{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.499 visninger | Oprettet:

Maling af fælge {{forumTopicSubject}}

Hej MC-venner,

Hele sommeren (og nu efteråret) står på smuksering af min gamle XV 500. Tank og plastdele slibes og males metallic efter alle kunstens regler. Kardantrækket har fået hammerlak, stellet males matsort, og chrom pudses op.

Mit spørgsmål går på: Det sorte inde i fælgene. Hvad vil I anbefale at male med her? Jeg tænker, at der nok er noget der er bedre end alm. matsort eller koksgrå maling. Hvad ville I anbefale?

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Kim


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maling af fælge
  • #1   16. sep 2019 Af med gummiet, så skal de sandblæses og pulverlakeres. Find en autolakør og snak med ham. Det kan komme til at stå som nyt. smiley

  • #2   16. sep 2019 Andreas: Tak for svaret. Det kunne jeg også have gjort med resten af mc'en, men dette er et gør-det-selv-projekt, og det går ganske fint. Det eneste jeg var i tvivl om var fælgene, og jeg tænkte, det kyndige mc-folk herinde havde et eller andet smart forslag.

    Om det så var kakkelovnsmaling eller hvad det end kunne være. Men alm. matsort maling er måske bare det, man gør.


  • #3   16. sep 2019 Det er sjovere og mere tilfredsstillende at gøre det selv. Men så har jeg nok ikke lige et trylleord der virker. God vind med projektet smiley

  • #4   16. sep 2019 Tak skal du have. Ja det er lidt sjovere, og jeg har fundet ud af, man kan arbejde lidt, tage en pilsner, arbejde lidt, tage en pilsner osv. Så bliver det rigtig godt. smiley

  • #5   16. sep 2019 Præcis det samme, jeg har tre nyere cykler stående, så jeg er på udkig efter et vinterprojekt smiley mod alle odds (mekaniske fejl indbygget) vil jeg rigtig gerne have fat i en Honda vf500f jeg kan kæle med til vinter. Man skal have noget at rode med smiley

  • #6   16. sep 2019 Pøj pøj med at finde en dejlig Honda. Der skal hyggeprojekt til. Ellers bliver det en lang vinter smiley

  • #7   16. sep 2019 Vil det ikke se pænt ud med hammerlakerede fælge også? (Går ud fra at der skal forbehandles, grundes osv inden).

  • #8   16. sep 2019 Claus: Jo, tak for dit bud. Det ville se pænt ud. Men nu har jeg fundet noget matsort maling, der skulle være godt til stålfælge. Den skal selvfølgelig slibes og grundes inden, og for en sikkerheds skyld får den to komponent klarlak bagefter. Så skal det nok blive siddende smiley

  • #9   16. sep 2019 Nåh, for mig ser det ud som om det er aluminiumsfælge.

  • #10   16. sep 2019 Claus: Det er fordi, jeg vrøvler. Jeg mente blot støbte fælge.

  • #11   17. sep 2019 Du har et problem her, for du skal male på aluminium, og det er ikke helt nemt at få til at hænge ordentligt fast.
    Enten sliber du den nuværende maling så blidt, at det i virkeligheden er den du maler på, eller også skal du ud og finde en primer der hænger fast på aluminium. Og husk, du har meget kort tid (timer) fra du har sandblæst eller på anden måde fået renset fælgene i bund til primeren skal være på. Frisk aluminium korroderer meget, meget hurtigt.
    Det er +35 år siden jeg holdt foredrag for Land Rover klubben om emnet, men jeg husker stadig hvor mange der sagde noget i retning af - Så kan jeg bedre forstå at det ikke kunne holde!


  • #12   17. sep 2019 #8
    "og for en sikkerheds skyld får den to komponent klarlak bagefter. Så skal det nok blive siddende"

    Det er primeren der gør forskellen. Hvis den ikke sidder fast, så kan du lave så mange lag du har lyst til. & husk at en standard primer er til stål...


  • #13   17. sep 2019 Hej Edvard. Tak for rigtig gode råd.

    Jeg ved godt, det er lidt omstændigt, og jeg ville ønske det hjalp noget at ignorere, at det ikke er så ligetil smiley
    Jeg har engang malet et par alufælge til en bil, men der kendte jeg også nogle folk fra autolakereren Pierre, som gav et par fif. Men de nævnte jo, hvad du nævner.

    Min plan er, at slibe det let, så jeg ikke kommer igennem malingen, som du nævner. Ja først vil jeg give det cellulosefortynder, for jeg kan forstå, det ikke er godt nok med rensebenzin.

    Så har jeg colormatics primer til alufælge, som jeg vil sprøjte på og slibe ned (måske et par gange). Så vil jeg male det med noget fælgmaling (vist nok fra billigbilpleje), og så vil jeg give det colormatics 2 komponente klarlak.

    Hvad tænker du om den fremgangsmåde? Jeg har naturligvis den frygt for, at det ikke holder. Men hvor slemt taler vi om, det kan være? Er det sådan, man måske kan pille det af med neglen ligefrem?

    Endnu engang tak for de gode svar.


  • #14   17. sep 2019 Ideen med en alu primer er god, og skal nok virke. Jeg ville slibe så jeg med sikkerhed har en ru flade, og så sprøjte primeren på med det samme. Ikke noget med at vente til næste dag, please!
    I gode gamle dage kunne man være ret ligeglad med om der var en smule fedt/olie før man sprøjtede maling på. Da vi skiftede til at producere mere vandbaseret maling, måtte vi begynde at rense de små blikspande, vi brugte til at teste nuancer og sprøjtekvalitet med. Ellers lå det bare i små klatter...
    Altså, det der er vigtigt er at fælgene er affedtet. Jeg ville selv give den en tur med hedtvandsrenseren, men det er jo ikke normalt husmandsværktøj.
    Hvor godt det er ved du efter nogle måneder - Næsten lige meget hvad du gør, ser det pænt ud når du er færdig, men det kan sagtens skalle af i store flager efter lidt tid, regn og temperaturforskelle. Alu udvider sig næsten 4 gange mere end stål som jeg husker det siger den gamle kemiker.


  • #15   18. sep 2019 Gør det selv eller ej, Jeg havde fået dem pulverlakerede ! det er billigere og LANGT bedre. Så havde jeg "gør det selv og drikke pilsner" med noget som giver mening at gøre selv smiley

  • #16   20. sep 2019 Edvard: Tak, du har været en god hjælp. Det bliver noget af det sidste jeg laver eller ikke laver på den, så jeg må se, om ikke jeg kaster mig ud i det. Men nu har jeg, hvad jeg skal bruge.

    Men jeg skal lige høre dig. Jeg prøvede at testslibe på det aluminium med korn 400. Jeg synes ikke, der sker meget. Hvad ville du bruge? Nu skal man jo kun slibe let, så ville du nøjes med Scotch-Bride?


  • #17   20. sep 2019 Brian: Jeg kan sagtens følge dig, men jeg har bare et eller andet med selv at slibe og male de gamle mc' er. Jeg synes det er hyggeligt, men jeg havde ikke gjort det, hvis det var en dyrere og lidt nyere en smiley

  • #18   20. sep 2019 #16 Jeg havde brugt korn 120 eller måske 80. Du skal have en ru flade at arbejde med.
    Når jeg siger slibe let, mener jeg bare at du ikke skal fjerne al malingen. Korn 400 eller 320 (den har jeg liggende) bruger jeg til at reparere fejl med i det færdige resultat...


  • #19   20. sep 2019 Edvard: Perfekt. Jeg har både 80 og 120, og 400 bruger jeg blandt andet til tanken, som er blevet rigtig god efter arbejdet med spartelmasse. Den var godt medtaget.

    Tak igen.


  • #20   3. maj 2020 Hej igen alle. Jeg mangler stort set kun de fælge nu. Jeg kom sådan til at tænke på: Jeg ved, det er svært med maling på aluminium. Men kan Hammerite/hammerlak i sort ikke virke? Der står det virker på aluminium (det er selvfølgelig nemt at skrive), men jeg synes bare, Hammerlak binder på alt. Hvad siger I?

  • #21   4. maj 2020 Det holder helt sikkert, indtil du kører ud af garagen.
    Jeg har ingen konkret viden, men det vil godt nok undre mig.


  • #22   4. maj 2020 21: Det var da et konkret svar, tak. Nu kører jeg ud af en carport. Måske det er anderledes. smiley

Kommentér på:
Maling af fælge

Annonce