Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rusten møtrik sidder fast?
  • #1   16. aug 2007 Prøv en f 3 følgende
    Varm den op med en gasflamme.
    Giv den et par hårde slag med en hammer og forsøg igen
    Forlæng din skraldenøgle så du har mere magt over den


  • #2   16. aug 2007
    Prøv evt. at banke på den med en dorn og hammer. kan tit løsne sig så.

    mch mic


  • #4   16. aug 2007 Okay, takker smiley

    Så smutter jeg ud og prøver det !


  • #5   16. aug 2007 Er det noget du har mulighed for at ligge i blød??? eller er det noget der ikke kan?
    Hvis du kan, læg det i blød i cola. Ellers ville jeg vælge en fastnøgle med 6 kant. så den har bedst fat ELLER en slagnøgle. Og en mukkert!

    Held og lykke!


  • #6   16. aug 2007 Ved i hvordan man for den skrue ud der sidder ved styrenderne, den sidder sku fast for mig desværre.

  • #7   16. aug 2007 sprøjt noget WD40 på den og lad det sidde i et par timer, så plejer det at gå ind og hjælpe på problemet, men ellers kan rust kun behæmpes med vold

  • #8   16. aug 2007 Jakob: Sidder den helt fast, eller drejer den bare med rundt?

    Hygge


  • #9   16. aug 2007 Den sidder bare fast, det er helt vildt, og det er en stjerne..

  • #10   16. aug 2007 Hej Vinkel

    følgende er hentet fra DMCN, så nu skulle du gerne være dækket godt ind, hvis resten også går galt smiley

    Dém, der kender til at skrue i ældre MC'er, kender også til problemer med skruer/bolte, der skal løsnes. Denne FAQ beskriver, hvordan man ordner de genstridige skruer, hvordan man redder et mislykket forsøg, samt hvordan, man kan forebygge nye problemer.


    Jeg skal løsne en skrue, hvordan får jeg den bedst ud?

    Værktøjet gør det halve arbejde. Passer skruetrækkeren dårligt, så vrider man let fæstnet i kærven, hvilket gør udtagningen mere umulig, end før.
    Det er derfor en god idé, at man gemmer sin stædighed og hurtigst mulig finder et bedre stykke værktøj.
    Drop idéen om, at benytte el-værktøj, da momentet ofte er vanskeligt at styre sammen med det nødvendige modhold til skruen.



    Jeg skal løsne en bolt, hvordan får jeg den bedst ud?

    Igen gør værktøjet det halve arbejde. Fornuftigt værktøj kan gribe ordenlig fat om bolten, således at den ikke glider og gør bolten "rund". Ring- og topnøgler er det bedste værktøj, da de tager fat om samtlige af boltens sider, mens gaffelnøgler kun tager fat om to flader. Svensknøgler er en misforståelse, da de foruden det to-sidet tryk, også kan have en del slør i kæberne.

    Med en fornuftlig top-/ringnøgle, er det svært at smadre boltkanterne. Så krafterne kan lægges effektivt i selve værktøjet. Sidder bolten fast, så kan man forsøge at forlænge fæstnet til top-/ringnøglen med et stålrør (kraft x arm) eller slå med små slag i løsneretningen ved bagenden af værktøjet.
    Enkelte skruetrækkere har et hul i skaftet eller plads til en ringgaffelnøgle, således at kan man kan lave et en "arm", som man kan skubbe- eller slå på (istedet for, at vride hånden rundt i skruetrækker skaftet).

    Ved arbejde under MC'en (f.eks. ved aftapning af olie), skal man være opmærksom på, om man drejer den rigtige vej. Det kan lyde banalt, men der kan ske noget forvirring, når man kommer til at lægge under motorblokken eller ser nøglen oppefra- og bagved bolten. Skraldenøgler kan naturligvis "programmeres" inden operationen. Har man ikke en skaldenøgle, kan man tage en løs bolt + møtrik til skruestedet og simulere forløbet og retningen, inden at der tages fat på den rigtige skrue.



    Kærven og skruen løsner sig ikke!

    Hvis kærven stadig er sund, så prøv at dreje den anden vej. Ved tilspænding, mases det modstidende materiale sammen, så der gives lidt "luft" til lettere afmontage af skruen.

    Man kan forsøge, at rense området under skruen, ved at pøse lidt rustløsner/Caramba/WD40 over skruen og lade det arbejde i et døgns tid. Herefter rengøres fæstnet med værktøjet, så det ikke glider i olien.

    Alternativt kan opvarmning af skruen forudsage en udvidelse, der ligenetop er nok til, at skruen efterfølgende kan løsnes. Varmen kan komme fra en brænder, hvilket naturligvis sætter begræsninger mht. hvad der ikke bør være omkring skruen (ledninger, plastic, kåbedele og benzin mv.).



    Kærven er blevet hul/bolten er blevet rund!

    Bolten er ødelagt! - Den skal trækkes ud på en anden måde... Er der stadig lidt kærv tilbage, så kan man forsøge at banke lidt mere kærv ind i skruen og evt. løsne fastgroet rust/ir/oxydering. F.eks. ved at tage en grovere skruetrækker og bank den ind i kærven, ved at slå med hammer i skafteenden. Man kan få et effektivt værktøj (slagskruetrækker), der nykker skruehovedet, idet der slåes på skafteenden.

    Er der plads, så kan man tage en nedstryger og skære en solid fladkærv i hovedet

    Hvis der er tale om en bolt, så kan man ofte få solidt fat om hovedet med en rørtang (oftes i forbindelse med fastgroede- og ødelagte bolte).

    Sidste mulighed er, at udvælge et passende bor og volde skruen ud. En håndboremaskine med et almindeligt HSS-bor kan anvendes, da skuer med ødelagt kærv, gerne er lavet af relativt blødt jern. Man bør hellere reducere hovedets trykareal (uden at ramme noget omkring skruen), end at bore hovedet helt af. Dette gøres ved, at bore lige ind i skruen og dreje boret lidt skråt undervejs, derved bliver hovedet spiralformet og skruen kan tages ud med en fladtang.



    Forebyggende arbejde:

    Bløde Philips/kryds-kavs skruer er billige, men hører ikke hjemme på en MC!!! Udskift derfor dine ødelagte skurer med bolte af passende længde og tilspænd dem med en top- eller gaffelnøgle. Afhængig af skruens funktion, bør man forsøge at tilspænde med fornuftigt (hånd)moment, så den altid holder godt fast om emnet, uden at sidde urimeligt stramt fast til næste gang, at bolten skal løsnes.



    Et ødelagt gevind...

    Skruer og bolte, der er spændt for voldsomt, eller blot anvendes mange gange (f.eks. dæksler til oliefiltre) kan gnave i gevindet. Da boltene gerne er lavet af jern og motorblokken ofte er lavet af en letmetalslegering, så kan man sikkert sandsynliggøre, hvilket af de to gevind, der først knækker.

    Der må gøres noget ved letmetallet, hvis skuen igen skal sidde fast.

    Den hurtige løsning er, hvis man kan montere en møtrik på bagsiden, eller lade en stangbolt stikke ud. Denne løsning kan dog ikke anbefales, da det dels kan se dårligere ud og fordi, at man får løse+ og pladskrævende dele i motoren, når dækslet igen fjernes.

    Alternativt kan man benytte en insats (Heli-Coil), der består af en spiral, der kværnes ind i et forboret hul i letmetallet, hvis indre, derved udgør det nye gevind.

    Disse insatser er ikke gode, hvis skruen skal monteres bagfra. Da insatsen ved påmontering kan mases en anelse i enden, hvorpå de to gevind "ikke kan finde hinanden".

    Har man en fornuftig godstykkelse omkring gevindet, så kan kleecoilsanbefales. Disse består af et rør med kærv, med det indre gevind og etgrovere ydre gevind, der vrides ned i det forborede gevindhul. En ekstrasikkerhed er, at skrue insatsen ned i metallet sammen med noget Loc-tite, så insatsen bliver, hvor den skal.

    Begge typer forbores med et anbefalet bor-størrelse. Boremaskinen bør være en søjleboremaskine med solidt "land", da skruen ellers vil sidde skævt i det nye gevind (selvom man er omhyggelig).


  • #11   16. aug 2007 du kan evt. også tage en svejse tang, en af de små med små rillede kæber. Det virker ihvertfald. Ellers kan du lige svejse en stang på den. Det plejer også at hjælpe. Jeg har endnu ikke haft en bold eller møtrik jeg ikke har kune få af på en af den måder

  • #12   16. aug 2007 Til skruen, i kryds kærv, er en slagskruetrækker det bedste, har aldrig fejlet!!!

    /Jesper


  • #13   16. aug 2007 Jeg sprøjtede WD40 på møtrikken, og efter en time gik jeg ud og varmede den op.. Så fik den et par slag og jeg kunne lidt efter lidt løsne den..

    Og nu er den så endelig kommet af og jeg har fået det samlet med ny møtrik smiley

    Takker for de mange svar, virkelig noget man kan bruge og bruge fremover !


  • #14   16. aug 2007 Husk at smøre den nye møtrik så du(eller den næste ejer) kan få den af igen hvis det skulle blive aktuelt smiley

    Hygge


  • #15   16. aug 2007 kobberfedt på den nye

  • #16   16. aug 2007 Ja, selvfølgelig smiley det er det bedste, om det er mig eller ny ejer der skal skille det ad en anden gang.....

  • #17   16. aug 2007 kan ikke få den af!!!! IHHHHH

Kommentér på:
Rusten møtrik sidder fast?

Annonce