4.725 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
17 Svar
Spartle metalskærm inden maling. Spartle metalskærm inden maling.
Jeg har en metalbagskærm, der er blevet skåret igennem og har fået svejset nogle plader på. Nu skal den selvfølgelig spartles inden den skal males og lakeres.
Men hvordan spartler man med bedst resultat og hvad skal jeg bruge?
Ved godt at det er nemmest at få en prof til at gøre det, men vil gerne prøve selv for erfaringens skyld.
Så tips modtages meget gerne.
0 synes godt om
apr 2006
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 14 Svar: 48
Og hvor tykke lag kan jeg spartle op?
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 169
Thomas
jun 2006
Følger: 75 Følgere: 71 Emner: 48 Svar: 804
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 280
Og har man ikke arbejdet med tin før, så skal han nok ikke begynde nu.
Men ja bred enighed om at tin er klart den bedste løsning..
Store ujævnheder, ret dem til med glasfiber spartel.
slib og giv den polyester spartel, slib og ret til.
Husk det skal ligge en uges tid før det må males.. polyester spartel synker, og det kan ses på malerarbejdet..
afslut med en korn 200++ så er du sikker på at sliberidser ikke er tilstede, eller afslut med sprøjtespartel..
Husk at grunde, spartel suger.
jun 2006
Følger: 75 Følgere: 71 Emner: 48 Svar: 804
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 69
apr 2006
Især var det brugbart fra XL (ama'r) og Christian
Jeg er ikke bange for at begå lidt fejl og eventuelt starte forfra. Vil hellere prøve selv først. Ikke for at spare penge men for æren af at ha' gjort det selv.
jul 2007
Følger: 49 Følgere: 48 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 351
til det ekstra fine ville jeg købe sprøjte spartel.... bedst på sprøjtepistol,,,, men det er nok de færeste der har det,,, da det jo skal være en med ekstra tyk dyse,,, og så med overliggende kop.... men kan nu også købes på spray... så skal det bare have en del lag..... men så er det også nice
mar 2008
den holder skam vand..
Nu arbejder jeg godt nok ikke som karrosserismed længere men derfor opfører spartel sig altså ikke anderledes af den grund
apr 2006
Har hørt noget om at det er bedst at starte med glasfiberspartel med tråde.
Hvor køber jeg egentligt de forskellige typer spartel jeg skal bruge?
mar 2008
glasfiber spartel er med tråde i, polyester er det finde man afslutter med, som er uden tråde
apr 2006
Harald Nyborg here I come.
apr 2006
Det gik fint med spartling. Det har helt sikkert taget længere tid end en prof og i flere omgange, men jeg er tilfreds med det foreløbige resultat.
Med hensyn til karosserikit. Så er det jo noget gummisubstans af en art. Har brugt det på undersiden. Men hvilken finish kan jeg ligge ovenpå?
Kan jeg også spartle her eller vil spartelmassen ikke binde på karosseri-sealeren?
Skal jeg bare male direkte på karosseri-sealeren?
Hvis jeg spartler undersiden og maler, kan jeg så helt droppe karosseri-sealeren? Det er jo ikke særlig pænt. (Ved godt det er ligegyldigt da man ikke ser undersiden af skærmen, men nu vil jeg gerne gøre det ordentligt. Det er alligevel regnvejr.)
mar 2008
Du kan godt male det over.. ikke spartle det over.
apr 2006
Hvad hvis jeg spartler og maler i stedet for at bruge sealer? Er det lige så godt?
Der er nemlig blevet lappet en del huller i skærmen nedefra, så der sidder små påsvejsede pladestykker spredt med rund hånd under meget at skærmen. Ikke så pænt.
mar 2008
Tror ikke rigtig på at spartel vil binde ordentligt så tæt på kanten, tror det vil knække..
Men mindre du bruger glasfiberspartel og så afslutter med polyester spartel.. så tror jeg faktisk det vil fungere meget fint.. Men husk at mætte det godt med grunderen og evt. lige spray skærmen med zink spray inden du spartler så den er godt rustbeskyttet.
Spartle metalskærm inden maling.