{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
768 visninger | Oprettet:

Bygning af kåbedele! {{forumTopicSubject}}

Hey!

Jeg står overfor at skulle bygge min egen bagenden til min mc. Men da jek ikke ved en skid om glasfiber, kunne jeg godt bruge noget hjælp.
Hvordan griber jeg det an, og kommer igang?
Hvad skal jeg bruge af materialer?
Andre vigitge ting?

Håber nogen kan hjælpe! PM modtages gerne!
TAK
- Andreas

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bygning af kåbedele!
  • #1   13. sep 2007 Kig inde på Bilgalleri under guider, der er en del der har lavet guider til hvordan man bygger anlæg og dørsider i glasfiber;)

• #2   13. sep 2007 ok. tak

• #3   13. sep 2007 men tror ikke det bliver super nemt du skal jo næsten først lave en form som du kan støbe i smiley glasfiber måtte + poliester spartel eller glasfiber spartel smiley

• #4   13. sep 2007 Jamen, skal man støbe omkring den, og så fjerne formen bagefter? Jeg tænker jo lidt på at støbe på noget hønsetråd??

• #5   13. sep 2007 Skal det være en kopi af den gamle bagende?

• #6   13. sep 2007 Flamingo, sølvpapir, hegnstråd og bomulds-nylonstrømper.

Med flamingo kan du lave både indvendige og udvendige forme. det er nemt at skære, file og slibe i. Når formen er færdig skal den overtrækkes med sølvpapir, så epoxyen ikke æder flamingoen. Så kan du bare give den glasfiber. Formen splitter du bare ad når glasfiberen er tør. Hegnstråden kan evt. bruges til små detaljer evt. overtrukket med med bomuldstrømpen. På bomuldsstrømpen kan du lægger glasfiber direkte på. Strømpen kan man f.eks. trække hen over en form der har skarpe kanter. Så "glatter" strømpen overfladen ud. Det er lidt svært at forklare :o)
    Skal formen være tæt på et emne, kan du smøre emnet ind i et tykt lag vaseline og lægge glasfiber på derefter. Når den er størknet, kan du tage emnet af og vaske vaselinen af.

Find selv på flere materialer. Hvis du er i tvivl om materialet kan tåle epoxy, så prøv på et lille område først.

God fordøjelse!

• #7   13. sep 2007 Hønsetråd som Andreas B skriver er også godt. Evt. med en bomulds-nylonstrømpe hen over.
    Brug fantasien :o)

• #8   13. sep 2007 Planen er at bruge noget af den gamle bagende, og så lave noget nyt.

• #9   13. sep 2007 Jan K snakker om epoxyforstæket glasfiber, men der er også polyesterforstærket glasfiber, hvilket er det, man bruger på både... Jeg har selv haft held til at lave en gipsafstøbning af en forskærm, og resultatet blev helt kanon og overfladen præcis som den skulle være :o)

• #10   13. sep 2007 Andreas B:

For at få det perfekte resultat, kommer du til at lave et par forme osv..

Men, du kan starte med noget PU-skum. Det er nemt at arbejde med og billigt. Dette kan dog ikke så godt sammen med polyester, så lav en bagende som du nogenlunde ønsker den og derefter vikler du den ind i noget plastik. Tag afstøbning og af denne form kan du så lave den første "prototype" af din kommende bagende. Denne prototype kan du så rette til med spartel osv. for at få det perfekte resultat. Tag så en afstøbning af denne, og det er vigtigt at du så sørger for at have alle de rigtige midler på. Altså; voks, slipmiddel og derovenpå gelcoat. Gelcoat'en er for at du kan tage en afstøbning igen og igen, med et perfekt resultat.

Vh. Ebbe J

• #11   13. sep 2007 Polyester, glasfiver og epoxy?!? Kan de ord forklares lidt nærmere;) Glasfiber ved jeg hvad er, men skal man der ikke købe glasfiber måtter?

• #12   13. sep 2007 Populært kalder man det for glasfiber og kulfiber, men i virkeligheden binder man fibrene sammen med en resin (harpiks kaldes det faktisk på også :o)), der tilsættes hærder. Derfor kalder man det også for glasfiberforstærket polyester (for eksempel), fordi fibrene gør polyesteren meget stærkere end normalt. Carbon-dele til motorcykler er faktisk kulfiberforstærket epoxy :o) Kært barn har mange navne, og derfor bruger jeg de lange ord, fordi de forklarer, hvad det i virkeligheden er rent konstruktionsmæssigt :o)

• #13   13. sep 2007 ok... Sådet er noget med at man laver former, smører polyester på, ligger glasfiberen på og så mere polyester - ikke sandt?

• #14   13. sep 2007 Kort fortalt er det korrekt :o) Men husk vaseline, hvis du bruger gips.
    Lav helst formen, så den er en negativ af det, du vil støbe - så får du den pæneste overflade.

• #15   13. sep 2007 Andreas B, jeg kan læse på det hele at du nok bør finde en person som kan hjælpe dig fysisk med det arbejde, fremfor at kaste dig ud i det alene.

Det er ikke lige saftevand man har med at gøre dvs. det er giftige væsker du let kan komme galt afsted med.

• #16   13. sep 2007 Det er rigtigt - det er giftige sager...
    Men med sund fornuft, handsker og god udluftning, kommer man langt...

• Kristian J
    Kristian J Tilmeldt:
    mar 2004

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 183
    #17   17. sep 2007 Her er der da lidt læsning til dig..

Hvis det er så fis ned i den lokale bilxperten eller andre lidt proff. udstyrsbutikker så kan de forklare dig hele processen.. ellers må du finde en bådbygger i nærheden. (der er faktisk flere end man lige tror)

Ellers skal jeg nok give et par fif.. Har arbejdet med skidtet i 4 år nu..

• Kristian J
    Kristian J Tilmeldt:
    mar 2004

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 183
    #18   17. sep 2007 http://chris.pfharlock.com/glass/index.htm

Glemte linket smiley

Kommentér på:
Bygning af kåbedele!

Annonce