15.359 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
16 Svar
Rusten møtrik sidder fast? Rusten møtrik sidder fast?
Er der noget af jer derude, som har et godt råd til, hvordan man får en rusten møtrik af ??
På forhånd tak
P.s. jeg har prøvet med WD40 og det er ikke nok :s
0 synes godt om
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Varm den op med en gasflamme.
Giv den et par hårde slag med en hammer og forsøg igen
Forlæng din skraldenøgle så du har mere magt over den
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 3 Svar: 40
Prøv evt. at banke på den med en dorn og hammer. kan tit løsne sig så.
mch mic
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 93
Så smutter jeg ud og prøver det !
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Hvis du kan, læg det i blød i cola. Ellers ville jeg vælge en fastnøgle med 6 kant. så den har bedst fat ELLER en slagnøgle. Og en mukkert!
Held og lykke!
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 463
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.846
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Hygge
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 463
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 417
følgende er hentet fra DMCN, så nu skulle du gerne være dækket godt ind, hvis resten også går galt
Dém, der kender til at skrue i ældre MC'er, kender også til problemer med skruer/bolte, der skal løsnes. Denne FAQ beskriver, hvordan man ordner de genstridige skruer, hvordan man redder et mislykket forsøg, samt hvordan, man kan forebygge nye problemer.
Jeg skal løsne en skrue, hvordan får jeg den bedst ud?
Værktøjet gør det halve arbejde. Passer skruetrækkeren dårligt, så vrider man let fæstnet i kærven, hvilket gør udtagningen mere umulig, end før.
Det er derfor en god idé, at man gemmer sin stædighed og hurtigst mulig finder et bedre stykke værktøj.
Drop idéen om, at benytte el-værktøj, da momentet ofte er vanskeligt at styre sammen med det nødvendige modhold til skruen.
Jeg skal løsne en bolt, hvordan får jeg den bedst ud?
Igen gør værktøjet det halve arbejde. Fornuftigt værktøj kan gribe ordenlig fat om bolten, således at den ikke glider og gør bolten "rund". Ring- og topnøgler er det bedste værktøj, da de tager fat om samtlige af boltens sider, mens gaffelnøgler kun tager fat om to flader. Svensknøgler er en misforståelse, da de foruden det to-sidet tryk, også kan have en del slør i kæberne.
Med en fornuftlig top-/ringnøgle, er det svært at smadre boltkanterne. Så krafterne kan lægges effektivt i selve værktøjet. Sidder bolten fast, så kan man forsøge at forlænge fæstnet til top-/ringnøglen med et stålrør (kraft x arm) eller slå med små slag i løsneretningen ved bagenden af værktøjet.
Enkelte skruetrækkere har et hul i skaftet eller plads til en ringgaffelnøgle, således at kan man kan lave et en "arm", som man kan skubbe- eller slå på (istedet for, at vride hånden rundt i skruetrækker skaftet).
Ved arbejde under MC'en (f.eks. ved aftapning af olie), skal man være opmærksom på, om man drejer den rigtige vej. Det kan lyde banalt, men der kan ske noget forvirring, når man kommer til at lægge under motorblokken eller ser nøglen oppefra- og bagved bolten. Skraldenøgler kan naturligvis "programmeres" inden operationen. Har man ikke en skaldenøgle, kan man tage en løs bolt + møtrik til skruestedet og simulere forløbet og retningen, inden at der tages fat på den rigtige skrue.
Kærven og skruen løsner sig ikke!
Hvis kærven stadig er sund, så prøv at dreje den anden vej. Ved tilspænding, mases det modstidende materiale sammen, så der gives lidt "luft" til lettere afmontage af skruen.
Man kan forsøge, at rense området under skruen, ved at pøse lidt rustløsner/Caramba/WD40 over skruen og lade det arbejde i et døgns tid. Herefter rengøres fæstnet med værktøjet, så det ikke glider i olien.
Alternativt kan opvarmning af skruen forudsage en udvidelse, der ligenetop er nok til, at skruen efterfølgende kan løsnes. Varmen kan komme fra en brænder, hvilket naturligvis sætter begræsninger mht. hvad der ikke bør være omkring skruen (ledninger, plastic, kåbedele og benzin mv.).
Kærven er blevet hul/bolten er blevet rund!
Bolten er ødelagt! - Den skal trækkes ud på en anden måde... Er der stadig lidt kærv tilbage, så kan man forsøge at banke lidt mere kærv ind i skruen og evt. løsne fastgroet rust/ir/oxydering. F.eks. ved at tage en grovere skruetrækker og bank den ind i kærven, ved at slå med hammer i skafteenden. Man kan få et effektivt værktøj (slagskruetrækker), der nykker skruehovedet, idet der slåes på skafteenden.
Er der plads, så kan man tage en nedstryger og skære en solid fladkærv i hovedet
Hvis der er tale om en bolt, så kan man ofte få solidt fat om hovedet med en rørtang (oftes i forbindelse med fastgroede- og ødelagte bolte).
Sidste mulighed er, at udvælge et passende bor og volde skruen ud. En håndboremaskine med et almindeligt HSS-bor kan anvendes, da skuer med ødelagt kærv, gerne er lavet af relativt blødt jern. Man bør hellere reducere hovedets trykareal (uden at ramme noget omkring skruen), end at bore hovedet helt af. Dette gøres ved, at bore lige ind i skruen og dreje boret lidt skråt undervejs, derved bliver hovedet spiralformet og skruen kan tages ud med en fladtang.
Forebyggende arbejde:
Bløde Philips/kryds-kavs skruer er billige, men hører ikke hjemme på en MC!!! Udskift derfor dine ødelagte skurer med bolte af passende længde og tilspænd dem med en top- eller gaffelnøgle. Afhængig af skruens funktion, bør man forsøge at tilspænde med fornuftigt (hånd)moment, så den altid holder godt fast om emnet, uden at sidde urimeligt stramt fast til næste gang, at bolten skal løsnes.
Et ødelagt gevind...
Skruer og bolte, der er spændt for voldsomt, eller blot anvendes mange gange (f.eks. dæksler til oliefiltre) kan gnave i gevindet. Da boltene gerne er lavet af jern og motorblokken ofte er lavet af en letmetalslegering, så kan man sikkert sandsynliggøre, hvilket af de to gevind, der først knækker.
Der må gøres noget ved letmetallet, hvis skuen igen skal sidde fast.
Den hurtige løsning er, hvis man kan montere en møtrik på bagsiden, eller lade en stangbolt stikke ud. Denne løsning kan dog ikke anbefales, da det dels kan se dårligere ud og fordi, at man får løse+ og pladskrævende dele i motoren, når dækslet igen fjernes.
Alternativt kan man benytte en insats (Heli-Coil), der består af en spiral, der kværnes ind i et forboret hul i letmetallet, hvis indre, derved udgør det nye gevind.
Disse insatser er ikke gode, hvis skruen skal monteres bagfra. Da insatsen ved påmontering kan mases en anelse i enden, hvorpå de to gevind "ikke kan finde hinanden".
Har man en fornuftig godstykkelse omkring gevindet, så kan kleecoilsanbefales. Disse består af et rør med kærv, med det indre gevind og etgrovere ydre gevind, der vrides ned i det forborede gevindhul. En ekstrasikkerhed er, at skrue insatsen ned i metallet sammen med noget Loc-tite, så insatsen bliver, hvor den skal.
Begge typer forbores med et anbefalet bor-størrelse. Boremaskinen bør være en søjleboremaskine med solidt "land", da skruen ellers vil sidde skævt i det nye gevind (selvom man er omhyggelig).
maj 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 8
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
/Jesper
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 93
Og nu er den så endelig kommet af og jeg har fået det samlet med ny møtrik
Takker for de mange svar, virkelig noget man kan bruge og bruge fremover !
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Hygge
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 93
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 463
Rusten møtrik sidder fast?