{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.239 visninger | Oprettet:

Gearkasse katastrofe!!! Kawa zxr {{forumTopicSubject}}

Ja så skulle jeg lige ud og starte dyret op, satte nøglen i tændingen og startede på svinet så tørner motoren i 8-10 sek. Pludseligt så kører starteren i helt høje omdr. og motoren tørnede ikk mere.
Har kontrolleret starteren og pillet koblings dækslet af starteren går fint i indgreb og kæden bag koblingen kører fint rundt MEN motoren står bare stille.
Er der nogen der har noget erfaring på det her område?, skal hele motoren skilles ad i atomer?
Det er da lidt typisk det sker så tæt på sæsonens start ikk?

Håber i kan hjælpe
MVH Simon "uheldig" J


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearkasse katastrofe!!! Kawa zxr
  • #1   18. feb 2009 Måske du kan være heldig at der bare er for lidt strøm på batteriet til at "skyde" starteren ordenligt afsted ind i gearhjulene?

    Var batteriet fuldt opladet? ...i så fald, så prøv at skift rundt mellem gearene, og evt. tril et par meter i højeste gear. Og så prøv igen ;o)


  • #2   18. feb 2009 Tak for dit svar
    Det med at trille den har jeg prøvet, frygter lidt det er den der starter kobling:-(


  • #3   18. feb 2009 Hellere starter kobling, end gearkasse/motor kaput.
    T


  • #4   18. feb 2009 kunne være starter-koblingen, de kan finde på at gå i stykker pluselig. På en CBR sc21/24 er det rigtig noget møj at skifte men kan gøres uden at skille den helt ad

  • #5   18. feb 2009 Men er der power på batteriet. Starteren består i princippet af en aksel der "ved start" bliver skudt "ind" i gearkassen, med højspænding - og derved "trækker" den gearkassen rundt, så motoren starter. Hvis der ikke er power nok på batteriet, bliver den ikke skudt tilstrækkelig afsted, og du kan risikere at den ikke får ordenlig fat i tænderne. Så "skurer" den enten, eller også så spinder den bare rundt med hidsige omdrejninger.

  • #6   18. feb 2009 Du kan jo også "banke" lidt rundt ved starteren med en gummihammer, i tifælde af at en aksel eller noget er "groet fast" i løbet af vinteren.

  • #7   18. feb 2009 Her er princippet uddybet på engelsk:

    A starter is an electric motor needed to turn over the engine to start it. A starter consists of the very powerful DC electric motor and starter solenoid that is attached to the motor.A starter motor requires very high current to crank the engine, that’s why it’s connected to the battery with large cables. Turning on the ignition switch releases a small amount of power from the battery to the solenoid above the starter. This creates a magnetic field that pulls the solenoid plunger forward, forcing the attached shift yoke to move the starter drive so that its pinion gear meshes with the engine’s crankshaft flywheel. When the plunger completes its travels, it strikes a contact that permits a greater amount of current to flow from the battery to the starter motor. The motor then spins the drive and turns the meshed gears to provide power to the crankshaft, which prepares each cylinder for ignition.

    After the engine starts, the ignition key is released to break the starting circuit. The solenoid’s magnetic field collapses and the return spring pulls the plunger back, automatically shutting off the starter motor and disengaging the starter drive. When the starter is not in use, the drive unit is retracted so that its pinion is disengaged from the flywheel. As soon as the starter is activated, the forward movement of the solenoid plunger causes the shift yoke to move the drive in the opposite direction and engage the pinion and flywheel. The pinion is locked to its shaft by a clutch that unlocks if the engine starts up and the flywheel begins turning the pinion faster than its normal speed. By allowing the pinion to spin freely for a moment, the clutch protects the motor from damage until the drive is retracted.



  • #8   18. feb 2009 tror ikke det er starteren da de fleste motorcykelstartere ikka går i indgreb men er koblet til konstant med en såkaldt starterkobling i mellem. Ved dog ikke hvordan det er lavet på en Kawa. Men der stod at den havde tørnet og at kæden til starteren løb rundt bag ved koblingen uden at motoren følger med. Tyder meget på starterkoblingen

  • #9   18. feb 2009 Min starter er i konstant indgreb og rotere fint generator hjulet og resten af tandhjul, kan se alt kører rundt bag koblingen men koblingen står bare stille

    Tak for alle jeres svar


  • #10   18. feb 2009 hælder desværre også til christians teori, surt show du...

  • #11   18. feb 2009 prøv og hør rydbergs mc om det, de har fat om det kawa kram, især hvis du kan få fat i brian...

  • #12   18. feb 2009 Frygtede også det med starter koblingen, for Hvad jeg kan læse mig frem til skal gearkassen skilles helt ad:-(

  • #13   18. feb 2009 Prøv nu lige at klappe hesten, det er jo ikke en bil Claus K. det er en MC den har en starter kobling, starter har hele tiden indgreb i starter kobling, men sådan en kobling løber fri den ene vej og tager fat den anden, eller det skulle den nomalt gøre, det kan være for lidt strøm men jeg tror det er starter kobling der er død, hvis det skulle være tilfældet = ikke godt, for på en ZXR sider den inde midt i motoren altså skal bunden af motor skildes helt af, top og cyl kan blive sidende, men prøv med et start batteri først.
    held og lykke.
    MVH.
    KP


  • #14   18. feb 2009 jumbonr 0: Kan cyl. topstykke og alt det der blive siddende? Det ville jo være kanon godt nyt!!!!!


  • #15   18. feb 2009 cyl og top, burde kunne blive sidende, det har de kunnet på de cykler jeg har skruet i.
    Ang. starterkobling burde den tage ved uanset strøm og hastighed.
    Håber det lykkes for dig uden de støre kvaler, 1. marts er jo lige rundt om hjørnet


  • #16   18. feb 2009 Jeg vil straks skynde mig at sige - at det kun MÅSKE kan være dette;

    Jeg har været ude for noget lignende på min gamle Kawa. I mit tilfælde var det kæden som sad bag højre sideskjold som var knækket. Derfor trak den ikke krumtappen rundt, men starteren spandt fint og ubesværet rundt. jeg var så uheldig at kæden kom i klemme og slog hul i sideskjoldet.. Men min bud er at det måske er samme kæde du har problemer med..

    god arbejdslyst


  • #17   18. feb 2009 bare så vi lige har det på det rene

    starteren går IKKE ind i gearkassen, men ind på startekoblingen, som sidder på krumtappen


  • #18   18. feb 2009 Godt klar over at stort set alle MC'er har starterkobling, men min gamle Kawa (årg. 83) havde ikke - derfor sammenhængen. Men okay - kan selvfølgelig godt se at Simon er 10 år nyere, og derfor sikkert har kobling.

    Lyder bare mærkeligt når den virkede da han stillede den ind før vinteren :o(


  • #19   18. feb 2009 Eller havde den - nu bliver jeg sq i tvivl. Nå - nok om det. Det var da forsøget værd med mere power på batteriet :o)

  • #20   18. feb 2009 Tak for alle jeres svar, nu vil jeg prøve at finde ud af hvor den starter kobling sidder smiley

  • #21   18. feb 2009 Mig bekendt er der ingen kobling. Det tandhjul som starteren går i indgreb med er i kostant indgreb med generatorens tandhjul. Det tandhjul trækkes via den kæde som sidder bag koblingsskålen. For at komme ind til den skal du pille koblingen ud, for at komme til generator og starter tandhjul vil jeg mene at det er nødvendigt at flække motoren i 2.
    Jeg har lige skildt min 93'er i atomer...


  • #22   18. feb 2009 Niels: var det nødvendigt at tage cylinder samt top af for at komme ind til gearkassen?

  • #23   18. feb 2009 Nej ikke for at komme indtil gearkassen, men som det er nævnt tidligere såhar starteren ikke noget at gøre med starteren.

  • #24   18. feb 2009 Tak for svaret, det var dejligt at slippe for at skille det ad.
    Hvad tror du det kan være når kæden og alt det tørner inde bag koblingen?


  • #25   18. feb 2009 hov.. mit sidste svar var vist lidt rodet. det sker når man ser bold imens smiley
    Jeg kan desværre ikke rigtig give en god forklaring, jeg har knowhow nok til at skille og samle skidtet, men ikke erfaring nok til at kunne forklare fejlene.


  • #26   18. feb 2009 jeg kan godt give et par billeder af tingene, men det bliver først fredag da jeg er i kbh hele dagen i morgen

  • #27   18. feb 2009 Det lyder rigtigt godt niels, tak for det

  • #28   21. feb 2009 Desværre, batt. er nu blevet helt opladt og den gør det samme

  • #29   22. feb 2009 Fejlen er fundet!!!!!
    Det var hverken starter eller starterkobling
    Tak for alle inputs

    MVH Simon "heldig" J


  • #30   22. feb 2009 simon [holstebro] J : Hvad var fejlen ?

  • #31   22. feb 2009 Ja prøv lige at holde os opdateret, nu har vi jo fulgt med på sidelinien - medmindre det er for pinligt selvfølgelig smiley

  • #32   23. feb 2009 Ingen problem!!!
    Jeg var ved at skille hele motoren ad i 2 dele.
    Jeg tog koblingsdækslet af og kiggede ind i motoren, jeg startede på motoren og så at "start"kæden drejede men koblingen stod bare stille og det undrede jeg mig lidt over men var jo ikke helt sikker på hvordan og hvor denne startkobling sad/så ud.
    Jeg besluttede mig for at pille koblingen af som det første(heldigvis) så det gik jeg igang med.
    Da jeg havde pillet alle koblingsplader og metal plader ud tog jeg koblings"huset" af og pling pling faldt der 2 små noter ud, det undrede jeg mig lidt over og prøvede at se hvor de skulle sidde.
    Jeg kunne så se i min haynes bog at de skulle sidde i tandhjulet lige bag koblingshuset så koblingshuset sad "fast" med dette tandhjul.
    Efter at have nær studeret de der lorte noter ser jeg at de er knækket af tandhjulet så det ikke har forbindelse med koblingen og derfor ikke kan starte!!!!! puuuuhha det var noget af en smøre, håber det gi'r lidt mening.
    Billeder af tandhjulet kan uploades hvis der er interresse for det

    MVH Simon J


  • #33   23. feb 2009 kom med billedet......

  • #34   23. feb 2009 Ja det er de to noter som holder tandhjulet der trækker starter, generator og oliepumpen.

  • #35   23. feb 2009 Så er der oprettet et fotoalbum:

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=10146


Kommentér på:
Gearkasse katastrofe!!! Kawa zxr

Annonce