12.538 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Bolt vil ikke løsne sig Bolt vil ikke løsne sig

Hej

Jeg skal til at skifte potten på min MC, men da den originale har siddet på i 10 år, er de gamle bolte blevet lidt rustne. De 3 af dem kom af med lidt besvær, men den 4. vil simpelthen ikke slippe. Jeg har endda prøvet med hammer og umbraco, efter at motoren havde kørt lidt for at metallet skulle blive varmt og udvide sig, men heller ikke dette hjalp. Har nu brugt knap 3 timer uden held.

Hvad F..... gør jeg? skal den bores ud?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bolt vil ikke løsne sig
  • #1   24. apr 2009 Du har vel givet den noget rustløsner og ladet det stå og trække

• #2   24. apr 2009 varm den op

• #3   24. apr 2009 giv den et slag med dorn og hammerind på den falde ende af bolt hovedet...... når den er kold. et godt hug... så skal den nok give sig...også på med noget værktøj bagefter...

• #5   24. apr 2009 Hvorfor er det altid en skide bolt der ikke gider af... Ikke noget med to, nej bare en. Bare lige for at håne en...

• #6   24. apr 2009 wd 40

• #7   24. apr 2009 Den har fået et ordentligt skud WD40 der har stået i over 2 timer. Derudover har jeg været igang med hårtørren i 10 minutter på max og prøvet igen - uden resultat.

Den har også fået et voldsomt bank fra alle sider. Er bange for at slå cyklen i 2 hvis jeg slår hårdere, men vil da prøve imorgen.

Kennet: Lige præcis. Man føler sig sgu lidt til grin.

• #8   24. apr 2009 Hårtørreren tsk tsk - den var god...

Find en gasbrænder. Den skal være rødglødende....

• #9   24. apr 2009 Ja det var også lidt det jeg havde regnet med Allan - nu havde jeg bare ikke en ved hånden, så prøvede i det små. Må jeg låne mig til en i morgen, og så prøve der.

• #11   24. apr 2009 Kennet: Det er fordi folk ikke har den rette viden/det rette værktøj når de står og fusker en sen aftentime smiley

Kan ikke se hva man skal med en hårtørre... for at være helt ærlig... Det er noget damer og mænd med for meget østrogen på øverste etage benytter på badeværelset...

Skal du varme den bolt op skal du have meget mere koncentreret varme... so Allan beskriver...(men jeg vil nu nok prøve at tage den kold først) så er vi tilbage v. dornen, der passer ned i unbrakohovedet også den store mukkert på... Det virker sgu altid for mig..

jeg vil nok først give den noget rustløsner og lade den stå og trække... har du ikke det siger nogen at coca-cola er godt...
    Så vil jeg prøve den med varmen til sidst da du der udgløder og gør din bolt blødere...husk at lade den køle godt ned før du tager ved....

god fornøjelse...

men ja det er noget fanden har skabt... (kender det selv fra stål/alu der er groet eller oxidret sammen...

mvh Offslow

• #12   24. apr 2009 Nogen gange synes jeg at det hjælper lige at spænde den et nøk..

• #13   24. apr 2009 Hvis ikke det kan løses med gaffatape, så er det fordi du ikke har brugt nok!!

held & lykke

Mvh Jacob

• #14   24. apr 2009 Offslow: Jeg HAR virkelig været igang med hammeren.

Det mest mærkelige er, at når jeg løser den anden bolt der sidder ved samme rør, sidder den bolt der sidder fast slet ikke i spænd, så fatter ikke at den kan være så stramt.

Når nu jeg går igang med gasbrænderen, kan jeg så vente til den køler lidt af, eller skal det være rødglødende mens jeg skruer? Er sgu lidt nervøs for at brænde nallerne.

• #15   24. apr 2009 hårtørre:-)

fed kommentar:-)
    hvis den virkelig ikke gider af med varme. så må du jo lige få svejset en møtrik eller bolt på.

det er en sikker vinder:-)

• #16   25. apr 2009 Mojn Frederik . prøv som der skrives at varme den og derefter gi den af en isspray , som kan købes i sportsforretninger , det giver en god effekt , har hjulpet mig tit , ellers er der ikke andre veje end at bore den ud og lave nye rynker .

KELD.

• #17   25. apr 2009 Bolten må ikke være rødglødende, vent lige 10 sekunder efter du har varmet den rødglødende, for ellers er bolten simpelthen for svag / for tæt på smeltepunktet.

• #18   25. apr 2009 ja du skal selvfølgelig lade bolten køle lidt inden du tager ved da stål jo bliver blød/udglødet v. opvarmning... dvs. du kan risikere i værste tilfælde og ødelægge hovedet på bolten eller vride bolten...

Det kan simpelthen ikke passe den ikke kan komme derfra... kunne være du skulle lade en anden prøve... det hjælper nogen gange... Lyder lidt mystisk det du beskriver... jeg sidder og tænker på om den har været kvadret i motorblokken i gevind og om der er sat noget helicoil i... hvor det så er rustet totalt sammen? men du siger den kan bevæge sig når den anden bolt er løsnet... det er vel kun flangen?

• #19   25. apr 2009 Afslut mobning med den hårtørrer - jeg var desperat :).

Jeg kører i silvan inden så længe og lejer en gasbrænder, så må vi sgu se om det hjælper.

Offslow: Jeg plejer selv at være ham den anden der får det til at virke. Det er sgu ikke fordi jeg ikke har lagt kræfterne i. Nej, den kan ikke bevæge sig overhovedet, men hovedet sidder ikke længere i spænd, så det er altså kun i gevindet at den er rustet fast (hvis det er det der er galt).

• #20   25. apr 2009 hehe nogen gange er hammeren for lille eller slagene for inkonsekvente smiley Men jeg kan kun tilslutte mig Sørens kommentar med at vride den... evt. et rør på nøglen/toppen du bruger... for at få en længere arm... når du nu mangler kræfter smiley

• #21   25. apr 2009 Offslow: En del af problemet er også at det ikke er helt nemt at komme til pga. forgaflen, så at få et ordentligt slag ind er ikke helt nemt.

Nu fik jeg købt en gasblæser til 350 kr., og efter at have varmet løs i 3-4 minutter, forsøgte jeg så igen. Det virkede som om jeg fik drejet den minimalt rundt, hvorefter der bare ikke var noget at gøre igen. Forsøgte så med blæselampen igen, uden resultat.

Nu giver jeg sgu op. Er der nogen der kender en god mekaniker nær Højbjerg/Århus der kan få pillet det LORT af?

Mange tak for jeres hjælp

• #22   25. apr 2009 tror sgu der skal gang i ilt og gas sættet før du får det varmet godt igennem... og ja der er ikke for god plads og slå på derinde...

du slår da bare op i tlf-bogen... for at finde en mc-mekker... går det helt i hegnet for dig kunne det være du skulle bruge en ekstra hånd? - skriv pb... så kan det ske det kan fikses...

mvh Offslow

• #23   27. apr 2009 Nå, så fik vi í hvert fald slået fast at det ikke var mine kræfter der var problemet. Har lige været igang med at banke, varme og sprøjte WD40, og nu har jeg lige revet skruen midt over.

Den er kommet af, men resten sidder inde i skruegangen... SUK... Nu kan jeg så ikke få monteret den nye udstødning. Hvilken slags værktøj skal man have gang i for at lave en ny skruegang, og kan det overhovedet lade sig gøre som gør-det-selv, eller skal jeg trille ned forbi mekanikeren?

Kommentér på:
Bolt vil ikke løsne sig

Annonce