{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.943 visninger | Oprettet:

Nærlys og fjernlys i begge lygter. {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at undersøge sagen, da min Faser kører med nærlys i den ene æygte og fjernlys i begge..

Det er efter, hvad jeg kan finde ud af, for så vidt lovligt at ha' lys i begge sider. Dog skal den den lygte man laver opfylde kravene til nærlys, asymetriks højredrejet, falde 1 cm. pr. løbende meter, oplyse vejen 30 m. frem osv. Afstanden mellem lygterne må ikke overstige 10 cm.
Hvis man læser i 'Detailforskrifter for motorkøretøjer' under pkt. 6.02.030.

(link fjernet)

Jeg har hørt historier om folk der er blevet kaldt til syn, fordi de har lavet deres lys om. Færdselspolitiet kan i midlertid ikke komme med en gyldig grund til, hvorfor det ikke skulle være lovligt. Nyere Yamaha, herunder politiets, kører også med 2 x nærlys og 2 x fjernlys.

Mit problem er egentlig bare at få lavet skidtet om. Som nævnt i et tidligere indlæg, så er parabolerne og fatningerne ikke ens...

Findes der en nemmere måde end at skulle til at lege med Drimmel mv.??

Håber nogen sidder inge med nogle erfaringer på dette område.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nærlys og fjernlys i begge lygter.
  • #3   12. mar 2008 Jeg tror desværre Hans har ret. Jeg har fået at vide at når der er 2 lygter der sidder ved siden af hinanden, er det ikke lovligt at have nær. og fjernlys i begge. Det er kun traktorer der må det. Jeg har netop bygget mine om til en nærlys og begge fjernlys (originalt)......

  • #4   13. mar 2008 Tak for tippet Chris!

    Linket viser en okay forklaring på, hvordan det kan gøres. Men jeg tror sgu han er lidt amatør ham der er ved at fikse det smiley he he... Det må kan gøres smartere og nemmere.

    Efter at have set den video Chris har fundet, har jeg ved nærmere eftersyn konstateret, at det er en H4 pære der sidder som fjernlys. Dvs. der allerede er gjort klar til nærlys i lygten og pæren, men ledningen er bare ikke trukket til det. (Hvem snakkede om amatør??) smiley

    Parabolen i lygten er mage til den med nærlys, dog er der på glødetråden i H4 pæren en skærm som man kender det fra bil. Det er der derimod ikke i nærlyspæren.... Om det er en H3 eller H7, eller hvad det er, ved jeg ikke pt. Men den blænder ikke, og der er ikke fjernlys i den.

    Dvs. der må på en nogenlunde nem måde kunne laves nærlys i begge, men kun fjernlys i den ene. Det er bare ikke samme model som ved Kim, der har 2 x fjernlys og 1x nærlys.

    En konklusion må være, at tiden vil vise om det er lovligt.

    Men efter samtale med en færdselsbetjent, som selv kører på Yamaha tjenestemotorcykel, kunne han ikke forklare, hvorfor det ikke er lovligt med lys i begge. Loven krav tillader det i bund og grund (Der henvises til 'Detailforskrifter for køretøjer'). og der er på politimotorcyklen nærlys i begge lygter?!?!


  • #5   13. mar 2008 Og Hans... Det må være noget med godkendelsen som du skriver. Flere nyere cykler kører med dobbelt nærlys!

    Men det kan jeg ikke få afklaret nogen steder... )-:


  • #6   13. mar 2008 Men det er vel også ligeså meget glasset der skal være beregnet til det. Det skal jo være assymetrisk så det ikke blænder med nærlys i. De ter jo konstrueret til fjernlys og må derfor gerne blænde.......

  • #7   13. mar 2008 Det er det jeg er i tvivl Kim.

    Det er jo som sagt en H4 pære med både kort og lang lys, der sidder i fjernlyslygten, men det er kun det lange lys der bliver brugt....

    Mon den standard er lavet til 2 x nærlys, men kun godkent med 1 x nærlys i DK?

    Underligt der sidder en pære, som kan begge dele, men kun bliver brugt til én.



Kommentér på:
Nærlys og fjernlys i begge lygter.

Annonce