{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.369 visninger | Oprettet:

Kobberfedt {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har købt mig en gang kobberfedt. På bagsiden af bøtten, står der at det ikke må benyttes til rustfriskruer, men at man bør købe et af deres andre produkter. Hvorfor må man ikke bruge kobberfedt på rustfri skruer? Eller er det bare fordi firmaet ønsker at sælge lidt mere?

På forhånd tak for hjælpen smiley

Hygge


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kobberfedt
  • #1   11. jan 2006 Det er noget med metalisk korrosion, rivning og spændings rækkefølgen, om der er noget om det ved normal brug, ved jeg ikke med hvis det er bolte der er under meget belastning kan det godt have noget at sige!
    hvad er det for nogle bolte?


  • #3   11. jan 2006 Okay... Hmm, så er det træls at have købt 500 gram smiley Men jeg finder nu nok noget at bruge det til smiley Jeg må hellere få noget rivningspasta (det lyder næsten som noget mad smiley ).

    V-2: Regnede med at bruge det til lidt af hvert, men har bl.a. planer om at bruge det til et par skruer på min karburator, så det er ikke fordi de bliver sat under nogen belastning.

    Tak for input til jer begge!

    Hygge


  • #5   11. jan 2006 øh det går ikke rustfri bolt i aluminium med kobberpasta!
    kobber pasta regnes for en "slidende"fedt og bør derfor ikke bruges til andre bløde komponenter. (alu =meget blødt)
    go fornøjelse
    for lige at Citere strada Anti rivnigs pasta, vil være en god ide, i det mindsta noget fedt uden noget slidende i..


  • #6   11. jan 2006 Strade: Hehe, ups - en mindre detalje smiley

    V-2: Okay.. Jeg må på jagt.

    Nu vi er i gang så har jeg lige et tillægsspørgsmål smiley Hvad skal en "hobby"-mekaniker ellers have af gode smøremidler og olier, udover WD40? Det er ikke så længe siden jeg "opdagede" kobberfedt, så i kan nok gætte at jeg ikke har den store erfarring smiley


  • #7   11. jan 2006 ultra gloss voks
    ---og så har jeg noget sindsygt godt rengøring/preservering fra fisker i kbh mon ikke det fås i jylland, tjekker lige hvad det hedder!


  • #8   11. jan 2006 Man kan vel også bruge almindeligt lithiumsfedt... som i lejer...

  • #9   12. jan 2006 V-2: Ultra Gloss står også på min hylde smiley

    Jeg ved ikke om jeg kigger de forkerte steder, men jeg kan altså ikke finde anti-rivningspasta. Hverken på www.Thansen.dk eller www.biltema.dk

    Andreas: Altså bare alm lejefedt? Problemet er at jeg gerne vil undgå at de skruer jeg har så meget bøvl med lige nu, sidder fast om noget tid, så de er lige så umulige at få fri som de er nu. Jeg var i den tro at kobberfedt kunne hjælpe på dette, men det viser sig jo så at kobberfedt at en dum idé smiley


  • #10   12. jan 2006 Uden at være ekspert på området vil jeg mene at hvilken som helst fedt vil hindre oksygen og vand i at nå ind og skabe rust i gevindet og/eller skruen. Det med spændingsrækken har jeg aldrig tænkt over, men det skal selvfølgelig overvejes.

    Jeg bruger almindelig lejefedt fordi det er billigt, og ikke så synligt som kobberfedt. Jeg ville kun bruge kobberfedt steder som bliver varme, hvor jeg mener det er bedre.

    Indtil videre har jeg ikke haft problemer med lithiumsfedt, men jeg begyndte først for et år siden...


  • #11   12. jan 2006 Hi Mads
    Jeg er enig med Andreas, hvis det er Rustfri bolte i andet matreiale end rustfri er almindelig fedt helt ok!


  • #12   12. jan 2006 jeg er lige med på en lytter.. jeg har købt noget syrefri kobberfedt, idet jeg har pillet baghjulet af og den stang der går gennem baghjulet har jeg tænkt mig at give en god gang fedt inden jeg sætter den på igen..

    Det kan jeg vel godt eller hvordan???


  • #13   12. jan 2006 Hvis det er baghjulsakselen ville jeg nok også bruge lejefedt der. Hvad der er bedst ved jeg ikke. Men bliver det ikke hurtigt dyrt med kobberfedt når man bruger det til sådan noget?

  • #14   12. jan 2006 Enig med andreas og
    Galler hvis du læser, skriver jeg: at hvis bolten skal i andet materiale end rustfri er almindelig fedt ok, hvis det skal i rustfri er der fare for at rive gevindet, hvis ikke der bruges den rigtige fedt! (rive=læs som svejset fast)
    min bekymring igår gik mere på om bolten ville udvide sig mere end alu,og der ved flække alu'en, men har tjekket idag, alu udvidersig mest, så der skulle ikke være nogen fare!


  • #15   12. jan 2006 Galler: Det kan forklare at jeg ikke kan få de rustfri skruer jeg har til at side i mine karburatorere, fri... Men jeg vil nu tro at de har siddet der fra den blevet lavet - altså at det er de skøre japsere der har puttet dem i.

    Men hva faen kan jeg så egentlig bruge mit halve kilo kobberfedt til? smiley Det går vel kun til alm. bolte som skal sidde varme steder, og ikke i alu...

    Hygge

    P.S. Tak for input til jer alle!


  • #16   12. jan 2006 Okay.. Hmm.. ka da være det ikke er rustfri så smiley

    For resten, et generelt tip er da at smøre kobberfedt på bagsiden af bremseklodserne hvis de piver, men er den plade ikke også af alu, og hvad med selve caliberen?


  • #17   12. jan 2006 Aah, ok Galler. Det undrede mig nemlig lidt, men du har garanteret fuldstændig ret smiley

  • #18   23. maj 2006 Tag lige tingene fra oven - teoretisk er det da rigtigt, at kobber liger mellem alu og jern i spændingsrækken, men -men-men, da kobberet i kobberfedt er i fedt, er der meget lidt adgang for ilt og syre, der er vandbåret, er der ikke megen risiko for oxydationsprocesser, der svejser noget som helst sammen.

    Personligt har jeg anvendt kobberfedt til nærmest alt, som jeg vil være sikker på, at jeg kan skrue fra hinanden (ting der skal adskilles jævnligt) Det virker sgu'..

    Lige en ting - jeg ville ikke drømme om at anvende det i jejer og lignende roterende flader!


  • #19   26. maj 2006 Dit kobberfedt kan fint anvendes på alle sorte/galvaniserede/elforsinkede bolte.

Kommentér på:
Kobberfedt

Annonce