1.974 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Dæk - baghjul som forhjul Dæk - baghjul som forhjul

Hey...igen igen

Jeg lurer lidt på nye dæk og har en speciel forhjulsstørrelse (ja jeg har tjekket daekonline, reifenonline ect) og er nået frem til at jeg MÅSKE skal montere et bagdæk for fordæk!

KAN MAN DET ? - og så stadig køre/styre optimalt.

Mulighederne er;
Dunlop Trailmax (i 110/80 R18) (link fjernet)
Eller
Avon Distancia (i 110/80 R18) http://www.barum-pneu.cz/pics/pneu/avon_distanzia_am43_am44.jpg

Avon skriver til mig;
"If you fit the 110/80-18 Distanzia on the front you have to run it with the direction arrows pointing the wrong way. I don’t know how the bike will handle however as we have not tested this combination. It may affect your insurance too."

What to do??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk - baghjul som forhjul
  • #1   19. maj 2009 det er ikke godt at montere modsat omløbsretningen i regnvejr ledes vandet ikke væk. samt vejgrebet bliver reduceret

• #2   19. maj 2009 jojo.. men kigger man på billederne af Avon dækkene kunne det godt se ud som om de i forvejen har vendt mønstret på bagdækket. Vendes det om når det monteres som fordæk vil det jo ligne et hvilket som helst andet fordæk fra samme serie.

Jeg havde ikke tænkt over at det kunne være et forsikrings-issue.. - der er jo næsten ikke andet at gøre end at spørge dit pågældende selskab til råds. Men mon ikke man får at vide det er ligegyldigt så længe cyklen er i forsvarlig stand eller hvad de nu kalder det. Man kunne jo også spørge i en synshal?!? om hvorvidt det er lovligt..

Personligt tror jeg ikke du vil kunne mærke en skid forskel. I det du vender bagdækket om tager man jo også så småt højde for at dækket kan være konstrueret til at modstå større belastning via "træk" - det vendes om og nu har man et fordæk der muligvis er konstrueret til bedre at kunne bremse.. bare lige en tanke

• #3   19. maj 2009 tommy S.

tror din tanke med karkassen er hen af det rigtige.. det er nok derfor de vil have man skal vende det om..

• #4   19. maj 2009 Alt sammen interessant betragtninger...

Peter S - Karkassen?

• #5   19. maj 2009 karkassen er den struktur dækket er bygget op over, det er den der bestemmer omløbsretningen, hvis det køre mod omløberetningen kan karkassen gå i stykker, så er der ikke noget der holder på formen længere

men jeg kan ikke se hvorfor du ikke kan sætte et bagdæk op som fordæk bare det løber den rigtige vej

• #6   19. maj 2009 hvis pilen løber den rigtige vej kan jeg ikke forestille mig der er problemer
    hverken med vand eller vejgreb

• #7   20. maj 2009 Elo Haslev
    Jo, hvis dækket er monteret på det "forkerte hjul" altså bagdæk på forhjul, skal dækket netop køre modsat omløbsretningen. Det er ganske korrekt som der er blevet skrevet længere oppe! Og det er netop pga karkassens konstruktion!

Og det er netop accelerationskræfter kontra bremsekræfter! Det er sgu'da noget alle ved!

• #8   22. maj 2009 så tror jeg det er en dårlig ide at montere et bagdæk som fordæk da måden mønsteret er skåret på får ledt vand væk på den optimale måde

• #9   14. apr 2022 Hvad så modsat: Et fordæk som bagdæk, skal man så også vende omløbsretningen?

• #10   15. apr 2022 Ja, det skal vendes hvis det anvendes som forhjul. De store kræfter på et forhjul er under nedbremsning mens de store kræfter på et baghjul er under acceleration - derfor skal det vendes.

• #11   15. apr 2022 Men det er en rigtig dårlig løsning. Dækket er konstrueret til at bortlede vand og det vil ikke virke hvis dækket kører baglæns. Jeg vil mene det kan blive meget glat at køre med i regnvejr.

Kommentér på:
Dæk - baghjul som forhjul

Annonce