{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.123 visninger | Oprettet:

Fodkobling og håndgear (Suicide clutch / jockey shift) {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg går med tanker om et old school chopper projekt, med dertil hørende fodkobling og håndgear.
Flere motorcykler fra midt i 1900 tallet er født med det, så der går jeg ud fra det ikke er noget problem, men hvad med ombygning til det, jpå motorcykler af nyere årgang, som er født med håndkobling og fodgear? Er der nogen love og regler desangående? Min google-fu har svigtet mig, men jeg tænker der må være noget viden herinde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodkobling og håndgear (Suicide clutch / jockey shift)
  • #1   21. sep 2022 Er cyklen født og godkendt med det? Nej..

    Er det så lovligt? Nej..


  • #2   22. sep 2022 Den logik holder jo bare ikke helt, deraf mit spørgsmål.
    I så fald kunne man heller ikke skifte et blinklys, et sidespejl, sågar et dæk, eller male cyklen om.
    Hvis det er reguleret som en konstruktiv ændring, så står det et sted. Det er den kilde jeg efterlyser.


  • #4   23. sep 2022 Den logik holder 100%. Du må heller ikke skifte blink eller sidespejl, hvis delene ikke er godkendt.

    Hvis du keder dig kan du kigge i Færdelsstyrelsens vejledning om syn af køretøjer, men du finder ikke det du leder efter, for det findes ikke. Der er jo en grund til at du skal betale Autoconsult for at få hjælp til sådan nogle hjemmelavet projekter. Men heller ikke de kan få godkendt hvad som helst.


  • #5   24. sep 2022 #4 men spørgsmålet er jo så om det virkelig er ulovligt, bare fordi det ikke er nævnt i færdselsstyrelsens vejledning, som værende lovligt

    Mig bekendt står der ingen steder at du ikke må have fodkobling på en mc...en handicappet kan sagtens få lov,...hvorfor skulle trådstarter så ikke?


  • #6   25. sep 2022 #5 Det kan du jo ikke rigtigt sammenligne, og det er heller ikke det mandens projekt drejer sig om.

    Jeg tror det er de færreste handicappede, som ville elske at køre med fodkobling og håndgear. Det ligger også lidt i øgenavnet suicide clutch, at det er en dårlig løsning.


  • #7   25. sep 2022 #6
    Der er nok ingen handicappede der vil elske hverken den ene eller den anden løsning...de ville nok hellere ønske at være uden handicap


  • #8   6. okt 2022 Bare lige for at følge op på denne tråd.
    Jeg kontaktede Færdselsstyrelsen og spurgte dem om det var lovligt at ombygge en mc til håndgear & fodkobling
    Jeg fik følgende svar retur idag.


    "Tak for din henvendelse og et rigtig godt spørgsmål.

    Jeg har gennemgået tilgængelige data vedr. din forespørgsel og fundet frem til følgende.

    Du har ret i der ikke er krav til placering af betjening for kobling og gear på en motorcykel, så det må du gerne ændre på.

    Du skal i forbindelse med din ombygning være opmærksom på følgende.:

    Uddrag taget fra vejledning om syn af køretøjer.:

    Transmissionssystem

    7.03.001 Generelle bestemmelser
    Koblingspedal/-greb skal virke blødt og jævnt og må ikke kræve for stor aktiveringskraft.
    Koblingen skal fungere og må ikke kunne »glide« under fuld momentafgivelse fra motoren.
    Såfremt koblingen på motorcykel betjenes med pedal alene, skal pedalen kunne blive stående i udkoblet stilling.
    Gearvælgeren skal virke sikkert uden for stor frigang, og gearene må ikke kunne springe ud af indgreb.

    Ligeledes skal du være opmærksom på det ikke er tilladt at svejse eller bore i stellet uden dette sker efter fabrikantens anvisninger.


    Venlig hilsen
    Brian Vestergaard
    Bilsagkyndig
    Team Køretøjsteknik"


Kommentér på:
Fodkobling og håndgear (Suicide clutch / jockey shift)

Annonce