders varm syre) tages emnet ud og skylles i demineraliseret vand. Derefter dyppes det i ganske almindelig gul tøjfarve. Når emnet får en gyllen farve puttes det i kogende vand og koges i 1 time for at lukke porer med farve. Og så har man hjemmeanodiseret dæksel der er lavet af " guld".
    Den bliver vejr og kemikaliebestændig. Tåler alle syrer. Det eneste det ikke kan tåle er kaustisk soda. smiley Det er dejligt at det ikke ligger på vore veje.

• #10   23. jun 2015 Den anodisering fungerer rigtigt fint hvis ikke det er skidt sprøjtestøbt aluminium. I givet fald kan det give en træls ujævn farvning

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#11   23. jun 2015 Helt rigtigt. Er der for meget zink i aluminum (det berømte tyske" sheissmetal" blir den grusomt grim. Japanske cykler plejer at have kobber i og rigelig med kvarts. Jeg har anodiseret på køkkenbordet fler små detaljer på min Honda med held. Koblings greb og bremsegreb blev til gengæld så grimme at man ikke kunne se på dem uden at brakke sig. You win some you loose some.........

• Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#12   23. jun 2015 mine indløbs tragter indfarvede med rubin rød tøjfarve

profilbillede
  • Andrzej S
    Andrzej S Tilmeldt:
    apr 2009

#13   23. jun 2015 Hjemmelavet "Håndjern" til støddæmpere farvet i 2 farver.

profilbillede
Kommentér på:
"Begyndervenlig" info om polering af motordæksler?

Annonce